اختصاصی/ روزهای تلخ در انتظار بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خوردند

43

1399/7/24

14:08


سوخت و ساز بدن با وعده صبحانه آغاز شده و این وعده،‌ نقش مهمی در سوزاندن کالری در طول روز ایفا می کند. انرژی لازم برای انجام کارها در طول روز را می توانید از وعده ای که در صبح‌گاهان می خورید، دریافت کنید.

اختصاصی/ روزهای تلخ در انتظار بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خوردند

سرویس ترجمه بهداشت نیوز،‌ مصرف یک وعده صبحانه خوب می تواند کمک شایانی به حفظ تمرکز شما در طول روز کند. این موارد تنها چند مورد از مزایای وعده غذایی صبحانه محسوب می شود. 
 
مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته و نتایج آن نشان می دهد که صبحانه وعده ای مهم برای سلامتی هر فرد است. حافظه و تمرکز بهتر، سطوح پایین تر کلسترول منفی خون، کاهش احتمال ابتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و اضافه وزن، همه و همه از مزایای مصرف صبحانه است. با این حال دشوار است که دریابیم که صرفا مصرف صبحانه عامل سلامتی بدن است یا افرادی که صبحانه مصرف می کنند سبک زندگی سالم‌تری دارند؟ 
 
اما این بسیار واضح است: کنار گذاشتن وعده صبحگاهی می تواند ریتم گرسنگی و غذا خوردن را از بین ببرد. هنگامی که از خواب بیدار می شوید ، قند خون مورد نیاز بدن برای عملکرد بهتر ماهیچه ها و مغز معمولاً کم است. صبحانه به جبران آن کمک می کند. اگر بدن شما این سوخت را از طریق غذا دریافت نکند، ممکن است احساس کمبود انرژی کرده و تا آخر روز پرخوری کنید.
 
صبحانه همچنین فرصتی برای دریافت مقادیری از ویتامین ها و مواد مغذی از غذاهای سالم مانند لبنیات ، غلات و میوه ها فراهم می کند. اگر آن را نخورید ، به احتمال زیاد تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خویش را دریافت نکرده اید. بسیاری از مردم وعده غذایی صبح را حذف می کنند زیرا  عجله دارند تا از خانه خارج شده و به دانشگاه یا محل کار خود بروند. این یک اشتباه است ، بدن شما از ساعت ها قبل از ناهار به غذا احتیاج دارد. اگر اولین وعده غذایی روزانه را نمی خورید ، ممکن است بعداً آنقدر گرسنه شوید که مایل باشید غذاهای پرچرب و پر قند میل کنید.
 
مساله مهم دیگر درباره صبحانه اینکه، محققان دریافته اند که به طور متوسط ​​افرادی که صبحانه می خورند لاغرتر از افرادی هستند که صبحانه نمی خورند. این می تواند به این دلیل باشد که خوردن غذاهای حاوی پروتئین و فیبر در صبح اشتهای شما را در بقیه روز کنترل می کند. اما بدیهی است که این کار نمی تواند شما را کاملا لاغر و استخوانی کند. 
 
اگر رژیم دارید ، هرگز فکر نکنید کاهش کالری با کنار گذاشتن یک وعده غذایی به شما کمک می کند. مطالعات نشان داده بیشتر افرادی که لاغر می شوند و وزن خود را کاهش می دهند هر روز صبحانه می خورند. از طرف دیگر ، باید توجه داشته باشید که چه چیزی ، چه زمانی و چه مقدار می خورید. نتایج یک مطالعه نشان می دهد  افرادی که مقدار زیادی غذا در وعده  صبحانه مصرف می کنند در طول روز بیشتر غذا می خورند.
 
چرا بچه ها به صبحانه احتیاج دارند؟
گاهی اوقات کودکان احساس می کنند نیازی به خوردن صبحانه ندارند اما مهم است که آنها حتما این وعده غذایی را مصرف کنند. بدن  آنها در حال رشد بوده و به مواد مغذی و سوخت نیاز دارد.  دانش آموزانی که صبحانه نمی خوردند تمرکز کمتری داشته و زودتر خسته می شوند. آنها ممکن است دمدمی مزاج و بی‌قرار شده و علاوه بر این، از انجام تکالیف خود نیز عاجز شوند. 
 
بر اساس مطالعات صورت گرفته، دانش آموزانی که صبحانه می خوردند معمولا نمرات بهتری نسبت به هم‌کلاسی های خود که صبحانه نخورده اند،‌ دریافت می کنند. تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن یک کودک از دو وعده ناهار و شام تامین نمی شود. بنابراین در بلندمدت دچار کمبود مواد مغذی می شوند.
 
کودکانی که صبحانه را حذف می کنند بیشتر در طول روز غذای بی ارزش می خورند و معمولا اضافه وزن دارند. یک مطالعه نشان داد که نوجوانانی که هر روز صبحانه می خورند دارای شاخص توده بدنی (BMI) - اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن - بهتری نسبت به نوجوانانی هستند که هرگز این وعده را نمی خوردند یا بعضی اوقات می خوردند.
 
اگر بچه ها صبحانه نمی خوردند بهتر است بخشی از غذای آنها را در قالب خوراکی مدرسه در کیف آنها گذاشته تا در راه و یا زنگ تفریح آن را استفاده کنند. این کار مانع از گرایش بچه ها به انواع بیسکویت، شیرینی یا دونات می شود.

مترجم: لیلا فرجی
سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو