مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ ؛ همه آنچه که می دانیم!

مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ ؛ همه آنچه که می دانیم!


منبع: پلازا

2

1402/6/29

15:49


مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ ؛ همه آنچه که می دانیم!

مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ یکی از مواردی است که خیلی از کاربران این روز ها آن را جستجو می کنند. اپل چند روز پیش گوشی جدید خود یعنی سری آیفون 15 را معرفی کرد و مشخصات آن بسیار شبیه به آیفون 14 بود. در این مقاله قرار است با هم تفاوت گوشی های سری آیفون 15 و آیفون 14 را در نسخه های پایه این دو سری بررسی کنیم.

اپل بالاخره از محصول جدید خود یعنی آیفون 15 پرده برداری کرد و رسما اعلام کرد که قرار است تا تاریخ 23 سپتامبر یا همان هفته اول مهر ماه 1402 این گوشی را روانه بازار کند. هر چند خیلی از ویژگی های این گوشی خصوصا در نسخه های پرو، پرو مکس و پلاس با آیفون های 14 از همین نوع برابری می کرد. یعنی می توان گفت مقایسه گوشی آیفون سری 14 اپل با آیفون سری 15 اپل در مدل های پرو، پلاس و پرومکس چندان تفاوتی ندارد، اما باید گفت که نسخه های پایه یعنی آیفون 15 و آیفون 14 تفاوت های زیادی با هم دارند. از این رو بر آن شدیم تا با هم به سراغ ارائه مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ برویم و به صورت جز به جز و موردی این دو گوشی را با هم بررسی کنیم.

فهرست مطالب

مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴

در ادامه شما می توانید به جدول مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ دسترسی داشته باشید و به طور کامل ببینید که داستان از چه قرار است. البته در نظر داشته باشد خیلی از موارد که در این جدول ارائه می شود، نیاز به توضیح بیشتری دارند که در ادامه موارد مهم مربوطه را با هم برری خواهیم کرد.

جدول مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ به این صورت می باشد:

مشخصات

آیفون 14آیفون 15
ابعاد146.7 در 71.5 در 7.8 میلیمتر

147.6 در 71.6 در 7.8 میلیمتر

وزن

172 گرم171 گرم
نوع صفحه نمایشSuper Retina XDR OLED

Super Retina XDR OLED

اندازه صفحه نمایش

6.1 اینچی6.1 اینچی
رزولوشن2532 در 1170

2556 در 1179

نرخ تازه‌سازی

60 هرتز

60 هرتز

تراشه

A15 BionicA16 Bionic
دوربین‌های پشتیدو ماژوله، دوربین اصلی 12 مگاپیکسل، دوربین دوم 12 مگاپیکسل

دو ماژوله، دوربین اصلی 48 مگاپیکسل، دوربین دوم 12 مگاپیکسل

دوربین جلو

12 مگاپیکسل، روی ناچ12 مگاپیکسل، پانچ شده (داینامیک آیلند)
میزان رم6 گیگابایت

6 گیگابایت

فضای ذخیره سازی

128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت
قیمت (نسخه های مختلف)799 دلار، 899 دلار، 1099 دلار

799 دلار، 899 دلار، 1099 دلار

همانطور که در جدول مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ مشاهده کردید، خیلی از مشخصات برای این دو دستگاه ثابت هستند و در مورد این دو گوشی تغییری نکرده اند، البته بعضی از موارد مانند ارتقای دوربین اصلی از 12 به 48 مگاپیکسل و همینطور ارتقای پردازنده ای که می تواند 20 درصد سریعتر باشد را می توانیم در این موارد پیدا کنیم که بسیار هیجان انگیز هستند. اما خبر هیجان انگیز تر ثابت بودن قیمت های ارائه شده برای آیفون 15 است که در واقع یک نقطه قوت درست و حسابی و مهم برای آیفون 15 خواهد بود.

مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ به صورت موردی

اگر بخواهیم برای هر کدام از این تغییرات و تاثیراتی که روی کارکرد گوشی جدید اپل خواهند داشت، صحبت کنیم، به چنین نتایجی دست پیدا می کنیم:

مقایسه از نظر سخت افزاری

مقایسه مجموعه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر سخت افزار یکی از مهمترین جنبه هایی که می توان گفت تغییرات خوب و زیادی در آن مشاهده می شود و در تمامی مدل های سری آیفون 15 نسبت به آیفون 14 برتری قابل ملاحظه ای دیده می شود، مساله سخت افزار است. چیپست ها و تراشه هایی که اپل در محصولات خود استفاده می کند به صورت انحصاری بوده و نمی توان به خوبی آنها را با سایر گوشی ها مقایسه کرد اما اگر نتایچج تست ها را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که تقریبا هر دو تراشه A15 Bionic که برای آیفون 14 استفاده شده است، و A16 Bionic که در آیفون 15 مورد استفاده قرار گرفته، از بهترین ها هستند و به راحتی می توانند با تراشه هایی مانند اسنپدراگون 8 نسل 2 مقایسه شوند.

مقایسه آیفون ۱۵ و ۱۴ از نظر سخت افزاری

از نظر مقایسه با یکدیگر هم باید گفت که تراشه A16 نسبت به A15 برتری قابل توجهی داشته و از نظر قدرت پردازشی 7 درصد، و همینطور از نظر سرعت برقراری ارتباط با رم 50 درصد موثر تر عمل می کند. این سرعت بالا می تواند تاثیر بسیار چشمگیری را در کارکرد این تراشه داشته باشد و آن را در جایگاه بالاتری از تمامی تراشه های مدل های مختلف سری آیفون 14 مانند پرو و پرومکس قرار دهد. البته لازم به ذکر است در دیوایس هایی مانند آیفون 15 پرو این قدرت پردازشی فراتر هم می رود و با استفاده از تراشه A16 Pro توانسته است سرعت پردازش را در این مدل ها تا ده برابر آیفون 14 افزایش دهد.

از نظر پردازنده گرافیکی هم باید گفت که به نظر می رسد اپل از پردازنده های Apple GPU پنج هسته ای خود راضی بوده و تغییر خاصی را برای آیفون 15 نداده است.

مقایسه از نظر طراحی

مقایسه گوشی های آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر طراحی یکی از مهمترین مسائلی است که خیلی از کاربران را خوشحال کرده است و باید گفت که اگر از طراحی گوشی های رده بالاتر خود مانند آیفون 14 پرو مکس برای آیفون 15 نیز استفاده کرده است و هر چند ممکن است برای کاربرانی که از گوشی های آیفون 14 پرو و پرو مکس استفاده می کردند، چیز جدیدی نداشته باشد، اما این تغییر برای نسخه پایه آیفون 14 بسیار بزرگ بوده است.

ویژگی های طراحی خاص آیفون 15 از ابعاد و شکل ظاهری آن آغاز می شود. آیفون 15 دارای لبه های کمی منحنی است، در حالی که آیفون 14 مانند آیفون 12 و 13 ظاهر صاف و مستقیم خود را حفظ کرده است. در واقع آیفون 15 شباهت ظاهری زیادی به آیفون 11 دارد و به نظر می رسد آیفون باز هم به طرح قدیمی خود برای گوشی های منحنی بازگشته است. مورد بعدی در مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر طراحی حذف ناچ در صفحه نمایشگر و استفاده از داینامیک آیلند به جای آن است.

مقایسه آیفون 14 و 15 از نظر طراحی

در این طراحی دوربین از کناره بالایی حذف شده و به صورت پانچ شده در صفحه قرار می گیرد و دور آن نیز محدوده داینامیک آیلند به صورت یک بیضی کشیده مشکی قرار می گیرد که مانند یک دکمه عمل کرده و می تواند قابلیت های مختلفی مانند سایلنت کردن زنگ، نوتیفیکیشن ها و مواردی از این دست را از هندل کند. از نظر رنگ و مشخصات دیگر نیز بین این دو تفاوت هایی وجود دارد و در آیفون 15 طیف رنگ های ترکیبی بیشتر از آیفون 14 ارائه شده است.

مقایسه از نظر دوربین

در مقایسه سری آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر دوربین می توان یک تغییر بزرگ را مشاهده کرد. اپل بالاخره برای نسخه های پایه بیخیال دوربین 12 مگاپیکسلی خود شده و به یک باره آن را تا 48 مگاپیکسل ارتقا داد. این موضوع به همراه تمامی سنسور ها و بهینه سازی هایی که برای دوربین این گوشی شده است می تواند این گوشی را تبدیل به یکی از بهترین ها از نظر دوربین کند و باید گفت فاصله زیادی ار با آیفون 14 در این مورد دارد.

هر چند تنها دوربین اصلی است که ارتقا داده شده است. دوربین سلفی همان دوربین 12 مگاپیکسلی با امکان تصویر برداری به صورت 4K و با 120 فریم در ثانیه باقی مانده است که البته به نظر هم نمی آید نیاز به تغییر چنین دوربین قدرتمندی باشد.

مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر دوربین

تفاوت گوشی های آیفون 14 و آیفون 15 از نظر حافظه داخلی و رم

موضوع دیگری که می تواند برای این مقایسه جالب باشد فصا داخلی و رمی است که قرار است برای این گوشی ها ارائه شود. در این خصوص باید گفت که هم آیفون 14 و هم آیفون 15 نسخه های مختلفی را دارند که از نظر رم و فضای ذخیره سازی با هم برابر هستند. طبق اعلام اپل ما قرار است شاهد گوشی هایی با ظرفیت های 128 گیگابایت، 256 گیگابایت و 512 گیگابایت باشیم. البته همین ورژن ها هم برای آیفون 14 در دسترس بود.

همینطور نوع حافظه استفاده شده در هر دو گوشی نیز از نوع NVMe می باشد که به عنوان سریعترین نوع حافظه ذخیره سازی کامپیوتر شناخته می شود. برای رم هر دو گوشی نیز از یک حافظه 6 گیگابایتی استفاده شده است که البته به نظر می رسد برای تراشه ای که در آیفون 15 استفاده شده است کمی کم باشد. و در حد حداقل ها خواهد بود. برای بازدهی بهتر این گوشی لازم بود که این حافظه افزایش پیدا کند. البته در نسخه های پرو و پرو مکس میزان رم ارتقا پیدا کرده و از حافظه 8 گیگابایتی در آنها استفاده شده است.

مقایسه دو آیفون 14 و 15 از نظر حافظه داخلی و رم

مقایسه آیفون ۱۵ و ۱۴ از نظر نرم افزاری

مقایسه سری آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر نرم افزار یکی دیگر از مواردی که به نظر می رسد در این مقایسه مهم باشد و ما شاهد تغییراتی در ورژن جدید آیفون باشیم، موارد نرم افزاری است. در واقع باید گفت سیستم عاملی که هر دوی این موبایل ها از آن استفاده می کنند iOS 17 است. البته باید در نظر داشت که ورژن پایه برای آیفون 14 سیستم عامل iOS 16 است که بعد از آپدیت شدن به ورژن 17 ارتقا پیدا می کند. همینطور به جهت تغییراتی مانند استفاده از داینامیک آیلند و بهینه سازی های مربوط به دوربین، در بعضی از نرم افزار های گایه مانند بخش تنظیمات و دوربین نیز تغییرات و آپدیت هایی را شاهد خواهیم بود.

مقایسه سری آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر نرم افزار

مقایسه سری آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ از نظر قیمت

یکی از جذاب ترین و مهمترین تفاوت گوشی های سری آیفون 15 و آیفون 14 بحث قیمت آنها است که به نظر می رسد این بار اپل حسابی به فکر کاربران خود بوده است و این ارتقا را با قیمت ثابت و بدون افزایش در اختیار آنها قرار داده است. قیمت هایی که برای آیفون 15 در آمریکا ارائه شده است، همان قیمت هایی است که برای آیفون 14 ارائه می شود و حتی این قیمت ها در انگلستان کمی کاهش هم داشته است و آیفون 15 با دوربین 48 مگابایتی و طراحی جدید، از آیفون 14 با دوربین 12 مگاپیکسلی ارزانتر تمام خواهد شد! هر چند در بعضی دیگر از کشور ها این محصول با درصد کمی بالاتر به فروش می رسد.

به طور کلی می توان این ارزیابی را داشت که این دو محصول از لحاظ قیمتی در وضعیت قیمت یکسانی قرار دارند و قرار است آیفون 15 با تمام ارتقا هایی که داشته است با قیمت ایفون 14 به فروش برسد.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی موضوع مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ پرداختیم و این دو محصول محبوب اپل را با هم مقایسه کردیم. به طور کلی می توان گفت نتیجه این مقایسه این بود که این دو محصول از خیلی از جهات شبیه به هم بوده است اما مواردی مانند طراحی منحنی، ارتقای سنگین دوربین آیفون 15 نسبت به آیفون 14، استفاده از تراشه بهتر و قدرتمندتر A16 Bionic در آیفون جدید و همینطور ثابت نگه داشتن قیمت آیفون 14 و 15 با وجود تمامی این تغییرات مهمترین مسائلی بودند که انتظار می رفت. در صورتی که شما هم نظری در این مورد دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو