طرز تهیه بورک عربی لذیذ و محبوب با روش اصلی

طرز تهیه بورک عربی لذیذ و محبوب با روش اصلی


منبع: آرگا

102

1399/8/24

08:06


ما در این مقاله از مجله آرگا به شما عزیزان طرز تهیه بورک عربی را آموزش خواهیم داد که این غذای لذیذ را آماده و نوش جان نمایید.

طرز تهیه بورک عربی لذیذ و محبوب با روش اصلی

بورک یک غذای متعلق به کشور ترکیه می باشد که بسیار در ایران معروف است این غذای خوشمزه را با خمیری به نام خمیر فیلو تهیه می کنند. غذای بورک به خمیری می گویند که شما می توانید هر چیزی را درونش بذارید و آن را رول کنید و سپس آن را سرخ کرده یا داخل فر بگذارید. کشور های عربی هم نوعی بورک درست می کنند که کمی متفاوت است که در این مطلب شما دوستان را با طرز تهیه بورک عربی آشنا می شوید.

طرز تهیه بورک عربی در خانه

چند روش برای طرز تهیه بورک عربی وجود دارد که ما در این جا خوشمزه ترین و راحت ترین روش پخت را که متعلق به کشور عراق است آموزش می دهیم. در این نوع از پخت بورک اول ما خمیر را داخل ماهیتابه پخت می کنیم سپس مراحل کار را انجام می دهیم که کار بسیار آسان و سریعی می باشد.

طرز تهیه بورک عربی چگونه است؟

مواد لازم

  • نشاسته ذرت : دو پیمانه
  • آرد : یک پیمانه
  • آب : سه پیمانه
  • گوشت چرخی : سیصد گرم
  • تخم مرغ : یک عدد
  • پیاز : یک عدد
  • گوجه فرنگی : یک عدد
  • قارچ : ۴ عدد
  • جعفری خرد شده : نیم پیمانه
  • نمک، فلفل، زرد چوبه : به میزان لازم

طرز تهیه بورک عربی چگونه است؟

طرز تهیه بورک عربی در منزل

ابتدا از مواد میانی خمیر شروع می کنیم، برای مواد داخل خمیر شما هر چه که دوست داشته باشید به هر مقداری را می توانید استفاده کنید اما پیشنهاد می کنیم از مقدار پیشنهادی ما استفاده کنید تا طعم خوبی در غذایتان داشته باشید.

در این مرحله از طرز تهیه بورک عربی پیاز را خرد و سرخ می کنیم سپس گوشت چرخی را به آن اضافه کرده و کامل مخلوط می نماییم. بعد به آن فلفل و نمک و زردچوبه و یا هر ادویه دلخواهتان را می زنید مثل: پودر آویشن، پودر سیر یا پودر پاپریکا را با آن ترکیب می کنیم.

بعد گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کرده و قارچ ها را خورد کرده و با بقیه مواد مخلوط می کنیم. باید سریع و تند در هر مرحله مواد را هم بزنید با شعله بالا که قارچ ها آب نندازد.

نکته ای که باید رعایت شود حواستان باشد مواد میانی روغن زیادی و یا آب اصلا نداشته باشد که ممکن است خمیر را خیس و بد فرم کند.

طرز تهیه بورک عربی در منزل

جعفری خرد شده را در هنگامی که شعله زیاد است مخلوط کرده و هم زده و گاز را خاموش می کنیم تا مواد با حرارت خودش سرخ شود.

بعد از این که مواد داخل خمیر آماده شد می گذاریم تا خنک شود، می رویم سراغ خمیر که باید مانند کرپ عمل کنیم تا درست شود.

در این مرحله از طرز تهیه بورک عربی آرد و نمک و تخم مرغ و نشاسته را در ظرفی ریخته و با آب طی چند مرحله مخلوط می کنیم.

برای اضافه کردن آب اول دو لیوان اضافه نمایید سپس دقت کنید غلظت خمیر کم یا زیاد نشود و اگر دیدید نیاز به آب دارد بعد لیوان سوم را اضافه و مخلوط کنید تا یک دست و صاف شود.

تقریبا ۱۵ دقیقه به خمیر و مواد در همان آشپزخانه استراحت بدید بعد ماهیتابه کوچک و نچسبی بردارید و کف ماهیتابه را کمی چرب کنید.

ماهیتابه را روی شعله گذاشته و زمانی که گرم شد با یک ملاقه از مواد را بردارید و داخل ماهیتابه بریزید تا کامل به همه جا پخش و مسطح  و یکنواخت شود.

آشنایی با طرز تهیه بورک عربی

هر چقدر خمیر شما نازک تر باشد رول کردن آن راحت تر و احتمال شکستگی کمتر خواهد شد که بعد از دو بار اندازه به دست شما می آید.

در هنگامی که حدود ۳ دقیقه ای گذشت شما می بینید خمیر از کنار های تابه جدا می شود که پس در آن زمان خودش را گرفته و وقت خوبی برای بر گرداندن روی دیگرش می باشد.

این را بدانید که نباید خمیر رنگش عوض شود فقط در هنگامی که وسطش پخته شد آرام برش گردانید و بعد به همین ترتیب خمیر بعدی را بریزید تا کل مایع خمیر تمام شود.

برای راحت تر برداشتن خمیر می توانید از دست یا کفگیر کمک بگیرید فقط حواستان باشد زمانی که برمی دارید دستتان نسوزد یا خمیر پاره نشود و پس از آماده شدن خمیر ها آن ها را روی هم نگذارید تا به هم دیگر نچسبند.

در مرحله بعدی طرز تهیه بورک عربی، خمیر را در ظرفی گذاشته و تقریبا ۲ قاشق از مایع مواد را داخل قسمت پایین خمیر می ریزیم و کنار های داخلی خمیر را روی هم بیاورید و تا بزنید و به آسانی آن را رول کنید.

پخت بورک عربی

سپس می رویم سراغ دیگر خمیر های آماده شده تا تمام شود و در آخر هم همه ی رول های گرد شده را با روغن فراوان در قابلمه ای با حرارت متوسط می گذاریم کامل اطرافش سرخ شود.

زمانی که هر کدام از آن ها سرخ شد می گذاریم روی دستمال تا روغن های اضافه اش گرفته شود و در آخر همه آن ها را در ظرفی چیده و تزیین می کنیم.

امیدواریم این غذای خوشمزه را که جزو دسته آشپزی غذای ملل می باشد در کنار خانواده سرو و میل نمایید. در پایان پیشنهاد می کنیم طرز تهیه بورک بادمجان، بورک سبزیجات و بورک پفی با گوشت چرخ کرده را نیز مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو