راهنمای کاشت زردک در باغچه یا گلدان و پرورش و برداشت این گیاه

راهنمای کاشت زردک در باغچه یا گلدان و پرورش و برداشت این گیاه


منبع: آرگا

97

1399/7/9

15:07


توجه داشته باشید زردک که بدان هویچ نیز گفته می شود از دسته گیاهان دو ساله است که در این مقاله سعی داریم به بیان روش های کاشت زردک و لصول نگهداری آن بپردازیم.

راهنمای کاشت زردک در باغچه یا گلدان و پرورش و برداشت این گیاه

به طور کلی زردک گیاهی دو ساله است که اغلب به عنوان سبزی یک ساله دربرنامه سبزی کاری قرار می گیرد. این گیاه معمولا در سال اولیه کشت خود دارای یک ریشه عمیق جذب کننده است که پس از آن ضخیم و پر از غذا خواهد شد و همین خاصیت آن موجب شده تا مورد توجه اغلب علاقه مندان به گل و گیاه قرار بگیرد.

چگونگی کاشت زردک

بهتر است بدانید که زردک در واقع یکی از سبزی های مشهور و دنیا به شمار می آید که بومی مناطق آسیا، اروپا، شمال آفریقا و احتمالا منطقه مدیترانه می باشد. برخی معتقد هستند که انواع مختلف این گیاه در آمریکای شمالی نیز یافت می شوند و یا در آنجا اهلی شده اند و در این زمینه تنها چیزی که مسلم است شناخته شدن زردک از سال ها پیش است. همچنین یونانیان باستان نیز از پیش با این گیاه آشناییت داشتند البته که در آن زمان سبزی رایج و مشهوری نبود و به همین خاطر برخی از آن ها عقیده داشتند که زردک بیشتر به منظور مقاصد پزشکی مورد توجه قرار گرفته و بعد ها به عنوان سبزی مصرف گردیده است. به طور کلی گیاه زردک در قرن سیزدهم در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و سپس از این قاره به آمریکا برده شد و توسط سرخ پوستان مورد کشت قرار گرفته است.

چگونگی کاشت زردک در خانه

دستورالعمل کشت زردک:

توجه داشته باشید که اصولا زمان کاشت هویچ در فصل بهار است و بسته به آب و هوا تا بعد از آخرین سرما بایستی صبر کنید و مجدد شروع به کاشت کنید. در این روند توجه داشته باشید که دانه های زردک تحمل سرما را ندارند. اگر قصد دارید در تمام طول سال در آپارتمان خود گیاه زردک داشته باشید باید ابتدا زردک های یک کیسه را کاشته و پیش از اینکه در کیسه بعدی بذر بریزید دو هفته صبر کنید. شما با انجام این کار می توانید در تمام طول سال زردک داشته باشید و همچنین اگر دارای فضای کافی می باشید می توانید تا آخر تابستان هر دو هفته یک مرتبه در یک محفظه زردک یا هویج بکارید. توصیه می شود هویچ هایی را که می خواهید به خوبی رشد کنند را فقط تا اواسط تابستان بکارید.

دستورالعمل کاشت هویچ

دستوالعمل برداشت زردک:

بهتر است بدانید که زمان مناسب برای برداشت زردک فصل پاییز است ولی زمانی شما کاشت زردک درون گلدان را انتخاب می کنید می توانید در هر زمانی گیاه زردک تازه ای در خانه داشته باشید. اصولا محصول زردک پس از گذشت دو ماه آماده برداشت خواهد شد و زمانی ک برگ های بیرونی آن پژمرده شدند و برگ های داخلی شروع به ریزش کردند یعنی هویچ شما آماده برداشت است. برای برداشت این گیاه بایستی پس از خارج کردن از خاک برگ های آن را جدا نمایید و در فضایی خشک قرار دهید. توجه داشته باشید که باید خاک را از هویچ ها پاک کنید اما تا زمانی که قصد کاشت ندارید تمیز نکنید.

روش های برداشت محصول زردک

شرایط مورد نیاز برای پرورش زردک:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت زردک بپردازیم:

آبیاری:

توصیه می شود گلدانی را که هویچ درون آن کاشتید مرطوب نگه دارید ولی منظور از این حرف باتلاقی کردن نیست. گلدان را در طول روز دو مرتبه آبیاری نمایید و اجازه ندهید مدت زمان زیادی بین دو آبیاری فاصله باشد و به طوری که بستر کاملا خشک شود.

شرایط مورد نیاز برای کاشت زردک

نور:

می توانید گلدان حاوی گیاه زردک را در مکانی سرشار از نور و سایه قرار دید زیرا هویچ یک گیاه ریشه ای است که به نور نیازی ندارد پس یکی از زنه های خوب کاشت هویچ در منزل است. قرار دادن گلدان هویچ در مکانی که هر روز شش ساعت نور دریافت می کند، نسبت به مکانی که هیچ نوری را دریافت نمی کند باعث می شود رشد گیاه افزایش پیدا کند.

کوددهی:

توجه داشته باشید برای اینکه گیاه شما رشد کافی داشته باشد هفته ای یکبار گیاه را کود بدهید. به طور کلی زمانی که جوانه ها حدود ۲.۵ سانتی متر قد کشیدند وقت آن است که به آرامی آن ها را از خاک بیرون کشیده و به صورت مرتب در یک ردیف بکارید.

تغذیه ایده آل بستر برای رشد بهتر گیاه

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه زردک برای رشد نیاز به خاکی سبک همراه با زهکشی بسیار عالی و همچنین تقویت کننده های خاک از جمله پرلیت و پیت ماس دارد تا بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو