راهنمای خرید گیتار و آشنایی بیشتر با انواع گیتارها

راهنمای خرید گیتار و آشنایی بیشتر با انواع گیتارها


منبع: آرگا

115

1399/9/3

14:05


چنانچه یکی از علاقمندان به نواختن ساز گیتار هستید و قصد دارید این ساز را خریداری کنید. از آنجا که ممکن است خرید ساز گیتار ، در نخستین بار برای شما دشوار باشد . این مقاله راهنمای کاملی از خرید گیتار را در اخیتار شما عزیزان قرار می دهد. همراه آرگا باشید.

سازها دارای مدلها و کاربردهای مختلفی هستند. یکی از انواع این سازها که طرفداران خاص خودش را دارد گیتار می باشد . از آنجا که این ساز، مدلهای مختلفی دارد برای افراد مبتدی خرید آن احتمالا کار دشواری خواهد بود. از این رو در ادامه مطلب با هر آنچه که برای خرید یک گیتار باید بدانید آشنا خواهید شد.

آشنایی با راهنمای کامل خرید گیتار

خریداری ساز برای افرادی که به نواختن آن علاقمند هستند امری هیجان انگیز و لذت بخش خواهد بود. سازها دارای مدلهای مختلف با امکانات خاص می باشند که موجب می شود هر یک از سازها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. یکی از انواع سازهایی که طرفداران خاص خودش را دارد ساز گیتار است که اگر برای نخستین بار قصد خرید آن را دارید احتمالا برای شما کار دشوار و سختی باشد.

به این ترتیب در ادامه مطلب با راهنمای کاملی از خرید ساز گیتار آشنا خواهید شد. اما قبل از شروع باید اشاره کرد با توجه به تنوع گیتارها در بازار و اینکه هر یک سبک طراحی خاصی دارد شما باید گیتاری را بخرید که در شما انگیزه ایجاد کند تا بتوانید با کیفیت بیشتری به تمرینات خود ادامه دهید و پیشرفت کنید. از این رو قبل از خرید ساز سبک کاری خود را مشخص نموده و سپس در راستای همان سبک به خرید ساز مدنظر اقدام کنید. با این کار انتخابهای شما محدودتر شده و راحتتر می توانید ساز مدنظر خود را بیابید.

انواع گیتار

گیتار الکتریک

در بین همه سازهای دنیا، گیتارهای الکتریک جزو محبوب ترین سازهایی هستند که در موسیقی مدرن به کار گرفته می شوند. نوازندگان با اتصال گیتار الکتریک به یک آمپلی فایر و بهره گیری از افکتهای متعدد می توانند در انواع سبکها مانند راک، بلوز، پاپ، R&B و متال به فعالیت بپردازند. شنیدن نوای گیتار الکتریک بسیار جذاب خواهد بود اگر خوب نواخته شود وگرنه ممکن است موجب آزار همسایه ها شود. از این رو به آمپلی فایر یا نرم افزاری که رابط صوتی و هدفون را دارا باشد، نیاز است.

نواختن گیتار الکتریک از گیتارهایی که تعداد سیم کمتری دارند راحتتر می باشد ولی با توجه به باریک بودن فرت آن ، نحوه نواختن و گذاشتن انگشتان و ضمنا سکوت بعضی از سیمها به مهارت زیادی نیاز دارد که این امر با تمرین و ممارست به تحقق خواهد پیوست. از مواردی که ممکن است جزو معایب گیتار الکتریک قرار گیرد، نیاز به تهیه لوازم جانبی زیاد نظیر کابلهای متعدد و آمپلی فایرها می باشد. از مزیت های خرید این نوع گیتار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. در مقایسه با گیتارهای آکوستیک نوازندگی آسانتری دارد.
  2. صدای انعطاف پذیری داشته از این جهت می توان در بیشتر سبک ها مورد استفاده قرار بگیرید
  3. سایزهای مختلفی برای خریداری دارد که نکته مثبت وجود سایز مناسب آن برای کودکان می باشد.
  4. از طریق آمپلی فایر می توان بیشتر روی میزان بلندی صدای گیتار کنترل داشت.
  5. در اکثر سبک های موفق و شناخته شده امروزی به کار گرفته می شود.

آمپلی فایر گیتار الکتریک

 

مدل The Fender Stratocaster squier یکی از معروفترین اشکال گیتار الکتریک است و سازندگان گیتار در همه دنیا از این مدل تقلید نموده اند ولی کمپانی Fender خط تولید گیتارهای مبتدی شرکتش را با گیتارهای سری squier راه اندازی نموده است. چنانچه قصد دارید نواختن را با گیتار الکتریک شروع کنید می توانید از این برند بهره بگیرید.

گیتار آکوستیک

این نوع گیتار نیز یکی از سازهای محبوب می باشد و تفاوت اصلی آن با گیتار الکتریک در این است که برای ایجاد صدایی حجیم و بلند به آمپلی فایر الکتریکی نیاز ندارد. گیتار آکوستیک یک گیتار تطبیق پذیر و همه کاره بوده و اکثرا در سبک های پاپ و کانتری مورد استفاده قرار می گیرد ولی هنرمندان بسیاری نیز از این گیتار در سبکهای بلوز، راک و R&B بهره گرفته اند. گیتار آکوستیک سیمهای فلزی داشته و صدای تولید شده این سیم های گیتار بسیار بلندتر، رساتر و واضحتر هستند. البته احتمال دارد سیمهای فلزی گیتار موجب خردگی و پینه بستن سرانگشتان گردد. یک گیتار آکوستیک خوب و مناسب می تواند شوق نواختن را در وجود شما زنده نگه دارد و با آن قادرخواهید بود هر سبک مدرنی را فرا بگیرید. از این رو شاید این گیتار برای شروع بهترین گزینه باشد.

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که کدام یک از گیتارهای الکتریکی یا آکوستیک برای افراد مبتدی بهتر است ؟ در جواب باید اشاره کرد این دو ساز در بسیاری از تکنیک ها مشترک هستند و اگر بتوانید آموزش یکی از آن ها را به راحتی فرا بگیرید، قادر خواهید بود ساز دیگر را نیز راحت بنوازید. ولی از نظر ما شروع کار با گیتار الکتریک راحتتر می باشد چرا که دسته این گیتار اندکی باریک بوده و این امر سبب می شود تا سریعتر پیشرفت کنید. ناگفته نماند گیتار آکوستیکی که سیم نایلونی دارد به گیتار کلاسیک نیز شهرت دارد. این نوع گیتار برای یادگیری مناسب می باشد و مدل یاماها C40 آن که نسبت به دیگر مدل های ارزان قیمت یاماها متمایزتر است برای افراد مبتدی و مدارس آموزش گیتار طراحی شده است. در راهنمای خرید گیتار از جمله مزیت های خرید گیتار آکوستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. برای نواختن این گیتار و داشتن صدایی زیبا به آمپلی فایرهای الکتریکی نیازی نیست.
  2. عموما صدای این نوع گیتار شفاف بوده و این امر کمک می کند از طریق این ساز به راحتی آکوردها را بنوازید.
  3. با تهیه پیکاپ ها می توانید این گیتار را به آمپلی فایر و یا کارت صدا متصل نمایید.

از معایب گیتار آکوستیک یکی این است که بیشتر مدل های تولیدی پیکاپ ندارند و مجبورید برای استفاده از آن در موقعیت گروهی یا بند به فکر خرید پیکاپ و آمپلی فایر باشید. دیگر این که در مقایسه با گیتارهای الکتریکی صدای محدودتر و سبکهای کمتری دارند. ضمنا برای بهره گیری از این گیتار به سیم های قطورتر نیاز است که این موضوع شاید برای افراد مبتدی کمی سخت باشد. ناگفته نماند گیتارهای با سایز کوچک، کیفیت ساخت چندان بالایی ندارند.

گیتار الکترو- آکوستیک

این گیتار همه ویژگی های خوب گیتارهای الکتریکی و آکوستیک را به همراه دارد. دلیل تولید گیتار الکترو آکوستیک به این خاطر است که اگر فرضا در اجرای زنده قصد نوازندگی با گیتار آکوستیک را داشته باشید میکروفون گذاری آن در حین اجرای زنده کار بسیار دشوار و در عین حال زمان بر می باشد. به این ترتیب شرکتهای سازنده گیتار تلاش کردند تا گیتاری تولید نمایند که با بهره گیری از پیکاپ ارائه می شوند. گیتار الکترو آکوستیک دقیقا مانند گیتار آکوستیک صدای عادی دارند ولی اگر موقع اجرا و هنگام ضبط به صدایی بلندتر نیاز داشته باشید می توانید به آسانی این گیتار را به آمپلی فایر وصل کرده و از آن برای بلندتر کردن صدا بهره بگیرید.

در راهنمای خرید گیتار باید اشاره کرد اکثر گیتارهای الکترو آکوستیک این امکان را فراهم می آورند تا توسط پارامترهایی که بر روی این گیتارها به شکل یک اکولایزر می باشد صدای مدنظرتان را از این محصول بسازید و یا روی صدای گیتار کنترل کاملی داشته باشید. تنها نکته آزاردهنده قیمت بالای این نوع گیتارها می باشد. این گیتار مناسب افرادی است که قصد ضبط گیتارهای آکوستیک خود را دارند یا می خواهند اجرای زنده داشته باشند.

نکات کلیدی در خرید گیتار

پس از آشنایی با انواع گیتار در ادامه راهنمای خرید این ساز، شما را با نکاتی کلیدی در این باره آشنا می سازیم. نکاتی که دانستن آن ها کمک می کند با اطمینان بیشتری به خرید اقدام کنید. به طور کلی شاید گیتار از متریال فوق العاده ای ساخته شده و یا دارای چوپ و پیکاپ هایی باشد که کیفیت آن را فوق العاده ساخته اما شرکتهایی هم هستند که برای کم کردن هزینه و ارازن تمام شدن سازشان کنترل کیفی منظمی روی  آنها انجام نمی دهند. به این مفهوم که ممکن است یک گیتار امکانات زیادی داشته باشد ولی برخی کارها نظیر رگلاژ و … به عهده مشتری خواهد بود. از این رو دانستن نکات زیر می تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

۱. اگر مصمم به خرید گیتار بودید بهتر است با یک گیتاریست کاربلد به مغازه بروید تا ساز را برای شما کوک کرده و چند آکورد بنوازد. به این ترتیب ایرادهای ساز را متوجه خواهید شد. چنانچه صدای گیتار خیلی بد بود احتمالا این ساز ، ساز مناسبی نیست. و این نکته را حتما چک کنید که پس از نواختن ساز آیا گیتاز از کوک خود خارج می شود یا نه.

۲. وقتی گیتار را دست گرفتید حتما به دسته آن خوب دقت کنید تا مطمئن شوید دسته گیتار صاف است. دسته گیتارها باید حتما در صافترین شکل ممکن خود باشد تا موقع نواختن ساز، سیم های گیتار به فرتها برخورد نکند. دسته گیتاری که قوس داشته باشد نواختن آن دشوار خواهد بود به ویژه برای یک فرد مبتدی ضروری است که با یک گیتار سالم به نواختن بپردازد تا بتواند تکنیک ها را به درست ترین حالت ممکن اجرا نماید.

۳. یکی از نکات مهم در راهنمای خرید گیتار این است که به اکشن گیتار حتما دقت کنید. اکشن گیتار به فاصله ای که سیم های گیتار و بیس از فرت بورد دارد گفته می شود. اکشن پایین موجب می شود راحتتر ساز بنوازید. بررسی اکشن گیتار کار خیلی راحتی است، فقط باید به فرت بورد و فاصله سیمها نگاه کنید یا موقعی که به نواختن پرداختید، حس نمایید که برای نوازندگی نت ها روی فرت بورد باید فشار زیادی وارد کنید. هر چند اکثر گیتارها و بیس های الکتریکی دارای قابلیت تغییر اکشن هستند ولی این موضوع در مورد گیتارهای آکوستیک ساده نیست از این رو پیشنهاد می شود گیتاری که اکشن بالایی دارد را نخرید. ناگفته نماند این مشکل دلیل بر بی کیفیت بودن گیتارهای یک برند خاص نبوده بلکه احتمالا این مشکل برای چند ساز پیش یباید.

۴. پس از این که گیتار مدنظر را از لحاظ صدادهی تست نمودید و اکشن هم ایرادی نداشت. خوب است دسترسی به همه فرتهای موجود روی فرت بورد گیتار را نیز بررسی کنید و ببیند کار راحتی هست یا نه. برای چک کردن این مورد، دستتان را روی فرت بورد کشیده و دقت کنید آیا دست شما راحت حرکت می کند یا نه. البته می توانید از یک نوازنده مجرب بخواهید تا از این نظر ساز را برای شما تست نماید. ضمنا این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که سر فرت های نصب شده روی فرت بورد مانع حرکت دست شما نشود. البته اگر مشکلی در یک گیتار وجود داشته باشد به این مفهوم نیست که همه گیتارهای یک برند این مشکل را دارند یا گیتارهای تولیدی آن برند سطح پایین هستند.

۵. در ادامه راهنمای این ساز قابل ذکر است ساز اگر قصد خرید گیتار الکتریکی دارید خوب است آن را به یک آمپلی فایر متصل نموده و همه سوییچ ها و ناب های آن را تغییر داده تا اطمینان حاصل کنید که گیتار از لحاظ الکترونیکی سالم می باشد. چنانچه صداهایی اضافی موقع تغییر ناب ها و سوییچ ها شنیدید این احتمال وجود دارد که مدار گیتار انتخابی شما کثیف شده باشد. هر چند این مورد نیز مانند موارد قبلی قابل برطرف شدن می باشند ولی شما قصد خرید گیتاری را دارید که فاقد هر مشکلی بوده تا تجربه نوازندگی لذت بخشی داشته باشید.

۶. از دیگر نکات مهم و کلیدی در راهنمای خرید گیتار این است که افراد مبتدی باید گیتار با سایز مناسب خریداری نمایند. اندازه گیتار تاثیر مستقیمی بر راحتی نوازنده دارد. به ویژه اگر هنرجو کودک باشد چرا این قشر نمی توانند به آسانی با گیتارهای یاز استاندارد به نواختن بپردازند و این امر سبب می شود آن طور که باید در نوازندگی پیشرفت نداشته باشند. به همین خاطر شرکتهای مختلف گیتارهای سطح مبتدی را در سایزهای مختلف تولید کرده اند تا راحتتر به نوازندگی بپردازید.

۷. در پایان راهنمای خرید گیتار ، سعی کنید گیتارهایی با برندهای ثابت شده مانند Maton, Washburn, Epiphone و Fender را جزو گزینه های انتخاب خود قرار دهید. در زمینه تولید گیتار شرکتهای سازنده معتبری وجود دارند. همه این شرکتها گزینه های ارزان قیمتی نیز دارند که با مشخصاتی که از یک برند مدنظر شماست مطابقت دارد. البته در نسخه های پایه می توان گزینه های ارزان قیمت تر و بهتری نیز پیدا نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو