آمادگی زایمان طبیعی، بهترین وضعیت جنین

منبع: نی نی بان

139

1399/7/21

19:21


زایمان طبیعی از طریق واژینال یک مدل از زایمان است که با وجود سخت بودنش طرفداران بسیار زیادی دارد. در صورت لزوم ، به روش های کمکی نیاز دارد. در حالی که زایمان می تواند یک فرایند ساده و بدون عارضه باشد ، ممکن است نیاز به کمک کادر پزشکی داشته باشد. این کمک ممکن است از استفاده از داروها تا مراحل زایمان اضطراری متفاوت باشد.
زایمان موفق در کنار سلامتی مادر اولین و تنها هدف کادر پزشکی در زمان تولد است و هرکاری را برای به ارمغان آوردن زایمان طبیعی انجام می دهند .روش های کمک در زایمان طبیعی متنوع اند .برای داشتن یک زایمان طبیعی راحت و موفقیت آمیز باید نوزاد در موقعیت مناسب قرار گرفته باشد اما در مواقعی ممکن است نوزاد در موقعیت مناسب برای زایمان طبیعی قرار نگیرد و کار را مشکل کند.اما سوال اینجاست که بهترین موقعیت بنوزاد برای زایمان طبیعی چه موقعیتی است ؟ جه موقعیتی برای نوزاد می تواند خطرناک باشد و شرایط زایمان طبیعی را سخت کند.

بهترین وضعیت جنین برای زایمان طبیعی
موقعیت کودک در رحم شما برای داشتن یک زایمان راحت می تواند مهم باشد. در طول دوران بارداری ، کودک شما در رحم حرکت می کند. طبیعی است که کودک شما در بیشتر دوران بارداری در موقعیت های مختلف قرار داشته باشد. در اوایل ، کودک به اندازه کافی کوچک است که بتواند آزادانه حرکت کند. شما حتی ممکن است طی چند ماه گذشته این حرکت را حس کرده باشید. هرچه کودک بزرگتر شود ، حرکت محدودتر می شود. با نزدیک شدن به پایان دوران بارداری ، کودک برای تولد شروع به حرکت می کند. این به طور معمول شامل سر خوردن است به طوری که سر کودک در رحم شما قرار دارد. کودک در رحم شما شروع به حرکت می کند ، و آماده می شود که در هنگام زایمان از طریق کانال تولد خود عبور کند.
کانال تولد از دهانه رحم شما (بلافاصله خارج از رحم شما) ، واژن و ولووا تشکیل شده است. به کانال تولد به عنوان یک تونل قابل گسترش فکر کنید. در حین زایمان ، انقباضات شما برای کشش این فضا کار می کند تا کودک بتواند در حین زایمان از آن عبور کند.

بهترین موقعیت نوزاد برای زایمان طبیعی چگونه است؟
در حالت ایده آل برای زایمان ، بهترین وضعیت کودک به حالت سر به سمت پایین می باشد و رو به پشت مادر با چانه ای که به سینه خود و پشت سر قرار دارد، برای ورود به لگن آماده شده است. این موقعیت را نمایش سفالیک می گویند. بیشتر نوزادان در هفته 32 و 36 بارداری در این موقعیت مستقر می شوند.

کودک قبل از زایمان چه موقعیت های دیگری می تواند داشته باشد؟
گاهی اوقات کودک قبل از تولد به وضعیت کاملی نمی رسد. موقعیت های مختلفی وجود دارد که کودک می تواند در آن باشد و هر یک از این موقعیت ها می تواند در هنگام زایمان با عوارضی همراه باشد. این موقعیت های جنین می تواند شامل موارد زیر باشد:
موقعیت خلفی خلفی یا سفالیک (Occiput or cephalic posterior position)
گاهی اوقات کودک مطابق آنچه باید باشد است و سر به سمت پایین قرار می گیرد ، اما سرش رو به سمت بالا می باشد .در واقع اگر مادر به پشت خود بخوابد سر کودک جوری قرار می گیرد که انگار دارد سقف را تماشا می کند. ممکن است این موقعیت را با نام مستعار آفتابی به سمت بالا بشنوید. این موقعیت جنین احتمال زایمان دردناک و طولانی مدت را افزایش می دهد.
بریچ فرانک (Frank breech)
باسن کودک با پاهای دراز شده در شکم به سمت بالا در ورودی کانال زایمان قرار می گیرد. باسن خم شده است ، زانوها کشیده شده (در جلوی شکم). این موقعیت، قرار گرفتن بند ناف را در مسیر دهانه رحم هنگام خروج سر در زایمان طبیعی ، افزایش می دهد.
بریچ کامل (Complete breech)
در این حالت ، باسن با پاهای کاملا خم شده و جمع شده در شکم نوزاد در مسیر ورودی نوزاد قرار می گیرد.این موقعیت مانند سایر موارد مربوط به بریچ ، خطر قرار گرفتن حلقه بند ناف را در مسیر زایمان دارد که می تواند سر را در حلقه ی خود قرار دهد و در صورت زایمان واژینال به کودک آسیب برساند.
موقعیت عرضی نوزاد(Transverse lie)
کودک به طور متقاطع در رحم قرار دارد و این احتمال را می دهد که شانه ابتدا وارد لگن شود. اکثر نوزادان در این موقعیت با استفاده از روش سزارین به دنیا می آیند.
قرار گرفتن پا در کانال زایمان (Footling breech)
گاهی اوقات ، یکی یا هر دو پای کودک به سمت کانال تولد پایین می آید. این باعث افزایش احتمال کنده شدن بند ناف به دهان رحم و قطع خونرسانی به نوزاد می شود.

آیا کودک من در شرایط موقعیت های دیگر در معرض خطر است؟
زایمان هنگام ایجاد جوش زمانی است که کودک با پاهایش در کانال تولد قرار بگیرد. در حالی که رحم است ، کودک در معرض خطر نیست. با این حال ، در این موقعیت ، ابتدا کودک پا به دنیا می آید.
زایمان واژینال اغلب مواقع نوعی زایمان بسیار ایمن است ، با این حال ، هنگامی که کودک در شرایط غیرطبیعی قرار بگیرد ، زایمان واژینال می تواند پیچیده باشد. مثلا زمانی که پاها به سمت پایین قرار می گیرند و در ورودی کانال زایمان هستند از آنجا که سر کودک از پایین بزرگتر است ، خطر ابتلا به گرفتگی سر در جایی که سر کودک در رحم گیر می کند وجود دارد. در این شرایط ، زایمان کودک دشوار است.
ممکن است برخی از نوزادان در وضعیت بریچ قرار بگیرند و درد زایمان ایجاد شود . تا زمانی که شرایط مناسب باشد پزشک زایمان طبیعی را به راحتی انجام می دهد اما در بسیاری موارد ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است به جای تولد واژن ، زایمان سزارین را توصیه کند. در روش سزارین در صورتی که نوزاد در شرایط غیر طبیعی قرار گرفته باشد خطرات برای نوزاد بسیار کمتر است.

چرا موقعیت کودک در هنگام تولد اهمیت دارد؟
در حین زایمان ، هدف پزشک این است که با خیال راحت کودک خود را به دنیا بیاورد و سلامت مادر و کودک را تضمین کند. اگر کودک در موقعیت دیگری قرار داشته باشد ، این کار چالش برانگیز تر می شود. موقعیت های مختلف جنین دارای طیف وسیعی از مشکلات است و خطرات با توجه به موقعیت فرزند شما می توانند متفاوت باشند.

چه موقع کودک باید بچرخد تا برای تولد اماده شود؟
به طور معمول ، کودک شما در سه ماهه سوم در انتهای رحم نزدیک به کانال زایمان قرار می گیرد و برای تولد به موقعیت اصلی خود می رود که برای یک زایمان راحت لازم است. این اتفاق در چند هفته آخر بارداری شما (اغلب بین هفته های 32 تا 36) رخ می دهد. پزشک شما با لمس کردن شکم در حین ملاقات های منظم ، وضعیت کودک را بررسی می کند. این اتفاق در بیشتر قرار ملاقات های شما با پزشک در سه ماهه سوم اتفاق می افتد. در برخی موارد ، ارائه دهنده شما همچنین ممکن است سونوگرافی برای بررسی وضعیت کودک انجام دهد.

آیا پزشک من می تواند کودک من را قبل از تولد بچرخاند؟
روش های مختلفی وجود دارد که پزشک شما می تواند کودک را قبل از زایمان تغییر وضعیت دهد. این روش ها همیشه کار نمی کنند و بعضی اوقات ، کودک در واقع می تواند دوباره به وضعیت نامناسب برگردد. این روش ها در صورتی که اصولی انجام شوند هیچ آسیبی به کودک وارد نمی کند. حتی اگر ضریب موفقیت تضمینی وجود ندارد ، این روش ها هنوز هم توصیه می شوند زیرا آنها معمولاً ارزش استفاده را دارند و می توانند به شما در جلوگیری از زایمان سزارین کمک کنند.
روشهای تبدیل کودک شما می تواند شامل موارد زیر باشد:
نسخه سفالیک خارجی (ECV)
یک روش غیر تهاجمی برای چرخاندن نوزاد و بهبود شانس تولد واژینال است. این روش در واحد کار و زایمان انجام می شود. این روش به دو تأمین کننده نیاز دارد که یکی از آنها باسن کودک را در وضعیت رو به بالا قرار می دهد و ارائه دهنده دوم در حال اعمال فشار از طریق دیواره شکم به رحم است که کودک در آن قرار دارد تا سر کودک را به جلو یا عقب بچرخاند. بهترین زمان برای انجام این روش بین 36 تا 38 هفته بارداری است. پس از آن ، ضربان قلب کودک مورد بررسی قرار می گیرد تا مطمئن شوید که در حد طبیعی است.
تغییر موقعیت خود
گاهی اوقات با تغییر موقعیت خود می توانید کودک را ترغیب به حرکت کنید. به خاطر داشته باشید که این تمرینات ممکن است مؤثر نباشد. با این حال ، متخصصان غالبا احساس می کنند که تلاش برای انجام این تمرینات ضرری ندارد و اگر فرصتی وجود داشته باشد که ممکن است کودک را ترغیب به تغییر وضعیت کند تا از زایمان سزارین جلوگیری کند ، ارزش دارد امتحان کنید. دو حرکت خاص که پزشک شما ممکن است توصیه کند شامل موارد زیر است:
روی دست ، زانو بزنید و به آرامی به جلو و عقب تکان دهید.
باسن خود را در هوا فشار دهید در حالی که پشت خود را با زانوهای خود خم کردید و پاها را صاف نگه داشته اید مانند (پل).

استفاده از صداهای تحریک کننده برای تشویق حرکت
راه دیگری که می توانید برای تغییر موقعیت کودک تلاش کنید تحریک است. موسیقی ، صحبت کردن ، تغییر دما و نور می تواند کودک را تحریک به حرکت کند. در حالی که در رحم است ، کودک شما می تواند موسیقی را بشنود ، تغییرات نور را از طریق پوست شما ببیند و حتی هنگام صحبت ، صدای شما را بشنود. می توانید هدفون را روی شکم خود ، به سمت پایین ، قرار دهید تا ببینید کودک را تحریک می کند یا خیر. اعمال دمای خنک در قسمت بالای شکم شما که سر کودک در آن قرار دارد نیز می تواند باعث شود کودک به سمت پایین حرکت کند. به طور مشابه با تغییر موقعیت خود ، هیچ تضمینی وجود ندارد که تحریک باعث شود کودک شما حرکت کند ، اما اغلب ارزش امتحان کردن را دارد.
یک روش کایروپراکتیک ، به نام تکنیک وبستر نیز می تواند برای حرکت باسن شما استفاده شود. این به معنای این است که رحم شما شل شود. برخی از ارائه دهندگان حتی طب سوزنی را برای کمک به آرامش بدن توصیه می کنند. هر دو روش باید توسط یک متخصص انجام شود . آرامش می تواند باعث تقویت حرکت در کودک و کمک به کودک در بهترین موقعیت ممکن برای تولد شود.

آیا کودک من به تنهایی می تواند موقعیت را تغییر دهد؟
همیشه این امکان وجود دارد که کودک شما به تنهایی تغییر موقعیت دهد. در هفته‌های منتهی به تولد نوزاد، کودک هنوز وقت کافی برای انجام تنظیمات و تغییر موقعیت دارد. بیشتر نوزادان قبل از تولد در موقعیت مناسب برای تولد قرار می گیرند.

کودک در موقعیت های دیگر چگونه به دنیا می آید؟
بیشتر برنامه ریزی ها برای تولد کودک با ایده ی زایمان طبیعی انجام می شوند.پزشک شما به بررسی تاریخچه پزشکی ، اسکنهای کودک شما در طول بارداری و موقعیت کودک در انتخاب ایمن ترین نوع زایمان خواهد پرداخت. در شرایطی که کودک در وضعیت شکاف یا وضعیت غیر طبیعی دیگری قرار دارد پزشک شما ممکن است زایمان طبیعی را پیشنهاد کند. این یک عمل جراحی است که برش در قسمت تحتانی شکم شما ایجاد می شود. نوزاد به جای کانال زایمان از طریق این دهانه خارج می شود.
تحویل یک نوزاد در شرایط غیر طبیعی به صورت واژینال امکان پذیر است. اما ، این نوع تولد می تواند برای کودک بسیار خطرناک تر باشد و خطر آسیب دیدگی از بند ناف بسیار بیشتر است. اگر بند ناف هنگام تولد فشرده شود ، کودک می تواند از اکسیژن محروم شود و این می تواند به مغز و اعصاب آسیب برساند. بند ناف همچنین می تواند در گردن یا بازوهای کودک بچرخد و باعث آسیب دیدگی شود. در مورد خطرات و فواید انواع مختلف تولد با پزشک خود صحبت کنید.

خطرات دیگری علاوه بر موقعیت نامناسب جنین برای زایمان سزارین
فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند احتمال زایمان سزارین را افزایش دهد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
خیلی زود تر از موعد به زایمان بروید و یک نوزاد نارس داشته باشید.
در این حالت ، ممکن است کودک هنوز نتوانسته باشد آماده ی تولد باشد به همین دلیل زایمان سزارین انجام می شود.

وجود مشکلاتی برای جفت
اگر جفت در رحم خیلی کم چسبیده باشد (وضعیتی بنام جفت قبل از تولد) یا قبل از تولد از رحم جدا شود ، می تواند مانع از چرخش نوزاد و ورود به موقعیت مناسب برای تولد شود.

بارداری چند قلویی
هنگامی که بیش از یک نوزاد در رحم وجود دارد ، می توان وضعیت هر کودک را دشوار کرد. فضای محدود برای نوزادان می تواند زایمان واژینال را دچار مشکل کند و پزشک را به زایمان سزارین مجبور کند.

شرایط غیرطبیعی رحم
رحم به طور طبیعی مانند گلابی وارون است . هنگامی که شکل غیرطبیعی داشته باشد یا دارای فیبروم باشد، ممکن است کودک نتواند در موقعیت مناسب قرار بگیرد تا بتواند برای تولد اماده شود.

برخی از روش های تحویل کمکی که ممکن است در طول زایمان انجام شود
روشی که ممکن است پزشک شما استفاده کند بستگی به شرایطی دارد که ممکن است هنگام زایمان به وجود بیاید. این مراحل کمک می کند زایمان طبیعی به شکل بهتری و موفقیت آمیز تری اتفاق بی افتد.
اپیزوتومی
اپیزوتومی یک برش جراحی است که در پرینه (ناحیه پوست بین واژن و مقعد) ایجاد می شود. برش باعث باز شدن واژن می شود تا سر کودک راحت تر عبور کند و از پاره شدن پوست مادر جلوگیری کند. اکثر زنان به این روش نیازی دارند اما در بسیاری از مواقع هم این اتفاق خواهد افتاد پس در صورتی که زایمان طبیعی داشته باشید منتظر چنین اتفاقی باشید.
دو نوع برش وجود دارد:
خط میانی ، که به طور مستقیم به سمت مقعد ایجاد می شود .
خط میانی-جانبی ، که از قسمت مقعد جدا می شود. ممکن است در مادرانی که در حین زایمان تصمیم به اپیدورال ندارند ، از بی حسی موضعی استفاده شود.
آمنیوتومی (پاره کردن کیسه آب)
آمنیوتومی پارگی مصنوعی غشاهای آمنیوتیک یا کیسه است که حاوی مایعات اطراف کودک است. آمنیوتومی می تواند قبل یا هنگام زایمان انجام شود. آمنیوتومی معمولاً برای:
برای ارزیابی الگوی انقباض رحم که یک مانیتور داخلی قرار داده می شود.
برای ارزیابی وضعیت بهزیستی نوزاد ، یک مانیتور داخلی روی پوست سر کودک قرار داده می شود.
مکونیوم (ماده قهوه ای مایل به سبز که اولین مدفوع کودک است) را بررسی می کند.
پزشک با استفاده از یک قلاب کیسه ی اب را پاره می کند . پس از اتمام مراحل ، زایمان باید در 24 ساعت انجام شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
زایمان طبیعی با کمک اضافی
القای کار معمولاً به این معنی است که به دلایل مختلف باید کار را شروع کرد. این بیشتر در بارداری هایی با مشکلات پزشکی یا عوارض دیگر استفاده می شود. معمولاً زایمان با پیتوسین ، یک فرم مصنوعی از اکسی توسین دارو به صورت داخل وریدی القا می شود.
دلایل پزشکی برای ایجاد نیروی کار ممکن است شامل موارد زیر باشد:
دیابت
فشار خون بالا
غشاهای پاره
بچه کوچک
نظارت جنین
نظارت جنین روند تماشای ضربان قلب کودک است. این می تواند خارجی یا داخلی باشد.
در مانیتورینگ جنین خارجی ، یک دستگاه سونوگرافی روی شکم شما قرار می گیرد تا اطلاعاتی در مورد ضربان قلب کودک و ضربان و مدت انقباضات شما را ثبت کند. این می تواند به طور مداوم یا متناوب مورد استفاده قرار گیرد.
نظارت داخلی شامل استفاده از الکترود کوچک برای ضربان قلب کودک است. قبل از اینکه الکترودها به پوست سر نوزاد متصل نشوند ، ممبران باید پاره شود ، این دقیقترین روش برای بدست آوردن این اطلاعات است. یک سنسور فشار نیز می تواند در نزدیکی کودک قرار گیرد تا قدرت انقباضات اندازه گیری شود.
تحویل فورسپس
فورسپس مانند دو قاشق بزرگ است که پزشک در طی زایمان فورسپس را وارد واژن و دور سر کودک می کند. فورسپس ها در بدن قرار می گیرند و پزشک از آنها استفاده می کند تا سر نوزاد را به راحتی از طریق واژن تحویل بگیرد. بقیه نوزاد به طور طبیعی تحویل داده می شود.
استخراج خلاء
جاروبرقی مانند یک فنجان مکش کوچک است که بر روی سر کودک قرار داده شده است تا به نوزاد کمک کند. خلاء با استفاده از پمپ ایجاد می شود و کودک با استفاده از ابزار و با کمک انقباضات مادر ، کانال تولد را رد می کند. پمپ اغلب می تواند یک کبودی روی سر کودک بگذارد ، که به طور معمول در طی 48 ساعت اول برطرف می شود.
سزارین
عمل سزارین ، که همچنین به آن بخش c نیز گفته می شود ، یک عمل جراحی است که در صورت عدم امکان زایمان واژینال انجام می شود. در طی این روش ، نوزاد از طریق برش های جراحی ایجاد شده در شکم و رحم تحویل داده می شود.

چه زمانی به سزارین نیاز دارم؟
اگر دلیل پزشکی وجود داشته باشد، ممکن است یک زایمان سزارین پیش بینی شود ، یا در صورت بروز برخی مشکلات ممکن است بدون برنامه ریزی در حین زایمان انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو