کاربردهای کرایو تراپی و مراقبت های بعد از انجام آن

کاربردهای کرایو تراپی و مراقبت های بعد از انجام آن


منبع: آرگا

108

1399/6/27

20:03


بهتر است بدانید که کرایو تراپی روشی درمانی که با وجود مزاید زیادی که دارد فاقد معایب نیست و در این مقاله سعی داریم به بیان توضیحات بیشتری در مورد این روش درمانی بپردازیم با ما همراه باشید.

کاربردهای کرایو تراپی و مراقبت های بعد از انجام آن

به طور کلی کرایو تراپی یا همان سرما درمانی یک شیوه خاص درمانی است که در آن ضایعات سطحی پوست تحت انجماد قرار می گیرند و به طور قاطع می توان گفت انجامد مناسب ترین راه برای درمان انواع مختلفی از ضایعات پوستی است. جالب است بدانید که این روش از لحاظ هزینه نسبتا ارزان قیمت، مصون و قابل اطمینان می باشد.

آشنایی با کرایو تراپی

همانطور که می دانید امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم بشر هر روزه روش های جدیدی برای درمان مشکلات مختلف پدید می آید و اکنون برای درمان ضایعات پوستی از یکی از این روش ها با نام کرایو تراپی استفاده می شود. این روش درمان که معمولا در اثر دمای بسیار پایین انجام می شود کاملا منجمد خواهد شد و می توان آن را از دسته روش های درمانی ارزان و کاربردی دانست. توجه داشته باشید که این بیماری بایستی به درستی تشخیص داده شود چرا که برای درمان ملانوم یا ضایعات رنگی شبه ملانوم قابل استفاده نمی باشد زیرا تغییرات داخل سلولی حاصل تمایل به بدخیمی این ضایعات را تسریع و تسهیل می کند. به طور کلی کرایوتراپی به روش درمانی گفته می شود که در آن بخشی از بدن بیمار یا کل بدن او در معرض سرما و کاهش دما قرار می گیرد. اصطلاح کرایوتراپی در واقع مابین سال های ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ میلادی از دو واژه یونانی کرایو به معنای سرما و تراپی به معنای درمانی گرفته شد. توجه داشته باشید که هدف ابتدایی سرما درمانی یا کرایوتراپی کاهش درمای بافت است و از آنجایی که بدن شما به تغییرات زیاد دمایی واکنش نشان می دهد زمانی که دمای پایه ای بدنتان را کاهش می دهید در واقع به سیستم عصبی اتونومیک خود که مسئولیت عملکردهای خودکار یا ناخودآگاه است سیگنال می دهید.

چگونگی انجام کرایو تراپی

کاربردهای کاریوتراپی:

  • درمان برخی از شایعات ویروسی مانند زگیل و مولوسکوم
  • درمان برخی از ضایعات عروقی مانند انواع همانژیوم ها از جمله سارکوم کاپوزی
  • برخی از ضایعات پیش بدخیمی مانند کراتوز آکتینیک
  • تغییر رنگ پوست مانند لک های ناشی از آفتاب و لنتیگو
  • اسکار های هیپروتروفیک و کلوئیدها
  • کیست ها و ضایعات توموری خوش خیم مانند میلیا، کراتوز سباسه و زائده های گوشتی

دستورالعمل انجام کرایوتراپی:

معمولا درمان زگیل با این روش در مطب متخصصین انجام می گیرد و در طول درمان پزشک با یک چاقوی تیز و کوچک زگیل را می برد. سپس ماده منجمد کننده را با پنبه یا اسپری بر روی زگیل می زند و بهتر است بدانید که اغلب از نیتروژن مایع به عنوان ماده جامد کننده استفاده می شود البته که ممکن است از کربن دی اکسید نیز در این روند استفاده شود. در انجام این طول درمان هر پزشکی روش خاص خود را دارد و با این حال اغلب کرایو زگیل شامل حداقل یک جلسه انجماد کننده ۱۰ ثانیه ای است. کرایو تراپی ممکن است با درد همراه باشد و به همین منظور در برخی از موارد پزشک برای جلوگیری از ایجاد درد در طول درمان از بی حسی های موضعی استفاده می کند. به طور کلی درمان با این روش زمان زیادی نمی برد البته که برای از بین بردن زگیل های بزرگ ممکن است نیاز به جلسات بیشتری از کرایوتراپی باشد.

 

دستورالعمل انجام کرایوتراپی

مراقبت های پس از انجام کرایوتراپی:

بهتر اتس بدانید که پوست پس از انجام کرایو تراپی نیاز به مراقبت هایی دارد و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از آن های پرداخته ایم:

شستشوی زخم پس از کرایو:

فرد بایستی پس از اجازه پزشک زخم خود را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال پاک سازی کند و بدین ترتیب ناحیه درمان شده از روز پس از فرآیند به صورت روزانه به وسیله آب و صابون شسته شود و سپس بدون پوشش باقی بماند. در صورت وجود ترشحات از ناحیه درمان شده می توانید آن را با این بانداژ بپوشانید و اگر چنانچه دچار دلمه شود می توان تا زمانی که کامل خوب نشده بر روی آن وازلین بمالید. همچنین می توان با خیس کردن یک گاز استریل به وسیله هیدروژن براکسید و مالیدن آن به آرامی بر روی زخم، پوست و دلمه های ناشی از زخم را برداشت.

پانسمان زخم:

توصیه می شود که فرد پس از پاک سازی زخم فورا بانداژ خود را عوض کرده و تا هنگامی که التیام زخم را پوشیده نگه دارد. در برخی از موارد ممکن است فرد پس از چند روز یا چن هفته پس از عمل کرایو نیاز به استفاده از بانداژ برای زخم خود داشته باشد زیرا این بانداژ حاوی موادی است که سرعت بهبود زخم را بیشتر کرده و در نتیجه از بروز عفونت جلوگیری خواهد کرد.

 

مراقبت های پس از کرایوتراپی

مصرف داروهای تجویز شده:

بیماری بایستی داروهای تجویز شده توسط پزشک را مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها را به درستی مصرف نماید و همچنین می تواند در صورت تسکین درد های خفیف نیز از استامینوفن بدون نسخه به صورت هر سه الی چهار ساعت استفاده نماید.

مراجعه به پزشک برای بررسی زخم ها:

توجه داشته باشید که بیمار باید در ملاقات های برنامه ریزی شده با پزشک شرکت کند و در صورت ابتلا به تاول، تورم، قرمزی، خونریزی یا ترشح در نزدیکی محل زخم پیش از ملاقات بعدی با پزشک خود تماس بگیرد و همچنین اگر فرد به تب یا درد شدیدی دچار شد بایستی حتما به پزشک خود مراجعه نماید و به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد.

 

جلوگیری از خونریزی:

در صورت بروز هر گونه خونریزی می توان یک گاز تمیز را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه زخم محکم فشار داده و در صورت متوقف نشدن خونریزی این مرحله را مجدد تکرار نمایید. در صورتی که پس از تکرار این مرحله باز هم روند خونریزی ادامه پیدا کرد لازم است تا پزشک خود تماس بگیرید.

مزیت های انجام کرایوتراپی

استفاده نکردن از صابون های رایحه دار در محل درمان:

توجه داشته باشید تا زمانی که ناحیه درمان شده بهبود پیدا نکرده نباید از صابون های رایحه دار، آرایش و یا لوسیون ها استفاده نمایید. روند بهبود حدود ۱۰ روز پس از عمل خواهد بود و احتمال دارد تعدادی از موهای ناحیه درمان شده ریزش کرده و این ریزش به صورت دائمی باشد زیرا که ریزش موها به عمقی از پوست وابسته است که سرما به آن نفوذ کرده است.

عوارض انجام کرایوتراپی:

  • عوارض حاد شامل سردرد، تاول و درد در محل ضایعه به خصوص در مورد کلوئید ها بسیار شدید می باشد.
  • عوارض تاخیری شامل حونریزی، عفونت و تشکیل بیش از حد بافت ترمیمی است.
  • عوارض دائمی شامل آلوپسی، اسکار دائمیف کم رنگ شدن محل ضایعه و آتروفی

دیگر عوارض کرایو تراپی:

  • آسیب به بافت های سالم و رگ های خونی نزدیک آن
  • از دست دادن احساس البته اگر اعصاب آسیب دیده باشد
  • اختلال عملکرد جنسی
  • زخم
  • درد
  • عفونت
  • تاول

موارد کاربرد کرایوتراپی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش های درمان زگیل تناسلی و چگونگی از بین بردن گوشت اضافه نیز آنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو