آرون سورکین : Aaron Sorkin

آرون سورکین : Aaron Sorkin

تاریخ تولد : 9 ژوئن 1961 در نیویورک، ایالات متحده آمریکا

مهمترین افتخارات: برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای « شبکه اجتماعی ». نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلمهای « مانی بال » و « بازی مالی »

بیوگرافی کوتاه :

آرون سورکین در سال 1960 در شهر نیویورک آمریکا متولد شد. علاقه سورکین به دنیای سینما از دوران نوجوانی در دبیرستان شکل گرفت. جایی که او در تئاترهای مدرسه ای چهره ای فعال محسوب می شد و بعدها در دانشگاه نیز علاقه خود را ادامه داد. سورکین در دوران دانشگاه در ابتدا به بازیگری علاقه بود اما خیلی زود فهمید که استعداد اصلی او در زمینه نویسندگی است و در این حوزه می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

نخستین تجربه مهم نویسندگی آرون سورکین، فیلمنامه « چند مرد خوب » بود که به موفقیت بسیار زیادی دست یافت و این موفقیت در عرصه تئاتر نیز با نوشتن همین قصه به صورت نمایشنامه تداوم یافت. فعالیت های سورکین در عرصه فیلمنامه نویسی در دهه 90 ادامه یافت اما موفقیت چندانی برای او به ارمغان نیاورد تا اینکه در سال 2010 با نگارش فیلمنامه « شبکه اجتماعی » توانست جایزه اسکار بهترین فیلمنامه نویس را کسب کند و برگی تازه از دوران فعالیت های سینمایی اش را رقم بزند.سورکین پس از « شبکه اجتماعی » روند موفقیت خود را تکرار کرد و توانست با فیلمنامه های « مانی بال » و « بازی مالی » دو بار دیگر نامزد دریافت اسکار شود و نام خود را به عنوان یکی از بهترین نویسندگان هالیوود تثبیت نماید.

آرون سورکین : Aaron Sorkin

نکاتی که احتمالا درباره آرون سورکین (Aaron Sorkin) نمی دانید :

در سال 2000 با کمپانی برادران وارنر قراردادی 4 ساله به مبلغ 15 میلیون دلار منعقد کرد.

در سال 2001 یک قاضی سورکین را محکوم به انجام فعالیت هایی کرد که او را از مواد مخدر دور می کرد. دلیل این حکم دستگیری سورکین در فرودگاه کالیفرنیا به دلیل حمل ماریجوانا و کوکائین بود!

یک دختر به نام روکسی دارد که در سال 2000 متولد شد.

خواهرش دبورا سورکین، حقوقدان نیروی دریایی ایالات متحده است. اساس شکل گیری فیلمنامه « چند مرد خوب » داستانی بود که خواهرش از یک مورد واقعی برای آرون تعریف کرده بود. 

در هر چهار سریالی که او نویسنده اش بوده در یکی از اپیزودهای پایانی عنوانی به نام « What kind of day has it been » وجود داشته است!

طرفدار دموکرات ها در ایالات متحده است.

تا اواسط دهه سوم زندگی اش علاقه مند بود تا بازیگر شود اما در نهایت تصمیم گرفت نویسنده شود.

برای بازنویسی فیلمنامه سریال « Ocean of Storms » در سال 1996 مبلغ 700 هزار دلار دریافت کرد.

تا سال 2014 فیلمنامه سه فیلم را نوشته که نامزد اسکار بهترین فیلم سال شده بودند: مانی بال، چند مرد خوب و شبکه اجتماعی.

یکی از عادت هایش دود کردن سیگارهای متعدد هنگام نوشتن فیلمنامه است!

استیون اسپیلبرگ از سورکین برای جمع بندی و بررسی نهایی فیلمنامه « فهرست شیندلر » دعوت بعمل آورده بود.

اغلب در هنگام نگارش فیلمنامه سعی می کند موقعیتی که در حال توصیف آن است را به صورت زنده اجرا و تجربه کند. گفته می شود او یک بار هنگام نوشتن یک سکانس دعوا، آن موقعیت را زنده کرده و به همین دلیل دماغش در اصابت با آینه شکسته است!

دیالوگ محبوبش « تو یه قایق بزرگ تر نیاز خواهی داشت! » از فیلم « آرواره ها » است.

1544667744 AS 101 Introductio54

مهمترین آثار آرون سورکین (Aaron Sorkin):

A Few Good Men

Moneyball

The Social Network

Steve Jobs

Molly's Game

The Trial of the Chicago 7

 

امیر گلسفیدی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید