آنچه باید درباره قرص آ اس آ بدانید

آنچه باید درباره قرص آ اس آ بدانید


منبع: آرگا

162

1399/7/8

11:10


قرص آ اس آ به عنوان داروی ضد درد, مسکن, و تب بر در زمان سرماخوردگی استفاده می شود. این دارو در انواع قرص جویدنی, قرص جوشان, شیاف و قرص های ۳۲۵ و ۵۰۰ و ۱۰۰ میلی گرمی وجود دارد. در ادامه با موارد مصرف و منع مصرف این دارو و همچنین عوارض احتمالی آن صحبت می کنیم.

آنچه باید درباره قرص آ اس آ بدانید

قرص آ اس آ یک داروی ضد انعقاد خون است که در بیمارانی که سابقه حمله قلبی یا سکته دارند برای پیشگیری از بروز این مشکلات استفاده می شود. همانطور که گفته شد برای درمان سرما خوردگی هم این دارو تجویز می شود اما بهتر است استفاده بدون نسخه پزشک از این دارو را فراموش کنید.

انواع قرص آ اس آ

عوارض قرص آ اس آ

یکی از شایعترین عارضه های این قرصها طولانی شدن زمان انعقاد خون است و همچنین کم خونی که بدون علایم بروز می کند. کسانی که به مدت طولانی از این قرص استفاده کرده اند دچار فقر آهن شده اند.

اختلال در کارکرد دستگاه گوارش که عمدتا با علایمی مثل حالت تهوع, استفراغ و سو هاضمه بروز می کند در افرادی که این دارو را مصرف می کنند دیده شده است. همچنین می توان به علایمی دیگر مانند کاهش قدرت شنوایی, درد در ناحیه گوش, وزوز گوش, بی خوابی, سر درد, تب و اختلال در کار کلیه ها که به دلیل تجمع دارو در آن صورت می گیرد اشاره کرد.

قرص آ اس آ

موارد و نحوه مصرف قرص های آ اس آ

همانطور که گفته شد به بعضی از بیماران با سابقه حمله قلبی یا سکته قرص ا اس ا تجویز می شود. بزرگسالان در طی روز مجاز به استفاده از ۶ عدد قرص هستند. و حداکثر ۸ عدد در روز و نباید مصرف آن بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد.

بیمارانی که احتمال سکته قلبی در آنان زیاد است و یا سابقه آن را دارند باید در طی یک ماه هر روز ۱۶۰ میلی گرم از داروی آ اس آ استفاده کنند. بهتر است که این میزان در دو وعده ۸۰ میلی گرمی مصرف شود. همچنین بعد از گذشت یک ماه این میزان به ۸۰ میلی گرم در روز باید برسد.

عوارض قرص آ اس آ

مصرف قرصهای آ اس آ در سنین کودکان متفاوت است. حداکثر مدت مصرف این دارو در کودکان ۵ روز است و با توجه به میزان وخامت حال کودک یا نیاز او به این دارو می توان میزان مصرف دارو را تعیین کرد.

حداکثر میزان مصرف قرصهای ا اس ا در کودکان ۲ تا ۱۲ ساله در طی روز حدود ۵ قرص است. گفتنی است در سنین کمتر می توانید از نصف قرص یا یک سوم آن به کودک بدهید.

مصرف در کودکان

نکته مهم قابل ذکر این است که اگر کودک زیر ۱۲ سال دچار آنفلوآنزا یا علائم سرماخوردگی و یا آبله مرغان بود بهتر است که او را نزد پزشک برده و در صورت تایید پزشک برای درمان از این دارو استفاده کنید.

منع مصرف

مصرف طولانی مدت این دارو به هیچ وجه توصیه نمی شود خصوصا کسانی که بیماری های نظیر آسم دارند بعد از مصرف قرص آ اس آ دچار حساسیت می شوند و ممکن است مشکلاتی برای آنها بوجود آید. کسانی که هرگونه حساسیت دارویی بویژه نسبت به آسپرین دارند ممکن است دچار عوارض جدی شوند.

این دارو زمان خونریزی را طولانی می کند و چسبندگی پلاکتی را کاهش می دهد, به همین خاطر استفاده بلند مدت از آن باعث بروز هیپوپروترومبینمیا می شود. همچنین در بیماران هموفیلی که زخم معده دارند باید با احتیاط بیشتری مصرف شود و در صورت مشاهده خون ریزی مصرف داروی آ اس آ را قطع کنند.

تداخل دارویی

همچنین افرادی که مبتلا به نقرس هستند یا  داروهای ضد انعقاد خون  و یا داروهای دیابتی و  آرتریت استفاده می کنند باید قبل از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنند.

مصرف در بارداری و شیردهی

زنان باردار خصوصا در سه ماه پایانی به هیچ وجه از این قرص نباید استفاده کنند و بهتر است در ماههای اولیه هم استفاده نشود و در صورت استفاده حتما با صلاح دید پزشک و در مدت کم مصرف شود. همچنین در دوره شیر دهی با توجه به اینکه نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند, این دارو ممکن است اثراتی روی شیر داشته باشد و به سلامت نوزاد آسیب برساند.

موارد منع مصرف

شرایط نگهداری

قرصهای آ اس آ را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از تابش مستقیم آفتاب نگه داری کنید. و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

توصیه های دارویی آ اس آ

۱- قرصهای آ اس آ با نام کامل استیل سالیسیلیک با نام تجاری آسپرین را بهتر است همراه با شیر و یا غذا استفاده گردد.

۲- به هنگام مصرف این قرص باید از مصرف الکل اجتناب شود.

۳- از مصرف همزمان داروهای با ترکیبات NSAID ها یا آسپرین ها یا سالیسیلات و همچنین غذاهای حاوی سالیسیلات با این قرص بدون تجویز پزشک خودداری گردد.

۴- مصرف آ اس آ باید همراه با مایعات کافی باشد. مگر اینکه پزشک مصرف زیاد مایعات را برای بیماری محدود کرده باشد.

۵- پیش از انجام عمل جراحی و مراجعه به دندانپزشکی، پزشک و دندانپزشک باید از مصرف این دارو مطلع شوند.

قرص ASA

اطلاعات دارویی آ اس آ

  • در سالمندان بروز عوارض جانبی نسبت به دیگر افراد بیشتر می باشد.
  • مصرف دارو در کودکان و نوجوانان مبتلا به آبله مرغان و آنفولانزا به دلیل ایجاد سندرم ری بدون تجویز پزشک ممنوع می باشد.
  • برای پیشگیری از تداخل دارویی در صورت طول درمان با داروهای ضد انعقادی، ضد التهابی، ضد درد، داروهای قلیایی کننده ادرار و ضد دیابت مصرف این داروها را به اطلاع پزشک رسانده شود. از جمله این داروها می توان سفوتنان، دی والپروکس، سفامندول، پنتوکسی فیلین، پلی کامایسین، هپارین، پروینسید و … را نام برد.
  • پیش از تجویز دارو، پزشک را از سابقه ابتلا به بیماری های نظیر پرکاری تیروئید، نقرس، آلرژی و آسم، زخم معده یا مشکلات سیستم گوارشی، بیماری قلبی، نارسایی های کلیوی و کبدی، فشار خون بالا، کمبود آنزیم گلوکز۶ و دیگر بیماری های منجر به خونریزی مطلع گردانید.

توصیه های دارویی آ اس آ

  • در هر بار نوبت مصرف آ اس آ، آن را به صورت کامل و همراه یک لیوان آب مصرف کنید. از جویدن قرص پرهیز نمایید و و بلافاصله بعد از بلع نباید دراز بکشید. بهتر است بیمار پس از گذشت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه از مصرف دارو دراز بکشد.
  • در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو به محض یادآوری می توانید دارو را میل نمایید. اما چنانچه زمان یادآوری نزدیک به نوبت بعدی دارو باشد از مصرف آن اجتناب نمایید و در ادامه با همان برنامه قبلی یا تایم زمانی قبل دارو را میل کنید.
  • از افزودن دوز دارو بدون تجویز پزشک خودداری نمایید.
  • چنانچه از قرص آ اس آ بوی سرکه را استشمام کردید، این قرص ها را  نباید  مصرف کنید و باید تمامی آن ها را دور بیندازید.
  • بیشترین مصرف این دارو برای افراد بزرگسال در طول روز ۵ نوبت می باشد که باید بر اساس تجویز پزشک باشد.

برای آشنایی با اطلاعات دارویی و نحوه و میزان مصرف انواع داروها می توانید بر روی لینک همین قسمت کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو