پیگیری موضوع شهدای منا در مذاکرات حج با کشور میزبان

منبع: همگردی

90

1399/7/7

08:02


ایسنا/ براساس سخنان رئیس سازمان حج و زیارت، پیگیری موضوع شهدای منا در مذاکرات حج با کشور میزبان صورت می پذیرد.

داستان چیست؟

علی رضا رشیدیان گفت: با توجه به قطع روابط با عربستان، سازمان حج و زیارت موضوع شهدای منا را در دستور کار خود قرار داده و این موضوع همواره جزو ثابت مذاکرات محسوب می شود. وی بیان کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب با مشارکت همه کشورهایی که حجاجشان شهید شده اند، مورد انتظار است.

او با بیان اینکه علل این حادثه هنوز در هاله ای از ابهام است، افزود: پاسخ به چرایی این حادثه خواست همه کشورهای اسلامی و کشور ما است و بعد از حادثه در کلیه مذاکرات و تفاهم نامه های حج جمهوری اسلامی ایران با طرف عربستانی همواره یک بند ثابت در خصوص چرایی وقوع حادثه و پیگیری های حقوقی آن وجود داشته و دارد و ما این مهم را تا حصول نتیجه پیگیر خواهیم شد.

رشیدیان با بیان اینکه پیگیری های حقوقی از سوی سازمان حج بعد از وقوع حادثه آغاز شده، یادآور شد: در کنار پیگیری های سیاسی، مذاکرات و تفاهم نامه های حج، موضوع از طریق حقوقی همان ابتدا با جذب یک وکیل بین المللی و دریافت وکالت نامه از خانواده های شهدا پیگیری شد، اما با توجه به قطع روابط و نبود دفتر کنسولی عربستان در ایران و نپذیرفتن وکالت نامه وکیل یادشده در دادگاه های عربستان، امکان پیگیری در مراجع قضایی آنها میسر نشد اما موضوع همچنان با جدیت دنبال می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فراموش نشدن فاجعه منا اشاره کرد و ادامه داد: ما مسئول هستیم تا اجازه ندهیم یاد و خاطره شهدای منا و مسجدالحرام به فراموشی سپرده شود.

او بیان کرد: امیدوارم در سراسر ایران اسلامی برای مهاجران الی الله نشان و نمادی ویژه ساخته شود تا یاد و نام آنها هماره مانا باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در خصوص شهدا و جانبازان مسجدالحرام گفت: پیگیری ها منتج به صدور چکهای دیه و غرامت به خانواده های شهدا و جانبازان شد، اما با توجه تحریم های ظالمانه و غیرقانونی و قطع روابط دیپلماتیک با عربستان مشکلاتی در مسیر وصول چکها بوجود آمده و با عنایت به اینکه سفارت سوئیس بعنوان حافظ منافع عربستان وکالت نامه های مربوط به خانواده معزز شهدا و جانبازان را تایید کرد، ولی در عربستان تائیدیه سفارت سوئیس در ریاض را مطالبه کرد که در کمال تعجب سفارت سوئیس در ریاض نیز آن را منوط به تائید وزارت خارجه سوئیس دانستند که تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

او در ادامه با اشاره به حضور چندی قبل وزیر خارجه سوئیس در ایران و پیگیری موضوع از سوی وزیر امور خارجه کشورمان، ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر رفع مشکل صورت گیرد. رشیدیان گفت: خانواده های شهدای مکه، منا، فکه، بازی دراز، حاج عمران و ... همه خانواده شهدای انقلاب اسلامی هستند و امیدواریم وظایف خود را در قبال آنها به انجام رسانیم.

پیگیری موضوع شهدای منا در مذاکرات حج با کشور میزبان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو