کنترل فرزندان در فضای مجازی با ۹ ترفند عالی

کنترل فرزندان در فضای مجازی با ۹ ترفند عالی


منبع: آرگا

68

1399/10/10

16:05


امروزه بسیاری از کودکان درگیر فضای مجازی شده اند. کنترل کردن فرزندان در این فضا کار بسیار سختی است ولی در این مطلب به شما چند راهکار می دهیم تا بتوانید با ساده ترین روش ها فرزندان خود را کنترل کنید.

استفاده از فضای مجازی برای کودکان بد نیست و به آن ها اجازه می دهد تا با روش های جدید آشنا شوند و روش های جدید تری را برای زندگی خود انتخاب کنند. در واقع این فضا زمانی اثرات بدی بر فرزندان شما دارد که از آن به نادرستی استفاده شود. از زمانی که این فضا پیشرفت کرده است والدین با چالش های بسیار زیادی رو به رو شده اند و می خواهند که کودکشان در این فضا باشد ولی آسیبی نبیند. در شرایط عادی شاید بتوانید کنترل فرزندان در فضای مجازی را به دست بگیرید ولی اکنون با مجازی بودن مدارس و شرایط پیش آمده و روز های کرونایی این کار برای شما دشواری هایی دارد و کم تر می توانید این فضا را مدیریت کنید

استفاده از فضای مجازی برای کودکان مفید است؟

راه کار های کنترل فرزندان در فضای مجازی

همیشه کشمکش های بسیاری بین کودک و والدین بر سر فضای مجازی وجود دارد و بسیاری از والدین دوست دارند تا راهکار هایی برای کنترل کردن فرزند خود در فضای مجازی را بلد باشند تا بتوانند بدون این که به فرزندشان آسیبی برسد آن ها را کنترل کنند. در ادامه این راهکار ها را برایتان بیان خواهیم کرد.

صحبت کنید

یکی از کار هایی که می توانید برای جلوگیری از آسیب کودک خود توسط فضای مجازی استفاده کنید این است که با آن ها صحبت کنید و از آن ها بخواهید درباره کسانی که در این فضا با آن ها در ارتباط اند برایتان صحبت کنند. باید ارتباط بین شما و فرزندتان آنقدر قوی باشد که فرصت چنین صحبت هایی را داشته باشید. باید به فرزند خود بفهمانید که شما ارزش تعامل های اجتماعی آن ها را می دانید ولی رفتار های تبعیض آمیز را دوست ندارید و آن ها را نا درست می دانید.  به فرزندان خود بیاموزید که از بیان احساسات خود نترسند و هر تجربه جدیدی را با شما و یا یک فرد بالغ دیگر در میان بگذارند. سعی کنید به آن ها توضیح بدهید این فرد بالغ باید معتمد باشد.

درابره فضای مجازی با کودک خود حرف بزنید.

هوشیار باشید

بهتر است به صورت نا محسوس فرزند خود را زیر نظر داشته باشید و حالات او را بررسی کنید و سعی کنید بفهمید که چیزی را از شما پنهان می کند یا خیر. در واقع بسیاری از کودکان زمانی که مورد آزار و اذیت های اینترنتی هستند سردرگم و غمگین اند و بسیاری از آن ها ممکن است اضطراب و استرس بیش از حد داشته باشند. باید بتوانید این حالات را در کودک خود بررسی کنید و در صورت لزوم با او حرف بزنید.

وضع قوانین

سعی کنید برای استفاده از فضای مجازی قوانینی داشته باشید و حتما از یک ساعت مشخص برای این کار استفاده کنید. بهتر است برای جلوگیری از اعتیاد به شبکه های مجازی  و آسیب های رابطه در فضای مجازی نگذارید از یک ساعت معینی بیش تر در این فضا باشند.

استفاده از تکنولوژی

یکی از مهم ترین کار هایی که می توانید برای فرزندان خود انجام بدهید این است که از این فضا برای کودکان خود استفاده کنید و برای این کار باید نکاتی را لحاظ کنید که عبارت اند از :

  • وب کم گوشی را در صورتی که به آن نیاز نیست بپوشانید.
  • برای کودکان خود از ابزار ها و برنامه های مشخصی برای جستوجوی ایمن استفاده کنید تا در صورت وب گردی کودک خیال خودتان از طریق سایت ها راحت باشد.
  • اگر از منابع آموزش آنلاین استفاده می کنند نباید هرگز عکس و نام کامل خود را بنویسند.
  • تنظیمات حریم خصوصی را کنترل کنید.
  • در یافت های اطلاعاتی را به حداقل برسانید.
  • آموزش های لازم را به فرزندان خود بدهید و از آن ها بخواهید که اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن، شماره شناسنامه، آدرس ایمیل و سایر مشخصات شخصی خود را در اختیار دیگران خصوصا افراد غریبه قرار ندهند.

کنترل فرزندان در فضای مجازی

زمان بگذارید.

در این فضا فرزندان خود را یاری کنید و زمانی را برای گذراندن وقت با کودکان در فضای مجازی بگذرانید. می توانید از فرصت های بوجود آمده استفاده کنید و برای فرزندان خود ارتباطات آنلاین و مثبتی را ایجاد کنید. ارتباط گرفتن با دیگران برای کودکان بسیار اهمیت دارد و می تواند رفتار های اجتماعی آنان را نیز قوی تر کند. به کودکان خود آموزش بدهید که هر چیزی را قبول نکنند و محتوا هایی که مناسب سن آن ها نیست را نخوانند زیرا ممکن است اشتباه برداشت کنند و این مسئله موجب ترس و استرس آن ها شود. بهتر است زمان مناسبی را در نظر بگیرید و برای کودک خود بازی های مناسب سنش را پیدا کنید.

تشویق کنید.

می توانید عادت های سالم فرزندان خود را تشویق کنید. در واقع همه قسمت های فضای مجازی برای کودکان مضر نیست و می تواند به فرزندان شما همدلی و  نحوه حرف زدن با دیگران را بیاموزد. بهتر است برای کنترل فرزندان در فضای مجازی مراقب پوشش آن ها جلوی وب کم باشید و اجازه ندهید که از اتاق خواب تماس تصویری برقرار کند. راه های ارتباطی با مدرسه را داشته باشید تا بتوانید در صورت بروز مشکل یا وجود محتوای غیر اخلاقی و نا مناسب با آن ها تماس بگیرید.

کودک خود را تشویق کنید.

زمان حضور در فضای مجازی را کوتاه کنید.

در واقع هرچقدر فرزند شما در معرض این فضا باشد ممکن است بیش تر در برابر تبلیغات قرار بگیرند و عادت های نادرستی را پیشه کنند. تبلیغات بسیار زیادی در این فضا وجود دارد که می تواند بر روح و روان کودک شما اثر بگذارند. در واقع می توانید به فرزند خود آموزش بدهید که تبلیغات آنلاین را شناسایی کند.  و همچنین می توانید از آن ها بخواهید که پیام های منفی را نبینند.

افزایش اوقات خوش در خانه

داشتن اوقات بسیار خوب در خانه منجر به کاهش حضور کودک در فضای مجازی می شود. بهتر است این فضا را برای فرزند خود ایجاد کنید و از آن ها بخواهید که نظرات خود را در رابطه با هر موضوعی بیان کنند. فرزندان خود را تشویق کنید تا به جای گوشه نشینی و کار با گوشی، فعالیت های جسمانی انجام بدهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو