بواسیر خارجی خطرناک تر است یا داخلی؟

منبع: تالاب

1

1402/11/4

12:56


بواسیر داخلی خطرناک‌تر است یا هموروئید خارجی؟ بواسیر یا هموروئید از شایع ترین مشکلات گوارشی […]

بواسیر خارجی خطرناک تر است یا داخلی؟

بواسیر داخلی خطرناک‌تر است یا هموروئید خارجی؟ بواسیر یا هموروئید از شایع ترین مشکلات گوارشی می باشد که به دلیل یبوست  و فشار به رگ های مقعدی ایجاد می شود. بواسیر به خودی خود بیماری خطرناکی نیست اما در صورت عدم درمان ممکن است خونریزی کرده و به بواسیر خونی تبدیل شود و مشکلاتی مثل کم خونی برای فرد ایجاد کند. 

بواسیر در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد. هموروئید داخلی خود شامل 4 درجه و گرید می باشد. ممکن است شخص همزمان به هر دو نوع بواسیر داخلی و خارجی مبتلا شده باشد. 

 

بواسیر خارجی چیست

هموروئید ترومبوزه شده

 

بواسیر خارجی یا همان هموروئید بادکرده بیرونی بواسیری است که در صورت تشدید به هموروئید ترومبوزه تبدیل می شود. بواسیر خارجی رگ های بیرونی مقعد متورم و واریسی شده و اگر داخل پوکه بواسیری خون لخته شود، هموروئید ترومبوزه ایجاد می شود.

علائم بواسیر خارجی معمولآً اذیت کننده تر از شکل داخلی آن می باشد.

  • خارش و سوزش اطراف مقعد
  • درد مقعدی
  • لمس توده و زائده در اطراف مقعد
  • خون در مدفوع

ممکن است در هنگام دفع مدفوع، خون مشاهده کنید و زائده ی اطراف کانال مقعدی متورم شده باشد در این صورت بهتر است برای درمان بواسیر خارجی به پزشک مراجعه کنید.

 

بواسیر داخلی چیست 

بواسیر داخلی در داخل کانال مقعد ایجاد می شود و به دلیل اینکه در این ناحیه گیرنده های عصبی کمتر هستند ممکن است فرد مدت ها دچار هموروئید داخلی باشد اما متوجه آن نشود. اگر عروق مقعدی دچار پارگی شوند بواسیر داخلی هنگام دفع مدفوع باعث درد و خونریزی به رنگ قرمز روشن می شود.

 

بواسیر داخلی که به 4 درجه تقسیم می شود با پیشرفت بیماری و بیشتر شدن زائده های بواسیری ممکن است در گرید 4 که به آن پرولاپس هم گفته می شود برای شخص بسیار آزاردهنده باشد. بواسیر داخلی درجه 4 که به پرولاپس تبدیل شده است، معمولاً با بیرون زدگی و ترشحات مقعدی همراه است. 

 

بواسیر داخلی درجه 1: در هموروئید داخلی نوع 1 وریدهای مقعدی دچار تورم و التهاب داخل مقعد شده و بیرون نمی زند. 

بواسیر داخلی درجه 2: تنها در هنگام دفع مدفوع و اجابت مزاج به بیرون می آید و بعد از آن خودش خود به خود به داخل برمی گردد. 

بواسیر داخلی درجه 3: بواسیری است که هنگام دفع از مقعد بیرون می زند اما خودش خود به خود به داخل بر نمی گردد و فرد باید آن را با انگشتان دست به داخل مقعد بازگرداند.

 بواسیر داخلی درجه 4: که به شکل پرولاپس تبدیل شده و همیشه بیرون از مقعد باقی می ماند و نه خودش به داخل می رود و نه با دست. تنها راه درمان این نوع بواسیر، جراحی و یا لیزر می باشد. 

 

بواسیر داخلی و خارجی چه فرقی با هم دارند؟ 

بواسیر داخلی عارضه ای است که در آن عروق داخل کانال مقعد دچار تورم و التهاب می شود و در درجه 3 و 4 ممکن است این عروق به بیرون بزند. حالت پرولاپس که همان بواسیر داخلی درجه 4 می باشد، بواسیر کامل بیرون زده است و موقع نشستن بسیار اذیت کننده می باشد. 

اما بواسیر خارجی وریدهای بیرونی مقعد دچار التاهب و تورم می شود و با درد و خونریز ی هنگام اجابت مزاج همراه است. 

بواسیر خارجی ممکن است با بیرون زدگی و یا گوشت اضافی کوچک همراه باشد که برای برخی دردناک است و برای برخی هیچ درد ندارد و فقط گوشت اضافه بیرون زده است. 

 

بواسیر خارجی خطرناک‌تر است یا داخلی؟

بواسیر داخلی در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام نشود به دلیل خونریزی داخلی که دارد ممکن است از بواسیر خارجی خطرناک‌تر باشد. 

در ادامه برخی از خطرات بواسیر داخلی را ذکر کرده ایم: 

  • خطر کم خونی: در صورتی که بواسیر داخلی با خونریزی شدیدی همراه باشد ممکن است موجب کمبود خون و بروز مشکلاتی مثل ضعف، گیجی و بی حالی ناشی از کم خونی در فرد شود. 
  • التهاب و عفونت داخلی در اثر خونریزی 
  • سرطان روده: در مواردی بواسیر خونی یکی از علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ می باشد. 
  • شوک در اثر خونریزی شدید: در این حالت بدن به دلیل خونریزی بیش از حد دچار شوک می شود و اعضای بدن دچار کمبود اکسیژن شده و فشار خون بسیار کاهش می یابد. این خطرناک‌ترین عارضه ناشی از بواسیر خونی می باشد و حتی ممکن است خطر مرگ را هم در پی داشته باشد. 

با مشاهده هرگونه خونریزی از ناحیه مقعد در اولین فرصت باید برای تشخیص علت و درمان به دکتر بواسیر در کلینیک درمان هموروئید مراجعه نمایید. 

 

بواسیر چرا ایجاد می شود؟

دلیل اصلی این بیماری تورم و التهاب و کشیدگی رگ های مقعدی می باشد. اما چه مواردی باعث تورم و پارگی رگ های مقعد می شود؟

اصلی ترین و اولین دلیل این عارضه یبوست می باشد. یبوست در اثر حرکات کند روده ای باعث مدفوع سفت و سخت و در نتیجه زور زدن هنگام دفع می شود. این فشار باعث صدمه به رگ های هموروئیدی می شود. 

دلیل بواسیر در زنان: بارداری و زایمان طبیعی. در دوران حاملگی با افزایش وزن و بی تحرکی به ناحیه مقعد فشار وارد می شود. همچنین زایمان طبیعی نیز که با زور زدن همراه است باعث آسیب به رگ ها می شود. 

عدم فعالیت و بی تحرکی: نداشتن تحرک کافی روزانه، موجب کند شدن حرکات روده و تنبلی روده ها شده و در نتیجه فرد به یبوست که عامل اصلی بواسیر می باشد دچار می شود. 

 

بواسیر داخلی و خارجی چگونه درمان می شود؟

به طور کلی بواسیر داخلی و خارجی اگر در مراحل اولیه و ابتدایی به موقع تشخیص داده شوند و بیماری هنوز پیشرفت زیادی نکرده باشد، ممکن است با استفاده از روش های درمان بواسیر در خانه و استفاده از پماد و داروهایی مثل پماد آنتی هموروئید بهبود پیدا کند اما در صورتی که از ایجاد بواسیر مدت زمان زیادی گذشته باشد روش های پزشکی زیر برای درمان استفاده می شود:

  • رابربند یا بستن هموروئید با بند لاستیکی
  • عمل جراحی هموروئیدکتومی
  • استاپلر یا هموروئیدپکسی 
  • لیزر برای هموروئید خارجی 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو