پروگنوزیس به معنی میزان موفقیت درمان و درمان پذیری در مقایسه با توقعات مراجعین به دندانپزشکی است. اصولا مبحث پروگنوزیس و یا پیش بینی درمانی به مواردی از قبیل شرایطی که بیمار به محل درمان مراجعه می کند و مراحل بیماری او اشاره می کند که مشخص کننده میزان موفقیت در درمان است.

اصولا پروگنوزیس یا پیش بینی موفقیت درمان به چند دسته تقسیم می شود در بعضی موارد پروگنوزیس بسیار عالی ،  در برخی موارد خوب و در بعضی موارد پروگنوزیس متوسط و حتی غیر قابل درمان است.

مراجعین به مراکز دندانپزشکی اغلب انتظار دارند که مشکل دندانی آنها صد در صد حل شود. لازم به ذکر است که ، این توقع صحیحی نیست چرا که اطلاعات دندانپزشکی در محدوده ای خاص تا حدودی توان بازگشت سلامت را دارد و در مواردی بازگشت سلامت کامل به بیمار غیر ممکن و یا در صورتی که انجام پذیر باشید برای مدت زمان کوتاهی قابل پیش بینی است.

مدیریت زمان در مراجعین بیماری لثه ای به دندانپزشکی :

 

در بیماری های لثه ای ،اگر مراجعه اشخاص،در مراحل پایین تر بیماری یا مراحل اولیه باشد ، شانس موفقیت درمان بیشتر است و هرچه مراجعه شخص با تاخیر باشد ، شانس درمان آسان تر را از دست می دهد .

در خیلی از موارد، ،شخص با بیماری های لثه ای پیش رونده به متخصص لثه مراجعه و در بدو معاینه ، متوجه می شود که هیچ یک از دندان هایش به علت آسیب ، قابل نگه داری نیستند . در این حالت شخص ، متاسفانه به خاطر یک بیماری تمام دندان های خود را از دست می دهد .

همچنین در مورد یک دندان پوسیده ،  اگر این پوسیدگی به میزان کم یا محدود باشد، امکان ترمیم در آن وجود دارد اما اگر در مرحله بالاتر و پیشرفته تر باشد و به سطوح  ریشه ای  و لایه های زیرین لثه رسیده باشد ،تقریبا آن دندان قابل درمان نیست .

به همین دلیل زمان مناسب برای مراجعه افراد به دندانپزشکی بسیار مهم است . مراجعه با تاخیر، قطعا در موفقیت درمان تغییرات زیادی ایجاد می کند ، این تغییر در مراجعه می تواند حتی در حدی باشد که حاصل درمان را قطعی یا غیر قابل درمان کند.

پروگنوزیس به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. جهت تجویز  پروگنوزیس برای هر فرد ، ابتدا بررسی و معاینات کلینیکی و رادیوگرافیک و حتی در مواردی آزمایشات مختلف نیاز است.

حتی از لحاظ سایکولوژیک شخص باید آمادگی پذیرش یک درمان را داشته باشد. برای مثال اگر شخصی فوبیای دندانپزشکی داشته و در عین حال با تاخیر مراجعه کرده است ، پروگنوزیسی ضعیفی خواهد داشد.

روش های کمک رسانی حرفه ای و  هزینه ای به مراجعین دندانپزشکی:  

مسئله هزینه های دندانپزشکی یکی از موانع اصلی مراجعه افراد جامعه به دندانپرشکان است.

آنچه که مسلم است هر کسی برای مراجعه به دندانپزشکی و رفع مشکلات دندان ، بودجه مشخصی را تعیین می کند. و در عین حال بیمار هیچ گونه آگاهی از نوع بیماری دندانی خود ندارد و  از اینکه با چه روشی درمان صورت می گیرد و آن روش چه هزینه ای در بر دارد ،کاملا بی خبر است.

به همین دلیل تقریبا نیمی از افرادی که به دندانپزشکان مراجعه می کنند با این مشکل رو به رو هستند.

به علت تنوع بسیار زیاد در درمان های محیط دهان بخصوص در بخش حرفه ای و تخصصی ، تعیین هزینه مشخص تقریبا غیر ممکن است . بطور مثال ،روش درمان در 2 فرد با مشکلی مشابه ممکن است متفاوت باشد .

هزینه های درمان دندانپزشکی :

هزینه درمان های دندانپزشکی در 2 بخش اصلی مصرف می شود :

– دستمزد درمان

– مواد و متریال مصرفی

طبیعتا ، مواد مصرفی دارای تنوع بسیار گسترده ای  است و استفاده از مواد گران قیمت ،هزینه درمان را افزایش می دهد. البته استفاده از میزان مواد بیشتر در یک شخص، هزینه درمان را بالاتر می برد.

بنابران هزینه های دندانپزشکی دارای یک عدد ثابت نیستند.

این موضوع در بخش تخصصی درمان بیشتر جلوه می کند . طبق قاعده ، خدمات دندانپزشکی صرفا جهت کمک به درمان افراد مبتلا به بیماری های مختلف دهانی نیست بلکه ارائه این خدمات باید شرایطی را فراهم کند تا شخص مراجعه کننده ، از لحاظ جسمی ، روحی و هم اقتصادی بتواند در آرامش و امنیت بیشتر و با رضایت کامل آماده درمان شود. به همین جهت یکی از وظایف مراکز دندانپزشکی ،بررسی شرایط بیمار است تا بر اساس آن هزینه های درمان را مشخص و اعلام کند.