بنابراین با توجه به سابقه خسارات جبران ناپذیر آتش‌سوزی، انسان­ها را وادار کرده است تا برای پیشگیری از این خسارات به سراغ تولید سیستم‌های اعلام حریق بروند. ما در این مطلب می‌خواهیم به معرفی کاربرد سیستم‌های اعلام حریق و نیز مرکز اعلام حریق آرات بپردازیم.

سیستم اعلام حریق یا سیستم اطفای حریق؟

سیستم‌های اعلام حریق به مجموعه­ای از قطعات الکترونیکی گفته می­شود که وظیفه­ی آن آشکارسازی حریق در اماکن مختلف است. هدف سیستم‌های اعلام حریق آگاه کردن افراد از وقوع حریق در همان لحظات آغازین وقوع آن است. سیستم‌های اعلام حریق با بهره‌مندی‌ از وسایلی مانند دتکتور دود (که کاربرد آن آشکارسازی دودهای حاصل از حریق است) یا دتکتور حرارتی (که کاربرد آن تشخیص افزایش حرارت ناگهانی در یک محدوده مشخص است) این آگاه‌سازی را هشدار دادن از طریق آژیر­ها و فلاشر­ها انجام ‌می‌دهد.

هنگامی که آتش سوزی رخ می­دهد، دانستن محل شروع آتش­سوزی می­تواند به مهار سریع­تر آن کمک کند که این هم یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم‌های اعلام حریق است. سیستمی که بر خلاف سیستم‌های اطفای حریق تنها مسئولیت هشدار و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد و مسئولیت خطیر مهار آتش‌سوزی را به سیستم‌های اطفا واگذار کرده است.

آرت گروپ1

قانون منع صدور پایان‌کار شهرداری برای مجتمع‌های فاقد سیستم اعلام حریق

شاید جالب باشد بدانید که اولین سیستم اعلام حریق شهری در دنیا در شهر نیویورک برقرار شده است. در سال 1847 میلادی، شهرداری نیویورک با ساخت خطوط تلگراف (با استفاده از نصب تیرچه­های مخصوص در زمین) اعلام حریق از شهرداری به ایستگاه­­های آتش‌نشانی را میسر کرد. به علاوه به جای آژیر از ناقوس‌های اعلام حریق استفاده می‌شد. مهندس شهرداری (کورنلیوس اندرسون) پروژه­ی ساخت سیستم اعلام حریق را در همین سال اعلام و شروع کرد.

در ایران هم چندسالی است که سازمان ملی آتش‌نشانی توانسته شهرداری‌های ایران را به الزام سازندگان بر تجهیز اماکن عمومی و خصوصی به سیستم‌های اعلام حریق متقاعد کند. مساله‌ای که با توجه به هزینه سیستم‌های اعلام حریق خارجی، فروش سیستم‌های اعلام حریق ایرانی را افزایش داده و پیدا کردن شرکت‌ معتبر برای خرید یک سیستم اعلام حریق استاندارد به یک دغدغه برای ساختمان‌سازها تبدیل کرده است.

آیا برندهای اعلام حریق ایرانی قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند؟

این سوال را نمی‌توان به طور کلی جواب داد. بعضی از سیستم‌های اعلام حریق ایرانی توانسته‌اند چنان پیشرفتی در کیفیت تولیدات خود نشان دهند که دست کمی از نمونه‌های خارجی نداشته باشند. با وجود این به دلیل پایین بودن هزینه‌های اعلام حریق ایرانی، آنها همچنان به عنوان اولویت بالاتر نسبت به اعلام حریق‌های خارجی به حساب می‌آیند. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های اعلام حریق شرکت ایرانی زیتکس است.

شرکتی که توانسته نسل جدید محصولات خود یعنی محصولات اعلام حریق آدرس‌پذیر را هم روانه بازار ایران کند. برای مشاهده جدیدترین لیست قیمت محصولات اعلام حریق زیتکس به سایر فایرفایت مراجعه کنید.

آرت گروپ2

مرکز اعلام حریق آرات دارای نمایندگی رسمی فروش محصولات اعلام حریق ایرانی

امیدواریم این مطلب کوتاه توانسته باشد شما را با تاریخچه سیستم‌های اعلام حریق آشنا کند. لزوم استقرار سیستم‌های اعلام حریق نه فقط در ساختمان‌های مسکونی، بلکه در اماکن عمومی بزرگ یک مساله چالشی و حیاتی بوده و برای مدیران شهرداری این موضوع به یک خط قرمز تبدیل شده است. بروز حوادث ناراحت کننده در اثر آتش‌سوزی باعث شده این مساله کمتر از سایر استانداردهای ساختمان‌سازی و مدیریت شهری مورد سهل‌انگاری قرار بگیرد. بحران دلار در بازار ایران لیست قیمت سیستم‌های اعلام حریق را هم دچار تلاطم کرده و سازندگان ساختمان را برای پیدا کردن سورس مطمئن برای خرید سیستم اعلام حریق دچار می‌کند.

برای خرید محصولات از نمایندگی رسمی شرکت اعلام حریق زیتکس به وب‌سایت رسمی مرکز اعلام حریق آرات سر بزنید.