نحوه تشخیص ماهی تازه با چند ترفند ساده

نحوه تشخیص ماهی تازه با چند ترفند ساده


منبع: آرگا

100

1399/4/20

21:34


ماهی یکی از پرطرفدارترین و در عین حال پر خاصیت ترین مواد غذایی در دنیا است این ماده غذایی سرشار از ویتامین های مغذی و مفید است که برای بدن ضرورتی مبرم دارند با این وجود خرید یک ماهی خوب و مرغوب نیز دشوار است و تنها افراد خبره می توانند در تشخیص ماهی تازه و مرغوب موفق باشند و همانطور که می دانید خرید یک ماهی باکیفیت یک شرط اساسی برای خوش طمع بودن آن است.

یکی از نکات مهمی که در خرید ماهی باید به آن توجه داشته باشید تازه بودن ماهی است و همانطور که می دانید تازگی هر نوع ماده غذایی می تواند در طبخ و طعم نهایی آن تاثیر بسزایی داشته باشد جالب است بدانید که یکی از علت هایی که اغلب ما تصور می کنیم ماهی بویی نامطبوع دارد همین تازه نبودن آن است. از سوی دیگر خوردن مواد غذای کهنه من جمله ماهی می تواند مسمومیت های غذایی شدیدی را در پی داشته باشد که بهتر است با استفاده از ماهی های تازه این مشکلات را به حداقل برسانیم و تغذیه ای سالم و ایمن داشته باشیم. نکات مهمی که در هنگام ارزیابی ماهی باید بدان ها توجه داشته باشید در این مقاله در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد و می تواند کمک زیادی در این زمینه برای شما باشد. با توجه اینکه ماهی یکی از مواد غذایی پر خاصیت است و باید همیشه در سبد غذایی ما باشد می توانید با یک گزینش درست در این ماده غذایی همه اعضای خانواده خود و به ویژه افرادی که علاقه زیادی به خوردن ماهی ندارند را وارد این زنجیره غذایی ارزشمند کنید.

راه های کاربردی برای تشخیص ماهی تازه:

روش های مختلفی که برای تشخیص در این مورد وجود دارد به روش های قبل از پخت و بعد از پخت تقسیم می شوند که در این میان روش های قبل از پخت کاربردهای بیشتری برای کاربران دارد این روش ها بسیار زیاد هستند و در این بخش به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد. نکته مهم دیگری که در اینجا باید آن را بدانید این است که برخی از ماهی ها منجمد هستند و به همین خاطر تشخیص دادن آنها دشوار است اما برای تشخیص دادن ماهی های غیر منجمد می توانید به راحتی از شیوه های دیگر استفاده کنید. کاربران عزیز باید بدانند که ماهی های منجمد را می توانند به دو شکل مورد بررسی قرار دهند اگر ماهی منجمد بویی نامطبوع دارد و چشمان او فرورفته باشند باید بدانید که این ماهی کهنه است همچنین می توانید روشی دیگری برای تشخیص ماهی های منجمد به کار بگیرید و این است که باید این ماهی را بعد از ذوب شدن مورد بررسی قرار دهید. مردمک چشم ماهی باید دارای برجستگی باشد و نقطه ای سفید رنگ در آن دیده شود دیدن زردی و بوی بد بر روی ماهی می تواند یکی دیگر از نشانه هایی باشد که ماهی کهنه و مانده است.

راه های تشخیص ماهی تازه

روش تشخیص ماهی بد از روی ظاهر:

مهم ترین ویژگی های ظاهری در ماهی می توانند نشان دهنده کیفیت ماهی، مرغوبیت و یا بد بودن آن باشند که شامل رنگ، بو، شش، شکم و … هستند اما باید توجه داشته باشید که جدای از اینکه بک ماهی باید تازه باشد باید بتوانید روش های مناسبی را برای نگهداری آن نیز در نظر بگیرید. بهترین شویه برای نگهداری از ماهی در طولانی مدت منجمد کردن آن است همچنین برخی از افراد ماهی تازه را بعد از خریداری طبخ می کنند که این شیوه به حفظ ویتامین ها و تازگی ماهی کمک بیشتری خواهد کرد.

  • بو: ماهی هایی که مدت طولانی مانده اند بوی نامطبوعی همچون بوی آمونیاک دارند.
  • آبشش: آبشش های ماهی در پشت سر آن قرار می گیرد و در صورت کهنه بودن رنگی خاکتسری و زرد دارند.
  • پوست: ماهی کهنه دارای گوشتی نرم و غیر انعطاف پذیر است و به راحتی قابل جدا شدن است.
  • شکم: شکم متورم، شل و سیاه ماهی نشان دهنده کهنه بودن آن است.
  • چشم ها: چشم های گود، مردمک سفید و قرنیه کرم از نشانه های ماهی نامرغوب هستند.

ویژگی ظاهری ماهی خوب

روش تشخیص ماهی خوب از روی ظاهر:

ماهی خوب و تازه دارای ویژگی های بسیار زیادی است که از روی این نشانه های ظاهری می توان این دسته از ماهی ها را تشخیص داد که در زیر به ویژگی های ظاهری یک ماهی خوب اشاره می کنیم و بر اساس بو، رنگ، پوست، چشم و … آن را تشخیص خواهیم داد.

  • پوست: پوست یک ماهی تازه و مرغوب دارای طراوت است و رنگی براق دارد.
  • شکم: این ماهی دارای شکمی صفت است و پوست آن نیز لغزنده نمی باشد.
  • بو: یک ماهی تازه باید بوی دریایی داشته باشد نه بوی اسیدهای آمونیاکی
  • چشم ها: ماهی های تازه دارای چشم های برآمده و مردمک های درخشان هستند.
  • آبشش: درماهی های تازه آبشش ها تمیز، درخشنده و قرمز رنگ هستند.

تفاوت ماهی تازه و کهنه

ماهی تازه چه ویژگی هایی دارد؟

علاوه بر نشانه های ظاهری که در ماهی ها وجود دارد و در بالا به آن ها اشاره شد می توان ویژگی های یک ماهی خوب را نیز در ذهن داشت و در هنگام خرید کردن می توان بر اساس این نکات و ویژگی ها خریدی درست را انجام داد. اما یکی دیگر از نکات مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که باید خریدهای خود را از فروشگاه هایی انجام دهید که دارای اعتبار هستند و به ویژگی های ظاهری که در بالا ذکر شد نیز حتما توجه داشته باشید.

گوشت ماهی باید صورتی رنگ باشد و پوست آن نیز براق باشد مرطوب بودن گوشت نیز یکی دیگر از ویزگی های مهم در ماهی های تازه است که در تشخیص آن ها موثر است چسبندگی محکم فلس ها به پشت ماهی، شل نبودن ماهی و زمانی که انگشت خود را درون بدن ماهی می فشارید باید به شکل اولیه خود باز گردد و به اصطلاح انعطاف پذیری داشته باشد.

تشخیص ماهی سالم

شیوه های تشخیص ماهی تازه به شما کمک می کند تا یک ماهی باکیفیت و مرغوب را خریداری نمایید زیرا خرید ماهی یکی از ضروریات سبد غذایی است و حتما برای مصرف باید ماهی تازه و پر خاصیت را تهیه کنید تا از مواد مغذی بیشتری در آن بهره مند شوید. همانطور که می دانید فواید ماهی بسیار زیادی است و برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می شود همچنین فواید روغن جگر ماهی نیز بسیار زیاد است و به داشتن بدنی سالم و سلامت کمک می کند اگر می خواهید بدانید که روغن جگر ماهی چه فوایدی دارد بهتر است تا در لینک مطالب بیشتری را در این باره مطالعه و همراه ما باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو