مزایا و معایب سفر با قطار و اصولی که قبل از تهیه بلیط قطار باید بدانید

مزایا و معایب سفر با قطار و اصولی که قبل از تهیه بلیط قطار باید بدانید


منبع: آرگا

51

1399/7/28

10:05


توجه داشته باشید که سفر با قطار می تواند لحظات خوشی را برای شما ثبت کند اگرچه ممکن است در طول سفر با مشکلاتی روبه رو شوید و به همین منظور در این مطلب سعی داریم به بیان توضیحات بیشتر مورد سفر ریلی و مزیت های آن بپردازیم با ما همراه باشید.

مزایا و معایب سفر با قطار و اصولی که قبل از تهیه بلیط قطار باید بدانید

همانطور که می دانید سفر با قطار در کشور ما دارای سابقه ای مدید و طولانی می باشد و از گذشته های دور رواج داشته است. به طور کلی در ورود اولین قطار به ایران تعداد زیادی از سفر با قطار ترس داشتند ولی در حال حاضر همه استان های کشور دارای خطوط ریلی می باشند و تنها حدود ۱۱ استان در سطح کشور امکان سفر به قطار ندارند.

آشنایی با اصول سفر با قطار

بهتر است بدانید که در سفر های ریلی مسافران احساس این را دارند که یک کتاب محرک در مقابل چشماشان در حال ورق خوردن است و هر چقدر قطار انتخاب شده بهتر باشد لذت تماشای این تصاویر نیز بهتر و بیشتر خواهد بود. به طور کلی انتخاب قطار بنابر هزینه و مقصدی که شما در نظر دارید می تواند متفاوت باشد از جمله برخی از قطار ها که دارای کوپه هایی با ظرفیت ۴ نفر و برخی هم ۶ نفر یا حتی اتوبوسی هستند اما اگر شما قصد دارید سفری تفریحی بروید و تعدادتان زیاد است پیشنهاد می کنیم که از قطار های اتوبوسی یا کوپه های شش نفره استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر بگوییم که به هیچ وجه کوپه های اول یا آخر قطار را انتخاب نکنید چون بر روی چرخ های قطار قرار گرفته اند و به همین خاطر سر و صدای زیادی تولید می کنند.

جذابیت های سفر با قطار

چگونگی خرید بلیط قطار:

به طور کلی ابتدای هر سفری بایستی وسیله حمل و نقلی را که قصد دارید با آن سفر کنید را انتخاب نمایید. اگر می خواهید با قطار سفر کنید ابتدا باید بلیط آن را خریداری نمایید و اگر زمان برگشت خود را نیز می دانید بهتر است بدانید برای راحتی خودتان بلیط رفت و برگشت تهیه کنید تا با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید. همانطور که می دانید در کشور سایت های مختلفی برای خرید بلیط قطار وجود دارند که می توانید از طریق معتبر ترین سایت بلیط خود را تهیه نمایید. به طور کلی از میان شرکت های ریلی که قطار ارائه می دهند قطار غزال، قطار ماهان، قطار پردیس و قطار لوکس نورالرضا با امکانات بی نظیر و همچنین قطار های ۵ ستاره فدک جز بهترین ها هستند که پیشنهاد می کنیم حتما امتحان کنید. توصیه می شود که در زمان خرید بلیط به شماره صندلی و واگن خود دقت کنید و همچنین ببینید چند نفر دیگر در واگن شما حضور دارند. دانستن قیمت قطار ها نیز می تواند به انتخاب گزینه مناسب برای شما راهگشا باشد. به طور کلی ساعت حرکت نیز یکی دیگر از مواردی است که باید بدان توجه داشته باشید و سپس با در نظر گرفتن تمامی مواردی که بیان شد بلیط خود را برای سفر تهیه کنید.

چگونگی خرید بلیط قطار

وسایل مورد نیز برای سفر ریلی:

همه ما می دانیم که سفر توسط قطار زمان بسیار طولانی را می طلبد و لازم است که همراه خودتان وسایلی داشته باشد تا طولانی بودن زمان را احساس نکنید. از جمله وسایلی که باید در این سفرها داشته باشید عبارت اند از شارژر همراه، هودی یا سویشرت، هدفون یا هندزفری، دستمال کاغذی، دوربین عکاسی، مواد غذایی و سایل سرگرمی هستند.

مراقب چمدان های خود باشید:

به طور کلی همیشه رعایت کردن جانب احتیاط در سفر با قطار حرف اول را می زند و بهتر است از همان ابتدا مراقب بارها و چمدان های خود باشید. توصیه می شود که آن ها را در جایی قرار دهید که اشخاص دیگر نتوانند آن را بردارند. در قطار های اتوبوسی کمد هایی همگانی برای گذاشتن چمدان تعبیه شده اند و این کمد ها اگرچه فضای شما را باز می کنند اما به دلیل همگانی بودن در آن باز بوده و تمامی افراد درون قطار بدان دسترسی دارند. اگر در یک کوپه هستید به این نکته توجه داشته باشید که مسافران درون کوپه ممکن است در ایستگاه های میانی پیاده شوند و افراد جدیدی جای آن ها را بگیرند. برای اطمینان بیشتر سعی کنید تا جایی که می توانید چمدان خود را در کنار خود قرار دهید.

مراقبت از لوازم خود در قطار

قوانین عمومی را رعایت کنید:

به افرادی که درون کوپه هستند نگاه کنید و اگر آن ها را ساکت، در حال کار یا خوابیدن دیدید شما نیز بهتر است ساکت باشید، بلند حرف نزنید و سروصدا نکنید. به طور کلی یکی از نکات مهم سفر ریلی این است که کفش مناسب بپوشید و کفش هایی را برای سفر انتخاب کنید که به راحتی پوشیده شوند و یا در آورده شوند. همچنین توصیه می شود که تمیز بودن جوراب و پاهای خود را نیز در نظر بگیرید تا باعث آزار دیگر افراد حاضر در کوپه نشوید.

مزایای سفر ریلی:

بهتر است بدانید که سفر با قطار در واقع دارای مزیت های زیادی است که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از آن ها آشنا نماییم:

استقرار راه آهن در مرکز شهر ها:

راه آهن و ایستگاه قطار معمولا در مرکز شهر ها واقع شده اند و این موضوع می تواند یکی از مزایای استفاده از قطار در قیاس با هواپیما باشد. در این صورت مسافران و توریست ها می توانند به راحتی و در زمان بسیار کوتاهی خود را به نقطه مورد نظر برسانند.

مزیت های سفر کردن با قطار

گسترده بودن:

سفر قطاری در واقع دارای شبکه راه آهن گسترده ای می باشد و اغلب در برخی از مقاصد که مسافران زیادی درخواست بلیط دارند حتی چندین مرتبه در روز رفت و آمد صورت می گیرد. برای مثال شهر مشهد یکی از پر توریست ترین شهر های ایران است که سالانه و حتی روزانه سیل عظیمی از مسافران با تور های مختلف راهی ان می شوند و در این میان سفر ریلی نقش شایانی را ایفا خواهد کرد و به همین خاطر روزانه قطار های زیادی در این مسیر قعال هستند.

برنامه ریزی دقیق:

توجه داشته باشید که برنامه ها و زمان بندی قطار در اغلب مواقع یعنی بیش از ۹۰ درصد دقیق و درست هستند و این موضوع می تواند یکی از مهم ترین مزایای استفاده از قطار ها باشد همچنین بهتر است بدانید که شرایط جوی هوا هم تاثیر چندانی بر تغییر برنامه های نخواهد داشت.

سفر سبز:

به طور کلی سفر با قطار آلودگی چشمگیری برای محیط زیست ندارد و از همین رو استفاده از آن برای مسافرت را می توان سفر سبز نامید.

راحتی:

بهتر است بدانید که قطار ها در انواع مختف کوپه ای و اتوبوسی هستند و اغلب قطار هایی که به صورت کوپه ای می باشند با داشتن فضایی آزاد تر، راحتی و آسایش بیشتر خواهند داشت. همچنین در کنار صندلی ها نیز میز وجود دارد تا مسافران به راحتی بتوانند کار های خود را انجام دهند. توجه داشته باشید که اگرچه قطار های اتوبوسی فضای کمتری دارند ولی با داشتن میزی در روبه روی صندلی ها راحتی بیشتری را در اختیار گردشگران قرار می دهند.

امکانات قطار برا سفر

عدم محدودیت:

به طور کلی شما می توانید آزادانه هر تعداد چمدانی با هر وزنی را با خود به همراه داشته باشید و در واقع هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حضور پزشک:

در اغلب قطار ها پزشکی وجود دارد که در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید به آن مراجعه کنید و همچنین حضور پزشک در قطار برای بانوان باردار نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

عدم معطلی:

در سفر های قطاری مراحل زمان بری همچون چک کردن امنیتی طولانی وجود ندارد و تنها کافی است ۲۰ دقیقه پیش از حرکت قطار در ایستگاه حضور داشته باشید.

سرگرم شدن:

به طور کلی یکی از جذابیت های سفر به وسیله قطار تماشای مناظر بکر و دیدنی است که توریست های تور لحظه آخری می توانند از ان ها لذت ببرند. همچنین که مناظه کردن نمای زیبای روستاها و طبیعت دل انگیزی که قطار از میان آن ها عبور می کند آرامشی لذت بخش را به مسافران خواهد بخشید.

آشنایی با سرگرمی های موجود در قطار

معایب سفر ریلی:

به طور کلی اگرچه سفر با قطار دارای مزیت های فراوانی می باشد اما نباید از معایب آن نیز چشم پوشی کرد و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از مشکلات و معایب سفر ریلی بپردازیم:

سرعت پایین:

بهتر است بدانید که یکی از مهم ترین معایبی که قطار ها دارند سرعت پایین آن در مقایسه با هواپیما است و البته که استفاده از قطار های سریع السیر تا حدودی این مشکل را حل نموده است. پس عقلانی است که اگر قصد سفر به مقصدی دور دارید و عجله هم دارید از برتری سفر با هواپیما استفاده کنید.

عدم رعایت بهداشت:

به طور کلی سرویس های بهداشتی موجود در ابتدا و انتهای کابین ها معمولا غیر بهداشتی هستند.

قرار گرفتن ترمز خطر در ازتفاع پایین:

توجه داشته باشید که معمولا ترمز خطر در ارتفاع پایینی قرار گرفته که در برخی از مواقع توجه کودکان را به خود جلب خواهد کرد.

شناخت معایب سفر ریلی

برنامه های گیج کننده:

از آنجایی که برنامه های قطار ممکن است کمی گیج کننده باشند بهتر است برای پیشگیری از ایجاد هر گونه مشکلی بلیط خود را به دقت مطالعه کنید و با حواسی جمع سوار قطار شوید. یکی از مواردی گه در زمینه نکات مهم در سفر با قطار بایستی بدان توچه داشته باشید این است که از ایستگاهی که قصد پیاده شدن دارید مطلع باشد و همچنین برای جلوگیری از گم کردن کابین بهتر است هنگام ورود از کارکنان قطار راهنمایی بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو