ترس از حیوانات چه دلایلی دارد؟ و چگونه درمان می شود؟

ترس از حیوانات چه دلایلی دارد؟ و چگونه درمان می شود؟


منبع: آرگا

138

1398/9/12

00:36


ترس از حیوانات یکی از انواع فویبای شایعی است که در میان جوامع مختلف وجود دارد طبق نظرسنجی ها برخی از حیوانات ترس بیشتری در افراد ایجاد می کنند و این ترس در میان زنان نیز بیشتر دیده می شود. در اینجا با علت های این فوبیا و شیوه های درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

پیش از آنکه به بررسی ترس از حیوانات بپردازیم باید به سراغ ماهیت و تعریفی از آن برویم فوبی حیوانات نوعی ترس جدید است که ممکن است در برخی از افراد به شکل شدیدتری وجود داشته باشد این افراد تصوراتی غیر منطقی درباره حیوانات دارند که موجب می شود تا آسیب زیادی ببینند. این افراد به دلیل ترس و فوبیایی که دارند ممکن است دست به اقداماتی بزنند که گاها غیر منطقی و دور از عقل است بنابراین باید به دنبال راه های درمانی و پیشگیری از این ترس بود. بررسی ها نشان داده است که این افراد بیش از هر چیز از خودشان نیز می ترسند زیا با دیدن حیوانی ترسناک ممکن است واکنشی غیر قابل کنترل از خود نشان دهند که موجب ایجاد استرس و ترس بیشتر در آن ها می شود. این دلایل موجب شده تا افرادی با این فوبیا سعی کنند خود را از مکان های ترسناکی که در معرض حیوانات قرار می گیرند دور نگه دارند افرادی که ترسی شدیدتر دارند در محیط های کوچک نیز این احساس به آن ها دست می دهد به عنوان مثال در آسانسور فوبیا در این افراد شدیدتر می شود.

دلیل ترس از حیوانات چیست؟

در برخی از تحقیقات نشان داده می شود که فوبی حیوانات به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی است برخی از افراد به دلیل تجربه های منفی که در دوران کودکی خود داشته اند از برخی حیوانات می ترسند این فوبیا در افراد قابل درمان است به همین خاطر افرادی که دارای این ترس هستند باید در جلسات مشاوره شرکت کنند. خیلی از افراد ممکن است ترس از حیوان داشته باشند اما این ترس در بعضی ها شدت بیشتری دارد به همین دلیل موجب می شود تا استرس بیشتری به آن ها وارد شود و زندگی آن ها بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرد.

ترس از حیوان در کودکان

فوبیای حیوانات با نام زوفوبیا نیز شناخته می شود که ریشه در عوامل مختلفی دارد و در بزرگسالی موجب انزواطلبی در افراد می شود این ترس غیر ارادی و غیر طبیعی است به شکلی که فرد توانایی کنترل کردن آن را ندارد و در نتیجه عملکرد او دچار مشکل می شود از این رو فرد زمانی که با حیوانات مواجه می شود دچار ترسی شدید می شود. بیشتر افرادی که ترس از حیوانات دارند از حیواناتی همچون سگ، گربه، پلنگ، شیر و مار می ترسند زیرا این حیوانات وحشتناک تر از سایر حیوانات هستند و ایجاد کننده اضطراب بیشتری می باشند. در بیشتر تحقیقات نشان داده می شود که حشرات نیز برای افراد ترسناک است که هر یک علت های مختلفی را برای ترس خود بیان می کنند.

علت های فوبیای حیوان:

علت های ایجاد کننده این ترس می تواند متفاوت باشد در برخی از موارد عوامل بیرونی موجب شده تا در این افراد ترس ایجاد شود همچنین عوامل درونی نیز در فوبیای حیوانات موثر است اتفاقاتی که در دوران کودکی برای فرد ایجاد می شود موجب می شود تا افراد دچار ترس از حیوانات باشند. برخی از روانشناسان نیز اشاره می کنند که عوامل ژنتیکی و ارثی می تواند در ایجاد این ترس موثر باشد.

نشانه های ترس از حیوانات

۱- ضربه روحی:

همانطور که بیان شد تجربه تلخی که برخی از افراد در دوران کودکی دارند موجب می شود تا دچار ترس از حیوانات باشند به عنوان مثال حمله گربه یا سگ در دوران کودکی خاطره ای تلخ در ذهن فرد ایجاد می کند و می تواند در آینده اختلالات متعددی برای او ایجاد کند.

۲- تفکر منفی:

افرادی که به دلایل مختلفی برداشت های منفی در ذهن آن ها ایجاد شده است دچار این ترس می شوند به عنوان مثال فردی که حمله سگ به فردی دیگر را دیده است می تواند به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و در ذهن خود افکاری منفی از سگ را می پروراند. این افکار خشونت آمیز نسبت به حیوانات زمینه ساز هر ترس و فویبایی خواهد بود که فرد در بزرگسالی دچار آن می شود.

۳- عوامل ارثی:

یکی دیگر از دلایل ترس از حیوانات عوامل ژنتیکی و ارثی است که زمینه ساز این اختلال می شود در علم روانشناسی این دسته از افراد ممکن است به دلیل برخی از فعالیت های شیمیایی ذهن دارای ترس از حیوان باشند که به اصطلاح حیوان گریزی دارند. از سوی دیگر چون این افراد والدینی دارند که دچار ترس از حیوان ها هستند به طور ناخودآگاه ممکن است این ترس در کودکان نیز وجود داشته باشد.

علائم ترس از حیوان

راه های درمانی:

اگر دچار مشکلات فوبیای حیوانات هستید باید از شیوه های درمانی که برای این بیماران ارائه می شود استفاده کنید هر چند استفاده از این تکنیک های درمانی برای مقابله با ترس از حیوانات باید به شرط سن نیز توجه داشت در ادامه به این شیوه های درمانی برای افراد اشاره خواهد شد. اگر دچار ترس از تاریکی هستید می توانید از شیوه های درمانی که در این مقاله برای درمان فوبیای حیوانات ارائه می شود نیز استفاده کنید زیرای راه های درمانی فوبیا برای انواع آن کاربرد دارند.

 

قرار گرفتن در عمل انجام شده:

باید در این روش درمانی فرد را در معرض و در محیط ترس قرار داد برای انجام این شیوه درمانی باید ابتدا مسیرهای کوتاه و مدت زمان های کوتاه را انتخاب کنید در واقع به تدریج و به مرور زمان این افراد را باید در معرض عامل ایجاد کننده ترس قرار داد.

شیوه روان شناختی:

در شیوه ای دیگر از درمان ترس از حیوانات پزشک باید واسطه گری کند و با ارائه دارو و تکنیک های درمانی به این افراد کمک کرد پزشک به این دسته از افراد کمک می کند تا احساسات خود را کنترل کنند.

مقابله با ترس از حیوان

گروه درمانی:

این درمان موجب می شود تا فرد سریع تر تحت درمان قرار بگیرد شاید این دسته از افراد در جمع مورد تمسخر قرار بگیرند بنابراین باید درمان این افراد را با گروه آغاز کرد جمع به این افراد کمک می کند تا راحت تر با موضوع ترس خود کنار بیایند.

دارو درمانی:

بعضی از داروهایی که برای این افراد تجویز می شود ممکن است عوارض متعددی برای آن ها داشت باشد با این حال ممکن است برخی از پزشکان این داروها را تجویز کنند اغلب این داروها ویژه بیمارانی است که حملات تهاجمی و غیر قابل کنترل کنند و با دارو به آن ها کمک می شود تا وضعیتی ثابت تری داشته باشند.

همانطور که می دانید ترس در افراد انواع مختلفی دارد به عنوان مثال ترس از قضاوت دیگران که علت های خاص خود را دارد با این وجود ترس از حیوانات در افراد چیزی عجیب نخواهد بود.

فوبیای حیوانات اختلالی است که قابل کنترل و درمان است همانطور که بیان شد این افراد ریشه بیماری آن ها در کودکی است و به دلیل تجربه های ناگواری که داشته اند دارای ذهنیتی منفی هستند. در درمان این دسته از افراد محدوده سنی دارای اهمیت زیادی است و در هر سن مطابق با ویژگی های افراد درمان های خاص صورت خواهد گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو