چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود؟

چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود؟


منبع: زیبامون

1,051

1399/4/25

18:07


برای اینکه بدونید چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشه و چه زمانی باید تست بارداری رو انجام داد، حتما این مقاله از زیبامون رو تا انتها مطالعه کنید.

چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود؟

وقتی تصمیم می‌گیرید که باردار شوید، احتمالا هر ماه منتظر نشانه‌هایی هستید که به شما نشون بده بارداری اتفاق افتاده یا نه! شاید به همین دلیل هست که "لانه گزینی" و "نشانه‌های لانه گزینی" یکی از عبارتهای پرسرچی هست که معمولا خانمها از زمان اقدام به بارداری و تا مثبت شدن تست بارداری، بارها بارها در گوگل جستجو میکنند!

برای اینکه بتونید پاسخ مناسبی برای سوالاتی همچون چه زمانی تست بارداری انجام داد، چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشه، تست حاملگی بعد از چند روز نشان میدهد، بی بی چک چند روز بعد از بستن نطفه جواب میده، چند روز بعد از نزدیكی آزمایش بارداری مثبت می شود، تست بارداری چند روز بعد از عقب افتادن پریودی جواب میدهد، علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود و غیره پیدا کنید، حتما این مقاله از زیبامون دات کام رو مطالعه کنید و پاسخ سوالاتتون رو به درستی دریافت نمایید.

 

لانه گزینی چیست؟

اگرچه تا زمانی که شما دو خط موازی صورتی رنگ رو بر روی بی بی چک مشاهده نکنید، متوجه بارداری نخواهید شد اما، از زمانی که به باردار شدن اقدام کردید تا زمانی که متوجه این موضوع بشید، بدنتون سخت مشغول به کار هست و در پشت صحنه اتفاقات زیادی در حال رخ دادنه که لانه گزینی (به انگلیسی implantation)، یکی از این اتفاقات مهم محسوب میشه.

لانه گزینی زمانی اتفاق میافته که تخمک بارور شده با موفقیت به لایه‌ای از دیواره رحم متصل میشه و بعد از لانه گزینی، بدن شروع به ترشح هورمون hcg یا گنادوتروپین جفتی انسان (human chorionic gonadotropin) میکنه. این هورمون در آزمایش ادرار و خون که مخصوص تشخیص بارداری هست مورد ارزیابی و سنجش قرار میگیره.

 

تست مثبت بارداری

 

حتما بخوانید: کم خونی دوران بارداری و عواقب خطرناک آن

 

لانه گزینی چه زمانی اتفاق می افتد؟

تخمدان، تخمک رو درون لوله فالوپ ازاد میکنه و اگر یک هفته قبل از تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید، در این صورت، اسپرم در لوله فالوپ منتظر تخمک خواهد بود. اگر لقاح موفقیت امیز باشه، تخمک شروع به تقسیم شدن میکنه و در طول لوله فالوپ به سمت رحم حرکت میکنه. این روند معمولا یک هفته طول میکشه. بعد از آن لانه گزینی اتفاق می افته.

به طور میانگین، لانه گزینی حدود 8 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری هست اما ممکنه در اوایل روز شش و یا در روز 12 هم اتفاق بیوفته. در برخی از زنان لانه گزینی در روز 20 از چرخه قاعدگی ایجاد میشه و در برخی دیگر ممکنه در روز 26 از چرخه قاعدگی این اتفاق بیوفته. به همین دلیل هست که شمارش و محاسبه هفته‌های بارداری کمی سخت و گیج کننده میشه!

بنابراین به قرار گرفتن تخمک بارور شده در دیواره رحم، لانه گزینی گفته میشه و این فرآیند ممکنه چند روز طول بکشه. بعد از لانه گزینی بدن شروع به ترشح هومرمون اچ سی جی میکنه، سطح پروژسترون بدن بالا میره، خونریزی قاعدگی متوقف میشه و اگر تست بارداری انجام بدید ممکنه متوجه بارداری خودتون بشید!

 

تست حاملگی بعد از چند روز نشان میدهد

بعد از لانه گزینی شما باردار می شوید اما ممکنه هنوز علائمی از بارداری رو در خودتون مشاهده نکنید. برای اینکه تست حاملگی انجام بدید باید کمی صبور باشید و این کار رو زود انجام ندید. چرا که ممکنه سطح هورمون hcg در بدن به سطح مورد نظر نرسیده باشه و جواب تست باردرای شما رو منفی نشون بده.

به طور میانگین حساس‌ترین تست‌های حاملگی، در حدود 10 روز بعد از تخمک گذاری، نتیجه رو نشون میدن. البته باید این موضوع رو به خاطر داشته باشید که تخمک گذاری، لقاح و لانه گزینی از جمله فرآیندهای مهم برای ایجاد بارداری هستند و هر کدام از این مراحل جدول زمان بندی مخصوص به خودش رو داره و این زمان بندی برای تمام خانمها منحصر به فرد بوده و ممکنه با دیگران متفاوت باشه.

حتی بعد از لانه گزینی و شروع ترشح هورمون اچ سی جی، باز هم چند روز طول میکشه تا این هورمون به حد کافی در بدن بالا بره و در آزمایش خون یا تست بارداری تشخیص داده بشه.

بنابراین بهتره بعد از عقب افتادن خونریزی قاعدگی، حداقل یک هفته صبر کنید و بعد تست خانگی بارداری یا بی بی چک رو استفاده کنید. برای انجام آزمایش خون بارداری هم بهتره یک هفته بعد از عقب افتادن پریود صبر کنید و اگر بعد از گذشت این مدت زمان، همچنان خونریزی پریود ایجاد نشد، برای انجام آزمایش خون به آزمایشگاه مراجعه کنید.

 

تست حاملگی بعد از لانه گزینی

 

حتما بخوانید: برنامه غذایی در دوران بارداری + عکس فهرست غذاهای مناسب در حاملگی

 

لانه گزینی چه علائمی دارد؟

ممکنه چیزهایی در رابطه با لانه گزینی و احساسی که در بدن ایجاد میکنه شنیده باشید اما لازمه بدونید که لانه گزینی معمولا به هیچ وجه در بدن احساس نمیشه. برخی از افراد معتقدند که در زمان لانه گزینی گرفتگی خفیفی در شکم ایجاد میشه اما پزشکان مطمئن نیستند که رابطه‌ای بین این گرفتگی شکم و لانه گزینی وجود داشته باشه!

به طور کلی شایع‌ترین علائم لانه گزینی در اوایل بارداری عبارتند از:

 

  • گرفتگی عضلات و درد شکم ناشی از لانه گزینی

برخی از خانمها ممکنه در هنگام لانه گزینی، متوجه گرفتگی جزئی در عضلات شکم خود شوند. اگرچه هیج راهی برای مطمئن شدن از این موضوع وجود نداره اما چیزی که وجود داره این هست که ممکنه این گرفتگی عضلات شکم به دلیل افزایش سطح پروژسترون در بدن باشه که معمولا در نیمه دوم چرخه قاعدگی ایجاد میشه. این گرفتگی و درد شکم چه حامله باشید و چه حامله نباشید، اتفاق میافته!

 

  • خونریزی و لک لانه گزینی

گاهی اوقات ممکنه چند روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی، یک خونریزی سبک و کم در حد لکه بینی رو داشته باشید که به خودی خود برطرف میشه. این خونریزی و لک به دلیل لانه گزینی در بدن ایجاد میشه و تقریبا یک سوم از زنان باردار این حالت رو تجربه میکنند اما باز هم هیچ مدرک علمی وجود نداره که ثابت کنه، ارتباطی بین لانه گزینی و لکه بینی وجود داره.

 

  • حالت تهوع نشانه‌ای از لانه گزینی

گاهی اوقات ممکنه برخی از خانمها بعد از لانه گزینی حالت تهوع، استفراغ و یا تغییر در اشتها پیدا کنند و یا از غذاهایی که قبلا خیلی دوست داشتند، متنفر شوند!

 

  • حساس شدن سینه از نشانه‌‌های لانه گزینی

با تغییر هورمون در بدن در اثر لانه گزینی ممکنه متوجه ایجاد تغییر در سینه‌ها بشید. ورم کردن سینه، حساس شدن و ایجاد درد در سینه‌ها ممکنه علائمی از لانه گزینی در بدن باشه.

 

  • یبوست و نفخ از علائم لانه گزینی

افزایش هورمون بارداری در بدن بعد از لانه گزینی ممکنه باعث ایجاد تغییراتی در بدن بشه که یبوست و نفخ یکی از این تغییرات هست.

 

  • خستگی از نشانه‌های لانه گزینی

اگر بیش از حد معمول و همیشگی احساس خستگی دارید ممکنه این حالت یکی از نشانه‌های اولیه و زودرس بارداری باشه. این موضوع معمولا به دلیل افزایش پروژسترون و افزایش حجم خون در بدن اتفاق میافته.

 

  • سردرد از علائم لانه گزینی

یکی دیگه از عوارض جانبی افزایش حجم خون در دوران بارداری، ایجاد سردرد هست که معمولا این حالت میتونه نشونه‌ای از لانه گزینی هم باشه.

 

  • نوسانات خلقی از نشانه‌های لانه گزینی و بارداری

به حالت روحی و رفتاری خودتون بیشتر توجه کنید! ایا با کوچکترین چیزها و اتفاقات ناراحت میشید؟ آیا حالات روحی و رفتاری شما نسبت به روزها و هفته‌های گذشته تغییر کرده؟ این تغییرات و نوسانات خلقی هم جز علائم لانه گزینی هست و همچنین علائم اولیه بارداری محسوب میشن.

 

گرفتگی عضلات شکم

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره رنگ کردن موها در دوران بارداری

 

چه تفاوتی بین خونریزی لانه گزینی و خونریزی پریود وجود داره؟

ممکنه برخی از خانم‌ها خونریزی لانه گزینی رو مشاهده نکنن و به هیچ عنوان متوجه تغییرات روحی، خلقی و غیره در بدن خودشون نشن. زیرا هر زن دوره بارداری متفاوتی با زنان دیگه داره و شرایط همه افراد در این دوران یکسان نیست.

برای اینکه تفاوت بین خونریزی قاعدگی و خونریزی لانه گزینی رو متوجه بشید، لازمه به چندتا نکته توجه داشته باشید:

 

  • ترشح یا لکه بینی ناشی از لانه گزینی معمولا به رنگ قهوه‌ای تیره یا صورتی ملایم هست و هیچگونه لخته خونی در خونریزی لانه گزینی وجود نداره. اما خونریزی عادت ماهانه معمولا قرمز بوده و ممکنه با لخته خون هم همراه باشه.

 

  • لکه بینی لانه گزینی فقط چند ساعت یا نهایتا چند روز ادامه داره و ممکنه در طول این مدت متوقف بشه و دوباره شروع بشه. اما خونریزی قاعدگی از خونریزی کم شروع میشه و به تدریج سنگین میشه و معمولا 4 روز یا بیشتر هم طول میکشه.

 

  • خونریزی لانه گزینی معمولا 10 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق میافته اما خونریزی پریود معمولا 14 روز بعد از تخمک گذاری شروع میشه.

 

  • گرفتگی عضلات شکم در طول لانه گزینی معمولا بسیار خفیفه اما گرفتگی شکم در طول خونریزی قاعدگی معمولا شدید و قوی هست.

 

رنگ خونریزی لانه گزینی

 

آزمایش خون برای بارداری بعد از چند روز مثبت می‌شود؟

آزمایش خون باردای معمولا دقت بیشتر و بالاتری نسبت به تست بارداری خانگی یا بی بی چک داره و به همین دلیل قابل اعتمادتر هست و شما رو زودتر از بارداری مطلع میکنه. معمولا 3 تا 4 روز بعد از لانه گزینی و یا 9 تا 10 روز بعد از رابطه جنسی و تخمک گذاری و تقریبا 5 تا 6 روز بعد از عقب افتادن پریود، آزمایش خون برای بارداری مثبت میشه.

 

سخن آخر

بارداری یکی از اتفاقات شیرین برای تمام خانم‌هاست و اگر منتظر این اتفاق باشید، حتما تمام نشانه‌ها و علائمی که مطالعه می‌کنید رو ممکنه در بدن خود احساس کنید؛ اما گاهی ممکنه این احساسات اشتباه تلقی بشه و بعد از انجام تست بارداری با جواب منفی مواجه بشید. بنابراین بهتره تا روز پریود شدن و حتی یک هفته بعد از عقب افتادن پریود صبر کنید و بعد تست خانگی باردرای رو امتحان کنید و یا برای اطمینان بیشتر، آزمایش خون بارداری انجام بدید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو