طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی و ساده چند فوت و فن مهم که باید بدانید

طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی و ساده چند فوت و فن مهم که باید بدانید


منبع: آرگا

310

1399/4/25

10:42


پختن کیک و شیرینی از لذت بخش ترین قسمت های آشپزی برای اغلب کدبانوهای خانه است؛ در ادامه این مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار می دهیم.

کیک در انواع طعم های مختلفی تهیه می شوند؛ کیک اسفنجی شکلاتی از انواع کیک ها با بافت نرم است که  ساخت کیک اسفنجی شکلاتی در منزل به راحتی امکان پذیر است و شما می توانید کیک اسفنجی شکلاتی را برای مناسبت های خاص بپزید.

کیک خیس و کیک اسفنجی شکلاتی و کیک شیفون از انواع کیک های خوشمزه و خوش طعم هستند و بهتر است شما برای تنوع بیشتر این نوع کیک ها را در منزل بپزید و از طعم بی نظیر آن ها در کنار اعضای خانواده خود نهایت لذت را ببرید.

تزیین زیبا و شیک کیک اسفنجی

مواد لازم برای ۶ نفر

  • شکر : ۱۵۰ گرم
  • آرد : ۱۳۰ گرم
  • وانیل : ۱/۲ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ : ۶ عدد
  • پودر کاکائو الک شده : ۲۰ گرم
  • بیکینگ پودر : ۱ قاشق چایخوری
  • آب جوش : ۱ استکان

طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی

در مرحله اول ساخت کیک اسفنجی شکلاتی ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید.

جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ

زرده ها را با کمک دور کند همزن به خوبی هم بزنید سپس شکر را به زرده ها اضافه کنید و مخلوط زرده و شکر را به خوبی هم بزنید و آب جوش را به مخلوط این مواد اضافه نمایید و دوباره با کمک همزن مخلوط این مواد را آنقدر هم بزنید تا زرده کشدار شود.

هم زدن زرده تخم مرغ و شکر


آرد و وانیل و پودر کاکائو و بیکینگ پودر را ۳ بار به خوبی الک کنید.

الک کردن پودر کاکائو و آرد و وانیل

سر همزن را به خوبی تمیز و خشک کنید و سفیده ها را با کمک همزن آنقدر هم بزنید تا به خوبی پف کنند و اثر همزن روی سفیده باقی بماند و در صورت برگرداندن ظرف سفیده تخم مرغ از ظرف بیرون نریزد.

هم زدن سفیده تخم مرغ


در مرحله بعد مخلوط شکر و زرده تخم مرغ را به صورت آرام آرام به سفیده زده شده اضافه کنید و مخلوط این مواد را به آرامی و در حد مخلوط شدن مواد با یکدیگر در جهت زدن سفیده ها هم بزنید توجه داشته باشید که نباید پف سفیده ها بخوابد سپس مخلوط آٰرد الک شده را به مایه کیک اضافه کنید و به آرامی مواد را در جهت زدن سفیده تخم مرغ هم بزنید تا همه مواد مایع کیک با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند.

مایه کیک اسفنجی


بعد از آماده شدن مایع کیک کف قالب کیک را کاغذ روغنی بیندازید و مایع کیک را در قالب کیک بریزید.

ریختن مایع کیک در قالب فر

سپس قالب کیک را در فر با درجه حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۴۵ دقیقه قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده قالب کیک را از درون فر بیرون آورید.

 

کیک اسفنجی شکلاتی خوشمزه

تزیین ساده کیک اسفنجی

نکات طلایی در پخت کیک اسفنجی شکلاتی

  • اگر تمایل دارید که کیک اسفنجی شکلاتی رنگ تیره تری پیدا کند می توانید مقداری از آرد را کم کنید و به اندازه مقدار آردی که کم کرده اید پودر شکلات به مایع کیک اضافه کنید.
  • قبل از قرار دادن قالب فر در فر باید فر را به خوبی داغ کنید.
  • بهتر است برای جلوگیری از سوختن و تیره شدن کیک اسفنجی شکلاتی درون ظرف نسوزی مقداری آب بریزید سپس ظرف را در فر قرار دهید.

تزیین زیبا و متفاوت کیک اسفنجی

نحوه تهیه کیک اسفنجی ساده

کیک اسفنجی را می توان به روش ساده و بدون کاکائو نیز تهیه کنید، در ادامه مطلب به شما عزیزان نحوه تهیه کیک اسفنجی ساده را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم :

  • آرد سه صفر قنادی : یک پیمانه
  • شکر : ۱۸۰ گرم
  • بیکینگ پودر : یک قاشق چای خوری
  • تخم مرغ : شش عدد
  • نمک : خیلی کم
  • نشاسته ذرت : دو قاشق غذا خوری
  • آب جوش : چهار قاشق غذا خوری
  • وانیل یا رنده پوست پرتقال: یک قاشق چای خوری سر خالی

روش پخت کیک اسفنجی ساده

روش تهیه :

در روش تهیه کیک اسفنجی ساده ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کرده سپس زرده را همراه با شکر و وانیل با کمک همزن برقی هم زده تا کرم رنگ شود.

حالا در حین هم زدن به مخلوط زرده تخم مرغ آب جوش بیافزایید سپس آرد، نشاسته ذرت و بیکینگ پودر را به همراه کمی نمک با هم مخلوط کنید و به منظور سبک شدن چند باری الک کنید.

در این مرحله از نحوه تهیه کیک اسفنجی ساده داخل ظرف دیگری سفیده تخم مرغ هم بزنید تا کف کند حالا سفیده تخم مرغ را همراه با مقداری از مخلوط آرد به ترتیب به زرده اضافه کرده و مخلوط کنید و به منظور نخوابیدن پف کیک آن به صورت دورانی هم بزنید.

حالا قالب کیک را با کره و آرد آغشته نمایید و مواد کیک را داخل قالب بریزید سپس داخل فری که از قبل گرم شده است قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت ۱۷۵ تا ۱۸۰ بپزد.

در مرحله آخر حرارت را خاموش کرده و یک قاشق چوبی بین در فر قرار دهید و اجازه دهید کیک به مدت پنج دقیقه دیگر داخل فر بماند سپس از فر بیرون آرده و بعد از خنک شدن آن را از قالب خارج کرده و به شکل برعکس به گونه ای که ته کیک بالا باشد روی طوری فلزی بگذارید تا کاملا خنک شود، نوش جان.

آموزش تهیه کیک اسفنجی ساده

در طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی بعد از اینکه کیک به خوبی سرد شد با کمک خامه و شکلات ذوب شده سطح کیک را بپوشانید و کیک را با ایده گرفتن از روش های تزیین کیک اسفنجی به زیبایی تزیین کنید. کیک شکلاتی اسفنجی را می توانید به عنوان کیک صبحانه در وعده صبحانه میل کنید همچنین این کیک خوشمزه و نرم را می توانید به عنوان میان وعده و یا دسر نیز میل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو