چگونه ترس در کودکان را کاهش دهیم؟

چگونه ترس در کودکان را کاهش دهیم؟


منبع: آرگا

102

1399/7/18

16:04


بعضی چیزها یا مسائلی که به نظر برای شما بی ضرر یا بی ارزش هستند ممکن است برای کودکانتان ترسناک باشند. به طور کلی والدین باید ترسهای فرزندان خود را بشناسند و به کودک بیاموزند که ترس امری واقعی و طبیعی است. با کمی صبر، درک و آگاهی می توانید به کودک خود کمک کنید تا بر ترس خود غلبه نماید. در این مقاله با چند راهکار کاهش ترس در کودکان آشنا خواهید شد.

چگونه ترس در کودکان را کاهش دهیم؟

این مقاله از آرگا به ارائه راهکارهایی جهت کاهش ترس در کودکان می پردازد. کودکان در سنین مختلف با ترسهای گوناگونی روبرو می شوند که ممکن است در روند زندگی آن ها تاثیر منفی بگذارد. بنابراین شما والدین با دانستن چند راهکار ساده می توانید به کاهش در ترس در کودک خود کمک نمایید.

آشنایی با راهکارهای کاهش ترس در کودکان

آشنایی با علل ترسیدن کودک

همانطور که می دانید ترس جزء جدایی ناپذیر وجود انسان می باشد. کودکان در سنین مختلف ترسهای متفاوتی را از خود بروز می دهند. به طور مثال در سن یک سالگی از چهره افراد ناآشنا می ترسند. در دوسالگی از صداهایی مانند جاروبرقی، فریاد بلند و … ترسیده و در ۳-۵ سالگی از موجودات خیالی درون ذهن خود مانند غول، دیو و… می ترسند.
در سنین بالاتر علاوه بر ترسهای دوره کودکی ترس از تاریکی نیز به ان اضافه می شود. به طور کلی کودک بین ۲-۷ سالگی با حدود چهار الی پنج نوع ترس روبرو می شود  که هر ۴-۵ روز یکبار برایش اتفاق می افتد. چنانچه ترس کودک از این اندازه بیشتر شود یا خیلی طولانی شد نیاز است تا به فکر درمان آن باشید چرا که ممکن است به نوعی اختلال فوبیا تبدیل شود. بنابراین باید  به نوعی به کودک خود کمک کنید تا بر ترس خود غلبه کند و ترس او کاهش یابد. در ادامه با چند راهکار کاهش ترس در کودکان همراه ما باشید.

علل ترس کودک

۱- به کودک بیاموزید ترس نوعی هشدار است

احساس ترس در برخی مواقع لازم و ضروری است و سبب می شود کودک از خطرات دوری کند. به طور مثال ترس سبب می شود از حیوانات اهلی ناشناس دوری کند یا از خیابان با احتیاط عبور کند. به کودک باید آموخت برای اینکه بتواند بر ترس خود غلبه کند ابتدا باید به احساس خود توجه داشته باشد. به این معنی که به طور مثال هر چند سگ اهلی است اما گاز می گیرد و یا در عبور از خیابان ممکن است بعضی راننده ها بی دقتی کنند. به کودک خود بیاموزید هرچند ترس حس بدی دارد اما نوعی هشدار است که ما از خطر دوری کنیم.

همراهی کودک در غلبه بر ترس

۲-  با کودک درباره موضوع ترس او حرف بزنید

یکی از ترسهای مشترک کودکان این است که از بیان علت ترس خود به والدین هراس دارند. با کودک خود به نرمی و ملایمت به صحبت بپردازید و در مورد موضوعی که سبب ترس او شده است حرف بزنید.

۳- عدم اجبار کودک در غلبه بر ترس

یک راهکار مفید برای کاهش ترس در کودکان این است که هرگز کودک خود را برای شجاع بودن و غلبه بر ترس اجبار نکنید یا او را مورد تنبیه قرار ندهید. شاید این روش لحظه ای به کار آید اما ریشه ای ترس او درمان نخواهد شد.

روشهای کاهش ترس

۴- به ترس های کودک نخندید

ممکن است عواملی که سبب ترسیدن کودک شما می شود به نظر خنده دار و بی ارزش باشد اما برای او کاملا جدی می باشد. به طور مثال بجای خندیدن به ترس او از صدای جاروبرقی یا موجودات خیالی احساس ترس او را درک کرده و کودک را مورد دلداری قرار دهید تا متوجه شود که ترسیدن امری طبیعی بوده و باید سعی کند تا بر آن غلبه نماید.

۵-ترس های خود را جلوی کودک بروز ندهید

چنانچه کودک ببیند شما از رفتن به دندانپزشکی حس بدی دارید یا با دیدن یک حشره حسابی می ترسید او باور خواهد کرد که این موضوعات ترسناک هستند و او نیز حتما از آنها خواهد ترسید. پس همواه تلاش کنید همواره ترس های خود را جلوی او بروز ندهید.

نقش والدین در کاهش ترس فرزند

۶- استفاده از وسایل آرام کننده

وسایلی مانند عروسک ،بالش کهنه یا مشابه اینها می تواند در کودک احساس آرامش خاطر و امنیت ایجاد کند تا او بتواند بر ترس خود غلبه کند. به خصوص هنگامی که مجبور هستید مدتی از او دور باشید.

۷-توضیح دادن درباره عامل ترس کودک

کودک با شنیدن برخی توضیحات درباره عاملی که سبب ترس او شده است احساس امنیت پیدا می کند. مثلا برای او توضیح دهید که جاروبرقی زباله ها و آلودگی ها را می بلعد و نمی تواند عروسک، اسباب بازی یا انگشت کسی را قورت دهد. یا چنانچه از آمپول زدن ترس دارد برای او توضیح دهید که واکسن زدن ابتدا کمی سوزش و درد دارد اما خیلی زود دردش از بین می رود . همچنین با یک وعده تفریح و خوشگذرانی می توانید حواس او را از ترسیدن دور سازید.

نحوه کاهش ترس در کودکان

۸-به کودک بیاموزید درباره موضوع ترسش بیاندیشید

به کودک فرصت دهید درباره موضوعی که سبب ترس آن ها شده است لحظه ای تفکر داشته باشند همچنین لیستی از پیامدهای مثبت و منفی این ترس را تهیه کند. با این روش ترس او از احتمالات ناشناخته کاهش می یابد. در ادامه به او بیاموزید چند نفس عمیق کشیده تا تنش خود را تکسین دهد. همچنین گرفتن دستان کودک یا در آغوش کشیدنش به او حس امنیت و آرامش خاطر بیشتری خواهد داد.

کاهش ترس در کودکان

۹- تشویق کودک

یکی از راهکارهای مفید جهت کاهش ترس در کودکان این است که نقاط قوت و پیشرفت های آنها را در غلبه بر ترس هایشان مورد تشویق و تحسین قرار داده و به او تمام ترسهای قبلی را که با تمرین و اموزش توانسته بر آنها غلبه کند یاداوری نمایید. به طور مثال قبلا رفتن به مدرسه برایش ناراحت کننده بوده است اما اکنون با چه ذوق و شوقی برای رفتن به مدرسه هیجان دارد. در پایان نکته قابل ذکر این است که برای مشاهده کاهش ترس در کودکان خود باید صبور باشید قطعا این فرایند زمانبر است و مدتی طول خواهد کشید تا کودک بتواند بر ترسهای خود غلبه کند. بنابراین با ملایمت و تشویقهای تدریجی خود به او در کاهش ترس هایش کمک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو