۱۰ روش موثر تصفیه هوای داخل خانه

۱۰ روش موثر تصفیه هوای داخل خانه


منبع: فوت و فن

158

1399/7/7

17:55


۱۰ روش موثر تصفیه هوای داخل خانه

چه داخل خانه و چه خارج از آن، هوایی که تنفس می کنید تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارد. تحقیقات نشان داده است کیفیت بد هوای تنفسی، در ابتلا به سرطان ریه یا بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته تاثیر بسزایی دارد. بر اساس اعلام دانشکده پزشکی هاروارد، سالانه ۳.۳ میلیون نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می دهند.

اگر این موضوع را در کنار دو مسئله مهم- نخست آنکه هوای داخل معمولاً بسیار آلوده تر از هوای بیرون بوده و دوم آنکه همگی بیشتر وقت خود را درون منزل به به سر می بریم- قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که تصفیه هوای منزل و پاکسازی آن از اهمیت مهمی برخوردار است.

دلایل بسیاری وجود دارد که می تواند باعث آلودگی هوای منزل شما شود. مصالح ساختمانی، تجهیزات الکتریکی، پخت و پز، حیوانات خانگی و … از جمله منباع دائمی آنهاست. همچنین برخی موارد مانند سیگار کشیدن و گرد گیری نیز منابع مقطعی ایجاد آلودگی هواست. برخی موارد مانند بخاری های گازی و شومینه نیز ممکن است آلاینده های به شدت خطرناکی را در هوا آزاد کنند که برای انسان بسیار خطرناک است.

همچنین اگر بر این باور هستید که اسپری های خوشبو کننده هوا باعث تصفیه و پاکسازی آن می شوند، سخت در اشتباهید. مصرف زیاد این اسپری ها خود برای سلامتی مضر بوده و به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی آلاینده می باشد. در حقیقت بخشی از هزینه های بهداشت درمان بیمارستان ها صرف بیماری هایی می شود که به دلیل استفاده نادرست از این محصولات بوجود آمده اند.

روش‌های تصفیه هوا :

۱- پنجره ها را باز کنید.

اگر خارج از مناطق شهری پر از آلاینده های هوا زندگی می کنید برای مدتی در روز پنجره ها را باز کنید. این راهکار علاوه بر اینکه هیچ هزینه ای برای شما در پی ندارد، تاثیر بسزایی در ورود هوای پاک و افزایش کیفیت آن دارد.

۲- از گل و گیاه آپارتمانی داخل منزل خود استفاده کنید.

بسیاری از انواع گیاه های خانگی تاثیر خوبی در تصفیه هوای داخل منزل دارند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است گل عنکبوتی ( Spider plants )  تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های هوا از جمله بنزن، فرمالدهید، کربن منواکسید و زیلن دارد.

۳- استفاده از برخی ترکیبات گیاهی.

بر اساس برخی تحقیقات، ترکیبات گیاهی مانند روغن چای علاوه بر اینکه برای پوست بدن و صورت مناسب هستند، تاثیر آنتی باکتریایی داشته و به همین جهت می توانند در تصفیه هوای منزل مورد استفاده قرار گیرند.

۴- استفاده از شمع تهیه شده توسط موم زنبور عسل.

برخلاف شمع های رایج تهیه شده توسط پارافین، شمع عسلی خواص مفید زیادی برای هوای منزل دارد. مهم ترین خاصیت این شمع ها ایجاد یون منفی در هوا است. اما در خصوص یون منفی و خواص آن باید اندکی بیشتر توضیح داده شود:

یکی از دلایلی که هوای درون جنگل ها و به خصوص نزدیک آبشار، پاکیزه است وجود یون منفی در آن مناطق است. از آنجایی که اکثر آلودگی های هوا دارای یون مثبت بوده و در هوا شناور هستند، یون منفی موجود درون هوا با چسبیدن به یون مثبت باعث سنگین شدن و افتادن آن روی زمین می شود.

البته همواره استفاده از یک دستگاه یون ساز نیز می تواند جهت ایجاد این پدیده موثر باشد. دستگاه تصفیه هوا یوفو محصولی است که در کنار شمار زیادی مزایا، این امر را به خوبی انجام می دهد.

۵- کفش های خود را بیرون از منزل در آورید.

اگرچه در بسیاری از جوامع غربی افراد بدون در آوردن کفش های خود به درون منزل گام بر می دارند اما این تصور غلط است که کثیفی از کفش ها به درون منزل راه پیدا نمی کند. در حقیقت این عادت برای سلامتی بسیار مضر بوده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که آلودگی های بسیاری مانند انواع ویروس، باکتری، ترکیبات شیمیایی و … از طریق کفش ها به کفپوش و در نهایت بخشی از آن به هوای تنفسی وارد می شوند.

۶- در صورتی که حیوان خانگی دارید از سلامتی و کوتاه کردن دوره ای موهای آن غافل نشوید.

شوره پوست حیوانات حتی بیشتر از موی آنها می تواند باعث بروز علائم بیماری های تنفسی مانند آسم شده و یا آن را تشدید بخشد. در صورتی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنید به طور مرتب موهای آن ها را کوتاه کرده و شانه کنید و از تمیز کننده های مفید استفاده نمایید. همچنین کف منزل را به شکل مرتب جارو کرده و از دستگاه های تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا استفاده کنید.

۷- روشن کردن تهویه

در صورتی که از دستگاه تهویه برخوردارید، دستگاه تهویه نیز مانند دستگاه تصفیه هوا می تواند در تمیز کردن هوای محیط موثر باشد ( البته بسته به نوع دستگاه تهویه هوا )، به خصوص دستگاه های تهویه مطبوع مرکزی با دارا بودن تعداد زیادی فیلتر می توانند در دستیابی به این امر موثر باشد.

البته اگر به دنبال دستگاه ضد عفونی کننده هوا هستید، دستگاه های تصفیه هوا مجهز به لامپ یو وی و ازن ساز، تاثیر موثری در از بین بردن ویروس و باکتری و میکروب‌های بیماری زا دارند.

۸- پاکسازی و نظافت به وسیله روش های غیر شیمیایی

بسیاری از مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که برای سلامتی و تمیزی هوا مضر است. استفاده از مواد تمیز کننده غیر شیمیایی می تواند راهکاری مناسب جهت دستیابی به این امر باشد. به عنوان مثال بخارشوی یکی از راهکار های تمیز و سالم جهت پاکسازی سطوح است.

۹- استفاده از دستگاه تصفیه هوا

اگرچه موثرترین راهکار مبارزه با آلودگی هوا استفاده از دستگاه تصفیه هواست، اما علت اینکه آن را در شماره های نخست نیاوردیم عدم امکان هزینه جهت خرید این محصول است. واقعیت این است که این دستگاه ها در کنار مزایای بیشماری که دارند، اندکی گران قیمت نیز هستند و از آنجایی که استفاده از دستگاه تصفیه هوا تنها در دراز مدت موجب بروز تفاوت های بارز در سلامتی و خواب راحت افراد می شود، برخی علاقه ای به خرید این محصول ندارند.

در صورت تمایل به خرید دستگاه تصفیه هوا پیشنهاد ما استفاده از سایت آی ناین جهت مقایسه مدل های مختلف، مشاهده دیدگاه های مشتریان و همچنین انتخاب از میان بهترین هاست.

۱۰- از روغن‌های پخت و پز با دود کمتر استفاده کنید.

برخی از روغن ها هنگام استفاده کم تر دود می کنند. به عنوان مثال روغن زیتون تازه به مراتب کمتر از روغن های دیگر مانند روغن آووکادو، بادام زمینی، کانولا، ذرت، ذرات آلاینده در هوا پخش می کند. البته همواره هنگام پخت و پز باید مراقب باشید که روغن دچار سوختگی نشود.

در صورت تمایل به مشاوره و راهنمایی خرید انواع دستگاه تصفیه هوا می توانید با آی ناین تماس گرفته یا از سایت آن مجموعه دیدن فرمایید:

سایت : www.i-9.ir

تلفن تماس : ۴۵۵۳۷-۰۲۱

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو