نیش زنبور عسل چه فوایدی برای بدن و سلامتی دارد؟

نیش زنبور عسل چه فوایدی برای بدن و سلامتی دارد؟


منبع: آرگا

269

1399/3/28

14:35


درمانگران متناسب با نوع بیماری از نیش زنبور عسل یه شکل تزریق یا نیش طبیعی برای کمک به بیمار استفاده می کنند و از فواید آن برای سلامت بیمار بهره می برند.

نیش زنبور عسل چه فوایدی برای بدن و سلامتی دارد؟

اکثر افراد خود را از نیش زنبور حفاظت می کنند و هیچگاه خود را در معرض آن قرار نمی دهند و از زنبور دوری می کنند، با این وجود باید بدانید که نیش این حشره سودمند خواص درمانی مختلفی دارد و به منظور درمان برخی از بیماری ها نیش زنبور مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید مختلف نیش زنبور عسل

زنبور درمانی یا آپیتراپی در واقع به استفاده پزشکی از محصولات مختلف زنبور عسل گفته می شود که شامل استفاده از عسل، ژل رویال، سم زنبور و غیره می شود. اکثر ادعاهای عنوان شده درباره زنبور درمانی با توجه به استانداردهای علمی پزشکی مبتنی بر شواهد ثابت نشده است، بیماری های مختلفی برای استفاده از روش زنبور درمانی پیشنهاد شده اند که مهمترین آنها بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکوروزیس یا ام اس می باشد. زمان دقیق شروع استفاده از روش زنبور درمانی مشخص نیست اما می توان آن را به دوران مصر باستان، یونان و چین نسبت داد. استفاده از محصولات زنبور عسل به هزاران سال قبل باز می گردد و از خواص درمانی آنها در متون مختلف مقدس صحبت شده است که البته بیشتر در مورد خواص تغذیه ای این محصولات می باشد نه استفاده از سم آن. در تمدن های گذشته از نیش زنبور عسل برای درمان بیماری آرتروز استفاده می کرده اند، در حال حاضر تحقیقات نشان داده اند که محصولات زنبور عسل باعث بهبود گردش خون و کاهش التهاب می شوند. در این مطلب با فواید مختلف نیش زنبور عسل بیشتر آشنا می شویم.

آشنایی با فواید نیش زنبور عسل

ترکیبات موجود در زهر زنبور عسل

در زهر زنبور عسل چیزی حدود ۴۰ ترکیب شیمیایی مختلف وجود دارد. یکی از مهمترین این ترکیبات ملتین می باشد، ملتین یک پیتید و جزء اصلی از زهر زنبور اصل می باشد. این ماده بر طبق تحقیقات انجام شده دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی می باشد. زهر زنبور عسل در کنار سایر محصولات آن به منظور افزایش ایمنی بدن و بهبود روند ایمنی تاثیری مثبت دارد.

آشنایی با فایده های نیش زنبور عسل

فایده های نیش زنبور

همانطور که گفتیم زهر زنبور عسل دارای فوائد مختلفی برای سلامت بدن است. از جمله مواردی که نیش زنبور برای آن مفید است شامل موارد زیر می شوند:

  • تسکین دهنده التهاب مفصل:

نیش زنبور عسل امکان دارد که برای درمات آرتریت یا همان التهاب مفصل کمک کنندده باشد. بر طبق تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات مشخص شد که زهر زنبور برای جلوگیری از آرتریت در خرگوش موثر است. اینطور به نظرر می رسد که سم زنبور عسل به وسیله هورمون هایی به نام گلوکوکورتیکوئید باعث کمک به آرتریت می شود. این هورمون بر روی تنظیم التهاب تاثیر گذار است و امکان دارد که باعث جلوگیری از پیشرفت آرتروز التهابی شود. همچنین شواهد بالینی از ۳۰۴ تحقیق انتشار یافته نشان داده است که از طب سوزنی، زالو درمانی و زهر زنبور عسل تحت یک درمان مفید برای رفع نشانه های آرتریت در انسان استفاده می گردد.

بررسی فواید نیش زنبور عسل

  • ضعیف نمودن عامل بیماری ایدز

از دیگر فواید نیش زنبور عسل ضعیف کردن عامل بیماری ایدز می باشد. برخی از نانو ذرات موجود در نیش زنبور عسل می توانند باعث از بین رفتن ویروس نقص ایمنی بدن یا همان HIV شوند، بدون آنکه به سلول های اطراف آن آسیبی وارد کنند.

برخی از فایده های نیش زنبور عسل

  • مبارزه با التهاب:

مهمترین و بیشترین مواد موجود در زهر زنبور عسل ملتین، آدولاپین و آپامین می باشند که هر کدام از اینها دارای خواص ضد التهابی می باشند و باعث کاهش التهاب در بدن خواهند شد. در یک تحقیق انجام شده بر روی آرتریت القا شده بر روی موش مشخص شد که استفاده از زهر زنبور عسل به روش طب سوزنی بر روی موش باعث کاهش شدید علائم التهاب شده و باعث توقف سرطان آرتریت شده است.

فایده های نیش زنبور عسل بر سلامت بدن

  • بهبود مواتیپل اسکروزیس:

به جز خاصیت تسکین دهندگی آرتریت، مشخص شده که بیشترین میزان استفاده از این زهر برای درمان ام اس به ویژه در آمریکا می باشد. ادعاهای بسیاری در این مورد وجود دارد که نشان می دهد مشکل ام اس در افراد زیادی بعد از استفاده از نیش زنبور بهتر شده است، اما باید توجه داشته باشید که شاید در حال حاضر از این روش برای درمان این بیماری استفاده می شود ولی تا کنون شواهد بالینی کافی برای حمایت از آن پیدا نشده است.

فواید مختلف نیش زنبور عسل

  • درمان سریعتر سرطان سینه و سرطان لنفسیت های خونی

تحقیقات نشان داده اند که زنبور درمانی تاثیری بالا بر روی تسریع در روند درمان سرطان سینه دارد. در تحقیق انجام شده ذکر شده: زنبور درمانی روشی موفق برای مانع از تکثیر سلول های سرطانی در مجاری سینه است و به عنوان یک عامل شیمی درمانی باعث بهبود روند درمان بیماری می شود.

فایده های نیش زنبور عسل

زهر زنبور و دریافت آن از طریق تزریق یا نیش حشره باعث افزایش طول عمر بعضی از بیماران مبتلا به سرطان های مختلف به خصوص سرطان لنفسیت های خونی می شود و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی در این افراد می شود. تحقیقاتی که در این مورد انجام شده نشان می دهد که نیش زنبور عسل با تحریک روند مرگ سلول ها و از بین بردن آنها می تواند باعث جلوگیری از مبتلا به انواع سرطان در انسان شود و احتمال بروز سرطان را خیلی خیلی کم خواهد کرد. به همین دلیل با استفاده بموقع از نیش زنبور می توانید احتمال بروز سرطان را به کمترین میزان خود برسانید.

  • بازسازی کردن اعصاب آسیب دیده:

در روش زنبور درمانی، درمانگر با استفاده از نیش زنبور عسل و فواید آن در چندین جلسه درمانی باعث ترمیم و بازسازی غلاف های میانی اعصاب که دچار مشکل شده اند می شود. در این روش از ترزیق زهر زنبور یا نیش طبیعی آن استفاده می شود. سمی که در این روش وارد بدن می شود با تحریک کردن سیستم دفاعی و عصبی بدن باعث درمان سریعتر بیماری می شود.

یک بیمار مبتلا به ام اس که به خاطر پیشروی بیماری قدرت تکلم و شنوایی خود را از دست داده بود، با استفاده از روش زنبور درمانی و استفاده از نیش زنبور و تحریک اعصاب و ترمیم غلاف های میانی اعصاب آسیب دیده، پس از ۶ جلسه درمان، مجددا توانایی تکلم خود را به دست آورد.

انواع فایده های نیش زنبور عسل

درمان با نیش زنبور

درمانگران با توجه به نوع بیماری و متناسب با آن از نیش زنبور و دیگر فراورده های آن بهره می برند. درمانگر تحت شرایط کنترل شدن و خاص با استفاده از نیش زنبور و فواید آن به شکل طبیعی نیش زدن یا تزریق سطحی به بدن، به بیمار کمک می کند نیش زنبور  باعث تحریک سیستم ایمنی بدن بیمار می شود و عملکرد این سیستم را متعادل کرده و تنظیم می نماید. در واقع درمانگر با استفاده از نیش زنبور عسل اقدام به تولید برخی آنتی بادی در بدن می نماید تا سیستم ایمنی و تواناییش را تقویت کند، به این ترتیب با ورود سم زنبور به بدن سیستم ایمنی برای مبارزه با آن و پیشگیری از نفوذ سم به بدن مبارزه می نماید و تحریک این سیستم باعث می شود تا اختلال های دیگر در بدن مثل ام اس درمان شوند. همچنین برای آشنایی با روش های درمان زنبور گزیدگی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو