رازهای یادگیری زبان در افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند

رازهای یادگیری زبان در افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند


منبع: نیک شو

149

1399/4/11

04:05


رازهای یادگیری زبان در افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند

رازهای یادگیری زبان در افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند

همه ما می خواهیم زبان یاد بگیریم اما وقت نمی کنیم ، این دلیل و بهانه ای است برای یاد نگرفتن زبان در بین مردم ایران که کلا سطح بسیار پایینی در زبان انگلیسی دارند. نمی خواهیم دلایل فراری بودن مردم از زبان را بررسی کنیم اما خیلی خوب است نگاهی داشته باشیم به افرادی که به چندین زبان مسلط هستند ، واقعا چطور و چگونه می توان چندین زبان را یاد گرفت؟ آیا باید نابغه باشیم یا معجزه ای در کار است؟ برای یافتن جواب این سوال نگاهی داریم به لیدیا ماکوا کسی که به هشت زبان مسلط است و می خواهد از رمز و راز یادگیری چندین زبان بگوید ، حرف هایش واقعا جالب و قابل تامل است.

 

ترفندهای یادگیری زبان از زبان لیدیا ماکوا

من الان در حال یادگرفتن زبان هشتم هستم و می خوام هر دو سال یک زبان جدید یاد بگیرم ، مردم همیشه از من سوال می کنن : چطور این کارو انجام میدی؟ راز یادگیری زبان چیه؟ و جواب من همیشه یک چیز بوده : نمی دونم! من فقط عاشق یادگیری زبان هستم. ولی مردم هرگز از این جواب راضی نمیشن اونا میخوان بدونن چطور میشه که سال ها فقط صرف یادگیری یک زبان می کنن و هیچوقت هم بهش مسلط نمیشن ، اونوقت من پشت سر هم زبان یاد میگیرم. مردم میخوان راز چندزبانه ها رو بدونن. این موضوع برای من هم شگفت انگیز بود ، این که بقیه چندزبانه ها چطور زبان یاد میگیرن؟ چه چیز مشترکی بین ما وجود داره که زبان ها رو خیلی سریع تر از بقیه مردم یاد میگیریم؟

 

من تصمیم گرفتم افراد دیگه ای که مثل من بودن رو پیدا کنم و دلیل این راز رو بفهمم ، بهترین جا برای پیدا کردن افراد چندزبانه یک رویداد هست که صدها نفر از عاشقان زبان در جایی با هم جمع میشن تا با هم زبان تمرین کنن ، در سراسر دنیا چنین رویدادهایی برای افراد مسلط به چند زبان برگزار میشه ، من به این رویدادها رفتم تا از افراد درباره روش یادگیری زبان سوال کنم.

 

در قدم اول بنی از ایرلند رو دیدم ، بنی بهم گفت که از همون روز اول باید شروع به صحبت میکنه ، بنی در مرحله اول اصطلاحاتی رو از کتاب اصطلاحات متداول برای سفر یاد میگیره و بعد به دیدار افرادی از همون زبان میره و شروع به صحبت میکنه و ممکنه اوایل بیش از 200 اشتباه داشته باشه اما اصلا نگران نمیشه چون این روشی هست که باهاش زبان یاد میگیره ، بر اساس بازخورد گرفتن. این خیلی خوشایند هست که بنی الان نیاز نیست به جاهای مختلفی سفر کنه ، با استفاده از اینترنت میشه با مردم هر زبانی صحبت کرد.

رازهای یادگیری زبان در افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند

نفر دوم لوکاس از برزیل بود که روش خیلی جالبی برای یادگیری زبان روسی داشت ، لوکاس صدها نفر روسی رو به مخاطبین اسکایپ اضافه کرد و بعد با یکی از اون ها شروع به چت کرد و به زبان روسی نوشت : سلام! طرف مقابل در جواب نوشت : سلام ، حالت چطوره؟ لوکاس این متن رو کپی کرد و توی چت با صفحه یک فرد دیگه گذاشت. طرف مقابل پاسخ داد : من خوبم ، متشکرم ، حال شما چطوره؟ لوکاس همین متن رو برای فرد اول گذاشت و اینطوری شد که دو نفر به زبان روسی توسط لوکاس در حال چت کردن بودن بدون این که از چیزی خبر داشته باشن! لوکاس خیلی زود تصمیم گرفت این مکالمات رو خودش با دیگران داشته باشه چون صدها مدل از این نوع چت ها رو داشت و میدونست که چطور باید به زبان روسی با دیگران ارتباط برقرار کنه.

 

اما نکته مشترک بسیاری از افراد چندزبانه که باهاشون ملاقات کردم این بود که همیشه در ابتدا 500 واژه پرتکرار زبان رو یاد میگیرن یا افرادی هم هستن که با یادگیری دستور زبان شروع میکنن ، من از صدها نفر درمورد روش های یادگیری زبان پرسیدم و در مقابل این افراد صدها روش متفاوت رو به کار میگرفتن تا زبان های جدید یاد بگیرن ، هرکسی روش خاص خودش رو برای یادگیری زبان داره اما همه ما در یک چیز به اشتراک رسیدیم ، وقتی داشتم به صحبت چندزبانه ها درباره روش های یادگیریشون گوش میکردم به این نتیجه رسیدم :

 

همه ما راه هایی پیدا می کنیم تا از فرآیند یادگیری زبان جدید لذت ببریم

 

همه چندزبانه ها درمورد روش های یادگیری زبان چنان صحبت میکردن که انگار یک بازی بزرگه ، شما باید هیجان و حالت چهره و بدن این افراد رو موقع صحبت کردن درمورد روش های یادگیریشون میدیدید. نمودارهای دستور زبان رنگارنگ ، فلش کارت ، آمار واژه هایی که یادگرفتن یا حتی دستور آشپزی به زبان های خارجی ،  همه از روش های متفاوتی استفاده می کنن اما مطمئن هستن که این روشیه از ازش لذت میبرن.

 

من متوجه شدم این همون روشیه که خودم از انجام دادنش لذت میبرم. وقتی داشتم اسپانیایی یاد میگرفتم از کتاب های درسی خسته شدم ، رفتم سراغ کتاب هری پاتر به زبان اسپانیایی چون عاشق این کتاب هستم. در ابتدا هیچ چیزی از کتاب متوجه نشدم  اما به خوندن ادامه دادم چون این کار رو دوست داشتم و اما در اخر میتونستم بدون هیچ مشکلی این کتاب رو بخونم. وقتی مشغول یادگیری زبان آلمانی بودم تصمیم گرفتم سریال فرندز که واقعا مورد علاقه ام هست رو به زبان آلمانی ببینم ، من نمیدونستم که یک جمله کجا شروع میشه و کجا به اتمام میرسه اما به دیدن سریال ادامه دادم و بعد از فصل دوم یا سوم واقعا دیالوگ ها برام قابل درک بود.

رازهای یادگیری زبان در افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند

نتیجه من از ارتباط با چندزبانه ها این بود که ما نابغه نیستیم ، هیچ راه کوتاهی هم برای یادگیری زبان نداریم ، فقط خیلی ساده راه هایی رو پیدا میکنیم تا از فرآیند یادگیری زبان لذت ببریم.

 

کافیه بدونید چطور لذت میبرید ، البته لذت به تنهایی کافی نیست ، اگر نیاز دارید در زبان خارجی به روان صحبت کردن برسید باید سه اصل رو رعایت کنید ، روش اول لذت بردن بود روش های بعدی رو در ادامه مرور میکنیم:

 

یک روش موثر داشته باشید

اول از همه به یک روش موثر نیاز دارید ، اگر لازم هست که فهرست کلماتی رو برای امتحان فردا یاد بگیرید ، این کلمات در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره میشن و بعد از چند روز به فراموشی سپرده میشن. اگر میخواهید که در حافظه بلند مدت شما ذخیره بشن باید در دوره زمانی چند روزه این کلمات رو با برنامه تکرار کنید. برنامه هایی مثل آنکی یا ممرایز واقعا در این زمینه به کمک شما میان. یا روش لیست طلایی ، فهرستی از واژگان رو داخل دفترچه یاداشت بنویسید که بین چند زبانه ها خیلی رایج هست. اگر نمیدونید چه روشی موثرتر هست کافیه کانال یوتیوب چندزبانه ها برید و ازشون الهام بگیرید.

رازهای یادگیری زبان در افرادی که به چندین زبان صحبت می کنند

نظم و ترتیب داشته باشید

در حال حاضر همه ما شلوغ هستیم و وقت یادگیری زبان نداریم ، اما این زمان میتونه ایجاد بشه فقط باید کمی برنامه ریزی داشته باشیم. صبح ها 15 دقیقه زودتر از همیشه بیدار بشید و واژه ها رو مرور کنید یا در حین رانندگی تا محل کار به پادکست گوش کنید ، خیلی خوبه که تمرین گوش کردن هم داشته باشیم ، کارهای زیادی میتونیم انجام بدیم بدون این که وقتی اضافه در طول روز تنظیم کنیم. من هر سه شنبه و پنجشنبه با یکی از دوستان به مدت 20 دقیقه مکالمه تمرین میکنم ، حین خوردن صبحانه ویدئوهای یوتیوب میبینم. پس اگر برای یادگیری نظم ایجاد کنیم دیگه لازم نیست وقت اضافه ای براش تنظیم کنیم ، کم کم این زمان ها به بخشی از زندگی روزمره تبدیل میشن.

 

اگر میخواهید زبانی رو به طور روان یاد بگیرید باید حتما صبر داشته باشید ، اصلا امکان نداره که زبانی رو در طول 2 ماه یاد بگیرید. اما مطمئن باشید در طول 2 ماه پیشرفت خیلی خوبی رو طی میکنید.

 

من افرادی رو میبینم که 5 سال ، 10 سال یا شاید هم بیشتر برای یادگیری یک زبان درگیر هستن و بعد یکدفعه یادگیری زبان رو خودشون در دست میگیرن ، روش هایی رو استفاده میکنن که ازشون لذت میبرن ، روش هایی که کارآمد هست و در روند یادگیری منظم و پیگیر هستن و اینطوری میشه که ناگهان استعداد زبانی رو که نداشتن در زندگی پیدا میکنن.

 

اگر شما هم شروع کردید به یادگیری زبان و به دلیل سختی ، یادگیری رو رها کردید ، فکر میکنید شما استعداد یادگیری زبان ندارید ، یک بار دیگه امتحان کنید ، شاید روش لذت بخشی رو پیدا کردید که باهاش بتونید به راحتی زبان ها رو یاد بگیرید. شاید فقط یک روش با چند زبانه شدن فاصله داشته باشید.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو