درد دندان عقل : علایم و درمان ؛ 3 ویدیو نکات مهم

منبع: آسان طب

1,048

1398/2/27

20:55


درد دندان عقل وقتی به سراغ انسان می اید زمین و زمان را  به هم می دوزد. خیلی از افراد درد دندان عقل را تجربه کرده اند. در دهان یک انسان بالغ ۳۲ دندان وجود دارد، چهار عدد از آنها که بعد از بقیه دندانها در آخر قوسهای دندانی رویش می‌یابند دندانهای عقل نامیده می‌شوند، سن تقریبی شروع تشکیل آنها در استخوان فک ۹-۱۰ سالگی بوده، تاج در ۱۴ سالگی کامل شده و در سالهای آخر دوره نوجوانی شروع به رویش در داخل استخوان نموده و بعد از ۱۶ سالگی در دهان ظاهر می‌گردند. وجه تسمیه این دندان زمان رویش آنها به داخل حفره دهان است که مصادف با بلوغ فکری است. در طی رشد و تکامل فکین معمولاً جا برای رویش این دندانها فراهم می‌گردد.

آیا پس از کشیدن دندان عقل، درد بسیار شدیدی را تجربه کرده‌اید؟!

 

چه عواملی باعث تخریب دندان عقل می‌شود؟

 

آیا درد دندان عقل را سپری می‌کنید؟!

 

علایم درد دندان عقل

دندان عقل اگر درست و بجا رویش یابد، مثل بقیه دندانها مفید و مؤثر در سیستم جونده بوده و علیرغم تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند. اما اگر بد رشد کند درد دندان عقل به سراغتان خواهد آمد.

۱. گوش درد

۲. بلع دردناک

۳.غدد لنفاوی گردنی دردناک میشوند

۴. بوی بد دهان

۵.محدودیت در باز کردن دهان

درمان درد دندان عقل

درمان درد دندان عقل

درد دندان عقل

بهترین راه حل وخط اول برای درمان درد دندان عقل، مراجعه به دندانپزشکتان برای تشخیص علت درد و انجام درمان لازم است. اما اگر در حال حاضر محدودیت دسترسی دارید و میدانید که درد مربوط به التهاب لثه روی دندان عقل است ، میتوانید از روشهای زیر برای تسکین درد دندان عقل استفاده کنید:

۱. دهانشویه با آب نمک ولرم

۲.استفاده از یک مسکن ضد التهاب مثل ایبوپرفن هر ۸ساعت یک عدد

۳. شستشوی زیر لثه ملتهب با یک سرنگ حاوی آب نمک ولرم

۴. ماساژ لثه ملتهب

۵. در این موارد دندانپزشکان با توجه به وخامت اوضاع آنتی بیوتیک نیز تجویز مینمایند و در صورت امکان دندان عقل مقابل (فک بالا ) را خارج میکنند.

داروی گیاهی برای درمان درد دندان عقل

برخی داروهای خانگی برای درمان درد دندان عقل عبارتند از:

سیر:

به گزارش مجله پزشکی آسان طب سیر یکی از داروهایی هست که برای درمان درد دندان عقل به کار می رود . سیر دارای آنتی اکسیدان، آنتی بیوتیک، خواص دارویی ضد التهاب دارد که به تسکین درد دندان عقل کمک کرده. حتی می تواند در پیشگیری یا کاهش سرعت عفونت های باکتریایی دهان کمک کند. یک حبه سیر ا روی دندان عقل نگه دارید و یا بجوید. روش دیگر، مخلوط 1 تا 2 حبه سیر خرد شده به نمک ریخته. در منطقه آسیب دیده بمدت چند دقیقه قرار داده سپس تف کنی.هر یک از این راه حل یک یا دو بار در روز به مدت چند روز تا کاهش درد انجام دهید.

پیاز :

برای درمان درد دندان عقل می توان از پیاز استفاده کرد . پیاز دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد میکروبی است که می تواند درد دندان را تسکین داده و میکروبها و عفونتها را از بین ببرد. جویدن چند برش پیاز خام فقط برای چند دقیقه نیز درمان خوبی است. اگر شما به علت تورم و درد نمیتوانید پیاز بجوید، یک قطعه کوچک از پیاز خام را به طور مستقیم بر روی دندان قرار دهید. چندین بار در روز تا زمان بهبودی انجام دهید

 نعناع:

نعناع یکی دیگر از قدیمی ترین درمان بسیار موثر برای درد دندان عقل است. این گیاه سرشار از خواص بی حس کننده است که به تسکین درد کمک میکند. علاوه بر این، باکتری های موجود در دهان عفونت را از بین می برد.روغن نعناع نیز گرینه خوبی است چند دقیقه روی دندان نگه داشته سپس دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. همچنین می توانید 1 قاشق چای خوری از برگ نعناع خشک شده به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. ۳۰ ثانیه بعد انرا تف کنید.هر کدام از این راه حل های 2 یا 3 بار در روز تا زمانی که درد برطرف شود انجام دهید

مقابله با درد دندان عقل بعد از جراحی و کشیدن

درد دندان عقل

مقابله با درد دندان عقل بعد از جراحی و کشیدن راههای گوناگونی دارد. جراحی اصولا کلمه ای است که میتواند هر فردی را از انجام درمان منصرف کند. اما خوب است بدانیم که جراحی در دندانپزشکی ، بر روی همان صندلی و با استفاده از همان بی حسی که جهت یک ترمیم ساده تزریق میشود ، انجام میپذیرد. بنابراین جراحی دندان عقل هم اگر با یک بی حسی عمیق انجام پذیرد، به هیچ عنوان درد نخواهد داشت. ضمنا اگر به توصیه های دندانپزشکتان جهت مراعات نکات بعد از جراحی توجه کنید ، بدون تردید مشکل خاصی گریبانگیرتان نخواهد شد.

از جمله این نکات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. به عنوان یک تجربه مثبت، یک ساعت قبل از جراحی یک عدد ایبوپروفن 400 میلی گرم و یک عدد استامینوفن کدیین (در صورتیکه منع مصرف ندارید ) میل کنید. بعضا در جراحیهای وسیعتر اگر دو عدد آموکسی سیلین 500 میلی گرمی هم یک ساعت قبل از جراحی میل کنید، در کنترل عفونت بعد از عمل نقش بسزایی دارد.

۲. بعد از جراحی دندان عقل گاز مرطوبی که در دهانتان گذاشته میشود را تا 1 ساعت بدون جابجا کردن و دستکاری در محل دندان کشیده شده نگه دارید.

۳. آب دهانتان را به هیچ وجه تف نکنید و از نی برای نوشیدن استفاده نکنید. چرا که باعث کنده شدن لخته تشکیل شده روی زخم میشود و منجربه خونریزی مجدد میگردد.

درد دندان عقل مشکلی است که بسیاری از افراد دچار ان می شوند. در این  موارد اکثرا باید دندان ها کشیده شوند یا اگر وضعش وخیم تر بود جراحی شوند.

البته جراحی دندان فقط اسمش جراحی است و تفاوت خیلی زیادی با کشیدن دندان ندارد. صندلی همان صندلی است و بی حس کننده هم همان بی حس کننده در ترمیم دندان است.

گردآورنده : https://asanteb.com

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو