اصول کاشت حرفه ای کلم بروکسل در خانه

اصول کاشت حرفه ای کلم بروکسل در خانه


منبع: آرگا

96

1399/11/6

14:05


توجه داشته باشید که کاشت کلم بروکسل چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با اصول کاشت، برداشت و همچنین مراقبت های لازم از این گیاه به خوبی آشنا شوید و به راحتی گیاهتان را پرورش دهید با ما همراه باشید.

به طور کلی کلم بروکسل یکی از انواع کلم ها می باشد که اغلب به صورت دکمه ای رشد کرده و عموما به صورت پخته مورد مصرف قرار می گیرد. در واقع این نوع کلم به اینکه سال های زیادی در بروکسل کاشت می شد این نام را به خود گرفته است و جالب است بدانید که کلم بروکسل با سایر اعضای خانواده خود کمی متفاوت است.

آشنایی با نحوه کاشت کلم بروکسل

بهتر است بدانید که کلم بروکسل در واقع گیاهی دو ساله محسوب می شود اما اغلب به صورت یک ساله پرورش داده می شود. این گیاه دارای برگ هایی بلند، چرمی و صاف است که سبز یا مایل به بنفش هستند و عمدتا بر روی ساقه قرار گرفته اند. جوانه های بروکسل نیز قسمت خوراکی آن محسوب می شوند و مشابه کلم پیج اما در اندازه های خیلی کوچک تر می باشند و در پایه هر برگ بر روی ساقه مارپیچ و بلند مشاهده می شوند. جالب است بدانید که هر ساقه کلم ده ها جوانه تولید می کند که اغلب جوانه ها به رنگ سبز روشن تا سبز آبی هستند. معمولا ارتفاع بروکسل ها به ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر و عرض آن هم به ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر می رسد. از آنجایی که این نوع کلم نسبت به سایر انواع کلم ها نسبت به سرما مقاوم تر است قطعا در هوای خنک محصول بهتری خواهد داشت. توجه داشته باشید کلم بروکسل مشابه کلم های کوچک است که همگی در ردیف های مرتب بر روی ساقه های بلند قرار گرفته اند. این دسته از گیاهان به صورت طبیعی و بدون نیاز به داربست به شکل عمودی رشد می کنند و قابل کشت در گلدان نیز خواهند بود. از آنجایی که کلم بروکسل حدود ۹۰ روز برای بالغ شدن و برداشت نیاز دارد به همین خاطر باغبانان در اوایل فصل بهار آن را کشت می کنند تا پیش از گرمای تابستان بالغ شوند.

چگونگی کاشت کلم بروکسل

دستورالعمل کشت بذر بروکسل:

توجه داشته باشید که برای کاشت گیاه بروکسل که تقریبا مشابه کاشت کلم پیچ می باشد در ابتدا بایستی بذور را درون سینی نشا یا گلدان هایی کوچک کشت نمایید و سپس نهال ها را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید.

توصیه می شود که از یک خاک نسبتا سبک و دارای زهکشی خوب برای کشت این گیاه پر خواص استفاده نماییذ.

حال بایستی بذور را به عمق نیم سانتی متر درون خاک بکارید و سپس بستر را مرطوب نمایید.

بهتر است تا زمان جوانه زنی کامل بذور بروکسل خاک بستر را مرطوب نگه دارید البته که نباید در روند آبیاری افراط کنید.

روند جوانه زنی این گیاه تقریبا ۳ تا ۱۰ روز طول خواهد کشید و معمولا بازه دمایی ایده آل برای رویش سریع تر بازه ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد بود.

لازم است تا پس از پایان جوانه زنی یعنی زمانی که نهال ها به راحتی در دست قرار بگیرند آن را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید. به همین خاطر بایستی یک گلدان با قطر و عمق ۳۰ سانتی متر تهیه نمایید و آن را خاک مخصوص گلدان پر کنید.

همچنین پیشنهاد می شود حدود یک و نیم قاشق غذاخوری کود ۱۴.۱۴.۱۴ را با خاک بستر ترکیب نمایید و سپس گلدان حاوی نهال را در فضایی قرار دهید که بلافاصله پس از کاشت نور کامل خورشید را در طول روز دریافت نماید.

دستورالعمل پرورش بذر بروکسل

دستورالعمل برداشت محصول بروکسل:

به طور کلی کلم بروکسل بر اساس نوع رقم حدود ۹۰ تا ۱۸۰ روز پس از کاشت آماده برداشت خواهد بود و معمولا برداشت آن زمانی صورت می گیرد که جوانه ها ترد و سبز و به قطر ۲.۵ تا ۵ سانتی متر باشند. توجه داشته باشید که معمولا جوانه ها از پایین ساقه به سمت بالا بالغ می شوند و به همین خاطر برداشت آن ها عمدتا از سمت پایین صورت می گیرد. معمولا جوانه ها را با پیچاندن آن ها تا زمان جدا شدن از ساقه برداشت می کنند. بهتر است بدانید که از بین بردن برگ هایی که شروع به زرد شدن می کنند پیش از برداشت قطعا مفید خواهد بود. بسیاری از افراد ترجیح می دهند تمامی برگ های روی ساقه را به منظور تسریع در بلوغ و برداشت حذف کنند که کار درستی هم می باشد. از آنجایی که کلم بروکسل در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم است می توانید آن را تا زمان یخ زدگی سخت برداشت نمایید زیرا بهترین جوانه ها در روزهای آفتابی و یخبندان های سبک شبانه تولید می شوند. یک گیاه سالم و به اندازه می تواند ۹۰۰ تا ۱۳۵۰ گرم جوانه را تحمل کند و به صراحت می توان گفت که در ابتدا سرعت رشد جوانه ها زیاد و با سرد شدن هوا سرعت رشد آن ها کند خواهد شد.

دستورالعمل برداشت محصول بروکسل

شرایط مورد نیاز برای پرورش کلم بروکسل:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت و پرورش کلم بروکسل بپردازیم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که برای آبیاری بستر گیاه کلم بروکسل تنها زمانی باید اقدام کنید که سطح بستر در فاصله دو آبیاری به خوبی خشک شده باشد زیرا گیاه نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است و به تدریج با پژمردگی ریشه های آن مواجه خواهید شد.

انجام آبیاری مورد نیاز گیاه بروکسل

نور و دما:

به طور کلی گیاه کلم بروکسل نسبت به سایر نوع های خود دارای مقاومت بالاتری نسبت به سرما می باشد به گونه ای که دمای تقریبی تا منفی ۱۰ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل خواهد کرد. البته مهم است بدانید که بهترین دما برای این نوع از کلم بازه دمایی ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است. از آنجایی که کلم بروکسل گیاهی نور پسند است توصیه می شود بلافاصله پس از کاشت آن را در فضایی با نور مستقیم خورشید قرار دهید تا بتواند روند رشد خود را به خوبی طی نماید.

خاک و کوددهی:

معمولا توصیه می شود که برای بستر گیاه کلم بروکسل از خاک های سبک و دارای زهکشی ایده آل استفاده نمایید. همچنین می توانید از ترکیب خاک هایی مانند خاک برگ و پرلیت نیز در بستر گیاهتان استفاده کنید تا روند رویش بهتر صورت گیرد. توجه داشته باشید که کلم بروکسل دارای ریشه هایی است که به خاک بسیار نزدیک هستند و به همین خاطر برای بالا بردن قدرت نگهداری آب درون خاک بایستی از انواع کودهای آلی مانند کود حیوانی پوسیده و کود گیاهی همراه با کود سبز استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش کلم بروکسل

به خاطر داشته باشید کوددهایی که دارای ازت زیاد هستند ممکن است موجب باز شدن گره های کلم شوند که در این صورت از ارزش محصولتان کاسته خواهد شد. به همین خاطر عموما توصیه می شود از کود فسفره فسفات آمونیوم هر ۱۰ متر مربع یک کیلوگرم و همچنین سولفات پتاسیم ۱ کیلوگرم در هر ۱۰ متر مربع استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو