علایم جذام و درمان جذام چیست؟ 2 ویدیو

منبع: آسان طب

79

1398/2/29

22:04


جذام یک بیماری عفونی است که قدرت انتقال آن از شخصی به شخص دیگر  بسیار کم است. بر خلاف نظر پزشکان عرب که گفته اند از جذام آنطور فرا کنید که از شیر فرار می کنید. جذام به صورت مزمن در می آید و سبب تغییر شکل های گوناگون می شود. مثلا هنگامی که در دست ظاهر می شود انگشتان دست را کج کرده و آنها را می ریزد. ناخن را کج می کند و بافت ها و اندام های بدن را می خورد. بدون آنکه احساس درد شود از این جهت بوده که مردم قدیم این بیماری را خوره نامیده اند. این بیماری گاهی با زخم است و گاهی بدون زخم. در این بخش درباره علایم جذام و روشهای درمان جذام اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

چگونه در برابر بیماری جذام مصون بمانیم؟

 

پیدا کردن اسکلت و مطالعه در مورد بیماری جذام

 

علایم جذام

به گزارش مجله پزشکی آسان طب نحوه انتقال این بیماری از شخصی به شخص دیگر روشن نیست. به اعتقاد بعضی پزشکان تماس مداوم انسان با فرد جذامی سبب ابتلاء به این بیماری خواهد شد اما عده ای از افراد با وجودی که سالها با افراد جذامی در تماس مستقیم می باشند در برابر این بیماری مصونیت داشته و به آن مبتلا نمی شوند و در مقابل بعضی از افراد به طور ارثی برای ابتلای به این بیماری امادگی بیشتری دارند. عامل مولد این بیماری نوعی باسیل است که در بعضی نقاط روی زمین این بیماری بیشتر و در بعضی نقاط کمتر می باشد. به علاوه این بیماری در زمان های گذشته بسیار بوده و گاهی اکثر افراد منطقه ای را مبتلا می ساخته است. خوشبختانه در اثر مبارزاتی که با این بیماری شده بسیار کم و رو به انقراض می باشد.

علایم جذام

درباره علایم جذام باید بگوییم که افرادی که به مرض جذام مبتلا می شوند ابتدا یک سرخی مایل به سیاهی در روی بدن آنان ظاهر می شود کم کم احساس تنگی نفس می کنند و صدای انان گرفته می شود در چشم آنان سرخی مایل به کبودی پیدا می شود، عرق انان بدبو شده و گاهی هوای بازدمی آنان نیز بوی بد می دهد. از نظر روانی بدخلق می شوند و در عالم خواب، خواب های پریشان می بینند. بدن آنان معمولا سرد است، در شدت بیماری گاهی انگشتان بیمار می افتد، رنگ بیمار سیاه می شوند ف همچنین پلک ها می افتد.

درمان جذام

اطباء سنتی در معالجه جذام ابتدا در چند نوبت منضج و مسهل های قوی تجویز می کنند تا بدن بیمار آماده برای خوردن و اثر بخشیدن داروهای اصلی شود. یکی از منضج هایی که تجویز می شود عبارت است از هلیله سیاه و زوفا و پرسیاوشان و ترنجبین از سه داروی اول هر کدام دو مثقال و ترنجبین پنج مثقال، سه داروی اول را با چهار استکان آب بجوشانند تا دو استکان آن باقی بماند، پس از صاف کردن ترنجبین را در آّب دوا ریخته و میل نمایند و فردای آن روز از سنا و گل سرخ به عنوان مسل استفاده شود. باید مزاج بیمار چند مرتبه عمل نماید تا خوب از مواد دفعی پاک گردد.

علایم جذام

عناوین تصادفی:

علایم جذام و درمان جذام موضوع این بخش از آسان طب بود. این بیماری خیلی مسری نیست و علایم عجیب و غریبی بر روی بدن دارد. مانند شکل های بالا. اولین نشانه ان یک سرخی مایل به سیاهی روی پوست بدن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو