خواص دمنوش زعفران + طرز تهیه

منبع: زیبامون

161

1399/10/22

11:35


در این بخش از زیبامون با تمام خواص دمنوش زعفران آشنا بشید و طرز تهیه دمنوش زعفران رو یاد بگیرید.

خواص دمنوش زعفران + طرز تهیه

زعفران (Saffron) یکی از ادویه های باارزش و قدیمی هست که به عنوان عنصر اصلی برای افزودن رنگ، طعم و عطر در تهیه غذا و دسر در کشورهای خاورمیانه، ایران، هند و اروپا مورد استفاده قرار میگیره. علاوه بر این زعفران به دلیل فواید بی شماری که به همراه داره در طب سنتی هم کاربرد خیلی زیادی داره.

دمنوش زعفران یا چای زعفران، یکی از دمنوش های فوق العاده خوش رنگ و بویی هست که دارای فواید بیشماری بوده و اگه نحوه درست استفاده از دمنوش زعفران رو بدونید و به مقدار مناسبی از این چای خوش عطر و طعم استفاده کنید، میتونید از مزایای سلامتی دمنوش زعفران بهره مند بشید.

دمنوش زعفران و دارچین، دمنوش زعفران و زنجبیل، دمنوش زعفران و گل محمدی، دمنوش زعفران و هل، دمنوش زعفران و گلاب و غیره همگی جز نوشیدنیهای گرم و فوق العاده خوشمزه ای هستند که تاثیر خیلی خوبی در بهبود روحیه و خلق و خو و همچنین ایجاد شادابی و طراوت برای بدن هستند.

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام خواص و فواید دمنوش زعفران اشاره کردیم و طرز تهیه دمنوش زعفران رو هم براتون آماده کردیم. با ما همراه باشید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

 

مواد معدنی و ویتامینهای موجود در زعفران

چای یا دمنوش زعفران سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هست و میتونه فواید قابل توجهی برای سلامتی بدن فراهم کنه. به طور کلی یک قاشق چای خوری زعفران حاوی موارد زیر هست:

  • کالری: 12
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات ها: 3 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 0 گرم

 

زعفران یک منبع بسیار عالی و خوب از ترکیبات زیر نیز محسوب میشه:

  • ویتامین سی
  • منگنز
  • اهن
  • پتاسیم
  • منیزیم

علاوه بر این زعفران یک منبع عالی از مس نیز هست، این ماده معدنی تاثیر خیلی خوبی در مراقبت و پشتیبانی از سیستم عصبی بدن داره و به تولید گلبول های قرمز خون کمک میکنه و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی مانع از آسیب سلولی شده و از بروز بیماری های مزمن در بدن جلوگیری میکنه.

 

زعفران

 

حتما بخوانید: ماسک زعفران برای پوست + آموزش

 

خواص دمنوش زعفران

 

1. دمنوش زعفران برای تسکین افسردگی (ضدافسردگی)

مطالعات بالینی ثابت کردند که چای زعفران میتونه علائم افسردگی رو به همان اندازه داروهای ضد افسردگی، درمان کنه. دمنوش زعفران میتونه سطح سروتونین در مغز رو افزایش بده و بر همین اساس در درمان اختلالات افسردگی بسیار موثر و مفید هست.

 

2. دمنوش زعفران برای حفظ سلامتی قلب

چای زعفران با تقویت سیستم گردش خون میتونه به کاهش خطر بیماری های قلبی هم کمک کنه. علاوه بر این، آنتی اکسیدانهای موجود در زعفران میتونن سطح کلسترول و فشار خون رو هم کم کنند و از این طریق خطر ابتلا به مشکلات قلبی رو کم میکنه. همچنین زعفران منبع خوبی از مواد معدنی مهم برای سلامت قلب مانند منیزیم و پتاسیم نیز هست.

 

3. دمنوش زعفران برای قاعدگی

درد و ناراحتی همراه با قاعدگی از جمله مشکلات رایج در بین خانمهاست که معمولا با تغییر سطح هورمونها در بدن از جمله سروتونین همراه هست. از آنجا که دمنوش زعفران میتونه سطح سروتونین رو افزایش بده، به همین دلیل میتونه تاثیر خوبی در تسکین درد و ناراحتی قاعدگی هم داشته باشه.

بنابراین اگر دچار PMS یا سندرم قبل از قاعدگی هستید، توصیه میشه به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از قاعدگی، 2 بار در روز، دمنوش زعفران استفاده کنید. استفاده از دمنوش زعفران در طول دوره قاعدگی و خونریزی ماهانه میتونه تا 50 درصد موارد گرفتگی، نفخ، تحریک پذیری، درد و خستگی ناشی از عادت ماهانه رو کاهش بده.4

 

دمنوش زعفران

 

حتما بخوانید: این دمنوش ها پیش از قاعدگی به کمک تان می آیند

 

4. دمنوش زعفران دارای خواص ضد سرطانی

کروسین (Crocin) و کروستین (crocetin) آنتی اکسیدانهایی به نام کاروتنوئیدها هستند که باعث ایجاد رنگدانه های گیاهی غنی مثل رنگ قرمز در زعفران میشن. مطالعات ثابت کردند که این آنتی اکسیدانها دارای اثرات ضد سرطانی و ضد توموری در بدن هستند. (البته این موضوع هنوز هم در حال بررسی هست).

اما با این حال، دمنوش زعفران سرشار از آنتی اکسیدانهای مختلف و زیادی هست که میتونه از بدن در برابر آسیب سلولی محافظت کنه. این آسیبها توسط عواملی مانند افزایش سن، محیط و سبک زندگی ایجاد میشن و با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان در ارتباط هستند.

 

5. دمنوش زعفران برای تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

زعفران یکی از غنی ترین منابع ریبوفلاوین یا همان ویتامین B هست که در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هست. این ماده با التهاب در بدن که میتونه منجر به بیماری های مزمن مثل سرطان بشه، مبارزه میکنه و برخی تحقیقات هم نشون دادند که ممکنه از مغز در برابر بیماری های شناختی و میگرن هم محافظت کنه.

علاوه بر این دمنوش زعفران حاوی آنتی اکسیدانی به نام safranal هم هست و میتونه فعالیت ضد باکتری و ضد ویروسی رو در بدن افزایش بده، تاثیر خوبی در بهبود کیفیت خواب داشته باشه و از این طریق باعث عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی بدن میشه.

 

6. دمنوش زعفران برای تقویت حافظه

همانطور که در بالا اشاره شد زعفران حاوی دو ماده شیمیایی به نام کروسین و کروستین هست که به عقیده محققان تاثیر خوبی در بهبود یادگیری و تقویت حافظه دارند. طبق آزمایشات انجام شده در این زمینه به این نتیجه رسیدند که زعفران میتونه به بهبود مشکلات یادگیری و حافظه کمک کنه.

 این تحقیق امیدوار کننده نشون میده که زعفران ممکنه در درمان بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون که بر روی مغز تأثیر گذار هستند هم اثربخشی خوبی داشته باشه.

 

حتما بخوانید: جلوگیری از کاهش بینایی با زعفران

 

خطرات احتمالی و عوارض جانبی دمنوش زعفران

اگرچه زعفران برای اکثر مردم بی خطر هست و به عنوان یکی از ادویه های رایج در تهیه بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار میگیره اما، استفاده زیاد از دمنوش زعفران ممکنه با عوارض جانبی و خطراتی همراه باشه که در ادامه به برخی از عوارض جانبی دمنوش زعفران اشاره کردیم:

 

1. ایجاد حساسیت و آلرژی

اگر جز افرادی هستید که به زیتون حساسیت دارید ممکنه به زعفران هم حساسیت نشان دهید، بنابراین باید در مصرف دمنوش زعفران بیشتر احتیاط کنید.

 

2. دمنوش زعفران و سقط جنین 

تحقیقات ثابت کرده که استفاده از دمنوش زعفران میتونه انقباضات رحمی رو بیشتر کنه و ممکنه منجر به سقط جنین بشه. بنابراین زنان باردار باید در ماه های اولیه بارداری خود از مصرف دمنوش زعفران خودداری کنند.

 

چای زعفران

 

3. دمنوش زعفران و افزایش ضربان قلب

افراد مبتلا به بیماری های قلبی باید در استفاده از دمنوش زعفران احتیاط داشته باشند، زیرا ممکنه استفاده از زعفران و دمنوش زعفران بر روی ضربان قلب آن تاثیر گذار باشه و علائم مربوط به بیماران قلبی رو بدتر کنه.

 

4. دمنوش زعفران و کاهش فشار خون

استفاده از زعفران و دمنوش زعفران باعث کاهش فشار خون میشه، بنابراین اگر به طور زمینه ای با مشکل پایین بودن فشار خون مواجه هستید، بهتره از نوشیدن چای زعفران و استفاده از زعفران خودداری کنید.

 

5. دمنوش زعفران و ایجاد تداخل دارویی

اگر از داروی مخصوص افزایش فشار خون استفاده می کنید باید از مصرف دمنوش زعفران خودداری کنید؛ چراکه زعفران باعث پایین اومدن فشار خون میشه و اثربخشی دارو رو از  بین میبره.

علاوه بر این زعفران ممکنه باعث ایجاد حالت شیدایی در افرادی که برای اختلال دو قطبی دارو مصرف می کنند هم بشه.

 

حتما بخوانید: کمیاب ترین مواد غذایی در جهان!

 

طرز تهیه دمنوش زعفران

برای تهیه دمنوش زعفران میتونید از روشی که در ادامه توضیح دادیم استفاده کنید:

 

1. ابتدا چند رشته زعفران رو در زعفران ساب بریزید و به خوبی پودر کنید.

2. زعفران سابیده شده رو در قوری بریزید و در صورت تمایل یک قاشق چای خوری چای سیاه یا سفید به آن اضافه کنید.

3. اگر ممنوعیتی در مصرف دارچین، هل، گل محمدی، زنجبیل، گلاب و غیره ندارید میتونید برای اینکه دمنوش زعفران شما خوش طعم بشه مقداری از این ادویه ها رو هم به ظرف دمنوش خود اضافه کنید و دمنوش زعفرانی با طعم و عطر بهتری داشته باشید.

4. قوری رو با آب جوش پر کرده و اجازه بدید دمنوش زعفران به مدت 10 الی 15 دقیقه روی بخار کتری دم بکشه.

5. شما میتونید دمنوش زعفران و دارچین، دمنوش زعفران و زنجبیل، دمنوش زعفران و هل و دمنوش زعفران و گل محمدی که درست کردید رو با مقداری عسل شیرین کرده و از نوشیدن دمنوش زعفران و عسل لذت ببرید.

 

دمنوش زعفرون

 

مقدار مجاز استفاده از دمنوش زعفران چقدر است؟

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه اگر مقدار استفاده از زعفران برای تهیه دمنوش زعفران بسیار کم باشه، استفاده از آن برای تمام افراد مجاز بوده و هیچ عوارض جانبی به همراه نداره. به طور میانگین استفاده از 1/4 قاشق چای خوری زعفران برای تهیه 4 فنجان دمنوش زعفران کافی هست و این مقدار برای تمام افراد بی خطر و ایمن محسوب میشه.

 

سخن آخر

زعفران یکی از ادویه های خوش رنگ و عطر و گران قیمتی هست که فواید سلامتی خیلی زیادی رو به همراه داره. شما میتونید با درست کردن دمنوش زعفران، از تمام فواید و مزایای این ادویه خوش عطر و رنگ بهره مند بشید. اما باید دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از دمنوش زعفران در دوران بارداری استفاده نکنید و در سایر موارد نیز، از زیاده روی در مصرف دمنوش زعفران خودداری کنید؛ چرا که ممکنه با عوارض جانبی استفاده از زعفران مواجه بشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو