CRL در سونوگرافی جنین به چه معناست؟

منبع: اوما

307

1399/4/7

16:49


CRL در سونوگرافی جنین به چه معناست؟

CRL به طول فرق سر تا کفل  جنین گفته می شود که یک روش عالی برای اندازه گیری در سونوگرافی است که در دوران بارداری توسط پزشک استفاده می شود. در این اندازه گیری طول جنین بر اساس واحد سانتی متر از فرق سر (تاج) تا پایین باسن (رمپ) اندازه گیری می شود. اندام و کیسه زرده در این اندازه گیری گنجانده نشده است. CRL را می توان از هفته شش یا هفت بارداری تا هفته 14 بارداری اندازه گیری کرد. CRL به پزشک در محاسبه دقیق تر سن حاملگی کمک می کند. هرچقدر سونوگرافی اولیه زودتر انجام شود، اطلاعات دقیق تری در خصوص سن جنین در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در این مقاله می خواهیم شما مادر اومایی عزیز را بیشتر با اصطلاح CRL آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه CRL درباره سلامتی جنین می گوید:

جالب است بدانید اندازه CRL می تواند سلامت جنین شما را مشخص کند. به طوری که اگر CRL از 7 میلی متر بگذرد، ضربان قلب جنین باید توسط سونوگرافی واژینال تشخیص داده شود. در این حالت اگر هیچ ضربان قلبی شناسایی نشود، احتمال سقط جنین وجود دارد.

خانم هایی که ساک حاملگی با قطر کوچکتر از 5 میلی متر دارند، حتی اگر جنین دارای ضربان قلب طبیعی باشد، بیشتر در معرض سقط جنین در سه ماهه اول هستند. بنابراین باید بیشتر مراقب خود و جنین باشند. کاهش طول CRL نیز می تواند ناهنجاری های کروموزومی مانند تریزومی 18 (سندرم ادواردز) و دیگر موارد مرتبط با محدودیت رشد را نشان دهد که در صورت نیاز پزشک آزمایشات لازم را برایتان تجویز می کند و نباید خودتان را نگران کنید. 

CRL طبیعی در هفته ششم چیست؟

CRL یا همان قطب جنینی با سرعت حدود 1 میلی متر در روز رشد می کند و رشد آن از هفته ششم حاملگی شروع می شود. بنابراین، ساده ترین راه برای تعیین زمان بارداری محاسبه طول جنین (میلی متر) تا هفته ششم بارداری است. قطب جنینی 5 میلیمتری نشان دهنده سن حاملگی 6 هفته و 5 روز می باشد.

CRL در سونوگرافی NT چیست؟

همان طور که گفتیم طول فرق سر تا کفل CRL را مشخص می کند. اندازه گیری CRL تاثیر جدی بر غربالگری سندرم داون دارد. در سونوگرافی NT طول قطب جنینی باید بین 45 تا 84 میلی متر باشد.

 

6611-5

CRL چه کاری انجام می دهد؟

طول فرق سر تا کفل (CRL) یک اندازه گیری برای تشخیص های سونوگرافی است که در دوران بارداری استفاده می شود. در این اندازه گیری جنین براساس  سانتیمتر یا میلی متر، از بالای سر (تاج) تا پایین باسن (رمپ) اندازه گیری می شود. اندام و کیسه زرده در اندازه گیری گنجانده نمی شود. این اندازه میزان رشد جنین را مشخص می کند و معیاری برای فهمیدن رشد مناسب و طبیعی جنین برای پزشک است. در محدوده زمانی CRL اندازه طبیعی مشخصی دارد که اگر کمتر باشد نشان دهنده مشکلاتی در رشد نوزاد می باشد و پزشک آن را بررسی خواهد کرد. 

سخن آخر

در دوران بارداری شما با اصطلاحات مختلفی آشنا می شوید که ممکن است کمی برایتان گیج کننده و ناآشنا باشد. لزومی ندارد که شما بعنوان یک مادر تمامی این اصطلاحات را بلد باشید و بخواهید خودتان را نگران کنید. بیشتر این موارد به پزشک شما مربوط می شود. اما اگر با آن ها آشنا شوید قطعا نگرانی کمتری در این دوران حساس خواهید داشت. توصیه می کنیم چه آگاهی داشته باشید و چه موردی را متوجه نشدید به پزشکتان اعتماد کنید و در صورت کنجکاوی می توانید از پزشکتان نیز در مورد هر سوالی که برایتان پیش می آید بپرسید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

Brian Levine, MD, MS, FACOG. Crown Rump Length (CRL) on Ultrasounds. Updated on February 02, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو