همورئید، بیماری که همه از گفتن آن شرم دارند

منبع: فوت و فن

91

1401/8/20

08:10


هموروئید یک بیماری دردناک و آزار دهنده ناحیه نشیمنگاهی است. که بیشتر افراد از سنین 45 سال به بالا درگیر آن می شوند. البته این به آن معنی نیست، که این بیماری در سایر رده های سنی دیده نمی شود.

همورئید، بیماری که همه از گفتن آن شرم دارند

هموروئید یک بیماری دردناک و آزار دهنده ناحیه نشیمنگاهی است. که بیشتر افراد از سنین 45 سال به بالا درگیر آن می شوند. البته این به آن معنی نیست، که این بیماری در سایر رده های سنی دیده نمی شود.

افراد با هر جنسیت و در هر رده سنی حداقل یکبار در زندگی خود این بیماری دردناک و اعصاب خورد کن را تجربه می کنند.

البته بیماری هموروئید، در میان خانمها نسبت به آقایان شایع تر است. دلیل آن هم شرایط خاص فیزیولوژیک بدن خانمها است. که معمولا با تغییر عادات ماهیانه و بارداری و زایمان مواجه هستند.

متاسفانه امروزه با توجه به سبک زندگی مردم و تغییر عادات غذایی، شاهد همه گیری ناراحتی های مقعدی در میان افراد مختلف هستیم. و اگر اندک آگاهی از این نوع بیماری ها داشته باشیم.

در گام اول با به کاربردن یک سری دستورهای ساده و خانگی، که در طب سنتی ایرانی و اسلامی هم مرسوم است. می توانیم در منزل به درمان و پیشگیری از آنها بپردازیم.

مطرح کردن این مریضی که امروزه بسیار شایع شده است، نزد بزرگترهای خانواده و یا با ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی اصلا موضوع شرم آور یا ترسناکی نیست.

ما معتقد هستیم که اگر علت و منشاء بواسیر و شقاق را شناسایی کنیم. درمان هموروئید و پیشگیری از آن روش آسان و کم هزینه ای است. در این مقاله چند روش کاربردی درمان خانگی بیماریهای نشیمنگاهی در طب سنتی و خانگی را به شما آموزش میدهیم.

علت هموروئید و شقاق چیست

علائم بیماری های نشیمنگاهی، سوزش، خارش، خونریزی و یا زخم مقعدی است.خون ریزی جزئی هنگام اجابت مزاج شایع است. اگر هنگام دفع مدفوع مقدار کمی خون قرمز روشن روی کاسه توالت یا دستمال کاغذی مشاهده کردید. اصلا نگران نباشید.

شما مبتلا به هموروئید یاشقاق هستید. ناراحتی های مقعدی اغلب با درد و سوزش و خون ریزی همراه هستند. و علت اصلی آن، اختلالات جدی گوارشی مانند یبوست و اسهال های مکررو طولانی است.

بیماری یبوست از آن بیماری های شایع دستگاه گوارش است. که عامل اصلی و علت عود مجدد هموروئید در افراد می باشد. زور زدنهای اجباری هنگام دفع یا مصرف غذاهایی فراوری شده، شور و فست فودی، علت ابتلا افراد به یبوست می باشد.

دلیل دیگر ناراحتی های مقعدی سندروم روده بیقرار است. که معمولا بیماران حالتی بین یبوست و اسهال دارند. در هر حالت این ناراحتی ها می تواند علت اصلی ابتلای بیماران به هموروئید یا فیشر باشد.

اسهال های مکرر وطولانی که بیش از 7روز به طول بینجامد خود می تواند علت دیگر ناراحتی های نشیمنگاهی باشد. به دلیل اینکه مدفوع ماهیتی اسیدی دارد. برخورد آن با دیواه کانال رکتال باعث آسیب دیدن این ناحیه و التهاب وسوزش و زخم مقعدی می شود.

سایر علت بیماری هموروئید و شقاق

  • نشستن های طولانی
  • عدم فعالیت فیزیکی
  • ایستادن های طولانی
  • جابجایی اشیاء سنگین
  • ورزشهای سنگین
  • عدم مصرف مایعات و فیبر کافی
  • مصرف خود سرانه قرص های روان گردان و مخدر
  • استعمال دخانیات و مواد مخدر
  • خون غلیظ سودایی

همچنانکه در بالا اشاره کردیم. با شناسایی علت و منشاء بیماری های نشیمنگاه، درمان و نحوه پیشگیری آسان و کم هزینه خواهد بود. حالا سوالی که پیش می آید این است که درمان بواسیر چیست؟ و چگونه میتوان در خانه و به روش طب سنتی برای معالجه و پیشگیری اقدام کرد؟

انواع هموروئید وشقاق

قبل از پرداختن به روش های خانگی درمان هموروئید ابتدا با انواع این بیماری آشنا شوید.

  • هموروئید داخلی نوع یک: با خون ریزی و علائمی مانند درد و سوزش و تیر کشیدن دائمی کانال مقعدی همراه است.
  • هموروئید نوع دوم و سوم که با فروافتادگی (بیرون زدگی )خون ریزی و درد همراه بوده، ولی هنگام اجابت مزاج به داخل کانال مقعد برمی گردد.
  • هموروئید خارجی یا نوع چهارم که با زائده گوشتی بیرون زدگی شناخته می شود. و در صورت خون ریزی با درد و سوزش زیادی همراه است.

زخم شقاق یکی دیگر از بیمارهای نشیمن گاه است. که با ترک خوردگی یا زخم دهانه مقعد نمایان می شود. خون ریز ی روشن هنگام اجابت مزاج و سوزش شدید کانال مقعد از نشانه های آن است.

حال که با انواع مختلف این بیماری آشنا شدید.چند روش کاربردی درمان بواسیر در خانه را به شما آموزش می دهیم.

روش های کاربردی درمان هموروئید

خبر خوش این است که تا 75%درصد علائم بواسیر بوسیله درمانهای خانگی در طب سنتی قابل معالجه و پیشگیری است. در تعداد کمی از افراد که به دلیل کهولت سن یا داشتن بیمارهای زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون، ممکنه به درمان های خانگی پاسخ مثبت ندهند.

که در این صورت از روش های تهاجمی تر مانند عمل جراحی استفاده می کنند.

  • استفاده از پمادها و مرهم های قوی گیاهی که امروزه با مارک ها و برندهای مختلف در بازار دارویی کشور موجود است.
  • استحمام نشیمنگاه با آب ولرم و بتادین یا نمک اپسوم روزانه دو نوبت
  • مصرف مایعات به میزان کافی و خوردن حجم زیادی از سبزیجات و میوه های حاوی فیبر بالا
  • داشتن فعالیت فیزیکی یا تحرک کافی مثلا پیاده روی منظم یا دوچرخه سواری، روزانه به مدت 30تا 45دقیقه
  • قطع مصرف دخانیات و الکل و موادمخدر
  • انجام حجامت یا فصد خون بصورت فصلی و منظم که به منظور خارج شدن خون غلیظ سودایی از بدن انجام می شود.
  • پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شیرین و فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و کنسرو های غذایی

رعایت دستورات و توصیه های فوق به عنوان راه حل کاربردی درمان بواسیر در خانه شناخته می شوند. این دستورات به معنی تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی غذایی است. و برای رسیدن به بهترین نتیجه درمانی لازمه که به مدت 3هفته از این روش های درمانی تبعیت کنید.

سایر روش های درمانی موثر

استفاده از پمادهای گیاهی که با مارک های و اسامی معتبری در بازار داروی کشور موجود است

  • پماد آنتی فیشر عرضه شده توسط شرکت تولید دارو
  • پماد آنتی هموروئید عرضه شده توسط دارو سازی تهران شیمی
  • پماد گیاهی رینای سبز عرضه شده توسط شرکت مرسی درمان

چنانچه از عمر بیماری های نشیمنگاهی بیش از 5سال گذشته باشد و به اصطلاح بیماری هموروئید و علائم آن در فردی کهنه و بدخیم و خشن شده باشد. ممکن است درمانهای دارویی و یا پمادهای گیاهی پاسخگوی مناسبی برای وضعیت بیمار نباشد.

در اینصورت و با صلاحدید پزشک متخصص احتمالا نیاز به بستری شدن و جراحی دارید.لازمه بدانید که جراحی آخرین گزینه درمانی نیست.و در هر حالی شما نیاز به مراقبت دائمی از خودتان دارید.

سخن پایانی:

باتوجه به اینکه ناحیه مقعدی از سلولهای عصبی تجمیع یافته است. به علت آسیب پذیر بودن و حساس شدن این ناحیه، احتمال عود مجدد هموروئید و شقاق در بیماران بسیار زیاد است.

در زمینه درمانهای دارویی و جراحی این بیماری ها، هیچ روش درمانی بصورت ابد و یک روزنیست. و احتمال برگشت پذیر بودن علائم و نشانه های آن بسیار زیاد است.

عامل اصلی عود مجدد بواسیر اختلالات جدی گوارشی مانند یبوست و اسهال است. و اگر توصیه های درج شده در این مقاله یا هر جای دیگر رعایت نشود. متاسفانه احتمال ابتلای افراد به این نشانه های بیماری مساوی با 80% است.

اگر شما یکی از علائم بواسیر را در خود دیدید. استفاده از استحمام نشیمنگاه و مصرف حجم زیادی از میوه و سبزیجات در هفته اول درمان را در اولویت قرار دهید.

سعی کنید مخلوطی از آب ولرم همراه با بتادین یا نمک اپسوم تهیه کنید و به مدت 15الی 25 دقیقه و دو نوبت طی شبانه روز از آن استفاده کنید.

همچنین می توانید از شیاف های آنتی هموروئید موجود در داروخانه های سراسر کشور که نیاز به تجویز پزشک هم ندارد به مدت 7 روز استفاده کنید. اگر بعد از گذشت یک هفته همچنان علامت و نشانه های بیماری در شما فروکش نکرد.

میتوانید با ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی خود تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو