بررسی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اسمارتفون های محبوب اپل

بررسی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اسمارتفون های محبوب اپل


منبع: آرگا

179

1399/9/23

15:03


در ۱۳ اکتبر سال جاری شرکت اپل از خانواده آیفون ۱۲ که شامل آیفون ۱۲، ۱۲ پرو، ۱۲ مینی و ۱۲ پرومکس می باشند با برگزاری رخداد مورد انتظار Hi.speed رونمایی کرد. به احتمال قوی یکی از این آیفون ها در آینده لقب پرفروش ترین گوشی را به خود اختصاص خواهد داد. در این مطلب به بررسی دو مدل از این آیفون ها به نام آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو می پردازیم.

کمپانی اپل در ۱۳ اکتبر سال جاری، خانواده آیفون ۱۲ را در چهار مدل و سه ابعاد صفحه نمایش متفاوت به بازار معرفی کرد. با این کار هر فردی می تواند از میان گزینه های موجود انتخاب مناسب خود را انجام دهد. آیفون های جدید ۲۰۲۰ از طراحی مدرن و جدید، امکانات حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری، سخت افزار قدرتمند و شبکه ۵G بهره می برند. در ادامه این مطلب با بررسی دو مدل از این آیفون ها به نام آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو  همراه ما باشید.

بررسی اسمارتفون های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو

از خانواده آیفون ۱۲ که آخرین مدل گوشی های کمپانی آیفون در سال ۲۰۲۰ هستند طی رخداد مورد انتظار Hi,speed در ۱۳ اکتبر امسال رونمایی شد. اعضای این خانواده را گوشی های آیفون ۱۲، ۱۲ پرو، ۱۲ مینی و ۱۲ پرومکس تشکیل داده اند. کمپانی اپل با معرفی این چهار مدل با سه ابعاد نمایشگر متفاوت قصد دارد در کنار نسخه های پرفروشی همچون آیفون ۱۱، آیفون se و آیفون xr نیازها و سلایق هر کاربری را با هر بودجه و کاربری مرتفع سازد. آیفون های جدید ۲۰۲۰ از طراحی مدرن و جدید، امکانات حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری، سخت افزار قدرتمند و شبکه ۵G بهره می برند و بی شک یکی از این چهار مدل در آینده در زمره پرفروش ترین گوشی های ۲۰۲۰ قرار خواهد گرفت.

از این رو می توان خانواده آیفون ۱۲ را مهمترین گوشی های سال ۲۰۲۰ تلقی کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی دو مدل آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو بپردازیم. این گوشی های جذاب با طراحی مدرن و چشمگیر آغازگر نسل جدید آیفون بوده و بهره مندی از سخت افزاری قدرتمند ،دوربین های حرفه ای تر و پشتیبانی از قابلیت ۵G موجب شده تا نسبت به نسل آیفونهای ایکس پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

تفاوت آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو

در بررسی تفاوت آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو باید اشاره کرد که این محصولات تفاوت بنیادینی ندارند ولی برای دو طیف مختلف کاربران تولید شده اند. از یک سو آیفون ۱۲ پرو با فریم فولادی، رم بیشتر، دوربین سه گانه، ماژول LiDAR طرفداران حرفه ای تر و سخت پسند را مدنظر قرار داده و از سویی دیگر آیفون ۱۲ با دوربین دوگانه، ظاهر و تجربه کاربری یکسان و قیمتی پایین تر عموم کاربران را مورد هدف قرار داده است. ضمنا هر دو گوشی از نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۱۱۷۰*۲۵۳۲ پیکسل بهره می برند. همچنین آیفون ۱۲ با رنگهای مشکی، قرمز، آبی، سفید و سبز به بازار عرضه می شود و برای آیفون ۱۲ پرو رنگهای طلایی، آبی، نوک مدادی و نقره ای در نظر گرفته شده است.

طراحی ظاهر

بررسی طراحی ظاهری آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو نشان می دهد که از این نظر کاملا مشابه بوده و ابعاد یکسانی دارند. به گونه ای که می توان از قاب یکسانی برای هر دو اسمارتفون بهره برد. باید گفت طراحی جدید فریم و کاستن ضخامت حاشیه های نمایشگر سبب شده که ابعاد کلی آیفون ۱۲ کاهش یافته و در بررسی و مقایسه آن با آیفون ۱۱ مشخص شد که حدود ۱۱ درصد باریکتر ، ۱۶ درصد سبکتر و ۱۵ درصد کوچکتر شده است. ضمنا آیفون ۱۲ پرو هم با بهره مندی از نمایشگر بزرگتر ۶.۱ اینچی و افزایش ارتفاع حدود ۲.۷ میلی متری باز هم کاهش ۶ درصدی را در ابعاد کلی بدنه تجربه نموده است. قابل ذکر است هر چند هر دو گوشی آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو ابعاد یکسانی دارند ولی مجهز شدن فریم نسخه پرو به فلز چگال تر موجب شده است که این گوشی نسبت به آیفون ۱۲ حدود ۲۹ گرم وزن بیشتری داشته باشد.(۱۶۴ گرم در مقابل ۳۵ گرم).

از لحاظ ابعاد و کار با دستگاه بررسی ها نشان می دهد هر دو آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو از این نظر مشکلی را برای کابر ایجاد نخواهند کرد و افراد با دست های متوسط می توانند بدون هیچ مشکلی به کلیدهای فیزیکی گوشی و گوشه و کنار صفحه نمایش دسترسی داشته باشند. البته باید اشاره کرد قاب مسطح آیفون ۱۲ به راحتی نسل پیشین روی کف دست قرار نمی گیرد. کلیدهای فیزیکی گوشی ها نیز با تبعیت از فریم تخت بوده ولی چینش متفاوتی نسبت به نسل گذشته ندارند.

دکمه های فلزی آیفون، ساختاری محکم و بازخورد خوبی به فشرد شدن نشان می دهد. حول فریم نیز با نوارهای پلاستیکی پوشانده شده که موجب تقویت آنتن دهی میشوند. همچنین در لبه راست، نوار پلاستیکی و عمودی حضور دارد که آنتن اتصال فایوجی را در خود نهفته است.

به طور کلی طراحی تخت این آیفون ها هرچند ارگونومی و راحتی نسل پیشین را ندارد ولی به شدت جذابیت آنها را افزایش داده و ظاهرشان را مدرن تر ساخته است. در ادامه باید اشاره کرد پنل پشتی همه نسخه های آیفون ۱۲ از جنس شیشه عادی gorilla و نه از جنس سرامیک shield می باشد که در دو نوع مختلف براق و مات برای آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو ساخته شده اند.

پوشش مات آیفون ۱۲ پرو به راحتی آثار انگشت یا لکه را به خود جذب نمی کند ولی این امر درباره بدنه براق آیفون ۱۲ صحت ندارد. ناگفته نماند فریم آلومنیومی آیفون ۱۲ و فریم فولادی آیفون ۱۲ پرو در تضاد با بدنه به ترتیب پوششی مات و براق دارند و هرچه بدنه مات نسخه پرو اثرات لکه و چربی را پنهان می سازد ولی فریم براقش نقطه مقابل این عمل است. از این رو باید به فکر تهیه یک کاور یا همراه داشتن یک دستمال میکروفایبر باشید.

در پنل پشتی شاهد لوگوی اپل در وسط دستگاه هستیم و از نام آیفون و نشان CE یا هر نماد دیگری خبری نیست. و برآمدگی مربعی دوربین همچنان در گوشه سمت چپ حضور دارد و از نظر مات و براق بودن با بدنه گوشی در تضاد می باشد. برآمدگی دوربین ها چندان آزار دهنده نبوده ولی امکان سرخوردن گوشی روی سطوح صاف وجود دارد.  طی بررسی ها مشخص شد آیفون های جدید اپل دارای گواهی IP68 هستند و می توانند تا عمق ۶ متری، به مدت سی دقیقه فشار آب را تحمل نمایند.

صفحه نمایش و اسپیکر

با توجه به بررسی ها مشخص شد هر چهار مدل آیفون ۱۲ به نمایشگرهای اولد موسوم به سوپررتینا XDR مجهز هستند و از پنل ال سی دی در نسخه پایه خبری نیست. برتری صفحه نمایش آیفون ۱۲ نسبت به آیفون ۱۱ بسیار واضح بوده ولی این تفاوت ها در مدل های پرو به خاطر ثابت بودن نوع پنل و … کمتر مشاهده می شود. بررسی ها نشان می دهد هر دو آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو از نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۱۱۷۰* ۲۵۳۲ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل بر اینچ بهره می برند که برای نمایش تصاویر شارپ کاملا کافی  می باشد.

صفحه نمایش در این دو اسمارتفون از قابلیت HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می کند و آنچه موجب توجه رسانه ها قرار گرفت اضافه شدن ویژگی فیلمبرداری با محدوده دینامیکی بالا به این نمایشگر می باشد. در حالت HDR محتوای صفحه نمایش آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو به مانند نسل پیشین عالی و لذت بخش بوده و حداکثر روشنایی نمایشگر در این حالت ایجاد می شود و با ورود به حالت عادی میزان روشنایی کمتر می شود.

در ادامه باید اشاره کرد صفحه نمایش تمام صفحه این دو گوشی از سه ضلع با حاشیه های باریک و از طرف ضلع بالا با بریدگی مستطیلی تقریبا عریض حاوی دوربین سلفی و ماژول های FACEID احاطه شده اند. قابل ذکر است از پوشش سرامیک شیلد از نمایشگر آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو محافظت می کندکه این پوشش ترکیبی از شیشه و سرمیک بوده و بنا به ادعای اپل می تواند هنگام سقوط گوشی تا چهار برابر مقاوم تر واقع شود ضمنا در برابر خط و خش نیز مقاومت خوبی دارد. با این وجود پیشنهاد می شود از بکارگیری محافظ صفحه نمایش غافل نشوید.

در پایان به بررسی اسپیکرهای آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو می پردازیم که همانند نسل پیشین از ترکیب اسپیکر مکالمه موجود در بریدگی نمایشگر و اسپیکر موجود در لبه پایین دستگاه به عنوان اسپیکرهای استریو بهره می برند. این اسپیکرهای از نظر بازتولید فرکانس های مختلف عملکرد خیلی خوبی به اجرا می گذارند و صدایی شفاف و عاری از نویز را به ارمغا می آورند. ضمنا حجم صدای تولیدی مطلوبی نیز دارند.

نرم افزار

در بررسی نرم افزاری آیفون های جدید اپل مشخص شد که این اسماتفون ها به صورت پیش فرض با سیستم عامل iOS 14.1 به بازار عرضه می شوند. این نسخه نرم افزاری نسبت به iOS 14 تفاوت چندان فاحشی نداشته و اصلی ترین ویژگی جدید آن ، پشتیبانی از پخش و ویرایش ویدیوهای ۱۰ بیتی اچ دی آر در اپلیکیشن Photos روی گوشی های آیفون ۸ به بعد می باشد. با اضافه شدن اپ Library این امکان برای کاربر وجود دارد تا هوم اسکرین های دیگر را نیز پنهان سازی نماید.

با این ویژگی کاربر می تواند بسته به موقعیتی که در آن قرار دارد هوم اسکرین دلخواهش را پنهان نماید. از دیگر تغییرات مهم فشرده تر شدن طراحی رابط کاربری تماس ها و سیری می باشد چرا که حالا همه صفحه را اشغال نمی کنند. ضمنا از طریق ویژگی picture in picture می توانید هنگام استفاده از اپلیکیشن های دیگر به تماشای ویدیو یا ادامه دادن تماس تصویری نیز بپردازید. ناگفته نماند با استفاده از اپلیکیشن Massages این امکان وجود دارد تا حداکثر ۹ مکالمه مهم را در بالای لیست مکالماتتان پین نمایید. از قابلیت های جدید اضافه شده به این برنامه منشن افراد یا جواب دادن به یک پیام به ویژه در چت های گروهی می باشد.

دوربین

آیفون ۱۲ و ایفون ۱۲ پرو دقیقا از دوربین نسل پیشین بهره می برند با این تفاوت که اکنون دوربین اصلی آن ها به لنزی ۷ تکه با گشودگی دیافراگم بیشتر f/1.6 مجهز شده است و نسبت به لنز f/1.8 نسل پیشین قادر است ۲۷ درصد نور بیشتر را جذب نموده و به بالارفتن میزا جزئیات نیز کمک کند.  اپل جهت متمایز ساختن هر چه بهتر آیفون ۱۲ پرو از آیفون ۱۲ سیستم LiDAR را هم به پنل پشتی آن افزوده است. این سیستم نقشه ای دقیق از عمق محیط را ایجاد کرده، نقشه ای که به اسکن محیط و اجسام پرداخته و جلوه های ویدیویی و عکاسی را همراه با اجرای دقیق المان های واقعیت افزوده به نمایش می گذارد. آیفون ۱۲ پرو از سیستم LiDAR جهت فوکوس سریعتر و دقیقتر در عکاسی شامل حالت پرتره و فیلمبرداری در تاریکی نیز استفاده می کند. بنا به ادعای اپل این سیستم سرعت فوکوس را تا شش برابر بالا می برد.

به صورت کلی می توان دوربین های آیفون ۱۲ را از نقاط قوت این اسمارتفون دانست و اگر به عکاسی علاقه مند هستید نسخه های پرو را انتخاب کنید که در آپدیت بعدی نرم افزاری با امکان عکاسی RAW عرضه خواهند شد. ولی چنانچه اهمیت حضور دوربین تله فوتو و لایدار برای شما زیاد نیست آیفون ۱۲، ۱۲ پرو و ۱۲ مینی به خوبی نیاز عکاسی شما را مرتفع خواهند شاخت.

سخت افزار

قلب تپنده تمام نسخه های آیفون ۱۲ اپل را اولین تراشه موبایل ۵ نانومتری جهان یعنی A14 Bionic تشکیل داده است. همان تراشه ای که قدرت پردازشی آیپد ۴ را تامین می نماید. بنا به ادعای اپل این تراشه جدید در مقایسه با A13 Bionic با افزایشی ۴۰ درصدی بالغ بر ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور در خود نهفته است. تراشه A14 Bionic از دو هسته قدرتمند فایراستوم و چهار هسته کم مصرف آیس استوم با معماری نوین به عنوان cpu بهره می برد و از ماژول ۴ هسته ای نوینی با الگوریتم بهبود یافته فشرده سازی حافظه به عنوان GPU استفاده می کند. ناگفته نماند که مهمترین ویژگی آیفون های جدید همراه شدن با قابلیت پشتیبانی از ۵G می باشد که اپل در رویداد «های اسپید » به طور ویژه به آن پرداخته است.

باتری

دو اسمارتفون آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو از باتری با ظرفیت ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعتی بهره می برند که به نظر می رسد در مقایسه با رقبای اندرویدی ضعیف باشد. ولی هماهنگی زیاد میان نرم افزار و سخت افزار ان گوشی ها موجب شده تا شارژدهی ناامید کننده نباشد. هر چهار نسخه آیفون ۱۲ از شارژر ۲۰ واتی جدید اپل بهره می برند که می تواند در مدت ۳۰ دقیقه حدود ۵۰ درصد ظرفیت باتری را پر کند. قابل ذکر است درون جعبه خبری از این شارژر نبوده و باید به صورت جداگانه با قیمتی حدود ۲۰ دلار آن را خریداری نمایید. البته این آیفون ها به تکنولوژی شارژ USB PD مجهز می باشند از این رو می توانید از هر شارژر دیگری که به این فناوری مجهز است بهره بگیرید و به کمک کابل موجود در جعبه آیفون ۱۲ شارژ سریع گوشی را انجام دهید.

در ادامه قابل ذکر است که این گوشی از شارژ بی سیم نیز پشتیبانی می کند که با تمام شارژرهای معمول روی ۷.۵ وات محدود بوده ولی چنانچه از شارژ بی سیم جدید اپل یعنی Magsaf بهره بگیرید می توان با سرعت ۱۵ وات گوشی را شارژ نمود. قابلیت Magsaf ویژگی جذاب و جدیدی است که شامل آرایش دایره ای آهنربایی در پشت آیفون ۱۲ می باشد که از طریق این آهنرباها می توان گجت های مختلفی نظیر شارژر Magsaf یا کیف پول Magsaf (ساخته شده توسط اپل) را به قسمت پشتی این اسمارتفون وصل کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو