طرز تهیه نان زعفرانی

طرز تهیه نان زعفرانی سوئدی کره و مربا xvc jidi khk cutvhkd

نان زعفرانی یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. نان زعفرانی معمولا به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می شود و طعم و عطر فوق العاده ای دارد. در صورتی که تمایل دارید این نان خوشمزه را برای صبحانه یا عصرانه درست کنید، حتما آنرا به صورت داغ سرو کنید چون این نان وقتی داغ است خیلی خوشمزه تر است. نان زعفرانی بافت بسیار نرمی دارد و به دلیل اینکه در تهیه آن از شیر استفاده می شود، مدت زیادی می توانیم انرا بدون اینکه خشک شود نگهداری کنیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان زعفرانی
آرد نان فانتزی۳ تا ۴ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
کره۵۰ گرم
شیر ولرم¾ پیمانه
شکریک سوم پیمانه
زعفران دم کرده½ قاشق غذاخوری
هل سبز½ قاشق چایخوری
نمک½ قاشق چایخوری
خمیر مایه فوری۲ قاشق چایخوری

دستور پخت نان زعفرانی

مرحله اول

برای تهیه نان زعفرانی پنبه ای ابتدا مواد داخل یخچال را حداقل ۲۰ دقیقه جلوتر از آماده کردن نان بیرون می آوریم و در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمای محیط سازگار شود.تخم مرغ را داخل پیاله ای میشکنیم.

مرحله دوم

سپس در صورت سالم بودن داخل کاسه ای می ریزیم و شکر را به همراه کره به آن اضافه می کنیم و با همزن برقی آن ها را مخلوط می کنیم.بعد زعفران دم کرده را نیز به مواد می افزاییم.نمک و خمیر مایه را به آرد اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا با قاشق آن ها را ترکیب می کنیم و هل را به مواد اضافه می کنیم و مواد را مجددا هم می زنیم. سپس ترکیب آرد را کم کم اضافه می کنیم(حتما از همین نوع آرد استفاده کنید چون آرد قنادی کیفیت این نان را پایین می آورید)

مرحله چهارم

سپس با همزن برقی مواد را هم می زنیم تا خمیر تشکیل شود (می توانید ابتدا با قاشق و بعد از سفت شدن خمیر،دست را چرب کنید و خمیر را مخلوط کنید و آرد را کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد )

مرحله پنجم

حالا خمیری نرم و لطیف و منسجم داریم. ۳ پیمانه آرد که در مواد لازم به آن اشاره کردیم حتما مصرف می شود و شما تا حداکثر ۱ پیمانه دیگر فرجه دارید که اگر خمیر هنوز به دستتان می چسبید کم کم به خمیر اضافه کنید.

مرحله ششم

بعد از اینکه خمیر آماده شد کاسه ای را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم و روی آن را سلفون می کشیم و در جای گرمی می گذاریم تا به مدت ۱ ساعت حجم خمیر ۲ برابر شود.آنوقت خمیر را در کاسه جمع می کنیم.

مرحله هفتم

سپس به مدت ۳۰ ثانیه ورز می دهیم تا هوای داخل آن کاملا خارج شود.بعد خمیر راب ه چانه های ۸۰ گرمی تقسیم می کنیم و روی صفحه کار کمی آرد می پاشیم و هر چانه را با دست به صورت لوله ای در اندازه ۳۰ سانتیمتر شکل می دهیم.

مرحله هشتم

حالا لبه های هر دو طرف لوله را داخل خمیر جمع می کنیم تا شبیه به حرف c شود و سینی فر را بیرون می آوریم وکف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم و چانه های خمیر فرم داده را با فاصله داخل سینی می چینیم.

مرحله نهم

سپس سینی را کنار دستگاه بخور یا بخار کتری قرار می دهیم تا به مدت ۲۰ دقیقه مجددا خمیرها استراحت کنند. سپس ۱۰ دقیقه که از استراحت خمیرها گذشت، فر را روشن می کنیم و روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.

مرحله دهم

بعد برای تهیه مایه رومال نان ها ۱ عدد تخم مرغ را داخل پیاله ای می شکنیم و کمی وانیل و زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم و با چنگال مواد را مخلوط می کنیم تا تخم مرغ از لختی خارج شود و مواد ترکیب شوند.

مرحله یازدهم

قلمو را داخل این مایه می زنی و روی خمیرهای فرم داده می کشیم و سینی را داخل فر گرم شده می گذاریم و یک ظرف آب نیز همراه سینی داخل فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا نان ها به مدت ۲۰ دقیقه بپزند.

مرحله دوازدهم

پس از اینکه نان ها پخته شدند سینی را از فر بیرون می آوریم و روی نانها پارچه ای می اندازیم و اجازه می دهیم تا از دما بیافتند و آنگاه نان های زعفرانی را از کاغذ روغنی جدا می کنیم و در سبد می چینیم.نوش جان