از خواص عرق زنیان چه می دانید؟

از خواص عرق زنیان چه می دانید؟


منبع: آرگا

172

1399/6/29

10:06


گیاه زنیان در کشورهایی مانند هند استفاده فراوانی دارد و یکی از پرکاربردترین ادویه های غذایی به شمار می رود. این گیاه فواید فراوانی خصوصا برای دستگاه گوارش دارد. در ادامه خواص عرق زنیان را می توانید بخوانید.

از خواص عرق زنیان چه می دانید؟

 در گذشته از زنیان به عنوان نگه دارنده مواد غذایی استفاده می شده است. و امروزه علاوه بر این که به عنوان ادویه در خوراکی هایی مانند ترشیجات به کار می رود, در ساخت مواد آرایشی و بهداشتی مانند خمیر دندان, لوسیون و عطرها کاربرد دارد. گفتنی است که از زنیان در تهیه عرقیات گیاهی هم استفاده می شود. در این مطلب خواص عرق زنیان و کاربرد های درمانی آن برای شما همراهان عزیز آورده شده است.

مهمترین خواص عرق زنیان

یکی از مهمترین عرقیات گیاهی, عرق زنیان است که برای آن فواید متعددی نام برده شده است. از مهمترین فواید عرق زنیان می توان به ضد نفخ بودن آن اشاره کرد و همچنین افرادی که ترش می کنند می توانند از خواص درمانی عرق زنیان به عنوان دارویی مفید بهره گیرند. گفتنی است عرق زنیان به عنوان یک تصفیه کننده خون عمل کرده و از طرفی چربی خون را پایین می آورد.

گیاه زنیان

افرادی که قصد کاهش وزن دارند می توانند از عرق زنیان در برنامه رژیمی شان استفاده کنند تا به کنترل بهتر وزنشان کمک شود.

عرق زنیان به عنوان باد شکن قوی عمل کرده و تا حدودی مشکلات دستگاه گوارشی را ترفیع می کند و به هضم بهتر غذا کمک می کند. از طرفی یک تقویت کننده برای ریه ها و دستگاه تنفسی به شمار می رود. از دیگر فواید عرق زنیان می توان به ضد عفونی کنندگی و ضد قارچ بودن آن اشاره کرد.

خواص عرق زنیان

همچنین از عرق گیاه زنیان به عنوان داروی ضد تهوع و ضد اسهال در افرادی که دچار دل درد یا ناراحتی های گوارشی می شوند می توان استفاده کرد. افرادی که اعتیاد را ترک می کنند بعد از ترک یا در طی دوره درمان می توانند از عرق زنیان استفاده کنند.

یکی دیگر از فواید عرق زنیان در درمان روماتیسم و درد مفاصل است. برای درد آرتروز و کشیدگی مفاصل و همچنین رعشه می توانید عرق زنیان مصرف کنید.

خواص گیاه زنیان

خواص زنیان به عنوان ضد سرفه برای رفع گلو درد استفاده می شود و همچنین اشتها آور است. علاوه بر این از گیاه زنیان به عنوان ادویه در غذاها و ترشیجات استفاده می شود. خصوصا در کشورهای هند و افغانستان زنیان به عنوان ادویه اصلی غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص عرق زنیان

نحوه صحیح مصرف عرق زنیان

مقدار مصرف عرق زنیان برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است, بزرگسالان می توانند روزی سه مرتبه از عرق زنیان را بعد از هر وعده غذا استفاده کنند. برای اینکار می توانند حدود دو قاشق غذا خوری از این عرق گیاهی را در آب حل کرده و سپس آب را میل کنند.

مقدار مصرف عرق زنیان برای کودکان کمتر است. حدود دو قاشق مرباخوری را در آب حل کرده و در روز سه مرتبه به کودک بخورانید.

برای تقویت دستگاه تنفس می توانید عرق زنیان را در حدود دو قطره به بینی بچکانید. همچنین می توانید مقداری عرق زنیان را در گلو قرقره کرده و قورت دهید.

عرق گیاه زنیان

عوارض جانبی عرق زنیان

خوردن عرق زنیان به زنان باردار توصیه نمی شود همچنین کودکان زیر ۷ سال و افرادی که غده تیروئید شان دچار اختلال است نباید از عرق زنیان استفاده کنند.

به دلیل طبع گرم عرق زنیان خوردن آن به افرادی که مزاج گرم دارند توصیه نمی شود. و در صورت مصرف می توانند با عرقیاتی که طبع سرد دارند مانند عرق کاسنی و عرق شاتره استفاده کنند.

فواید شگفت انگیز زنیان

زنیان نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند و از فواید شگفت انگیزی بهره مند است، در ادامه شما را با فواید آن آشنا خواهیم کرد.

درمان جوش و آکنه :

بروز جوش و آکنه در دوران نوجوانی و جوانی از مشکلاتی پوستی بسیار شایع می باشند که با کمک زنیان می توانید این مشکل را برطرف کنید، زیرا زنیان دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است و برای درمان جوش و آکنه گزینه بسیار مناسبی است، یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک قاشق غذا خوری ماست ساده ترکیب کنید سپس بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان نیم ساعت با آب گرم پوست تان را بشویید.

فواید زنیان بر سلامت پوست

نکته : قبل از استفاده از هر گونه ماسک، آن را بر روی پوست دست تان بمالید سپس به مدت بیست دقیقه صبر کنید و در صورت حساسیت نداشتن آن را بر روی دیگر قسمت های بدن اعمال کنید.

پیشگیری از سفیدی زودرس موها :

همانطور که می دانید در سنین بالای چهل سال موها شروع به سفید شدن می کنند که امروزه سفید شدن زودرس موها در بین جوانان زیادی دیده می شود، دانه زنیان دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان می باشد که به جلوگیری از سفید شدن زودرس موها کمک شگفت انگیزی می کند.

کاهش درد دوران قاعدگی :

زنیان به دلیل داشتن خواص ضد درد طبیعی و ضد اسپاسم کمک زیادی به کاهش درد دوران قاعدگی می کند و در حقیقت دانه های زنیان انتقال عصبی که سبب بروز درد می شود را کاهش خواهد داد.

فواید درمانی زنیان

درمان یبوست :

یبوست یکی از مشکلات گوارشی دردناک است که بسیاری از افراد را به خود گرفتار می کند و می توانید برای درمان و پیشگیری از یبوست از دانه های زنیان کمک بگیرید زیرا دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشد.

پاکسازی سریع ریه ها :

تیمول موجود در زنیان حاوی خاصیت ضد باکتری طبیعی و ضد التهابی است که در نتیجه سبب سم زدایی ریه ها شده و باعث بهبود بیماری هایی مانند : آسم، سرماخوردگی و برونشیت خواهد شد فقط کافی است به یک لیوان آب یک قاشق چای خوری پودر زنیان بیفزایید سپس آن را بنوشید.

خواص زنیان بر سلامت بدن

رفع دندان دندان :

استفاده از زنیان به منظور درمان دندان درد گزینه بسیار مناسبی است، می توانید یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با کمی نمک ترکیب نمایید سپس به آن کمی آب بیفزایید و خمیر به دست آمده از آن را بر روی دندان قرار دهید تا به کاهش درد آن کمک کرده و به دندان پزشک مراجعه نمایید.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با دیگر خواص عرق جات می توانید بر روی اینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو