بررسی آیفون se 2020 و شناخت ویژگی های نماینده ارزان اپل

بررسی آیفون se 2020 و شناخت ویژگی های نماینده ارزان اپل


منبع: آرگا

101

1399/8/28

15:05


آیفون se 2020 در حقیقت نسخه ویژه آیفون می باشد که هر سه الی چهار سال به بازار معرفی می شوند. این گوشی به نوعی نماینده ای ارازنتر در میان محصولات اپل بوده و فی الواقع آیفون ۸ است که از موتور قدرتمند آیفون ۱۱ بهره می برد.  با بررسی se 2020 این اسمارتفون فوق العاده که ابعادی کوچک دارد همراه آرگا باشید.

بررسی آیفون se 2020 و شناخت ویژگی های نماینده ارزان اپل

با عرضه آیفون se 2020 حالا اپل نماینده ای ارزان تر نیز در بازار دارد. این گوشی در حقیقت همان آیفون ۸ می باشد که موتور قدرتمند آیفون ۱۱ آن را همراهی می کند. se 2020 با طراحی قدیمی از جدیدترین امکانات ارتباطی مانند بلوتوث ۵، جی پی اس و وای فای ۶ دوبانده بهره می برد. در ادامه آیفون se 2020 اسمارتفون ویژه آیفون را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی و بررسی گوشی آیفون se 2020

شاید از نظر اپل حذف جک هدفون اقدام جسورانه ای باشد ولی قطعا عرضه اسمارتفونی با طراحی قدیمی در سال ۲۰۲۰ جسارت بالایی می طلبد. گمان می رود این شرکت امریکایی به وفاداری طرفدارانش اطمینان کافی داشته و از سویی آیفون ۴۰۰ دلاری را آنقدر جذاب می داند که آن را با طراحی قدیمی عرضه نموده است. این گوشی ارزان قیمت آیفون se 2020 نام دارد و اکنون اپل نماینده ای ارزان تر در بازار دارد.

گوشی se 2020 به نوعی نسخه ویژه آیفون محسوب می شود که هر سه الی چهار سال یکبار معرفی شده و اتفاقا با استقبال خوبی نیز روبرو می شود. آیفون se جدید در حقیقت همان آیفون ۸ می باشد که موتور قوی آیفون ۱۱ را به همراه دارد یعنی یک گوشی فوق العاده با ابعاد کوچک. این اسمارتفون از جدیدترین امکانات ارتباطی نظیر بلوتوث ۵، جی پی اس و وای فای ۶ دوبانده بهره می برد ولی فعلا نسخه تک سیمکارته آن روانه بازار شده است. برای آشنایی بیشتر با قابلیت ها و امکانات گوشی se 2020 در ادامه این اسمارتفون ویژه آیفون را مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی

در بررسی ها مشخص شد طراحی se 2020 بسیار شبیه آیفون ۸ می باشد تنها در دو مورد تفاوت دارند. یکی نشان اپل است که مانند بیشتر محصولات جدید این شرکت به مرکز پنل پشتی هدایت شده و دیگری این که اپل از صفحه سفید جلویی صرف نظر کرده و در همه رنگها پنل مشکی به کار برده است. گوشی se 2020 در رنگهای سفید، قرمز و مشکی به بازار ارائه می شود. اگر طراحی تکراری se 2020 را کنار بگذاریم بررسی ها نشان می دهد کیفیت ساخت این گوشی با بدنه شیشه و فلزی در سطح عالی قرار داشته که از این نظر کمتر گوشی اندرویدی توان رقابت با آن را دارد. ضمنا بدنه گوشی se 2020 از استاندارد IP67 بهره می برد که در مقابل نفوذ آب و گردو غبار مقاوم بوده و از این نظر نیز پله ای بالاتر از اکثر رقبای اندرویدی قرار می گیرد.

ابعاد se 2020 به ترتیب ۷.۳*۶۷.۳*۱۳۸.۴ میلیمتر می باشد و وزنی حدود ۱۴۸ گرم دارد. این موارد موجب می شود کار با یک دست از گوشی آسان باشد. بررسی نمای پشتی در آیفون se 2020 نشان می دهد این پنل شیشه ای با تغییرات کوچکی همراه شده است. لوگوی اپل در وسط پنل پشتی به چشم می خورد و عبارت iphone در قسمت پایین وجود ندارد. به طور کلی با این تغییرات ظاهر این پنل یکنواخت و آرامتر شده و از موارد دیگری که در پنل پشتی مشاهده می شود می توان به دوربین تک و اندکی برآمده اشاره کرد که در کنار آن میکروفون ثانویه و فلاش ال ای دی حضور دارد.

در پنل جلویی شاهد حضور نمایشگر کوچک ۴.۷ اینچی با حاشیه های خیلی ضخیم هستیم که نسبت تصویر آن ۱۶:۹ می باشد و اینها نشان می دهد که se  هیچ سنخیتی با دیگر گوشی های ۲۰۲۰ ندارد. در قسمت پایین دکمه هوم محبوب آیفون دیده می شود که با سنسور اثرانگشت یکی شده است. این حسگر در کنار چیپست جدید، به سرعت عمل بازگشایی را انجام داده به نحوی که حتی سریعتر از فناوری تشخیص چهره در گوشی های گران قیمت اپل عمل می کند. در قسمت بالا نیز همانطور که انتظار می رفت دوربین سلفی همراه با اسپیکر مکالمه و سنسورهایی مثل سنسور مجاورت و نور حضور دارند.

در بررسی فریم آلومنیومی آیفون se 2020 اتفاق جدیدی را شاهد نیسیتم. در سمت راست آن کلید پاور و درگاه سیمکارت تعبیه شده و در سمت چپ کلیدهای ولوم همراه با کلید بی صدا کردن اعلان مشاهده می شود. در قسمت پایین نیز شاهد حضور خروجی اسپیکر، درگاه لایتینینگ و میکروفون مکالمه هستیم و نکته جالب در این بخش یکپارچگی کامل رنگ درون پورت لایتینینگ با رنگ خود گوشی است. ناگفته نماند خوشبختانه اپل برخلاف برخی سازنده ها برای کاستن هزینه ها اسپیکر استریو را حذف نکرده و این گوشی از بلندگوی مکالمه در کنار بلندگوی اصلی جهت پخش صدا بهره می گیرد ه بلندی قابل قبولی دارد ولی از لحاظ بیس در سطح پرچمداری مانند آیفون ۱۱ پرو قرار نمی گیرد.

نمایشگر

اپل علاوه بر حاشیه های پهناور و تاچ آیدی با ارائه نمایشگر فاقد ناچ با نسبت استاندارد ۱۶:۹ به دنیای موبایل این موضوع را یادآوری می کند که جهان بدون ناچ هم مزایای خودش را داشت. هرچند زمینه آشنایی با انواع ناچ وبریدگی را خود اپل فراهم کرد. گوشی se 2020 به نمایشگری ۴.۷ اینچی با رزولوشن ۷۵۰* ۱۳۴۴ پیکسل مجهز می باشد که تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ را فراهم می آورد. می توان گفت این نمایشگر دقیقا همانند آیفون ۸ بوده و جالبتر این که پنل این صفحه نمایش با ایفون ۶ مطابقت داشته که ویژگی های مانند اچ دی آر و توروبو tone به آن اضافه شده است و با گذشت زمان طیف رنگی گسترده تری پیدا کرده است.

بررسی ها حاکی از آن است این اندازه نمایشگر در آیفون se 2020 برای سال ۲۰۲۰ بسیار کوچک بوده و کاربرانی که به تماشای فیلم یا بازی در نمایشگرهای بزرگ عادت کرده اند احتمالا آزاردهنده خواهد بود. ضمنا رزولوشن اچ دی برای گوشی در این رده قیمتی قابل قبول نسیت ولی همین رزولوشن وضوح بالایی را نمایش می گذارد. ناگفته نماند اپل همواره بهترین صفحه نمایش ها را در محصولاتش استفاده می کند از این رو دقت و کیفیت نمایشگر se 2020 در حد پرچمداران روز بازار گزارش شده است. حداکثر روشنایی نمایشگر در حدود ۶۵۰ نیت می باشد که در بیشتر شرایط نوری قابل استفاده بوده ولی زیر نور خوشید احتمالا با مشکل روبرو می شوید. ناگفته نماند برای این نمایشگر تخت می توانید محافظ گوریلاگلس را سفارش دهید که روی آن لایه اولئوفوبیکی جهت افزایش مقاومت در مقابل لکه های دست تعبیه شده است.

سخت افزار

با توجه به بررسی ها می توان گفت بخش سخت افزاری آیفون se 2020 موجب شده این گوشی با طراحی قدیمی بتواند در میان گوشی های ۲۰۲۰ قرار بگیرد و جذابیت زیادی داشته باشد. ضمنا تفاوت اصلی se 2020 با آیفون ۸ همین بخش سخت افزاری می باشد. se 2020 از چیپست پرچمدار اپل به نام A13 Bionic بهره می برد یعنی همان تراشه ای که در خانواده آیفون ۱۱ حضور دارد. البته حافظه رم  se تنها ۳ گیگابایت بوده یعنی یک گیگابایت متر از آیفون ۱۱. با این وجود انتظار می رود se 2020 عملکردی در حد بهترین پرچمداران بازار ارائه دهد.

چیست A13 هفت نانومتری بوده و ۸.۵ میلیون ترانزیستور دارد. پردازنده مرکزی این چیپست شش هسته ای بوده و شامل دو هسته قدرتمند با فرکانس کاری ۲.۶۵ گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف با قرکانس ۱.۸ گیگاهرتز می باشد. هسته های قدرتمند این پردازنده نسبت به نسل پیشین حدود ۲۰ درصد سریعتر شده و ضمنا مصرف انرژی آن نیز حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد عملکرد تراشه مذکور در آیفون se 2020 فوق العاده بوده و تمام بازیهای روز دنیا و اپلیکیشن ها را با بالاترین تنظیمات گرافیکی انجام می دهد. در طی بررسی ها آسفالت ۹ روی حالت ۶۰ فریم و کال آو دوتی با تنظیمات گرافیکی خیلی بالا و فریم ریت ماکزیمم در se 2020 اجرا شد.

دوربین

اپل در این آیفون خود تنوع دوربین ها را به یک دوربین با کیفت محدود کرده است. این دوربین تک ۱۲ مگاپیکسلی کاملا مشابه آیفون ۸ می باشد. سنسور استفاده شده در این دوربین به شرکت سونی متعلق بوده و با پیکسلهای ۱.۲۲ میکرونی از فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز پشتیبانی دارد. ضمنا دوربین دارای لرزشگیر اپتیکال می باشد که یک گزینه مثبت برای یک محصول میان رده به شمار می رود. لنز این دوربین به گونه ای کالیبره شده که از نظر واقعیت افزوده عملکرد بهتری ارائه می دهد.

احتمالا تصور کنید که کفیت عکس های گوشی خوشایند نباشد ولی در واقع بهره مندی از چیپست جدید با پردازنده سیگنالی خوب به همزاه قابلیت اچ دی آر هوشمند موجب می شود تصاویری باکیفیت به ثبت برسد. ضمنا به لطف تراشه جدید ثبت تصاویر پرتره با دوربین تکی فراهم شده است. ولی متاسفانه حالت شب جدید اپل در این گوشی حضور ندارد.

رابط کاربری دوربین با آنچه پیش از این در دوربین های اپل شاهد بودیم، مشابه است و حالتهای متعدد دوربین در قسمت بالای دکمه شاتر تعبیه شده است که با کشیدن انگشت می توان بین آنها سوییچ نمود. در بررسی ها مشخص شد با دوربین آیفون se 2020 در محیط های روشن عکس های باکیفیت و طبیعی به ثبت می رسد. این تصاویر رنگهای خیلی طبیعی، رنج دینامیکی گسترده، جزئیات زیاد و کنتراست دقیقی دارند که عملا بدون نویز هستند. می توان گفت کیفیت دوربین در این رنج قیمتی se 2020 بسیار مطلوب است.

قابل ذکر است با دوربین این گوشی فقط می توانید عکس های پرتره ای به ثبت برسانید که سوژه انسانی داشته باشد. ضمنا تشخیص لبه های سوژه با نواقصی همراه است ولی افکت بوکه حالتی طبیعی دارد. کیفیت تصاویر در نور کم بهتر از آیفون ۸ بوده ولی فقدان حالت شب اسمارت موجب می شود تصاویر نویز زیادی پیدا کنند و جزئیاتشان کمتر شود. با این وجود جزئیات رنگی طبیعی ست و اشباع شدگی مشاهده نمی شود.

دوربین سلفی در این گوشی هفت مگاپیکسلی با لنز f/2.2 می باشد که مشابه  آیفون ۷ و ۸ است. به لطف چیپست جدید این دوربین عکس های خیلی خوبی را در محیط های روشن به ثبت می رساند به نحوی که دارای جزئیات زیاد و رنگهای طبیعی هستند. گستره دینامیکی تصاویر شبیه به دوربین اصلی وسیع بوده و کنتراست دقیقی دارند.

نرم افزار

سیستم عامل گوشی se 2020  بر پایه ios 13.4 به بازار ارائه می شود که در حال حاضر قابلیت بروزرسانی به نسخه ۱۳.۵.۱ را نیز دارد. ios 13.4 یک آپدیت مهم برای سیستم عامل آیفون محسوب می شود که علاوه بر تغییراتی مانند افزایش پایداری و افزایش سرعت اپلیکیشن ها ویژگی های جدیدی مانند dark mode نیز به آن اضافه شده است. قابل ذکر است می توانید برای دارک مود تعیین کنید که در چه بازه زمانی فعال شود. همچنین ios 13.4 از نظر مصرف باتری بهینه تر شده و یعضی از اپ هاپ پیش فرض در آن چهره ای جدید تر پیدا کرده اند.

سایر ویژگی های رابط کاربری این گوشی شبیه دیگر محصولات اپل می باشد که از آی و اس ۱۳ بهره می برند. اپ ها در صفحه اصلی قرار داشه و با سوایپ از صفحه هوم به طرف راست وارد صفحه ویجت ها می شوید. کشوی نوتیفیکیشن ها نیز با سوایپ از بالا به پایین اجرا شده و برای کنترل سنتر نیز از لبه پایین به بالا سوایپ کنید. بررسی ها نشان می دهد آیفون se 2020 برخلاف آیفون ۸ فاقد قابلیت ۳d touch بوده و به جای آن از هپتیک تاچ بهره می برد. با فشردن طولانی آیکون اپ ها به میانبرها یا تنظیمات جدید هدایت می شوید. اما این قابلیت در منوی نوتیفیکیشن ها غیرفعال بوده و نمی تون با فشار طولانی روی پیام ها به آن ها جواب داد. احتمالا با یک بروز رسانی نرم افزاری این مشکل حل می شود.

باتری

بررسی ها حاکی از آن است که انرژی آیفون se 2020 توسط باتری کوچک ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی تامین می شود. که با نمونه استفاده شده در آیفون ۸ شباهت دارد. با این وجود انتظار می رود که چیپست بهینه تر بتواند تا اندازه ای شارژ دهی گوشی را بهبود دهد. در تست ها این اسمارتفون در شرایط پخش مداوم ویدیو حدود ۱۰ ساعت دوام آورده که عملکرد متوسط رو به پایینی را نشان می دهد. البته میزان شارژدهی محصول به نحوه استفاده هر فرد بستگی دارد. شار کامل باتری توسط شارژر ۵ واتی همراهش حدودا سه ساعت  زمان می برد که برای باتری با این ظرفیت قابل قبول نبوده البته se 2020 از قابلیت شارژ سریع ۱۸ واتی و شارژ وایرلس نیز پشتیبانی می نماید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو