10 عوارض قرص ال دی که باید بدانید

منبع: زیبامون

209

1399/11/25

14:56


در این بخش از زیبامون به تعدادی از عوارض جانبی قرص ال دی که باید بدانید اشاره کردیم.

10 عوارض قرص ال دی که باید بدانید

قرص های جلوگیری از باردای مثل قرص ال دی، یکی از روش های هورمونی برای پیشگیری از بارداری هستند و جز روشهای رایج برای این منظور محسوب میشن. اگرچه این قرص ها در جلوگیری از بارداری بسیار موثر هستند اما ممکنه دارای عوارض جانبی نیز باشند و ممکنه این عوارض جانبی از یک شخص به شخص دیگر متفاوت باشه.

در واقع عملکرد قرص های جلوگیری از بارداری مثل قرص ال دی به این صورت هست که از تخمک گذاری در بدن زنان جلوگیری میکنه؛ به این معنی که هیچ تخمکی برای ترکیب شدن با اسپرم در بدن زنان وجود نخواهد داشت و بارداری ایجاد نمیشه.

علاوه بر این، از قرص ال دی یا قرص های جلوگیری از بارداری برای درمان نامنظمی قاعدگی، قاعدگی های دردناک و سنگین، آندومتریوز، کیست و سندرم قبل از قاعدگی (PMS) هم مورد استفاده قرار میگیره.

عوارض جانبی قرص ال دی از یک شخص به شخص دیگر متفاوت هست و ممکنه برخی از خانمها بعد از استفاده از قرص ال دی با عوراضی همچون لکه بینی، حالت تهوع یا حساس شدن پستان ها مواجه بشن. 

اگر قصد دارید با عوارض جانبی قرص ال دی آشنا بشید حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه بمانید و اطلاعات مفید و کاملی در این زمینه کسب کنید.

 

عوارض قرص های جلوگیری از بارداری به چه صورت است؟

قرص های جلوگیری از بارداری مثل قرص ال دی، بر میزان هورمون های فرد تاثیر میگذارند و منجر به عوارض جانبی مختلفی میشن. این عوارض معمولا در طی 2 تا 3 ماه برطرف میشه اما ممکنه در برخی از خانمها ادامه دار و طولانی تر باشه.

در ایالات متحده، حدود 12.6 درصد از زنان از سنین 15 تا 49 سال، از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند؛ چراکه استفاده از این قرص ها برای اکثر خانمها بی خطر هست.

اگر بعد از مصرف چند دوره از این قرص های جلوگیری از بارداری متوجه شدید که عوارض این قرص ها ادامه دار و بسیار ناخوشایند هست، لازمه که حتما به پزشک زنان مراجعه کنید و نوع قرص یا روش جلوگیری از بارداری خودتون رو تغییر بدید.

در ادامه به تعدادی از رایج ترین عوارض جانبی قرص ال دی یا همان قرص جلوگیری از بارداری اشاره کردیم:

 

قرص جلوگیری از بارداری

 

1. لکه بینی بین دوره های پریود از عوارض قرص ال دی

لکه بینی بین دوره های قاعدگی از جمله عوراض جانبی هست که ممکنه بعد از مصرف قرص ال دی با اون مواجه بشید و این نوع از لکه بینی چیزی شبیه به خونریزی کم یا ترشحات قهوه ای هست که ممکنه باعث ایجاد نگرانی در خانم ها بشه.

این لکه بینی به این دلیل اتفاق می افته که بدن با تغییر سطح هورمون ها سازگار میشه و رحم نیز به داشتن لایه ضخیم تر سازگار میشه.

اگر قرص ال دی یا هر قرص جلوگیری از بارداری رو به طور منظم و در یک ساعت خاص مورد استفاده قرار بدید میتونید از خونریزی یا لکه بین بین دوره های پریود جلوگیری کنید.

 

2. حالت تهوع از عوارض قرص ال دی

برخی از افراد هنگام ابتدای مصرف قرص ال دی، حالت تهوع خفیفی رو تجربه می کنند، اما این حالت معمولا کوتاه مدت بوده و فروکش میکنه. بنابراین اگه این قرص رو همراه با غذا و یا هنگام خواب مصرف کنید ممکنه با این عوارض مواجه نشید.

استفاده از قرص ال دی یا هر قرص جلوگیری از بارداری نباید باعث بشه که همیشه احساس بیماری یا حالت تهوع داشته باشید. اگر حالت تهوع شما بعد از استفاده از این قرص ها شدید هست یا چند ماه طول میکشه، بهتره حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

 

3. حساس شدن سینه ها از عوارض قرص ال دی

مصرف قرص ال دی معمولا باعث افزایش حساسیت پستان ها میشه. به خصوص اگر مصرف این قرص ها رو خودسرانه و بدون تجویز پزشک شروع کنید. همراه با افزایش حساسیت پستان، هورمون های موجود در قرص ال دی، میتونه باعث بزرگتر شدن سینه ها بشه.

اگر احساس کردید بعد از مصرف قرص ال دی، درد و حساسیت پستان ها بسیار زیاد شده و تغییراتی هم در اندازه و شکل سینه ها به وجود میاد لازمه حتما این موضوع رو با پزشک در میون بگذارید.

 

4. سر درد و میگرن از عوارض قرص ال دی

هورمون های موجود در قرص های جلوگیری از بارداری میتونن باعث ایجاد یا افزایش دفعات سردرد و میگرن هم بشن. تغییر در هورمون های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) میتونه باعث تحریک میگرن بشه و این نوع از سر درد و افزایش بده. البته این علائم سر درد ممکنه با توجه به دوز و نوع قرص مورد استفاده متفاوت باشه. به عنوان مثال، قرص های که دوز پایینی از این هورمون ها رو دارند، به احتمال کمتری باعث ایجاد این علائم خواهند شد.

بنابراین اگر سابقه میگرن و سر درد شدید دارید بهتره قبل از مصرف قرص ال دی، حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین نوع این قرص های جلوگیری از بارداری برای شما تجویز بشه.

 

5. افزایش وزن از عوارض قرص ال دی

افزایش وزن یکی از رایج ترین عوارض جانبی قرص های جلوگیری از بارداری هست و معمولا این موضوع در لیست عوارض جانبی این نوع از قرص ها وجود داره. 

از نظر تئوری، قرص های جلوگیری از بارداری (قرص ال دی) میتونن منجر به افزایش احتباس مایعات یا وزن آب در بدن بشن و همچنین میتون منجر به افزایش چربی یا توده عضلانی هم بشن. اما با این حال ممکنه برخی از افراد بعد از مصرف قرص ال دی، کاهش وزن رو هم تجربه کنند.

 

قرص ال دی

 

حتما بخوانید: ترشح شیر بدون بارداری چه زمانی نگران کننده است ؟

 

6. عوارض قرص ال دی بر اعصاب و خلق و خو

هورمون ها تاثیر زیادی بر روی اعصاب، روحیه و خلق و خو دارند. تغییر در سطح هورمون ها  که معمولا بعد از مصرف قرص LD ایجاد میشه، میتونه بر روحیه فرد تأثیر گذار باشه. بنابراین اگر بعد از مصرف قرص ال دی، متوجه تغییرات خلقی شدید بهتره حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین نوع قرص جلوگیری از بارداری برای شما تجویز بشه.

 

7. عقب افتادن پریود از عوارض قرص ال دی

مصرف قرص ال دی میتونه منجر به ایجاد دوره های پریود با خونریزی بسیار سبک یا عقب افتادن پریود بشه. این موضوع به دلیل هورمون هایی هست که در این قرص ها مورد استفاده قرار میگیره. اگرچه عوامل مختلفی مثل استرس، بیماری، مسافرت، مشکلات هورمونی و مشکلات تیروئیدی میتونن باعث عقب افتادن یا از دست دادن یک دوره پریود بشن اما استفاده مداوم از قرص های جلوگیری از بارداری هم از جمله عوامل اصلی پریود نشدن هستند.

با توجه به نوع جلوگیری از بارداری که مورد استفاده قرار میدید شما میتونید با استفاده از قرص ال دی، مانع از پریود شدن بشید.

 

8. کاهش میل جنسی از عوارض قرص ال دی

استفاده از قرص ال دی در برخی از افراد بر روی میل جنسی انها نیز تاثیر گذار هست و ممکنه باعث کاهش میل جنسی بشه. این مشکل نیز به دلیل تغییرات هورمونی هست که بعد از مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به وجود میاد.

 

9. تغییر در ترشحات واژن از عوارض قرص ال دی

هنگام مصرف قرص ال دی ممکنه متوجه تغییراتی در ترشحات واژن هم بشید. این تغییرات ممکنه باعث افزایش یا کاهش ترشحات واژن بشه و یا تغییراتی در ماهیت ترشحات ایجاد بشه. این تغییرات معمولا مضر نیستند، اما تغییر در رنگ یا بو ترشحات واژن میتونه نشون دهنده عفونت واژن باشه.

اگر بعد از مصرف قرص جلوگیری از بارداری دچار خشکی واژن میشید و این مشکل در رابطه جنسی شما تاثیر گذار هست بهتره از ژلهای روان کننده مثل ژل لوبریکانت استفاده کنید.

 

10. تغییرات چشم از از عوارض قرص ال دی

برخی از تحقیقات تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص ال دی و ضخیم شدن قرنیه چشم رو مرتبط دانسته اند. اگرچه این موضوع، مشکل و خطری برای چشم نداره اما ممکنه در هنگام استفاده از لنزهای تماسی و آرایشی دچار مشکل بشید و لنزهایی که همیشه مورد استفاده قرار میدادید رو نتونید به راحتی استفاده کنید.

اگر جز افرادی هستید که از لنز استفاده می کنید در صورت مشاهده تغییر در بینایی یا تحمل لنز میتونید با چشم پزشک خود صحبت کنید.

 

قرص پیشگیری از بارداری

 

حتما بخوانید: زیبایی و مراقبت‌ های پوستی در دوران بارداری

 

ریسک و خطرات مربوط به استفاده از قرص ال دی

استفاده از قرص ال دی و سایر قرص های جلوگیری از بارداری برای اکثر خانمها (چه متاهل و چه مجرد) بی خطر هست. اما با این حال ممکنه برخی از افراد بعد از مصرف قرص ال دی دچار مشکلاتی بشن که لازمه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی حتما استفاده از این قرص ها رو زیر نظر پزشک زنان شروع کنند.

طبق گزارشاتی که برای ریسک و خطرات مربوط به استفاده از قرص ال دی وجود داره، اینطور بیان شده که مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است خطر لخته شدن خون و فشار خون یا فشار خون بالا رو در فرد افزایش بده و منجر به حمله قلبی یا سکته بشه.

اگر لخته خون وارد ریه ها بشه، میتونه باعث آسیب جدی یا مرگ هم بشه. این عوارض جانبی اگرچه بسیار نادر هستند اما جدی بوده و باید حتما در نظر داشته باشید.

 

قرص ال دی برای چه کسانی نامناسب است؟

 

  • افرادی که فشار خون بالا و درمان نشده دارند
  • خانم هایی که سیگار می کشند و سن آنها بالای 35 سال هست
  • افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند
  • افرادی که دارای میگرن هستند
  • خانمهایی که سابقه سرطان پستان یا سرطان آندومتر دارند

 

اگر دارای مشکلات بالا هستید و بعد از مصرف قرص ال دی با علائم زیر مواجه شدید لازمه حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این مواد ممکنه نشان دهنده یک مشکل جدی برای سلامتی شما باشند:

 

  • درد شدید شکم
  • درد قفسه سینه، تنگی نفس، یا هر دو
  • سردردهای شدید
  • مشکلات چشمی، مانند تاری دید یا از دست دادن بینایی
  • تورم یا درد در پاها و ران ها

 

قرص ال دی

 

عوارض جانبی استفاده بلند مدت و طولانی از قرص ال دی

استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری برای بیشتر خانمها در طولانی مدت ایمن و بی خطر هست اما با این حال استفاده طولانی مدت از قرص ال دی میتونه باعث افزایش برخی از مشکلات سلامتی بشه. ددر زیر به برخی از اثرات احتمالی استفاده طولانی مدتاز قرص ال دی اشاره کردیم:

 

1. مشکلات قلبی عروقی

قرص های ضد بارداری میتونن خطر ابتلا به مشکلات جدی قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون رو کمی افزایش دهند و برخی از این نوع قرص ها باعث افزایش این خطر میشن. بنابراین اگر دارای فشار خون بالا و کنترل نشده هستید و یا سابقه شخصی یا خانوادگی مشکلات قلبی عروقی دارید بهتره قبل از مصرف قرص ال دی با پزشک زنان مشورت کنید.

 

2. سرطان

هورمونهای جنسی زنانه طبیعی (استروژن و پروژسترون) خطر برخی از انواع سرطان رو تحت تأثیر قرار می دهند. به همین ترتیب، استفاده از روش های کنترل بارداری مبتنی بر هورمون (استفاده از قرص ال دی) می تونن خطر ابتلا به سرطان های مختلف رو افزایش یا کاهش دهند.

طبق گفته موسسه ملی سرطان، مصرف قرص های جلوگیری از بارداری میتونن خطر ابتلا به برخی سرطان ها که در زیر اشاره کردیم رو تحت تأثیر قرار دهند:

 

  • سرطان پستان: خطر ابتلا به سرطان پستان در افرادی که از قرص های ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند کمی بیشتر از افرادی است که هرگز از این قرص ها استفاده نکردند.

 

  • سرطان تخمدان و آندومتر: به نظر میرسه این سرطان ها در افرادی که قرص ال دی یا هر نوع دیگر از قرص جلوگیری بارداری می خورند کمتر دیده میشه.

 

  • سرطان دهانه رحم: مصرف قرص بیش از 5 سال با خطر بالاتر سرطان دهانه رحم مرتبط است.

 

  • سرطان روده بزرگ: مصرف قرص با خطر کمتر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط هست.

 

سخن آخر

قرص های جلوگیری از بارداری مثل قرص ال دی، حاوی هورمون هایی هستند که از جهت های مختلفی بر روی بدن تاثیر گذار هستند. بنابراین استفاده از این قرص ها با عوارض جانبی مختلفی نیز همراه خواهد بود. عوارض جانبی در افراد و انواع مختلف قرص ها بسیار متفاوت است و معمولا طی 2-3 ماه بعد از شروع مصرف قرص از بین خواهند رفت.

واکنش هر فرد به هر قرص متفاوت است و هنگامی که فرد مصرف قرص رو متوقف میکنه، بدن او به حالت قبل از مصرف قرص برمیگرده. اگر احساس کردید عوارض جانبی بعد از مصرف قرص ال دی بسیار شدید هست و مانع از انجام فعالیتهای روزمره میشه لازمه که حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو