کروناویروس در کودکان و نوزادان

منبع: اوما

81

1399/8/12

18:29


کروناویروس در کودکان و نوزادان

کودکان در هر سنی ممکن است به بیماری ویروس کرونا مبتلا شوند؛ اما اکثر بچه هایی که آلوده هستند معمولاً به اندازه بزرگسالان بیمار نمی شوند و بعضی از آن ها نیز ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. با این حال به دلیل خطر بیماری کرونا بهتر است از علائم COVID-19 در نوزادان و کودکان آگاه شوید تا در صورت مواجه شدن با آن بهتر بتوانید این بیماری را کنترل کرده و از شیوع آن جلوگیری نمایید. در این مقاله همه نکات مهم در مورد کروناویروس در نوزادان و کودکان را برای شما اومایی های عزیز توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چقدر احتمال دارد کودک به بیماری ویروس کرونا مبتلا شود؟

همه کودکان در هر سنی ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوند اما شدت بیماری در آن ها مانند بزرگسالان نیست. تا به امروز علائم کودکان مبتلا بسیار خفیف بوده است و برخی از آن ها نیز تنها نتیجه آزمایش مثبت داشته اند و بدون علائم بوده اند.

طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا و انجمن بیمارستان های کودکان، در ایالات متحده، تنها 10 درصد افراد مبتلا به کرونا شامل کودکان هستند. تحقیقات نشان می دهد كودكان كوچكتر از 10 تا 14 سال در مقایسه با افراد 20 سال به بالا كمتر به ویروس عامل COVID-19 آلوده می شوند. میزان بستری شدن در بیمارستان برای کودکان نیز بسیار کمتر از بزرگسالان است. با این حال، طبق تحقیقات انجام شده در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، در صورت بستری شدن کودکان در بیمارستان، مراقبت های ویژه از کودکان باید دقیقا مانند بزرگسالان انجام شود تا خطری آن ها را تهدید نکند و متاسفانه در مواردی نیز مرگ و میر وجود داشته است.

بعلاوه، كودكان مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند چاقی، دیابت و آسم در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همچنین احتمال خطر ابتلا به کرونا در کودکانی که به بیماری مادرزادی قلب، شرایط ژنتیکی یا شرایط خاص سیستم عصبی یا متابولیسم مبتلا هستند بیشتر است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که نرخ متنوع کرونا در کودکان سیاهپوست اسپانیولی و غیر اسپانیایی نسبت به کودکان سفیدپوست غیر اسپانیایی بالاتر است. آمار بستری نیز در كودكان سیاه پوست اسپانیایی تبار و غیر اسپانیایی تبار بیشتر بوده است.

چرا کودکان واکنش متفاوتی نسبت به کرونا نشان می دهند؟

پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست. برخی از متخصصان اظهار می کنند از آنجا که کودکان غالباً دچار سرماخوردگی می شوند، ممکن است سیستم ایمنی بدن آن ها برای محافظت در برابر COVID-19 مقدماتی ایمنی کافی را داشته باشد. همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن کودکان متفاوت از سیستم ایمنی بدن بزرگسالان با ویروس کرونا ارتباط برقرار کند.

چگونه نوزادان تحت تأثیر کرونا قرار می گیرند؟

اگرچه این بیماری در نوزادان نادر است، اما به نظر می رسد کودکان زیر 1 سال بیشتر از کودکان بزرگتر در معرض خطر بیماری شدید کرونا قرار دارند. این شرایط احتمالاً به دلیل سیستم ایمنی نابالغ و مجاری تنفسی کوچکتر آن ها است که باعث می شود بیشتر دچار مشکلات تنفسی با عفونت ویروس تنفسی کرونا شوند.

همچنین نوزادان تازه متولد شده ممکن است هنگام زایمان یا قرار گرفتن در معرض مراقبان بیمار پس از زایمان به کرونا آلوده شوند. اگر COVID-19 دارید یا به دلیل علائم در انتظار نتیجه آزمایش هستید، توصیه می شود هنگام بستری شدن در بیمارستان پس از زایمان، از ماسک صورت پارچه ای استفاده کنید و هنگام مراقبت از نوزاد قبل از لمس کردن او کاملا دست هایتان را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشوییید. نگه داشتن تخت نوزاد تازه متولد شده در کنار تخت خود در حالی که در بیمارستان هستید مشکلی نیست، اما توصیه می شود که در صورت امکان فاصله معقولی از کودک خود داشته باشید.

 وقتی این مراحل انجام شود، خطر ابتلای نوزاد تازه متولد شده به ویروس COVID-19 بسیار کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که فقط حدود 2٪ تا 5٪ از نوزادان تازه متولد شده از زنان مبتلا به کرونا نزدیک دچار بیماری می شوند. با این حال، اگر ویروس کررونا در شما علائم شدیدی را ایجاد کرده است بهتر است موقتا قرنطینه بوده و با نوزاد خود در تماس نباشید.

نوزادانی که مبتلا به COVID-19 هستند یا به دلیل عدم دسترسی به آزمایش نمی توانند آزمایش بدهند، بسته به شرایط ممکن است از بیمارستان ترخیص شوند. توصیه می شود مراقبان کودک حتما از ماسک صورت استفاده کنند و دست های خود را قبل از لمس نوزاد با آب و صابون بشویند تا از خود و کودک محافظت نمایند. همچنین پیگیری مکرر با پزشک کودک از طریق تلفن، ویزیت های مجازی یا مراجعه به مطب به مدت 14 روز مورد نیاز است. نوزادانی که آزمایش COVID-19 آنها منفی است، می توانند از بیمارستان به راحتی ترخیص شوند.

علائم کرونا در کودکان

در حالی که کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی از این بیماری را تجربه می کنند، علائم کودکان خفیف و مانند سرماخوردگی است. بیشتر کودکان طی یک تا دو هفته بهبود می یابند. علائم احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  •  گرفتگی بینی یا آبریزش بینی
  • سرفه
  • گلو درد
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • خستگی
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  •  حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  •  اشتهای ضعیف
  • کاهش حس چشایی یا بویایی
  • شکم درد
  •  ورم ملتحمه که چشم را به رنگ صورتی در می آورد.

اگر کودک شما علائم گفته شده برای کرونا را دارد و فکر می کنید ممکن است به کرونا مبتلا باشد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. کودک خود را تا آنجا که ممکن است در خانه و دور از دیگران نگه دارید و به طور کامل از مراقبت های پزشکی استفاده کنید. در صورت امکان، از فرزند خود بخواهید از اتاق خواب و حمام جداگانه از اعضای خانواده استفاده کند. توصیه های پزشک مربوط به قرنطینه را نیز رعایت کنید.

عواملی که برای تصمیم گیری در مورد آزمایش فرزند شما از نظر کرونا مورد استفاده قرار می گیرند بسته به محل زندگی شما ممکن است متفاوت باشد. پزشک کودک شما تشخیص می دهد که آیا آزمایشات کرونا را بر اساس علائم و نشانه های فرزند شما انجام دهد یا خیر؟ همچنین افرادی که در تماس نزدیک با فرزند شما بوده اند باید طبق نظر پزشک آزمایش کرونا را انجام دهند.

برای آزمایش کرونا در کودکان، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی از یک سواب بلند برای گرفتن نمونه از پشت بینی استفاده می کند. سپس نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. اگر کودک شما خلط دارد، ممکن است از همان برای آزمایش نمونه برداری کنند که راحت تر انجام می شود.

قبل از اینکه فرزندتان را برای تست کرونا به مرکز بهداشتی ببرید، باید او را آماده کنید تا ترس و اضطراب احتمالی در او فروکش کند. وقتی بچه ها آمادگی شرکت در یک تست پزشکی را دارند، با همکاری و سازگاری بیشتری عمل می کنند. همان طور که گفتیم ممکن است فرزند شما مبتلا باشد اما علائمی را نشان ندهد؛ بنابراین همیشه باید مراقبت ها و پروتکل های بهداشتی را تا زمان رفع این ویروس رعایت کنید.

 

کروناویروس در کودکان و نوزادان

سندرم التهابی چند سیستمه در کودکان (MIS-C) چیست؟

سندرم التهابی چند سیستمه در کودکان (MIS-C) یک بیماری جدی است که در آن برخی از قسمت های بدن کودک مانند قلب، ریه ها، رگ های خونی، کلیه ها، دستگاه گوارش، مغز، پوست یا چشم ها به شدت ملتهب می شوند. التهاب به طور معمول شامل تورم دست و پا و اغلب همراه با قرمزی است. شواهد نشان می دهد که بسیاری از این کودکان در گذشته به ویروس کرونا آلوده شده بوده اند اما به دلیل عدم وجود علائم مشخص نشده و باعث ایجاد سندرم التهابی شده است. علائم و نشانه های احتمالی MIS-C عبارتند از:

  •  تبی که 24 ساعت یا بیشتر طول بکشد.
  • استفراغ
  •  اسهال
  •  درد معده
  •  بثورات پوستی
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع و پی در پی
  • چشمان قرمز
  •  قرمزی یا تورم لب و زبان
  •  احساس خستگی غیرمعمول
  •  قرمزی یا تورم دست ها یا پاها
  •  سردرد، سرگیجه یا سبکی سر
  •  غدد لنفاوی بزرگ شده

علائم هشدار دهنده اضطراری MIS-C شامل موارد زیر است:

  • عدم توانایی بیدار شدن یا بیدار ماندن
  •  مشکل در تنفس
  • سرگیجه شدید
  •  لب ها یا صورت مایل به آبی است
  •  درد شدید معده

اگر کودک شما علائم هشدار دهنده اضطراری این بیماری را نشان داد یا به شدت با علائم و نشانه های دیگری بیمار است او را به نزدیکترین اورژانس برسانید. اگر کودک به شدت بیمار نیست اما علائم یا نشانه های دیگری از MIS-C را نشان می دهد، بلافاصله برای مشاوره با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

نکات پیشگیری از کرونا در کودکان

اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ابتلای فرزندتان به ویروس کرونا انجام دهید و در صورت بیمار بودن، از انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید. CDC و WHO سازمان های جهانی بهداشتی و درمانی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به شما و خانواده تان توصیه می کنند:

- دستان خود را تمیز نگه دارید. دستان خود را به طور مرتب حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضد عفونی کننده دست که حداقل 60٪ الکل دارد استفاده کنید.

- هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال خود بپوشانید.

- دستمال استفاده شده را دور بریزید و دستان خود را بشویید.

- از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

- از فرزندان خود بخواهید بلافاصله پس از بازگشت به خانه و همچنین پس از دستشویی رفتن و قبل از خوردن غذا یا تهیه غذا دست های خود را با آب و صابون بشویند.

- به کودکان خردسال نشان دهید که چگونه با مالیدن دستان خود حباب های ریز صابون ایجاد کنند و چگونه صابون را بین انگشتان خود و تا انتهای انگشتان بمالند تا دست ها به طور کامل ضد عفونی شوند.

- فرزندان خود را تشویق کنید که با خواندن یک شعر (حدود 20 ثانیه) شستن دست ها را شروع کرده و تا پایان شعر به شست وشو ادامه دهند.

- فاصله گذاری اجتماعی را تمرین کنید. از تماس نزدیک (در حدود 6 فوت یا 2 متر) با کسی که بیمار است یا علائمی دارد خودداری کنید.

- رفت و آمدهای غیر ضروری خارج از خانه خود را به حداقل برسانید.

- وقتی بیرون می روید، فرزندان خود را در صورت امکان در خانه بگذارید.

- از آنجایی که افراد بدون علائم هم می توانند ویروس را گسترش دهند، اجازه ندهید کودک شما شخصاً با بچه های دیگر خانواده ها ملاقات حضوری داشته باشد، حتی اگر همه آن ها احساس خوبی داشته باشند.

- اگر فرزند شما در خارج از خانه بازی می کند، اطمینان حاصل کنید که فاصله 2 متری را رعایت می کند. شما می توانید این فاصله را برای کودک خود به اندازه طول یک در یا دوچرخه بزرگسالان توصیف کنید.

- به کودک خود اجازه ندهید که بازی ها یا ورزش هایی را انجام دهد که شامل تجهیزات مشترکی مانند یک توپ بسکتبال است.

- ملاقات حضوری کودک خود را با بزرگترهای مسن متوقف کنید.

- از طریق تماس تلفنی یا گفتگوی ویدیویی کودک خود را به برقراری ارتباط با دوستان و عزیزان تشویق کنید.

- مدیریت فرزندان با وعده های غذایی خانوادگی، بازی های شبانه خانوادگی یا روزهای بازی را برای درگیر نگه داشتن فرزند خود در خانه در نظر بگیرید.

- خانه خود را مرتبا تمیز و ضد عفونی کنید. تمرکز بر تمیز کردن سطوح هر روز در مکان های مشترک که مرتباً لمس می شوند، مانند میزها، دستگیره درها، صندلی ها، کلیدهای روشن و خاموش، ریموت، وسایل الکترونیکی، دستگیره ها، میز، توالت و.. ضروری است.

-  همچنین قسمت هایی را که به راحتی کثیف می شوند مانند میز تعویض کودک و سطوحی که کودک شما اغلب لمس می کند مانند قاب تخت خواب، میز کاردستی، صندوقچه اسباب بازی و اسباب بازی ها را تمیز کنید.

- برای تمیز کردن اسباب بازی هایی که کودک در دهان خود می گذارد از آب و صابون استفاده کنید. حتما صابون را بشویید و اسباب بازی ها را خشک کنید.

- ملافه و اسباب بازی های مخمل خواب قابل شستشوی کودک خود را در صورت لزوم با گرم ترین آب ممکن بشویید و سپس آن ها را کاملاً خشک کنید.

- دستان خود را پس از دست زدن به وسایل کودک با آب و صابون بشویید.

-  اگر از کودک مبتلا به کرونا مراقبت می کنید، پس از تعویض پوشک یا دست زدن به تختخواب، اسباب بازی ها یا بطری های کودک، دستان خود را بشویید.

-  از ماسک پارچه ای در مکان های عمومی مانند فروشگاه مواد غذایی استفاده کنید.

- اگر کودک شما 2 سال یا بیشتر دارد، برای جلوگیری از شیوع کرونا به دیگران، او را مجبور کنید هنگام حضور در جامعه ماسک صورت پارچه ای بزند.

علاوه بر موارد گفته شده باید برنامه ویزیت و واکسن های کودک خود را به طور دقیق انجام دهید. این امر به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال زیر 2 سال بسیار مهم است. اجازه ندهید ترس از ابتلا به ویروس کرونا مانع از واکسن زدن فرزندتان برای جلوگیری از بیماری های جدی دیگر شود.

سخن آخر

پیروی از دستورالعمل های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای کودکان بسیار دشوار است؛ بنابراین باید با نهایت صبوری الگوی خوبی برای کودکتان باشید تا او بیشتر از شما پیروی کند و تا حد امکان از ابتلا به این ویروس جلوگیری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو