مقایسه روش‌های مهاجرت کاری و تحصیلی به کانادا 2021

منبع: دلگرم

145

1399/10/24

00:17


مقایسه روش‌های مهاجرت کاری و تحصیلی به کانادا 2021

روش‌های اخذ اقامت دائم در کانادا کدامند؟

کشور کانادا را به عنوان اولین مقصد مهاجرت در جهان می‌شناسند. این کشور بیش از دیگر کشورهای جهان نسبت به مهاجران نگاه مثبتی داشته و از ورود آن‌ها استقبال می‌کند. دلیل این امر را می‌توان هرم جمعیتی پیر کانادا و نیاز آن به نیروی کار جوان، ماهر و متخصص دانست.

در حقیقت سیاست‌های مهاجرتی کانادا در راستای حل بحران‌های اقتصادی این کشور به کمک مهاجران تدوین گشته‌اند. این موضوع، یعنی استقبال کانادا از نیروی کار ماهر مهاجر موجب شده تا مهاجرت به کانادا برای بسیاری از افراد در سال‌های اخیر جذابیت زیادی پیدا کند. برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور راه‌های متعددی وجود دارد که متقاضیان می‌توانند از طریق آن اقدام کنند.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی بهترین مسیر مهاجرتی برای افراد زیر 35 سال است که هنوز سابقه کاری منسجم و کافی نداشته و به کسب مدارج بالاتر تحصیلی نیز علاقه‌مند هستند. کشور کانادا با برخورداری از نظام آموزشی برجسته و بهترین دانشگاه‌های جهان می‌تواند فرصتی استثنایی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار دهد. هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی زبان همچون استرالیا، آمریکا و انگلستان کمتر بوده و فارغ‌التحصیلان از فرصت‌های استخدامی بیشتری برخوردار هستند.

تحصیل در کانادا می‌تواند از دوران دبیرستان تا پست داک را در بر بگیرد، با این حال تحصیل در کالج‌ها و همچنین تحصیلات تکمیلی بیش از مقاطع دیگر در میان ایرانیان طرفدار دارد. کالج‌های کانادا بهترین گزینه برای افرادی هستند که قصد دارند از طریق یادگیری مهارت‌های عملی، به سرعت جذب بازار کار شوند. از طرف دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اغلب درآمد بالاتری داشته و در مشاغل تخصصی‌تری استخدام می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی، امکان اخذ ویزای پس از فارغ‌التحصیلی است که به مدت زمان دوران تحصیل فرد اعتبار داشته و فارغ‌التحصیلان از طریق آن می‌توانند سابقه کاری مورد نظر برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری را به دست خواهند آورد. در واقع حداقل زمان مورد نیاز زندگی در کانادا برای اخذ اقامت دائم سه سال است، یعنی متقاضیان می‌توانند پس از دو سال تحصیل و یک سال کار از طریق سیستم اکسپرس اینتری و یا برنامه‌های مهاجرتی استانی (PNP) امتیاز خود را برای اخذ اقامت دائم کانادا بسنجند.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق اکسپرس اینتری

سیستم اکسپرس اینتری که از سال 2015 در کانادا آغاز به کار کرد، به منظور جذب بهترین نیروهای کار ماهر و متخصص خارجی در کانادا طراحی شد. متقاضیان اخذ اقامت دائم کانادا از سراسر جهان می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کرده و با دیگر افراد به رقابت بپردازند. این سیستم امتیازبندی بر اساس معیارهایی چون سن، تحصیلات، دانش زبانی و سابقه کاری متقاضیان را ارزیابی کرده و به بهترین افراد، اقامت دائم کانادا را اعطا می‌کند. نحوه کار این سیستم به این صورت است که در مرحله اول افرادی که موفق به کسب 68 امتیاز گردند، به مرحله Pool راه یافته و در آنجا مجددا امتیازهای آن‌ها بررسی شده و برای بالاترین امتیازها دعوتنامه ITA ارسال می‌گردد. حداقل امتیازی که در سال 2019 موفق به کسب این دعوتنامه شد، 475 امتیاز بود. روش اکسپرس اینتری اصلی‌ترین روش اخذ اقامت دائم کانادا محسوب می‌شود.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه مهاجرت استانی (PNP)

برنامه‌های مهاجرت استانی از دیگر روش‌های مهاجرت کاری به کانادا بوده که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. هر کدام از استان‌های کانادا برنامه‌های مهاجرتی ویژه خود را ارائه داده که شرایط مجزایی داشته و جامعه هدف متفاوتی را با توجه به نیازهای اقتصادی منطقه در بر می‌گیرد. متقاضیان می‌توانند از طریق ثبت‌نام در این برنامه‌ها، شانس خود را برای کسب دعوتنامه استانی (Nomination) سنجیده و از این طریق برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند. لازم به ذکر است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا پس از دریافت دعوتنامه استانی، از طریق سیستم اکسپرس اینتری برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهند، زیرا داشتن این دعوتنامه دارای 600 امتیاز در سیستم اکسپرس اینتری است.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق پایلوت آتلانتیک

استان‌های آتلانتیک کانادا شامل نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد می‌شوند. این استان‌ها به دلیل کمبود نیروی کار، شرایط بسیار ساده‌ای را برای جذب مهاجران در نظر گرفته‌اند. متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق پایلوت آتلانتیک نیاز به شرکت در هیچ برنامه امتیازبندی نداشته و تنها با داشتن یک جاب آفر و تمکن مالی معادل 4 هزار دلار می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، حسابداری و امور مالی، گرافیک، مدیریت، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر بیشترین تقاضا را در این ناحیه داشته و افراد متخصص در این حوزه می‌توانند با سهولت بیشتری جاب آفر دریافت کنند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو