ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو

ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو


منبع: تالاب

110

1399/9/23

20:52


ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو

با توجه به خواص فراوانی که عسل و روغن زیتون از آن برخوردار هستند باید گفته شود که ترکیب این دو ماده طبیعی در زیبایی و سلامت مو و پوست کاربرد بسیار زیادی دارند که در انتهای این مقاله به برخی از دستورالعمل ها و روش استفاده از این ماسک طبیعی اشاره خواهیم کرد.

 

روغن زیتون از میوه های درخت زیتون استخراج می شود که با نام علمی آن شناخته می شود و در بسیاری از غذاها مورد مصرف قرار می گیرد. در بیشتر جهان به بسیاری از غذاهای اصلی، سالادها و سس ها اضافه می شود، در گذشته به عنوان سوخت لامپ نیز مورد استفاده قرار می گرفت و در بسیاری از محصولات روزانه مانند مواد آرایشی، دارویی و صابون ها مورد استفاده قرار می گرفت و منشا آن درخت زیتون به مناطق مدیترانه ای برمی گردد، اما بعد از آن به همه مناطق در سراسر جهان رسید.

 

این ماده خاصیت مغذی، ضد درد و آرام بخشی دارد و در پزشکی به عنوان ملین و جلوگیری از ترشح آب معده در درمان زخم های متعدد استفاده می شود. همچنین با ماساژ آن در محل ترک ها می توان به از بین بردن چین و چروک صورت ، گردن و ترک خوردگی دست و پا کمک کرد.

 

عسل با طعم شیرین آن مشخص می شود و زنبورهای عسل با جمع آوری شهد گل آن را درست می کنند. شایان ذکر است که عطر و طعم و رنگ عسل با توجه به نوع گل هایی که شهد از آن استخراج شده متفاوت است. عسل سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی و یک شیرین کننده طبیعی است که می توان آن را به چای یا سایر نوشیدنی ها به جای شکر تصفیه شده اضافه کرد.

 

ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو

خواص عسل و روغن زیتون برای سلامتی

ترکیب روغن زیتون و عسل برای سلامتی و زیبایی خواص زیادی دارد که ما در این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

 

۱. صاف کردن موها

استفاده از ۱/۲ فنجان عسل، مخلوط کردن آن با ۱/۴ فنجان روغن زیتون و سپس استعمال آن با استفاده از نوک انگشتان روی مو از ریشه به سمت انتها می تواند به شما در داشتن موهای صاف کمک کند، به این ترتیب که بعد از استعمال موها را با حوله بپوشانید و برای مدت زمان ۳۰ دقیقه روی موهای شما باقی بماند، سپس با شامپو بشویید و بگذارید تا خشک شود، توجه داشته باشید که مخلوط را می توان قبل از استفاده در مایکروویو برای مدت زمان کمتر از 1 دقیقه گرم کرد و حتما هنگام استفاده از روغن زیتون بکر و عسل خالص کنار استفاده شود.

 

۲. درمان بثورات در کودکان

در یکی از مطالعاتی که شامل روغن زیتون، عسل و موم بود، مشاهده شد که این مواد غنی از فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان ها، ضد باکتری ها و قارچ ها قادر به درمان نوزادانی است که از بثورات پوستی در اثر بستن پوشک رنج می برند. استفاده از این مخلوط چهار بار در روز، طی یک دوره هفت روزه نشان داد که علاوه بر درمان بثوراث پوستی مزایای دیگری مانند درمان درماتیت، عفونت قارچی پوست و پسوریازیس نیز دارد.

 

۳. خاصیت مرطوب کنندگی

از روغن زیتون و عسل می توان به همراه سایر مواد به عنوان مرطوب کننده یا ماسک صورت استفاده کرد، به این روش که یک قاشق چای خوری روغن زیتون با یک قاشق چای خوری عسل به همراه یک زرده تخم مرغ مخلوط می کنید و سپس مخلوط را هم بزنید. این مخلوط را روی صورت و گردن قرار داده، برای مدت ۱۵ دقیقه بگذارید روی پوست بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید از دو قاشق چای خوری روغن زیتون با دو قاشق چای خوری عسل استفاده کنید و نصف قاشق چای خوری آب لیمو هم به آن اضافه نمایید و مخلوط را خوب هم بزنید، از این مخلوط به عنوان پاک کننده برای خشکی پوست استفاده کنید.

 

۴. کاهش خطر ابتلا به عفونت ها

مطالعات نشان می دهد که اسید اولئیک موجود در روغن زیتون به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می کند و همچنین عسل حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که این ترکیبات در مبارزه با بیماری های خطرناک نقش دارند. التهاب را کاهش می دهد و از اکسید شدن کلسترول در خون جلوگیری می کند. به این ترتیب با مصرف عسل و روغن زیتون در کنار وعده های غذایی شما می توانید خطر عفونت های مزمن را که با بسیاری از بیماری ها مرتبط است مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری آلزایمر و آرتروز را کاهش دهید.

 

۵. تقویت سلامت قلب

مصرف روغن زیتون و عسل در رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک می کند، از کلسترول مضر در برابر اکسیداسیون محافظت کرده و عملکرد اندوتلیال رگ های خونی را بهبود می بخشند که باعث می شود از لخته شدن ناخواسته خون جلوگیری کند.

 

۶. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مصرف روغن زیتون به دلیل توانایی تأثیر مثبت بر قند خون و حساسیت به انسولین با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است.

 

۷. کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون و عسل می توانند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را که عامل اصلی سرطان در بدن هستند، کاهش دهند و به پیشگیری از سرطان در بدن افراد کمک کند. اما مصرف این ترکیبات طبیعی را در کنار داروها به عنوان یک کمک درمان توصیه می کنیم که حتما باید مصرف آن ها برای بهبود و پیشگیری از سرطان با نظر پزشک صورت گیرد.

 

۸. خواص ضد باکتریایی

روغن زیتون حاوی خواص زیادی است که می تواند برای جلوگیری یا از بین بردن باکتری های مضر از جمله هلیکوباکتری پیلوری که در معده زندگی می کند و منجر به زخم یا سرطان می شود، موثر باشد. عسل نیز یک جایگزین طبیعی برای شکر است که دارای خواص ضدباکتریایی بوده و طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و برخی از مواد مغذی دیگر که برای بدن مفید هستند را فراهم می کند.

 

۹. کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه

برخی از کودکان ممکن است از علائم سرماخوردگی و سرفه رنج ببرند، بنابراین برای کاهش علائم آنها توصیه می شود عسل مصرف کنند. جایی که یک مطالعه نشان داد که اثر عسل در مقایسه با برخی از انواع داروهایی که برای تسکین سرفه استفاده می شود، به ویژه در افرادی که در طول شب از آن رنج می برند، بهتر است.

 

۱۰. بهبود بیماری رفلاکس معده

عسل ممکن است در کاهش خطر ابتلا به ریفلاکس معده (مری) (GERD) نقش داشته باشد. از آنجا که برای درمان مری و روده به خوبی عمل می کند، بنابراین جریان اسید معده و غذاهای هضم نشده به مری کاهش می یابد و شایان ذکر است که این بیماری ممکن است برخی از مشکلات مانند عفونت و سوزش معده را ایجاد کند که مصرف عسل به مرور زمان باعث درمان آن می شود.

ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو

مخلوطی از عسل و روغن زیتون برای پوست

پاک کردن، مرطوب کردن و استفاده از کرم های ضد آفتاب در به دست آوردن پوست تازه و خالص کمک می کند، اما مهم این است که شما هر دوره یک فرآیند لایه برداری برای از بین بردن سلول های مرده پوست انجام دهید که به نوبه خود پوست را تازه می کند به طوری که از مواد مرطوب کننده و مراقبت های روزانه بهره مند می شود.

 

مواد تشکیل دهنده:

۱/۲ قاشق غذاخوری لیمو

۱/۲ فنجان شکر

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۱ قاشق غذاخوری عسل

 

طرز تهیه:
همه مواد را با هم مخلوط کنید اگر مخلوط رقیق است، می توانید شکر بیشتری اضافه کنید و اگر غلیظ است می توانید روغن زیتون و عسل را اضافه کنید تا قوام مناسب حاصل شود.
این اسکراب را می توانید با ماساژ دادن حرکات دورانی به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی بدن و صورت خود اعمال کنید سپس با آب ولرم بشویید، دو تا سه بار در ماه از این ماسک استفاده نمایید تا نتیجه خوبی حاصل گردد.

 

فواید ماسک لایه بردار:

۱. لیمو: منبع طبیعی ویتامین C است و معمولاً برای روشن كردن لكه های حاصل از آفتاب استفاده می شود. این ماده طبیعی منافذ پوست را سفت كرده و رنگ پوست را روشن می كند.

 

۲. شکر: این یک لایه بردار طبیعی و منبع طبیعی اسید گلیکولیک است که با از بین بردن سلول های مرده پوست، رنگ پوست را یکدست و منافذ پوست را تمیز می کند. همچنین باعث بهبود بافت پوست می شود.

 

۳. روغن زیتون: سرشار از ویتامین E است که باعث نرمی و بهبود پوست می شود. این یک ماده مرطوب کننده و ضد پیری طبیعی است.

 

۴. عسل: منبع طبیعی آنتی اکسیدان است که آن را به یک ماده ضد پیری ایده آل تبدیل می کند. این یک مرطوب کننده طبیعی است و دارای خواص ضدباکتری می باشد که برای پوست های مستعد آکنه مفید است.

ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو

مخلوطی از عسل و روغن زیتون برای مو

مواد تشکیل دهنده:

۳ قاشق غذاخوری عسل طبیعی

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون طبیعی

 

 طرز تهیه:

عسل و روغن را به خوبی مخلوط کنید و هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. موها را با شامپو بشویید و خوب خشک کنید. حالا مخلوط را روی مو قرار می دهیم و آن را در سراسر مو پخش می کنیم. این ترکیب را برای مدتی روی مو و پوست سر بمالید و بعد از دقایقی ماساژ، موها را با یک کلاه پلاستیکی می پوشانیم. سپس بعد از نیم ساعت موها را با آب گرم شستشو می دهیم، تفاوت را در یک دوره کوتاه متوجه می شویم و این روند را هفته ای دو بار تکرار می کنیم.

 

۱. درمان شوره سر:

مخلوط عسل و روغن زیتون حاوی ضد عفونی کننده ها و عوامل ضد عفونت است که باعث درمان شوره سر و خارش و بوی نامطبوع مو می شود، علاوه بر این در درمان پسوریازیس، اگزما و سایر بیماری های مختلف قارچی نیز موثر است.

 

۲. درمان خشکی مو:

این مخلوط به عنوان نرم کننده مو عمل می کند؛ زیرا به بازیابی نرمی و لطافت مو کمک می کند که روند درمان آن را تسهیل می کند. این مخلوط را روی مو بمالید، یا به صورت هفتگی آن را به شامپو اضافه کنید و استحمام کنید. تا نتایج دلخواه را بدست آورید.

 

۳. تأمین مواد مغذی به مو:

ممکن است در اثر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید و عوامل مختلف آب و هوایی یا استفاده مکرر از لوازم برقی حالت دهنده مو که گرما تولید می کنند یا به دلیل تغذیه نامناسب و دلایل دیگر مو سلامت خود را از دست بدهد یا کاهش یابد. اما مصرف نمودن این ماسک باعث نشاط، سلامتی و درخشش به مو می شود.

 

۴. جلوگیری از ریزش مو:

چون این مخلوط حاوی ویتامین های بسیاری مانند: ویتامین A و ویتامین E است، علاوه بر آن دارای درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها و قندهایی است که به نوبه خود به محافظت از کراتین در مو، حفظ رطوبت پوست سر و جلوگیری از تجمع میکروب ها کمک می کند که مانع روند رشد مو می شوند.

 

۵. خلاص شدن از شر موهای سفید:

به دلیل افزایش سن یا عوامل ژنتیکی موهای سر به مرور زمان ظاهری سفید به خود می گیرند که چندان خوشایند نیست. اما مصرف ماسک عسل و روغن زیتون به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی آن ها این مشکل را تا حدودی حل می کند.

ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو

عوارض جانبی مصرف عسل

۱. زنان باردار و شیرده:

مصرف عسل در مقادیر متوسط ​​در دوران بارداری و شیردهی بی خطر محسوب می شود؛ اما در مورد اینکه آیا استفاده از آن برای اهداف پزشکی توسط خانم های باردار یا شیرده بی خطر است، اطلاعات کافی در دسترس نیست، بنابراین باید در مقادیر مناسبی از آن با مشورت پزشک صورت گیرد.

 

۴. افراد مبتلا به آلرژی گرده:

خوردن عسل در افرادی که به گرده حساسیت دارند واکنش های آلرژیک ایجاد می کند، بنابراین این افراد باید از خوردن عسل خودداری کنند.

ماسک عسل و روغن زیتون، خواص روغن زیتون و عسل برای پوست و مو

عوارض جانبی مصرف روغن زیتون

۱. زنان باردار و شیرده:

در دوران بارداری یا شیردهی مهم است که از مقادیر بیشتر روغن زیتون در غذاها استفاده نکنید.

 

۲. دیابتی ها:

روغن زیتون ممکن است قند خون را کاهش دهد، بنابراین بیماران دیابتی هنگام استفاده از روغن زیتون باید سطح قند خون خود را بررسی کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو