احتشامی: آموزشگاه‌های بازیگری هر چیزی که دوست دارند تدریس می‌کنند / عرضه و تقاضا در فضای بازیگری با هم هماهنگی ندارد

81

1399/6/29

11:11


مدیر آموزشگاه "یکتا نواندیشان برنا" می‌گوید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند بار تلاش کرد در مورد آموزشگاه‌ها به یک طرح درس جامع برسد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

احتشامی: آموزشگاه‌های بازیگری هر چیزی که دوست دارند تدریس می‌کنند / عرضه و تقاضا در فضای بازیگری با هم هماهنگی ندارد

سرویس سینمایی هنرآنلاین: محسن احتشامی مدیر آموزشگاه سینمایی "یکتا نواندیشان برنا" از سال 1388 در این عرصه مشغول به فعالیت است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فضای آموزشگاه‌های سینمایی بخصوص در عرصه بازیگری و خروجی فارغ‌التحصیلان این رشته بیان کرد: عرضه و تقاضا در این فضا با هم هماهنگی ندارد. ما در سال هزاران نفر فارغ‌التحصیل از آموزشگاه‌ها داریم و به غیر از آن نیز هزاران نفر با روابط، پارتی و پول به این عرصه ورود پیدا می‌کنند. حال سؤال اینجاست که مگر تولیدات سینمایی ما در سال چه میزان است؟ ضمن این که در اغلب آثار نیز غالباً از بازیگران شناخته‌شده استفاده می‌شود که در آثار تکرار می‌شوند و تعداد محدودی چهره جدید می‌بینیم که اغلب در قالب هنرور وارد می‌شوند و این ورود خیلی شکل ویژه‌ای ندارد.

احتشامی در پاسخ به این سؤال که آیا موافق الزامی شدن قانونی برای استفاده از چهره‌های جدید در آثار تصویری هست یا نه، گفت: اصولاً این مسئله حکومتی نیست که بخواهیم برای آن دنبال قانون باشیم. یکی از ضعف‌های ما در سینما، نبود عنصری به نام کمپانی است. ما شرکت‌های فیلمسازی بسیاری داریم اما اکثر شرکت‌ها واسط هستند و از عناوین استفاده می‌شود. درحالی‌که در دنیا کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده انواع و اقسام عوامل سینمایی هستند و صرفاً به بازیگر مربوط نیست. کمپانی باعث ورود چهره‌های جدید می‌شود. وقتی به معنای درست ما چنین عنصری را نداریم یا اگر هم باشد بسیار کمرنگ است، پس خیلی نمی‌شود توقع داشت. از سوی دیگر این عدم استفاده از چهره‌های جدید به جوی که در سینما وجود دارد برمی‌گردد. سینمای حال حاضر ما بازیگرمحور است و فیلم‌ها فروش خود را منوط به چهره‌ها کرده‌اند و روی متن فیلمنامه، قصه‌ای که روایت می‌شود و کارگردانی فیلم، تمرکزی وجود ندارد. تمام تمرکز روی بازیگر است تا فروش فیلم تضمین شود و واقعیت نیز این است که حضور چهره‌ها فروش را نیز به همراه دارد. درحالی‌که ممکن است اثر قصه و کارگردانی خوبی هم نداشته باشد. اما حضور بازیگر چهره، تضمین‌کننده گیشه می‌شود و تهیه‌کننده به همین دلیل ریسک حضور چهره‌های جدید را نمی‌پذیرد و حاضر نیست از پیش محکوم به شکست شود.

وی در ادامه درباره سیلابس‌های درسی که در آموزشگاه‌ها تدریس می‌شوند و کارکرد آن‌ها و همچنین استفاده از سلبریتی‌ها در آموزش نیز توضیح داد: با توجه به این که عضو هیئت مدیره آموزشگاه‌های سینمایی کشور هستم، در جریان کامل قرار دارم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند بار تلاش کرد تا به یک طرح درس جامع برسد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و هر آموزشگاه آنچه دوست دارد را تدریس می‌کند و کاملاً دروس در هر آموزشگاه با سطح کیفی متفاوت در حال آموزش است. در خصوص استفاده از سلبریتی‌ها نیز به نظرم اشکالی ندارد، اما به شرطی که دانش لازم برای آموزش را داشته باشند. ما بازیگر خوب در سینما کم نداریم، اما لزوماً همه بازیگران نمی‌توانند معلم خوبی باشند و همه معلمان بازیگری نیز نمی‌توانند بازیگران خوبی باشند. من سعی کردم از معلمین خوب استفاده کنم و با توجه به رشته خودم در دانشگاه که بازیگری بوده است سیلابس‌ها و تجربیات خودم را که در طی این سال‌ها به دست آوردم با واحد سنجی درست و به‌روزرسانی در آموزشگاه مورد استفاده قرار دادم.

این عضو هیئت مدیره آموزشگاه‌های سینمایی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان جلوی این حجم از ورودی عرصه بازیگری را گرفت، اظهار کرد: خیر نمی‌شود کنترل کرد. در تمام دنیا یکسری مشاغل ویترین زیبایی دارند و برای مردم همواره جذاب هستند و این علاقه‌مندی ایجاد می‌شود، بنابراین نمی‌توان جلوی آن را گرفت. باید زیرساختی ایجاد کرد تا فارغ‌التحصیلان مسیر واقعی را بدانند و در مسیر واقعی گام بردارند. باید این موضوع برای هنرجویان و فارغ‌التحصیلان جا بیفتد که لزوماً بعد از اتمام تحصیل و پایان یافتن کلاس‌ها نمی‌توانند به‌سرعت وارد این عرصه شوند. باید خاک خورد و کسب تجربه کرد و این تنها در بازیگری نیست و در تمام رشته‌ها این اتفاق می‌افتد. مگر لزوماً کسی که در رشته مهندسی تحصیل می‌کند بلافاصله وارد بازار کار می‌شود! به نظرم باید به‌جای تبلیغات آنچنانی و تضمین نادرست، مسیر درست را یاد دهیم تا سختی‌ها را بدانند و مهارت‌ها را به دست آورند. ضمن این که تهیه‌کنندگان و کارگردانان نیز باید به این نکته برسند که بازیگری مهارت است و باید از افرادی که تخصص این رشته را دارند استفاده کنند. تغییر ذائقه مخاطب، کار زمان بری است، ما در هر دوره شاهد این تغییر ذائقه بودیم و هستیم و همین امر نیز رکن اصلی و پیش برنده در عرصه بازیگری است. می‌توان این تغییر ذائقه و سلیقه را در مخاطب ایجاد کرد تا همچنان بازیگر پیش برنده فروش گیشه باشد، اما لزوماً چهره نباشد و آثاری که در آن‌ها بازیگران سوپراستار حضور ندارند نیز به همان اندازه دیده شوند که فیلم‌های با حضور بازیگران چهره دیده می‌شوند. این در حالت واقع‌بینانه امر محالی است و در همه جای دنیا چهره‌هایی وجود دارند که پروژه‌ها را تضمین می‌کنند، اما می‌توان بستری را فراهم کرد تا از چهره‌های جوان و جدید نیز بهره برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو