تاثیر ویتامین ای در درمان کیست سینه

منبع: اوما

132

1399/9/4

16:13


تاثیر ویتامین ای در درمان کیست سینه

پیدا شدن یا احساس کردن یک بافت جدید در سینه برای همه خانم ها بسیار ناخوشایند است و می تواند استرس زیادی ایجاد کند و یا حتی باعث ایجاد شوک باشد. معمولا در همان وهله اول خانم ها نگران این موضوع هستند که آیا می توانند از شیمی درمانی استفاده کنند یا باید جراحی انجام دهند؟ اما نباید نگران باشید و ابتدا باید این موضوع بررسی شود؛ زیرا بسیاری از کیست های ایجاد شده در سینه ها خوش خیم بوده و به راحتی با یک دوره درمانی دارو حل می شود. به علاوه شما بانوان اومایی عزیز باید به این نکته توجه داشته باشید که خود استرس نیز می تواند همه چیز را بددتر کند. در این مقاله می خواهیم در مورد تاثیر ویتامین ای در درمان کیست سینه با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آیا ویتامین ای می تواند کیست سینه را درمان کند؟

با اینکه در صورت احساس هرگونه بافت و توده در سینه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و معاینه شوید اما استفاده از برخی ویتامین ها مانند ویتامین ای یا سایر موارد طبیعی نیز می تواند به درمان شما کمک کند. به عنوان مثال نتایج یک مطالعه در سال 2015 که در مجله تحقیقات پرستاری و مامایی ایران منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه 200 واحد بین المللی ویتامین E می تواند به طور قابل توجهی علائم کیست سینه را کاهش دهد. شرکت کنندگان در مطالعه، حدود یک ماه قبل از شروع مطالعه با انجام آزمایش سطح درد خود را مشخص کردند و بعد از شروع نیز هر روز میزان درد خود را در یک جدول مشخص ثبت می کردند.

این شرکت کنندگان تنها بعد از یک ماه مصرف ویتامین E بصورت روزانه سطح درد بیمار از نمره ارزیابی شده 9.1 به 5.1 کاهش یافت. در طول ماه دوم مطالعه، سطح درد مجدداً به طرز چشمگیری کاهش یافت و به رتبه ارزیابی شده 2.3 رسید. البته ویتامین E تنها ماده مورد آزمایش در این مطالعه نبود. گروه دوم شرکت کنندگان به جای ویتامین E 40 میلی گرم ویتامین B6 دریافت نموده و آن ها نیز سطح بهبودی مشابهی را تجربه کردند.

فیبروآدنوما و ویتامین E

کشف یک توده لاستیکی سفت و سخت در زیر پوست پستان شما می تواند باعث ناراحتی و استرس شدید شود. فیبروآدنوم ها نوعی کیست سینه می باشند که معمولاً بدون درد هستند و اغلب دارای فرم صاف و گرد هستند که به راحتی حرکت می کنند. مطالعات انجام شده بر روی ویتامین E و تاثیر آن بر روی این کیست ها نشان داد که ویتامین E برای درمان این نوع توده های پستانی بی اثر است.

خوشبختانه، با وجود بافت مزاحم، فیبروآدنوم های ساده سرطانی نیستند و قابل درمان می باشند. به علاوه خطر ابتلا به سرطان پستان را نیز افزایش نمی دهند. بدی این نوع کیست ها این است که ممکن است تعداد آن ها در یک یا هر دو سینه شما زیاد باشد و شما را ناراحت کند.

اگرچه فیبروآدنومای ساده شایع است، اما بیش از یک نوع فیبروآدنوم وجود دارد. انواع فیبروآدنوم ها عبارتند از:

فیبروآدنومای نوجوانان:

این نوع بیشتر در دختران 10 تا 18 ساله ایجاد می شود و اگرچه ممکن است بزرگ باشند اما با گذشت زمان معمولاً کوچک می شوند یا کاملاً از بین می روند و خطر خاصی ایجاد نمی کنند. هرچند فرد مبتلا حتما باید توسط متخصص معاینه شود.

فیبروآدنومای غول پیکر:

به توده های فیبروآدنوم که قطر آن ها به بیش از 2 اینچ یا تقریباً 5 سانتیمتر می رسد فیبروآدنومای غول پیکر می گویند. ممکن است این توده ها جایگزین بافت های پستان شوند و به همین دلیل باید هرچه سریع تر تحت نظر متخصص درمان شوند.

فیبروآدنوم های پیچیده:

نوع پیچیده فیبروآدنوم ها توسط پاتولوژیست ها (متخصص خون) تشخیص داده می شود. این فیبروآدنوم ها می توانند تکثیر یابند و به همین دلیل باید با جراحی برداشته شوند.

تاثیر ویتامین ای بر درمان سرطان پستان

طبق نظر بنیاد سرطان پستان ویتامین E می تواند در روند بهبودی جراحی مفید باشد و عوارض پرتودرمانی و شیمی درمانی را کاهش دهد. بیمارانی که دوکسوروبیسین مصرف می کنند هنگام مصرف مکمل ویتامین E ریزش مو کمتری دارند و افراد مبتلا به آمیودارون اگر ویتامین ای مصرف کنند ریه هایشان کمتر دچار آسیب می شود.

آیا ویتامین ای درد را هم کاهش می دهد؟

مطالعه ای که در سال 2017 در مجله آموزش و ارتقا Health سلامت منتشر شد، نشان داد که مصرف 400 واحد بین المللی ویتامین E در هر روز به مدت دو ماه می تواند به کاهش درد پستان که در طول چرخه قاعدگی اتفاق می افتد کمک کند؛ بنابراین باید این مکمل را با نظر پزشک و برای موارد خاص استفاده کنید.

سایر درمان های دیگر همراه با مکمل ویتامین E نیز می تواند به کاهش حساسیت و توده ها کمک کند. افراد مبتلا به کیست سینه علاوه بر مصرف ویتامین ای باید مصرف کافئین را کاهش دهند، بیشتر ورزش کنند و خوردن چربی های حیوانی موجود در رژیم غذایی مانند لبنیات و گوشت را نیز کمتر کنند. به علاوه این افراد باید از سوتین های مناسب استفاده نمایند، به هیچ وجه سیگار نکشند و در هنگام دردهای شدید می توانند از کمپرس آب گرم استفاده کنند.

آیا تنها یک نوع مکمل ویتامین ای وجود دارد؟

خیر. با اینکه کپسول های ویتامین ای در همه داروخانه ها تنها با همین نام فروخته می‌شوند و معمولا از نوع آلفا توکوفرول هستند اما باید بدانید که ویتامین ای هشت نوع دارد که در چهار دسته آلفا، بتا، دلتا و گاما شناخته می شوند. هر کدام از این موارد نقش خاصی در بدن ایفا می کنند. با این حال آلفا توکوفرول متداول ترین نوع ویتامین E موجود در مکمل ها است. این ماده در سطح بالایی در جریان خون یافت می شود و در کاهش رادیکال های آزاد مبتنی بر اکسیژن موثر است. طبق گفته موسسه لینوس پاولینگ دانشگاه ایالتی اورگان، استفاده از این نوع مکمل تنها روشی است که در کاهش کمبود ویتامین E موثر است. این نوع ویتامین E را می توانید در آجیل و دانه ها و روغن های آن ها و به علاوه موادی مانند اسفناج، ماهی قزل آلا و آووکادو پیدا کنید.

نوع دیگر ویتامین ای به نام گاما توکوفرول رادیکال های آزاد مبتنی بر نیتروژن را هدف قرار داده و نقش آلفا توکوفرول را تکمیل می کند. این ماده به وفور در روغن بذر کتان و روغن گل مغربی و در مغزها و دانه هایی مانند گردو، دانه کدو تنبل و دانه کنجد یافت می شود.

استفاده از ویتامین ای بصورت طبیعی بهتر است!

مکمل های ویتامین E به دو صورت طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارند. معمولا انواع طبیعی آن ها مانند D-alpha-tocopherol دارای حرف D در ابتدای نام خود هستند؛ اما نوع مصنوعی آن ها دارای یک DL در جلوی نام خود می باشند. در مورد ویتامین های مانند ویتامین سی انواع مصنوعی و طبیعی هر دو یک اثر را بر بدن دارند اما در مورد ویتامین ای حالت طبیعی عملکرد بهتری ایجاد می کند.

به علاوه برای دریافت هر چهار نوع توکوفرول در رژیم غذایی خود به دنبال مکمل هایی باشید که از روغن سویا یا روغن جوانه گندم تهیه شده اند. مکمل هایی که از روغن نخل یا سبوس برنج استفاده می کنند نیز چهار نوع توکوترینول را دارا هستند و بسیار مفید می باشند.

سخن آخر

ویتامین ای یکی از مهم‌ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که می تواند در درمان کسیت های سینه و تسریع روند بهبودی به شما کمک کند؛ اما یادتان باشد جای درمان را نمی گیرد و شما تا درمان کامل باید حتما تحت نظر پزشک متخصص خودتان باشید.

Dr. Michele Morrow, Board Certified Physician .Does Vitamin E Prevent Breast Cancer?  May 2002

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو