نیمی از بار بیماری ها به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است

44

1399/7/8

16:13


نیمی از بار بیماری ها به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است

سلامت نیوز:معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت:«« نیمی از بار بیماری ها به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است و اگر کل هزینه بیماری ها را در نظر بگیرید تقریبا ۴۵ درصد تا ۵۰ درصد آن مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است.»

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا مهدوی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس به مناسبت روز جهانی قلب گفت: «از سال ها قبل برنامه های مختلف برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر داشتیم که تمرکز بر روی عوامل خطر، تغذیه ، فعالیت بدنی و نیز مصرف دخانیات و الکل است با هدف پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت، سرطان ها و بیماری های تنفسی است. چاقی یک بیماری است ولی کنترل وزن در حوزه تغذیه و فعالیت بدنی تعریف می شود و برای هر دوی اینها برنامه داریم. در برنامه ایران پن در کنار تعیین خطر حوادث ده ساله قلبی و عروقی ارزیابی میزان فعالیت بدنی و آموزش و ارزیابی وضعیت تغذیه و آموزش در این زمینه را داریم. طی سالهای گذشته کارشناس تغذیه به مراکز سطح یک اضافه شده که وظیفه مشاوره تغذیه را بر عهده دارند. در زمینه درمان چاقی به صورت دارویی پزشکان این خدمات را در مراکز ارائه می دهند.»


وی گفت:« همزمان با کرونا یکسری خدمات را در دوران قرنطینه متوقف کردیم و خدماتی که ضروری نبود براساس نیاز افراد ارائه می شد ولی در کنار آن یک دستورالعمل هایی را برای کودکان و نوجوانان و بعد برای بزرگسالان ابلاغ کردیم.برای فعالیت بدنی در همین دستورالعمل یکسری راهکارهایی را پیشنهاد کردیم در این دوران بر اصول تغذیه تاکید می شود فعالیت بدنی هم موضوع مهمی است که باید جدی گرفته شود. ابتدا تصور می شد که شیوع کرونا دو سه ماه طول می کشد اما با طولانی شدن شیوع کرونا و اینکه پیش بینی می شود چند سالی با آن درگیر باشیم همه خدمات ما با جدیت و رعایت اصول پیشگیری ادامه پیدا می کند.»


وی در ادامه گفت:« بیمارانی که بیماری های غیرواگیر مزمن مثل بیماری های قلبی ، دیابت و یا فشار خون دارند اگر مبتلا به کووید-۱۹ شوند ممکن است این بیماری در آنها شدیدتر و پرعارضه تر باشد. از یک طرف این مسئله یک تهدید است از طرف دیگر به دلیل همین پاندمی کرونا، ممکن است افراد برای مراقبت بیماری های زمینه ای کمتر به پزشک مراجعه کنند که بیماری آنها را تشدید می کند و کنترل بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد. »


وی درباره آمار روزانه مرگ و میر به علت بیماری های قلبی در کشور گفت:« به صورت تقریبی روزی هزار مرگ داریم و به طور متوسط سالی ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار مرگ داریم که از این میان به طور متوسط ۴۵ درصد یا نیمی از مرگ های کشور به علت بیماری های قلبی و عروقی است.»


وی گفت:«‌ بسیاری از بیمارانی که به علت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ وضعیت وخیمی پیدا می کنند و فوت می کنند ممکن است افراد سالمند باشند یا بیمارانی باشند که بیماری زمینه ای دارند.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی براینکه بیماری های قلبی و عروقی چقدر هزینه به نظام سلامت کشورمان تحمیل می کند،‌گفت:« نیمی از بار بیماری ها به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است و اگر کل هزینه بیماری ها را در نظر بگیرید تقریبا ۴۵ درصد تا ۵۰ درصد آن مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است.»

وی گفت:‌« هدف بود از اجرای کمپین فشارخون در سال گذشته این بود که تا پایان سال ۹۸ افرادی که مبتلا بودند و کنترل بیماری آنها نامطلوب بود و نیز کسانی که از ابتلای خود به این بیماری خبر نداشتند را شناسایی کنیم و به آنها خدمت ارائه دهیم و دانشگاه های علوم پزشکی این کار را با پوشش بالای ۹۰ درصد انجام دادند. غربالگری فشارخون جزو خدماتی است که در سطح یک ارایه می شود و هر فردی که بیش از ۳۰ سال سن دارد با مراجعه به پایگاه هاهای سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت ابتلا به فشارخون در آنها بررسی می شود. اگر فردی مبتلا به دیابت یا فشارخون باشد یا ریسک بالایی از نظر سکته های قلبی داشته باشد پیگیری و خدمات به وی ارائه می شود.»


وی خاطرنشان کرد:« با شروع پاندمی کووید-۱۹ خدمات روتین ما کمتر شده است به لیل اینکه تمام سیستم درگیر ارائه خدمت در حوزه کرونا بودند و البته بیماران هم رغبتی برای مراجعه جهت کنترل بیماری خود نداشتند به طوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد خدمات ما نسبت به زمان مشابه سال قبل کمتر شد البته از تیرماه امسال ارائه خدمات شیب افزایشی داشته ولی هنوز نسبت به سال قبل کمتر است.»


دکتر مهدوی گفت:« بیماری های واگیر یک دوره ظهور و بروز دارند و می توانید آمار آن را تعیین کنید درحالی که ماهیت بیماری های غیرواگیر چنین نیست ما در پایان سال آمار این بیماری ها را اعلام می کنیم. بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر هر ۵ سال یک بار انجام می شود و آخرین بار این مطالعه سال ۹۵ انجام شد. دور بعدی آن بهمن ماه سال گذشته شروع شد اما این مطالعه به دلیل شیوع کرونا متوقف شده است.منبع دیگر ما نظام ثبت مرگ است. در حال حاضر گزارش هایی که داریم مربوط به دو سه سال قبل می شود. آمار سکته های قلبی و مغزی را ممکن است بتوانیم بررسی و استخراج کنیم ولی الان خدمات ما کم شده و نمی توانیم به این صورت آمارگیری کنیم و فکر می کنم بهتر است این کار را به پایان سال موکول کنیم تا بتوانیم آمار دقیقی ارائه کنیم.»


وی درباره کاهش سن سکته های قلبی گفت:« هدف اصلی سند پیشگیری از بیماری های غیرواگیر کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر است مرگ زودرس یعنی مرگ در زیر سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی، سن سکته های قلبی در حال کاهش است همانطور که کاهش سن ابتلا به بقیه بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت نوع دو را در نوجوانان زیاد می بینیم که به دلیل کم تحرکی است اگر نگاهی به میزان فعالیت بدنی در کشور بیندازیم از سال ۸۳ که مطالعه ای انجام شد فعالیت بدنی جامعه کم شده و مصرف چربی های مضر، نمک و شکر زیاد شده است طبیعتا چاقی در کشور افزایش پیدا می کند. ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور ما یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند به همین دلیل انتظار داریم سن سکته های قلبی در کشور کاهش پیدا کند.»


وی افزود:« در کشورهای در حال توسعه به علت ماهیت این موضوع و شرایط شهر نشینی و زندگی ماشینی این اتفاق می افتد و باید مردم را ترغیب به فعالیت بدنی کافی و اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم کنیم. ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در سه تا پنج نوبت در طول هفته، عدم مصرف الکل و دخانیات و همچنین عدم مصرف فست فود و غذاهای چرب در کنترل بیماری های غیر واگیر می تواند بسیار موثر باشد.»

دکتر مهدوی تاکید کرد:« کنترل بیماری های غیرواگیر تنها برعهده وزارت بهداشت نیست. برخی موارد نیازمند قانونگذاری است.»
وی با اشاره به شعار روز جهانی قلب “با تمام وجود از سلامت قلب خود مراقبت کنید، گفت:« مهمترین نکته اصلاح شیوه زندگی برای افرادی است که هنوز به بیماری های قلبی مبتلا نشده اند. در سال جاری و همزمان با روز جهانی قلب از ابتدای مهرماه پروژه ویژه ای برای تعیین خطر بیماری های قلبی عروقی در افراد بالای ۳۰ سال به روش متفاوتی در حال انجام است. این خدمات از سال ۹۵ در سطح یک به تمام افراد بالای ۳۰ سال در حال ارائه است و کسانی که می خواهند بدانند طی ۱۰ سال آینده چقدر ممکن است دچار حادثه قلبی عروقی شوند می توانند به پایگاه های سلامت مراجعه کنند.»


وی گفت:« چاقی یکی از مهمترین عواملی است که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی می شود. در کنار آن دخانیات نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. خانم ها به دلیل شرایط فیزیولوژی بدنشان کمتر از مردان در معرض خطر هستند و تا قبل از دوران یائسگی به طور چشمگیری بیماری های قلبی و عروقی در آنها کمتر دیده می شود، اما پس از یائسگی این نسبت تغییر می کند و بعد از یک تا دو دهه خطر بروز بیماری های قلبی در زنان با مردان یکسان می شود.عمده مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی به دلیل سکته های قلبی و مغزی است. در ۲۰ علت اول مرگ در کشور دو علت اول آن سکته های قلبی و مغزی هستند و این دو عامل بیش از ۳۰ درصد علت مرگ ها در کشور محسوب می شوند یعنی یک سوم مرگ های کشور براثر سکته های قلبی و مغزی است.»


وی در ادامه گفت:« کمتر از دو دهه است مصرف قلیان نسبت به گذشته فراگیر شده است. شاید تا اواسط دهه هفتاد مصرف کنندگان قلیان یک قشر خاصی بودند البته در بعضی استان های کشور به صورت سنتی مرد و زن قلیان می کشند ولی به طور کلی یک گروه خاصی در گذشته قلیان می کشیدند اما مصرف قلیان طی سال های اخیر به دلیل ورود تنباکوهای معطر باعث افزایش مصرف قلیان در میان جوانان شده است. قدرت تولیدکنندگان قلیان زیاد است به طوری که نمی توان جلوی آنها را گرفت تصور می کنم یکی از روش های کاهش آسیب این است اگر نمی توانیم جلوی عرضه قلیان را بگیریم تنباکوهای معطر را جمع آوری کنیم و فقط تنباکوهای سنتی عرضه شوند با این کار هیچ جوانی به سراغ قلیان نمی رود.»


وی گفت:« در ارزیابی خطر عوارض بیماری های قلبی و عروقی، میزان فشارخون، کلسترول خون، سن، جنس و مصرف دخانیات موثر است. برای سن یا جنسیت کاری نمی توانیم کنیم هرچه سن بالاتر می رود خطر بروز بیماری های قلبی در افراد افزایش پیدا می کند ولی در کنترل فشارخون،کلسترول و دخانیات می توانیم مداخله کنیم. دخانیات خطر حوادث قلبی و عروقی را به میزان زیادی افزایش می دهد اما در سنین مختلف تفاوت می کند ولی در گروه های سنی مختلف بسیار تعیین کننده است. در حال حاضر بعد از آنکه افراد برای سنجش خطر به ما مراجعه می کنند و آنها را ارزیابی می کنیم اگر خطر بالای بیش از۲۰ درصد داشته باشند در ۱۰ سال آینده ممکن است دچار عارضه قلبی کشنده شوند برای آنها داروی استاتین تجویز می کنیم.»


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو