کاهش درد دندان عقل با ۱۵ راه حل فوری در خانه

کاهش درد دندان عقل با ۱۵ راه حل فوری در خانه


منبع: آرگا

2

1402/8/24

09:03


درد دندان عقل به صورت ناگهانی و بدون هشدار قبلی اتفاق می افتد و معمولا درد غیر قابل تحملی به همراه دارد. به طوری که مانع فعالیت های روزانه شده و شرایط را دشوار می کند. با این حال به کمک برخی روش ها می توانید به کاهش درد دندان عقل خود کمک کنید.

درد دندان عقل یک نوع وضعیت بسیار دردناک و آزاردهنده است که پشت دهان در فک بالا و پایین احساس می شود. گاهی اوقات شدت این درد آن چنان زیاد است که شما به طور همزمان درد را میان دندان مجاور خود تجربه می کنید. درد دندان عقل حداقل یک تا دو بار در طول زندگی هر فردی اتفاق می افتد. در حالت کلی هر انسانی ۴ دندان عقل دارد که در انتهایی ترین قسمت لثه و در فک بالا و پایین قرار گرفته است. درد این دندان در سنین بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی بروز پیدا می کند. به همین خاطر بروز آن در کودکان و نوجوانان غیر معمول بوده و به بررسی دقیق دندانپزشک نیاز دارد. در ادامه مطلب به راه های کاهش درد دندان عقل خواهیم پرداخت.

راه های کاهش درد دندان عقل

دندان عقل از جمله دندان هایی است که از انتهای لثه خارج شده و در هر گوشه ای از دهان قرار می گیرد. این رویش دندان در اغلب موارد دردناک است و باعث ایجاد زخم در پشت لثه ها خواهد شد. تحقیقات مختلف نشان داده است که نزدیک به ۸۵ درصد افرادی که دندان عقل دارند، باید آن را بکشند تا فضای خالی برای این دندان در لثه به وجود نیاید. این دندان ها می توانند به صورت زاویه ای ناخوشایند ظاهر شوند و به گونه ای غذا را به دام می اندازند که باعث رشد باکتری ها می شود. متأسفانه بسیاری از مردم فرصت مراجعه به دندانپزشک را ندارند. به همین خاطر بهتر است پیش از مراجعه به دندانپزشک از روش های زیر برای کاهش درد دندان عقل خود استفاده کنید.

راهکارهای مؤثر در درمان درد دندان عقل

۱. مصرف مسکن های بدون نسخه

اولین درمانی که در این شرایط به ذهن هر فردی می رسد، استفاده از قرص و داروی مسکن است. تقریبا در همه خانه ها داروها و قرص های مسکن یافت می شود. شما می توانید برای کاهش درد دندان عقل خود از داروهایی مثل ایبوپروفن، ژلوفن، استامینوفن و یا انواع قرص دندان درد ترکیبی که شامل ایبوپرفن، استامینوفن و کافئین هستند استفاده کنید. مصرف این داروها در کمتر از چند دقیقه دندان شما را تسکین می دهند.

۲. استفاده از ژل بی حس کننده دندان

در صورتی که به دارو دسترسی ندارید، می توانید از ژل های بی حس کننده موضعی دندان استفده کنید. این ژل ها در داروخانه ها موجود و قابل تهیه هستند. به عنوان مثال قطره دنتول یکی از همین بی حس کننده های موضعی است. این قطره بر روی لثه اطراف دندانی که درد می کند اعمال شده و در عرض چند ساعت درد را کاهش می دهد.

۳. شستشوی دهان با دهانشویه

روش دیگری که می تواند درد دندان شما را به سرعت کاهش دهد، استفاده از دهانشویه است. در این روش مقداری دهانشویه حاوی فلوراید را در دهان ریخته و به خوبی بچرخانید. هدف از این کار، کاهش التهاب لثه و از بین بردن باکتری های اطراف دندانی است که درد می کند. اگر این کار درد دندان را به سرعت درمان نکند، اما می تواند آن را کاهش داده و تحمل درد را ساده تر خواهد کرد.

۴. غرغره آب نمک گرم

دندانپزشکان بر این باور هستند که آب نمک می تواند درد دندان را تا حد زیادی کاهش دهد. آب نمک یکی از شناخته شده ترین راه ها جهت ضد عفونی کردن دهان و دندان است که می تواند میزان باکتری ها را تا حد زیادی کاهش دهد. غرغره آب نمک می تواند ناراحتی در دندان عقل را به حداقل برساند.

۵. میخک

میخک یک راه مؤثر برای درمان درد دندان عقل به شمار می رود. شما می توانید از خواص بیهوشی میخک استفاده کرده و درد دندان خود را کاهش دهید. هم چنین از خصوصیات ضد باکتری این گیاه می توان به جلوگیری از عفونت اشاره کرد. برای استفاده از گل میخک می توانید مقداری پنبه را به روغن گل میخک آغشته کنید و آن را به طور مستقیم بر روی دندان عقل و لثه های اطراف آن قرار دهید تا به کاهش درد خود کمک کنید.

معرفی روش های تسکین درد دندان عقل

۶. نعناع تند

نعناع تند به عنوان یک کشنده درد عالی برای دندان های عقل به شمار می رود. برگ این گیاه خواص بی حسی و بیهوشی فوق العاده ای دارد که می تواند درد را محدود کند. هم چنین خواص ضد باکتریایی آن می تواند مانع از بروز عفونت در دهان  شود. به منظور استفاده از این گیاه می توانید تکه ای پنبه را به عصاره نعناع آغشته کنید و در محل آسیب دیده قرار دهید. یکی از مزیت های استفاده از نعناع تند این است که عطر و بویی تازه داشته و می تواند دهان را تازه کند.

۷. کیسه یخ

در صورتی که درد دندان عقل باعث ایجاد تورم در دندان ها شود، می توانید از کیسه یخ کمک بگیرید. تکه های یخ را در کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس در یک حوله بپیچید. بهتر است بسته یخ را در محل تورم قرار دهید تا درد را از بین برده و التهاب را کاهش دهد.

۸. روغن درخت چای

روغن درخت چای به عنوان یک عامل ضد باکتری شناخته می شود که قادر به ریشه کن کردن باکتری ها در دهان است. از آن جایی که این روغن به عنوان یک داروی قوی شناخته می شود، بهتر است آن را با مقداری روغن نارگیل رقیق کنید. برای این منظور می توانید روغن رقیق شده را در ناحیه درد مالش دهید. بعد از مدت کوتاهی شاهد کاهش درد دندان عقل خود خواهید بود.

۹. خمیر جوش شیرین

استفاده از خمیر جوش شیرین می تواند به کاهش درد و التهاب دندان عقل کمک کند. این درمان به راحتی و با استفاده از خمیر دندان قابل انجام است. برای این منظور کافی است مقداری خمیر دندان را با جوش شیرین ترکیب کرده و بر روی دندان خود قرار دهید. با این روش می توانید درد دندان عقل خود را در کمتر از چند دقیقه کاهش دهید.

راه های کاهش درد دندان عقل

۱۰. زردچوبه

زردچوبه به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی به عنوان یکی از راه های درمان دندان درد شناخته شود. برای این منظور می توانید مقدار کمی زردچوبه را بر روی دندان های ماساژ دهید تا تورم و درد آن کاهش پیدا کند. هم چنین می توانید دهان خود را با ترکیب آب و زردچوبه شستشو دهید.

۱۱. وانیل

مقداری پنبه را به چند قطره وانیل آغشته کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. وانیل سرشار از آنتی اکسیدان بوده و دارای ویژگی های بی حس کنندگی فعال است.

۱۲. تکه های خیار

یک عدد خیار را برش داده و به تکه های کوچک تقسیم کنید. تکه ای ضخیم از آن را بر روی دندان عقل خود قرار دهید. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی دندان بماند. خنک بودن خیار به تسکین درد دندان عقل کمک می کند. خیار سرشار ویتامین ها و مواد معدنی است که بافت ها را جذب کرده و به کاهش درد کمک می کند.

۱۳. چای سیاه

توصیه می شود برای کاهش درد دندان خود، دو بار در روز از چای سیاه استفاده کنید. این چای درد دندان عقل را کاهش داده و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به حذف سموم از بدن کمک می کند.

از بین بردن درد دندان عقل

۱۴. پیاز

پیاز می تواند به تسکین بسیاری از دردها کمک کند. این گیاه به خاطر مواد مؤثری که دارد، میکروب های مسئول این عفونت را از بین برده و درد را کاهش می دهد. برای این منظور می توانید پیاز خام مصرف کنید. یادتان باشد که هرچه پیاز تندتر باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. مثلا پیازهای قرمز و زرد تند بهترین نتیجه را به همراه دارند. با اولین احساس درد می توانید تکه ای پیاز بجوید تا آب پیاز به داخل دندان هایتان نفوذ کند.

۱۵. روغن پونه کوهی

پونه کوهی به خاطر توانایی در از بین بردن باکتری ها، به عنوان یک شفادهنده طبیعی شناخته می شود. به همین خاطر بهتر است به طور مرتب برای جلوگیری از عفونت از آن استفاده کنید. پونه کوهی یکی از بهترین درمان ها برای کاهش التهاب، درد و تورم است. از آن جایی که این روغن ماهیتی قوی دارد، بهتر است با روغن های دیگر ترکیب شده و به کمک مقداری پنبه بر روی دندان گذاشته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو