11 علت عقب افتادن پریود و لکه بینی

منبع: اوما

293

1399/3/29

21:52


11 علت عقب افتادن پریود و لکه بینی

لکه بینی واژن زمانی اتفاق می افتد که مقدار کمی خون به رنگ صورتی، قرمز یا قهوه ای زنگ زده از واژن خارج شود که معمولا فقط هنگامی که با دستمال خودتان را پاک می کنید مشخص می شود. لکه بینی می تواند یک روز یا چند روز طول بکشد. زمانی که لکه بینی به جای پریودی رخ می دهد بسیاری از زنان متعجب می شوند. این اتفاق می تواند هر زمانی در طول چرخه پریودی اتفاق بیفتد، اما هنگامی که در حال تلاش برای بارداری هستید اگر لکه بینی قبل از پریودی رخ دهد یا اگر بلافاصله بعد از پریودی رخ دهد مشکل ساز می شود. لکه بینی گاهی اوقات کاملا طبیعی است و یا نشانه بارداری می باشد، اما گاهی نیز نشان دهنده یک بیماری است و باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. 

در این مقاله می خواهیم شما را با 11 علت مهم عقب افتادن پریود و لکه بینی آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتر وضعیت خود را کنترل نموده و از بروز بیماری های احتمالی جلوگیری کنید. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید. 

چه چیزی می تواند منجر به لکه بینی شود؟

دلایل مختلفی برای لکه بینی وجود دارد که در ادامه هر کدام را بصورت جداگانه برایتان توضیح می دهیم:

لکه بینی نزدیک پریود

1- لکه بینی مربوط به چرخه طبیعی پریودی

جریان طبیعی خون پریودی ممکن است از لایه های مختلف شامل خون قدیمی، پوشش آندومتر، باقیمانده بافت، مواد مغذی و غیره تشکیل شده باشد. این لایه ها در ابتدای پریودی به شکل لکه بینی خارج می شوند. گاهی اوقات ترشحات قهوه ای که حاوی یک لایه مواد مغذی است قبل از پریودی واقعی خارج می شود.

بعضی وقت ها نیز پوشش اندومتری قدیمی در داخل رحم که از پریودی قبلی به جا مانده است ممکن است در دوره بعدی رحم را ترک کند، که قبل از شروع پریود شما به عنوان ترشحات قهوه ای ظاهر می شود. اگر لکه بینی به این خاطر اتفاق بیفتد هیچ دلیلی برای نگرانی شما وجود ندارد و اوضاع کاملا طبیعی است.

2- بارداری

در صورت اقدام برای بارداری در چند هفته اخیر، داشتن ترشح قهوه ای یا صورتی، دو روز قبل از پریودی شما می تواند نشانه اولیه بارداری باشد. این اتفاق اغلب به دلیل لانه گزینی  تخمک بارور در داخل پوشش رحم ایجاد می شود که سبب خونریزی یا لکه بینی 5-10 روز پس از بارداری خواهد شد و نهایتا 2 روز بیشتر طول نمی کشد.

در این مرحله ممکن است دشوار باشد که علائم جسمی (نفخ و تورم سینه) ناشی از بارداری و سندرم پیش از قاعدگی را از یک دیگر تشخیص دهید. اگر دچار لکه بینی شدید اما هیچ پریودی نداشتید و اخیرا رابطه جنسی داشتید، بعد از به تاخیر افتادن پریودتان آزمایش بارداری انجام دهید تا ببینید باردار هستید یا خیر؟

لکه بینی در بین پریودی ها

3- به علت تخمک گذاری

لکه بینی خفیف می تواند 1 یا 2 روز پس از تخمک گذاری نیز رخ دهد، که در برخی از زنان به طور مرتب اتفاق می افتد و دقیقا بین سیکل قاعدگی است. تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمک از تخمدان آزاد می شود؛ در این زمان اگر نزدیکی بدون محافظت داشته باشید احتمال بارداری بسیار زیاد است.  اگر می خواهید از بارداری جلوگیری کنید، عوارض لکه بینی تخمک گذاری را با پریودی اشتباه نگیرید و در این روزها نزدیکی بدون محافظت نداشته باشید. در صورت لکه بینی به خاطر تخمک گذاری نیز جای نگرانی وجود ندارد و در برخی خانم ها بصورت طبیعی اتفاق می افتد. 

4- پیشگیری از بارداری

روش های پیشگیری از بارداری هورمونی مانند تزریق، قرص، چسب، IUDS و ایمپلنت ها می توانند سبب لکه بینی شوند. این لکه بینی به این معنی است که این روش گزینه مناسبی برای شما نیست، به خصوص اگر این اتفاق هر ماه رخ می دهد. بنابراین باید به پزشک مراجعه کرده و روش دیگری برای جلوگیری انتخاب نمایید.

5-  دستگاه داخل رحمی (IUD)

روش آی یو دی نیز یکی از روش های جلوگیری از بارداری است و دستگاهی است که داخل رحم قرار داده می شود و ممکن است در بدن برخی خانم ها باعث لکه بینی شود. 

 

3407-6

6- عدم تعادل هورمونی

دو هورمون، استروژن و پروژسترون، چرخه ماهانه را تنظیم می کنند. اگر به هر دلیلی بین این هورمون ها عدم تعادل اتفاق بیفتد، ممکن است بجای پریود لکه بینی رخ دهد. عدم تعادل هورمونی ممکن است به دلیل مشکلات تیروئیدی، نارسایی تخمدان ها، استفاده یا توقف استفاده از قرص های ضد بارداری و استرس شدید حاصل شود.

7- فیبروئیدهای رحم و پولیپ

این رشد غیر سرطانی در رحم در زنانی که قبلا زایمان داشته اند رایج است. در صورت وجود فیبروم رحم باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت امکان با دارو و در غیر این صورت با جراحی بافت مانده در رحم را خارج کند. 

8-  عفونت

عفونت در اندام های تولید مثل نیز می تواند باعث لکه بینی و التهاب شود. این عفونت ها از طریق رابطه جنسی، شستن مکرر واژن و عدم رعایت بهداشت فردی اتفاق می افتد و گاها منجر به ابتلا به  بیماری التهابی لگن می شود. 

مقاله پیشنهادی اوما: 29 علت لکه بینی قبل از پریود

9- یائسگی

نزدیک شدن به سنین یائسگی می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که منجر به لکه بینی خواهد شد و به شما می گوید که شما وارد دوره ی قبل از یائسگی شده اید. 

10- سرطان

سرطان رحم، دهانه رحم، مهبل (واژن) یا تخمدان ها نیز می توانند باعث لکه بینی شوند. به همین دلیل می گوییم باید حتما در صورت لکه بینی توسط پزشک معاینه شوید تا علت آن مشخص شود. 

11- علل نادر

این علل شامل داشتن یک جسم خارجی در مهبل (واژن)، دیابت یا استرس شدید است که بسیار به ندرت در برخی خانم ها به دلایل مختلف مثل شرایط زندگی ایجاد می شود. 

لکه بینی به جای پریودی از نظر برخی از افراد مبتلا

در حین اولین بارداری لکه بینی داشتم. لکه بینی در سه ماهه اول حاملگی فعلی من اتفاق افتاد و با گرفتگی های عضلانی همراه بود. من یک روز پس از اینکه پریودی ام متوقف شد متوجه شدم باردار هستم. هر کس متفاوت است و گاهی اوقات، لکه بینی به جای داشتن پریود می تواند به این معنی باشد که باردار هستید.

دقیقا همین مشکل دو بار برای من رخ داد. یک بار زمانی بود که باردار بودم، اما حدود 5 هفتگی سقط جنین داشتم. چند ماه بعد، پریودی من دیر شد و یک لخته خون دیدم. تست بارداری در ابتدا منفی بود، هرچند یک هفته قبل لکه بینی داشتم. در این زمان برای انجام آزمایش خون به پزشک مراجعه کردم.

چه کاری می توانم در این شرایط  انجام دهم؟

اگر لکه بینی در نزدیکی تخمک گذاری بعد از رابطه جنسی، یک تا دو روز قبل یا بعد از پریودی، به جای پریودی رخ دهد هیچ چیز نگران کننده ای نیست. فقط بررسی کنید لکه بینی چند روز بعد از بین می رود، و آیا علائم دیگر نیز همراه با آن رخ می دهد یا خیر؟ اگر علائم زیر را نیز همراه با لکه بینی تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • لکه بینی قرمز یا قهوه ای رنگ که بیش از 2 هفته طول می کشد.
  •  لکه بینی گاه و بی گاه پس از رابطه جنسی
  • لکه بینی همراه با گرفتگی، قرمزی و خارش واژن، با ترشحات بد بو. این حالت می تواند نشانه ای از عفونت یا چیزی جدی تر باشد.

سخن آخر

بسته به علت لکه بینی ممکن است بتوان آن را کنترل و درمان کرد. گاهی نیز بسیار طبیعی بوده و مشکلی ایجاد نمی کند. اما حفظ وزن طبیعی و شیوه زندگی سالم می تواند بسیار کمک کننده باشد، زیرا اضافه وزن می تواند باعث پریودی های غیرطبیعی شود. ورزش به طور متوسط برای حفظ سلامتی و کاهش استرس لازم است. همچنین از قرص های ضد بارداری به صورتی که توصیه شده است استفاده کنید تا از عدم تعادل هورمونی و ایجاد لکه بینی جلوگیری شود. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو