تعریف بواسیر

بواسیر با نام هموروئید هم شناخته می شود و به بریدگی و زخم هایی درون مقعد یا بر روی پوست آن گفته می شود که می تواند سوزش و درد زیادی به همراه داشته باشد. گاهی وقت ها این برش آنقدر عمیق است که به ماهیچه های پوست هم می رسد. بواسیر را نمی توان جزو بیماری های حاد و حساس دانست چرا که در بسیاری از اوقات شروع به خود ترمیمی می کند و ممکن است به پزشک هم نیازی نداشته باشید. با رعایت برخی نکات مهم می توان در برابر این بیماری مقاومت نشان داد و آن را درمان کرد.

نشانه های بواسیر

شکل 1: درمان بواسیر؛ برجستگی در پوست مجرای مقعدی

بواسیر دارای نشانه های خاصی برای خود است که برخی از مهم ترین آنها در بخش زیر بیان شده است:

  • وجود زخم های واضح در اطراف مقعد
  • برآمدگی های واضح بر روی پوست اطراف مقعد
  • احساس درد شدید در هنگام داشتن مدفوع
  • خونریزی های بدون درد
  • احساس سوزش و خارش شدید در اطراف مقعد

دلایل رخ دادن بواسیر

سه دلیل اصلی برای رخ دادن بواسیر وجود دارد. دلیل اول رد شدن مدفوع بسیار سفت می باشد که باعث به وجود آمدن زخم می شود. دلیل دوم اسهال و دلیل آخر یبوست مزمن است. دلایل دیگری هم هستند که می توانند بواسیر را ایجاد کنند. برخی از آن در بخش زیر مطرح شده است:

  • فشار زیاد بر روی فرد در هنگام زایمان
  • داشتن بیماری های التهابی روده
  • عدم وجود جریان خون در بخش مقعد

برخی از بیماری ها می توانند به همراه خود بواسیر را به وجود بیاورند. سرطان مقعدی، ایدز، سل، تبخال و … بیماری هایی هستند که ممکن است به همراه آن بواسیر نیز ایجاد شود.

افراد در خطر

تقریبا بواسیر در تمامی سنین می تواند خود را نشان بدهد. برای کودکان یک فرایند شایع است و برای بزرگسالان به دلیل عدم جریان خون کافی می تواند خود را نشان بدهد. در اشخاصی که دچار اسهال یا یبوست مداوم می شوند هم نیز نمایان می شود و در دسته های دیگر هم قابل مشاهده است. به همین دلیل می توان گفت بواسیر بر اساس بیماری یا نوع زندگی شخص خود را نشان می دهد.

تشخیص بیماری بواسیر

شکل 2: درمان بواسیر؛ زخم در مجرای مقعدی

در بسیاری از مواقع تشخیص بیماری بواسیر کار ساده ای است. پزشک تنها نیاز به یک معاینه برای دیدن زخم و برش دارد تا بتواند وجود بواسیر را تایید کند. برخی مواقع هم پزشک از یک تست مقعدی برای وجود بواسیر استفاده می کند. تست مقعدی به وسیله یک آنوسکوپ انجام می شود. آنوسکوپ یک شیلنگ باریکی است که دید بهتری به پزشک برای دیدن روده می دهد و می تواند زخم درون مقعد را مشاهده کند. در موارد نادری هم پزشک برای تشخیص و درمان نیاز به آندوسکوپی دارد.

درمان بواسیر

درمان بواسیر در بسیاری از موقع نیازی به پزشک ندارد و می توانید خودتان در خانه درمان را انجام بدهید. در بخش زیر بیان شده است که چگونه می توانید خود درمانی را آغاز کنید:

  • بهتر است که از نرم کننده های مدفوع استفاده کنید.
  • مایعات زیادی مصرف کنید.
  • خوردن غذاهای فیبر دار کمک زیادی به شما در درمان بواسیر می کند.
  • از روش حمام سیتز استفاده کنید. در این نوع حمام شخص تنها نواحی مقعدی خود را در آب قرار می دهد تا ماهیچه های آن بخش خودشان را آزاد کنند و درد و سوزش هم کمتر شود.
  • استفاده از پمادهایی که جریان خون را بیشتر می کنند.
  • مسکن هایی مانند لیدوکایین می تواند درد و سوزش نواحی مقعد را کمتر کند.

شکل 3: درمان بواسیر؛ حمام سیتز

گاهی وقت ها با انجام تمامی روش های بالا هم بواسیر شما درمان نمی شود و همچنان درد و سوزش زیادی احساس می کنید. در چنین حالتی باید خودتان را به یک پزشک نشان بدهید تا روش درمان جدیدی بر روی شما انجام بدهد.

انجام جراحی بواسیر

دو روش برای انجام جراحی وجود دارد که بر روی شخص انجام می شود. حالت اول اسفنکتروتومی نام دارد. در چنین حالتی پزشک یک برش بر روی نواحی اسفنکتر مقعد ایجاد می کند تا ماهیچه آن بخش شل شود. شل شدن ماهیچه به درمان بواسیر کمک زیادی می کند. حالت دوم هموروئیدکتومی نام دارد. در این روش پزشک بخش برجسته را برش می دهد. این روش درد کمتری را به همراه دارد و درمان سریعا انجام می شود اما احتمال بازگشت علائم هم بالا است. در هر دو روش بیمار باید دو هفته استراحت کند تا روند درمانی او تمام شود. همچنین بعد از انجام یکی از این جراحی ها، باید روزانه حمام سیتز را انجام بدهید.

شکل 4: درمان بواسیر؛ عمل جراحی بواسیر

استفاده از لیزر برای درمان بواسیر

لیزر یکی از بهترین روش ها برای درمان بواسیر می باشد. با استفاده از لیزر پزشک کار همان جراحی اسفنکتروتومی را انجام می دهد. در انجام لیزر دیگر درد و خونریزی خاصی به وجود نمی آید و تمام سلول های مرده آن بخش هم از بین می روند. همچنین بیمار نیازی به استراحت و دوره نقاهت ندارد و سرپایی لیزر خود را انجام می دهد.

هزینه های درمان بواسیر

چنین چیزی کاملا بستگی به خودتان دارد. برای مثال اگر نیاز به جراحی های سنتی داشته باشید قطعا هزینه زیادی را باید پرداخت کنید. لیزر هزینه بیشتری نسبت به جراحی های سنتی دارد اما یک روش راحت و بدون درد می باشد. همچنین پزشکی که انتخاب می کنید نیز بر اساس تجربه خود ممکن است هزینه خاصی را از شما دریافت کند. امکانات کلینیک هم می تواند تاثیر زیادی بر روی هزینه شما داشته باشد. به همین دلیل است که نمی توان یک هزینه قطعی برای درمان بواسیر بیان کرد.

جلوگیری از رخ دادن بواسیر

برای اینکه در زندگی تان بواسیر رخ ندهد، باید از روش های زیر پیروی کنید:

  • سعی کنید منطقه مقعدی تان را خشک نگه دارید.
  • همیشه اطراف مقعد تان را با صابون و آب پاک کنید.
  • به اندازه کافی مایعات و غذاهای فیبر دار مصرف کنید.
  • اسهال و یبوست تان را به موقع درمان کنید.
  • اگر کودکی دارید، پوشک آن را مرتبا عوض کنید.

با این روش ها، بواسیر نقش کمتری در زندگی تان خواهد داشت و ممکن است برای تان دیگر رخ ندهد. البته نمی توان روش قطعی برای جلوگیری از رخ دادن بواسیر معرفی کرد.

 

منابع انگلیسی استفاده شده در متن:

http://bia2safa.net/goto/web/url/1808483

http://bia2safa.net/goto/web/url/1808484