هر آنچه باید از خواص گون در طب سنتی بدانیم

منبع: آسان طب

189

1398/2/29

16:27


گون یا آستاراگالوس یک سرده از خانواده باقالیان می باشد که در ایران به وفور یافت می شود. گیاه شناسان اعتقاد دارند که تنها بیش از 800 گونه مختلف از این گیاه در ایران وجود دارد. گون ها معمولا ارتفاعی 40 تا 75 سانتی متری دارند و از گیاهان چند ساله محسوب می شوند. گون یکی از مقاوم ترین گیاهان می باشد، به گونه ای که حتی در خاک های شور نیز قابلیت رشد کردن دارد. مشاهدات تاریخی نشان می دهد که پزشکان برای قرن ها از خواص گون درطب سنتی استفاده می کردند، به طوری که در کتاب اوستا نیز به این گیاه اشاره شده است. ما در این مقاله شما را با مهم ترین خواص گون آشنا می کنیم.

خواص گون

خواص گون

ضد التهاب: التهاب در ریشه بسیاری از بیماری ها است. از بیماری آرتریت تا بیماری قلبی، همه آنها بخاطر التهاب رخ می دهند. مطالعات بسیاری نشان می دهد که با توجه به ساپونین ها و پلی ساکارید های این گیاه، خواص گون می تواند پاسخ التهابی مناسب، در ارتباط با تعدادی از بیماری ها و شرایط باشد. گون در کمک به بهبود زخم و ضایعات و برای کاهش التهاب در بیماری کلیوی دیابتی نیز نفش دارد.

تقویت سیستم ایمنی: از مهم ترین خواص گون می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این ظرفیت برای هزاران سال استفاده شده است. مطالعات در دانشکده پزشکی دانشگاه پکن توانایی گون را برای کنترل سلول های T-helper 1 و 2 نشان داد، که اساسا پاسخ های ایمنی بدن را تنظیم می کرد.

محافظت از قلب و عروق: فلاونوئیدها موجود در گون، آنتی اکسیدان ها هستند که به محافظت از دیواره داخلی رگ کمک می کنند تا از ایجاد پلاک در شریان ها و تنگ شدن دیواره های قوس جلوگیری کنند. علاوه بر این، یک مطالعه 2014 در مجله چینی Journal of Integrative Medicine نشان می دهد تزریق عصاره گون، همراه با درمان متعارف برای میوکاردیت ویروسی (التهاب لایه میانی دیواره قلب)، باعث بهبود مشکلات در بیماری های قلبی می شود.

جلوگیری از رشد تومور ها: بسیاری از تجویز های اخیر نشان داده اند که ساپونین های گون، فلاونوئیدها و پلی ساکارید ها در کاهش یا حذف تومورها نقش اساسی دارند. براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله داروسازی و فارماکولوژی، در موارد کمبود مقاومت در برابر سرطان کبد، گون در زمینه تغییرات مقاومت چندین دارو و به عنوان یک افزودنی به شیمی درمانی معمولی عمل می کند.

جلوگیری از دیابت: گون به عنوان یک ضد دیابتی به تدریج مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که توانایی آن برای از بین بردن مقاومت به انسولین و درمان طبیعی دیابت موثر است. گیاهان حاوی ساپونین ها، فلاونوئیدها و پلی ساکارید ها در درمان و تنظیم دیابت نوع 1 و 2 موثر هستند. آنها قادر به افزایش حساسیت به انسولین، محافظت از سلول های بتای پانکراس (سلول های پانکراس هستند که تولید انسولین را تولید می کنند) و همچنین به عنوان ضد التهاب در مناطق مرتبط با علائم دیابت عمل می کنند. بیماری کلیه در مبتلایان به دیابت نیز یک مشکل رایج است و برای درمان بیماری کلیه برای سالهای زیادی از گون استفاده شده است.

خواص گون

ضد عفونی کننده و ضد پیری: اکسیداسیون به علت آسیب رادیکال های آزاد جزء اصلی بیماری و پیری است. در گون مواد زیادی وجود دارد که می تواند فعالیت رادیکال های آزاد را خنثی کند. پلی ساکارید های گیاهی تاثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد مغز دارند که هر دو می توانند طول عمر را افزایش دهند.

درمان زخم: گون بخاطر ویژگی های ضد التهابی آن،  دارای سابقه طولانی در درمان زخم ها است. گون برای قرن ها در پزشکی سنتی چینی برای ترمیم و بازسازی اندام ها و بافت های مجروح استفاده شده است در مطالعه 2012 توسط مؤسسه داروسازی در دانشگاه ژجیانگ، مشخص شد که استفاده از عصاره گون در درمان زخم ها، باعث سرعت در بهبودی می شود.

درمان سرما خوردگی و آنفلوانزااز آنجا که این گیاه دارای خواص ضد ویروسی می باشد، می تواند به درمان سرما خوردگی و آنفولانزا کمک کند. بدین منظور گون را معمولا با گیاهان دیگر مانند جینسنگ، آنجلیکا و شیرین بیان ترکیب می کنند. رژیم گون قبل از ماه های سردتر زمستان ممکن است به جلوگیری یا کاهش تعداد سرماخوردگی و بیماری های تنفسی فوقانی افراد در طول فصل کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو