ارتباط بین مصرف ویتامین دی و کرونا

منبع: اوما

105

1399/8/6

17:44


ارتباط بین مصرف  ویتامین دی و کرونا

موضوعی که اخیرا درباره موارد جلوگیری کننده از ابتلا به ویروس کرونا مطرح است تاثیر ویتامین D بر کرونا می باشد. برخی از پژوهشگران معتقد هستند که مصرف مکمل این ویتامین می تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند. در این مقاله می خواهیم آنچه تا الان از نتایج این تحقیقات به دستمان رسیده است را با شما اومایی های عزیز به اشتراک بگذاریم.

نتایج تحقیقات در مورد تاثیر ویتامین D بر ویروس کرونا

طبق نظر انستیتوهای ملی بهداشت و سازمان بهداشت جهانی، هنوز داده های کافی برای توصیه استفاده از ویتامین D برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا یا درمان کرونا وجود ندارد. در واقع تنها چند مطالعه اخیر تأثیر ویتامین D بر COVID-19 را بررسی کرده است. یک مطالعه بر روی 489 نفر نشان داد که کسانی که دچار کمبود ویتامین D هستند بیشتر از افرادی که سطح ویتامین D در بدنشان طبیعی است، دچار کرونا شده اند.

در تحقیقات دیگر نیز میزان بالای کمبود ویتامین D را در افراد مبتلا به COVID-19 که نارسایی حاد تنفسی را تجربه کرده اند، مشاهده کرده اند. در واقع می توان گفت خطر مرگ در این افراد به طور قابل توجهی بیشتر بوده است. نتایج یک مطالعه کوچک و تصادفی نیز نشان داد که از 50 نفری که به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده اند و دوز بالایی از یک نوع ویتامین D به نام کلسیفدیول به آن ها داده شده است، فقط یک نفر در بخش مراقبت های ویژه نیاز به درمان داشت. در مقابل، در میان 26 فرد مبتلا به COVID-19 که به آن ها کلسیفدیول داده نشده بود، 13 نفر نیاز به درمان در بخش مراقبت های ویژه داشتند.

علاوه بر این، کمبود ویتامین D در ایالات متحده، به ویژه در میان مردم اسپانیایی تبار و سیاه پوستان رایج تر است. این روزها این گروه ها بطور فراوان تحت تأثیر کرونا قرار گرفته اند که می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین D در بدن آن ها باشد. کمبود ویتامین D همچنین در افراد مسن، افرادی که شاخص توده بدنی آن ها 30 یا بالاتر است و دچار چاقی هستند و افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر دیده می شود؛ بنابراین توصیه می شود این افراد با مشورت پزشک شروع به استفاده از مکمل این ویتامین کمیاب نمایند.

با این حال برخی از آزمایشات هم نشان داده است که میزان ویتامین D در بدن افراد مبتلا به کرونا تاثیر چندانی نداشته و به همین دلیل نمی توانیم یک نتیجه قطعی از تاثیر آن بر بدن افراد در برابر کرونا داشته باشیم.

سخن آخر

با اینکه هنوز مشخص نیست که ویتامین D تا چه اندازه ای می تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند اما یکی از ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن است. از طرفی ما می دانیم هر کسی کمبود ویتامین نداشته باشد و سیستم ایمنی او قوی تر باشد بهتر می تواند با بیماری های عفونی مثل کرونا مبارزه کند؛ بنابراین در صورتی که فکر می کنید دچار کمبود این ویتامین هستید حتما با پزشک مشورت کرده و در صورت نیاز شروع به مصرف مکمل آن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو