چگونه عفونت بخیه سزارین را درمان کنیم؟

منبع: نی نی بان

122

1399/8/4

19:57


زایمان های سزارین به طور فزاینده ای رایج شده. حدود 22.9 میلیون نفر در سراسر دنیا در سال 2012 زایمان سزارین کردند.
عفونت ها زمان بهبود را به تأخیر می اندازند ، اما پزشکان تمایل دارند عفونت های پس از سزارین را با ترکیبی از آنتی بیوتیک ها ، جراحی جزئی و بهداشت مناسب و مراقبت از زخم کنترل کنند.
عفونت ها می توانند عوارض جدی ایجاد کنند ، بنابراین فرد باید در صورت مشاهده علائم عفونت با پزشک صحبت کند.
برش و عفونت های رحمی بعد از سزارین نسبتاً شایع است. در حالی که به طور کلی سزارین ایمن است ، در حدود 6-11 درصد از جراحی ها عفونت ایجاد می شود. این عفونت ها می توانند در رحم ، شکم یا برش سزارین اتفاق بیفتند و اغلب به درمان با آنتی بیوتیک نیاز دارند.

علائم عفونت بعد از سزارین
در صورت ورود باکتری به بخیه های سزارین ، زخم سزارین می تواند آلوده شود و در صورت گسترش این باکتری ، ممکن است عفونت رحمی یا شکمی ایجاد شود. علائم معمولاً در طی چند روز پس از جراحی ظاهر می شوند.

علائم بخیه ی سزارین چیست؟
قرمزی اطراف برش
تورم غیر طبیعی در اطراف برش
مایعی از زخم نشت می کند.

علائم رایج عفونت داخلی یا رحمی پس از سزارین عبارتند از
تب
افزایش درد شکم
ترشحات واژن با بوی بد

درمان عفونت بخیه ی سزارین چگونه است؟
عفونت بخیه ی سزارین یا رحم احتمالاً با آنتی بیوتیک درمان می شود . اگر هنوز در بیمارستان هستید از طریق تزریق آنتی بیوتیک برای شما تجویز می شود و اگر در خانه هستید به صورت قرص برای شما از آن تجویز می شود. پزشکان آنتی بیوتیک صحیح را برای عفونت خاص شما انتخاب می کنند.
عفونت های شدید یا سطحی کمتر ، مانند سلولیت ، با یک یا دو دور آنتی بیوتیک پاک می شوند.
در موارد شدید ، آنها ممکن است یک جراحی کوچک برای جلوگیری از عوارض بعدی انجام دهند.
اگر مایعات از زخم در حال تخلیه است ، یا اگر زخم به جای بسته شدن در حال جدا شدن است ، پزشک ممکن است یک عمل جراحی کوچک برای از بین بردن آبسه و مایعات آلوده را توصیه کند.
اگر پزشک بافت مرده را در زخم پیدا کند ، لایه های بافت مرده را پوست گرفته تا زمانی که بافت سالم پیدا کند. در طی این روش ، پزشک همچنین از سالم بودن بافت های منطقه اطمینان حاصل می کند.
بعد از جراحی ، پزشک ضدعفونی کننده را روی ناحیه قرار داده و روی آن را با گاز می پوشاند. برخی از انواع گاز دارای خواص ضد میکروبی هستند که باکتری ها را از بین می برد و از عفونت بیشتر جلوگیری می کند.
کارکنان بیمارستان از نظر علائم عفونت یا تغییر علائم ، زنان و زخم های آنها را کنترل خواهند کرد.
بلافاصله پس از عمل ، پزشک به طور معمول در قرار ملاقات های بعدی ، نحوه پیشرفت زخم را بررسی می کند و مدام بخیه ی سزارین را از نظر سلامتی مورد بررسی قرار می دهد.

عوامل خطر برای عفونت های بخیه ی سزارین
خطر عفونت به دلیل سزارین بستگی دارد. به عنوان مثال ، یک سزارین برنامه ریزی شده نسبت به سزارین اورژانس کمی خطر کمتری دارد ، زیرا پزشکان و بیماران وقت بیشتری برای آماده سازی برای جراحی دارند.
علاوه بر این ، برخی از عوامل در مادر خطر ابتلا به عفونت را پس از سزارین افزایش می دهند ، از جمله چاقی ، دیابت کنترل نشده ، سزارین قبلی ، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و سیگار کشیدن .
زنانی که به پنی سیلین آلرژی دارند و حساس هستند نیز ممکن است احتمال عفونت بخیه ی سزارین در آن ها بیشتر باشد.
هنگام دادن آنتی بیوتیک ، نوع آن را که به زنان می دهیم براساس وزن و آلرژی آنها تنظیم می کنیم. اگر خانمی مطمئن نیست که آلرژی به پنی سیلین دارد ، باید پزشک معالجش بررسی بیشتر و دقیق تری روی او انجام دهد.

آیا می توانید از عفونت اسکار بخیه ی سزارین جلوگیری کرد؟
اگر شما یک سزارین برنامه ریزی شده داشته باشید ، ممکن است پزشک بخواهد قبل از عمل با یک صابون ضد باکتری مخصوص به محل برش شست و شو دهد. زنان معمولاً از قبل اصلاح نمی شوند
آنتی بیوتیک ها به طور منظم قبل از سزارین برای کاهش خطر عفونت رحم تجویز می شوند و این آنتی بیوتیک ها می توانند به جلوگیری از عفونت های بخیه ی سزارین کمک کنند.
بیماران دیابتی همچنین می توانند تدابیری اتخاذ کنند تا احتمال عفونت را کاهش دهند.
اگر به دیابت مبتلا هستید ، بهتر است میزان قند خون خود را در زمان قبل و درست بعد از عمل کنترل کنید.پزشک شما حتما می تواند شما را در مورد چگونگی مدیریت بهتر دیابت بارداری هنمایی کند .
هنگامی که بعد از عمل سزارین از بیمارستان به خانه برگشتید ، مهم است که دستورالعمل های مراقبت از زخم را دنبال کنید تا از عفونت بخیه ی سزارین جلوگیری کنید. که معمولاً با پاک کردن جای زخم و تعویض مرتب باندها می توانید از زخم و بخیه ی سزارین مراقبت کنید. همچنین باید از قرار دادن مستقیم وزن کودک روی زخم خودداری کنید.

راه های جلوگیری از عفونت بخیه ی سزارین
فرد باید قبل و بعد از زایمان به دنبال مراقبت های پزشکی مناسب باشد تا خطر ابتلا به عفونت زخم را کاهش دهد.
می توان خطر ابتلا به عفونت زخم را پس از زایمان سزارین کاهش داد
مدیریت عوامل خطر مانند دیابت ، چاقی و مصرف دخانیات
مدیریت شرایط سلامتی که سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف می کند.
قبل و بعد از زایمان به دنبال مراقبت های پزشکی مناسب باشید تا خطر عوارض را کاهش دهید.
مصرف آنتی بیوتیک قبل از جراحی ، به ویژه اگر فردی فاکتورهای خطر ابتلا به عفونت را داشته باشد.
برخی مطالعات نشان می دهد که زخم های بسته شده با بخیه ، در مقایسه با منگنه ها ، کمتر به عفونت مبتلا می شوند. با این حال ، برای تأیید این موضوع ، تحقیقات بیشتری لازم است.
بعد از زایمان سزارین ، پزشک باید به بیمار روش های مراقبت از زخم را به روش صحیح استفاده کند ، از جمله روش هایی برای نگه داشتن کودک که از وارد آوردن فشار به زخم جلوگیری می کند.

روش های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد
زخم بخیه ی سزارین را تمیز کنید و پانسمان آن را طبق نظر و دستور پزشک روزانه تعویض کنید.
مصرف آنتی بیوتیک همانطور که پزشک تجویز کرده و عدم مصرف یک دوز یا قطع سریع دوره
از فشار آوردن روی زخم خودداری کنید ، و لباس گشاد بپوشید و هنگام شیردهی کودک را طوری روی شکم خود قرار دهید که به بخیه های سزارین فشار وارد نشود.
لباس زیر پنبه ای تمیز بپوشید.
از فعالیتهای سنگین ، از جمله رانندگی ، تا زمانی که زخم بهبود پیدا نکرده و پزشک فعالیت شما را تایید نکرده اجتناب کنید.
از قرار دادن هر چیزی در واژن یا رابطه جنسی برای چند هفته اجتناب کنید.
از بلند کردن هر چیز سنگین تر از کودک خودداری کنید.

عوارض عفونت بخیه ی سزارین چیست؟
عفونت های بخیه ی سزارین معمولاً روی سطح پوست باقی می مانند ، اما می توانند به جریان خون نیز بروند و اعضای دیگر را تحت تأثیر قرار دهند.
عوارض احتمالی مرتبط با عفونت های بخیه ی سزارین شامل موارد زیر است:
آندوکاردیت ، عفونت دریچه های قلب
استئومیلیت ، عفونت استخوان ها
باکتری ، عفونت جریان خون
باکتریهای استاف همچنین می توانند باعث نکرولیز اپیدرم سمی شوند که یک عفونت جدی است که باعث پوسته شدن لکه های زیادی از پوست می شود.
در موارد نادر ، نوعی باکتری استرپتوکوک به نام Streptococcus pyogenes می تواند باعث یک عفونت شدید و بالقوه کشنده به نام فاسییت نکروزان شود. این باعث از بین رفتن پوست و بافتهای زیرین می شود.
فاسییت نکروزان باعث تب و درد شدید می شود که با گذشت زمان به سرعت افزایش می یابد. برخی از خانم ها همچنین متوجه قرمز شدن یا سفت شدن پوست و سایر بافت ها می شوند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم
همیشه در مورد علائم غیرمعمول با پزشک یا کادر پزشکی صحبت کنید ، به ویژه:
چرک یا تخلیه از زخم
تب
افزایش درد
گسترش قرمزی پوست
سختی پوست
زایمان های سزارین به طور فزاینده ای رایج شده. حدود 22.9 میلیون نفر در سراسر دنیا در سال 2012 زایمان سزارین کردند.
عفونت ها زمان بهبود را به تأخیر می اندازند ، اما پزشکان تمایل دارند عفونت های پس از سزارین را با ترکیبی از آنتی بیوتیک ها ، جراحی جزئی و بهداشت مناسب و مراقبت از زخم کنترل کنند.
عفونت ها می توانند عوارض جدی ایجاد کنند ، بنابراین فرد باید در صورت مشاهده علائم عفونت با پزشک صحبت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو