چرخه احساساتی یائسگی

منبع: فوت و فن

2

1402/5/18

00:07


کاهش سطح استروژن مرتبط با یائسگی می‌تواند به بیش از اون تعداد سوزش‌های ناخوشایند ناشی از آن منجر شود. این موضوع ممکن است باعث ایجاد احساسی مشابه PMS (سندرم قبل از قاعدگی) به نظر برسد.

چرخه احساساتی یائسگی

کاهش سطح استروژن مرتبط با یائسگی می‌تواند به بیش از اون تعداد سوزش‌های ناخوشایند ناشی از آن منجر شود. این موضوع ممکن است باعث ایجاد احساسی مشابه PMS (سندرم قبل از قاعدگی) به نظر برسد. اما به این معنی نیست که همه چیز اشتباه است. برای بسیاری از افراد، تغییرات احساسی بخشی از یائسگی هستند.

برخی از تغییرات احساسی که ممکن است در طول پیری یائسه یا یائسگی مشاهده کنید عبارتند از:

– اختلال خلق و خو
– احساسات افسردگی
– از دست دادن اعتماد به نفس یا ارزش شخصی
– اضطراب
– فراموشی و مشکل در تمرکز
– خستگی
– تند شدن اخلاق و تغییرات خلقی و روحی

اگر احساس ناراحتی و ناخشنودی می‌کنید، احتمال دارد که این مربوط به یائسگی باشد. اما چندین علت دیگر هم می‌توانند منجر به این احساس شوند. از احساسات خود به پزشکتان گویا بشوید تا سایر شرایط پزشکی یا روانی را کنار بگذارند.

اگرچه افسردگی ناشی از یائسگی نیست، مطالعات نشان می‌دهند که حدود 20٪ از زنان در این دوره علائم افسردگی دارند. این امر احتمال بیشتری دارد اگر در دوره‌های دیگر زندگیتان همچنین آن را تجربه کرده باشید. اگر احساس ناتوانی در مقابله با موقعیت‌ها دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. او ممکن است داروهایی مانند ضد افسردگی یا درمان‌های روانشناختی توصیه کند که به شما کمک کنند.

چگونه می‌توانم با تغییرات احساسی یائسگی کنار بیایم؟

خلق و خو اختلالی و احساسات افسردگی بیشترین علائم احساسی رایج یائسگی هستند. اغلب، این تغییرات از طریق تغییرات سبک زندگی مدیریت می‌شوند مانند یادگیری روش‌هایی برای آرامش و کاهش استرس.

در ادامه چند نکته‌ی که ممکن است به شما کمک کنند با تغییرات احساسی متغیرتان کنار بیایید:

– ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید.
– یک مهارت آرامش‌بخش شخصی پیدا کنید که تمرین کنید، مانند یوگا، مدیتیشن یا تنفس ریتمیک.
– از آرام‌بخش‌ها و الکل اجتناب کنید.
– به یک فعالیت خلاق بپردازید که به شما احساس پیشرفت بدهد.
– در ارتباط با خانواده و جامعه‌تان باقی بمانید.
– رفیق‌هایتان را حمایت کنید.
– گاهی اوقات، مواجهه با فرآیند پیری مسائل احساسی را در ارتباط با یائسگی روی می‌آورد. ممکن است تغییر دیدگاه‌تان کمک کند.

به خاطر داشته باشید که یائسگی بخش طبیعی‌ای از زندگی است.

به این فکر کنید که با یائسگی چه چیزهایی را کسب می‌کنید. از آزادی‌هایی که در پیش رو دارید بهره ببرید.

به خصوصیات مثبت خود تمرکز کنید. درمان شناختی رفتاری (CBT) به شما می‌آموزد که توجهی به افکاری داشته باشید که شما را ناخوشحال می‌کنند و آن‌ها را با افکار مثبت جایگزین کنید.

از پشتیبانی پزشک یا سیستم مراقبتی بهره ببرید و همچنین از افرادی که این تغییرات را تجربه می‌کنند.

بی‌خوابی ممکن است یک مشکل علت-و-معلوله در طول یائسگی باشد. علائمی مانند سوزش‌های ناگهانی می‌توانند خواب شما را بهم بریزند و اضطراب و افسردگی را بدتر کنند. از طرفی، مشکلات روحی ممکن است باعث مشکلات خواب شوند. ترکیب درمان با هورمون، ورزش، تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و اجتناب از قهوه و الکل ممکن است به شما کمک کند.

آیا درمان با هورمون می‌تواند در طول یائسگی کمک کند؟

اگرچه شواهدی به این معنی وجود دارد که درمان با هورمون (HRT) می‌تواند علائم احساسی مرتبط با یائسگی را کاهش دهد، HRT به تنهایی در درمان افسردگی شدید موثر نیست. در این موارد ممکن است نیاز به درمان با داروهای ضدافسردگی و/یا روان‌درمانی باشد.

من مشکل در تمرکز دارم و فراموشی دارم. آیا این بخش طبیعی‌ای از یائسگی است؟

مشکل در تمرکز و مشکلات کوچک حافظه اغلب بخشی از پیری‌یائسه، -زمانی که موعد قاعدگی را به مدت یک سال ندارید-، هستند. اما این مسائل معمولاً به صورت موقتی هستند.

محققان مطمئن نیستند که چرا تغییرات حافظه معمولاً همراه با پیری‌یائسه می‌آید و هیچ درمانی برای کاهش این علائم وجود ندارد. اگر مشکلات حافظه دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند به مدیریت مشکلات حافظه کمک کند یا شما را به کسی معرفی کند که بتواند به شما کمک کند.

چه کاری می‌توانم در مورد تغییر تصویر بدن خود انجام دهم؟

ممکن است در حال حاضر چندین کیلوی وزن اضافه به دست آورده باشید. این احتمالاً بیشتر به سن و تغییرات سبک زندگی شما مربوط می‌شود. اما یائسگی ممکن است باعث تغییر محل ذخیره چربی‌های بدن شما شود. سطح متابولیسم شما هم ممکن است کاهش پیدا کند.

اگرچه این طبیعی است، ممکن است احساس گیج و ناراحتی کنید که بدن‌تان تغییر کرده است. امتحان کنید با استفاده از راهکارهای زیر نگاهی بهتر به خود داشته باشید:

– بر تمایلاتی که درباره خود دارید تمرکز کنید، نه نقاط ضعفی که فکر می‌کنید دارید. وقتی افکار انتقادی به ذهن شما می‌آیند، می‌تواند کمک کند چند خودستایی درباره خودتان بنویسید که بعداً به آن‌ها برگردید.
– خود را در مشغولیت‌های مثبتی غرق کنید که به شما اجازه می‌دهند رشد کنید. زندگی اجتماعی یا معنوی خود را گسترش دهید تا عادت‌های داخلی و انتقادی را جایگزین کنید.
– یک برنامه ورزشی می‌تواند تصویر بدن شما را و همچنین سلامتی و نگاهی بهتر به آینده‌تان تقویت کند، حتی اگر وزن کم نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو