اختلالات سازگاری و روش های درمان آن

اختلالات سازگاری و روش های درمان آن


منبع: آرگا

97

1399/11/9

22:04


اختلالات سازگاری به دسته ای از اختلالات گفته می شود که در آن فرد با قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا نمی تواند با محیط و اطرافیان انطباق داشته باشد او به محض از دست دادن کار، از دست دادن عزیز و یا تحمل بیماری از محیط های اجتماعی دور می شود و حالت هایی از افسردگی را به خود می گیرد اما این بیماری قابل درمان است.

اختلالات سازگاری و روش های درمان آن

اختلالات سازگاری به شرایطی تلقی می شود که فرد وضعیت استرس زایی را تحمل می کند فرد در این اختلال دچار عارضه ای می شود که نسبت به دیگران در شرایط استرس زا واکنش نشان می دهد و این واکنش ها اغلب غیر منتظره هستند همین استرس ها موجب می شود تا فرد روابط خوبی در محیط های اجتماعی نداشته باشد و نمی تواند خود را با شرایط انطباق دهد. این اختلال فرد را با چه مشکلاتی مواجه می کند؟ تحقیقات نشان می دهد افرادی که به این اختلال مواجه می شوند مشکلاتی نظیر عدم انطباق با محیط، عدم برقراری ارتباط و … می باشد همچنین افرادی که در معرض از دست دادن عزیزان، کار، خانواده و … قرار می گیرند بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال می باشند. در بیشتر موارد افراد با گذشت زمان می تواند با این مشکلات کنار بیایند و توانایی انطباق آن ها بالا می رود اما از سویی دچار واکنش های احساسی و عاطفی می شوند که برخی از آن ها نیز نشان دهنده اضطراب و استرس می باشد این قبیل از مشکلات را می توان به مرور زمان حل کرد و با عادی سازی بر این مشکلات غلبه نمود.

اختلالات سازگاری چیست؟

همانطور که گفتیم این اختلال در زمان های استرس زا ایجاد می شود و فرد در آن نمی تواند به خوبی با شرایط و محیط انطباق یابد اما برخی از خود می پرسند که علت بروز اینگونه اختلال چیست؟ این اختلال در نتیجه تغییراتی ایجاد می شود که بسیار قابل ملاحظه هستند و این تغییرات در نهایت به شرایط استرس زایی منجر می شوند همچنین تاثیرات ژنتیکی و تجربیات فرد می تواند در بروز چنین اختلالاتی تاثیرگذار باشد فرد زمانی که در خلق و خوی خود دچار تغییراتی می شود احتمال ابتلا به این بیماری را نیز خواهد داشت.

اختلالات سازگاری

چه رویدادهایی می تواند شدت ابتلا به این بیماری را بیشتر کنند؟ همانطور که گفتیم برخی از شرایط و عوامل موجب می شوند تا فرد بیشتر در معرض این اختلال قرار بگیرد و خطر ابتلا به این بیماری در او بیشتر باشد رویدادهایی از قیبل طلاق، مشکلات عاطفی و زناشویی، مشکل در محیط کار و مدرسه، مشکلات درون فردی، بلایای طبیعی، موقعیت های منفی، بیماری و … که می تواند تاثیرات زیادی بر روی این اختلال داشته باشند.

علائم اختلال:

علائمی که نشان می دهد فرد به این اختلال مبتلا شده است علائم رفتاری، جسمی و روانی است هر فرد با توجه به رویدادها و استرس هایی که تحمل می کند می تواند زندگی متفاوتی داشته باشد میزان تجربه این استرس ها در هر یک از افراد متفاوت است و می توانند تجربیات متفاوتی داشته باشند بنابراین شدت این علائم نیز می تواند در آن ها قابل تغییر باشد.

  • مشکلات کم اشتهایی
  • گریه های زیاد
  • نداشتن تمرکز کافی
  • احساسات منفی و کم آوردن در مشکلات
  • اختلال در انجام فعالیت های روزانه
  • خودکشی و آسیب زدن به خود
  • احساساتی از قبیل غم، اندوه، لذت نبردن از زندگی
  • عقب نشینی کردن از موقعیت های اجتماعی و عدم حمایت دیگران
  • اجتناب کردن از انجام کارهای مهم

عدم سازگاری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی به پزشک معالج مراجعه می کنند که در موقعیت های استرس زا قرار می گیرند آن ها با گذشت زمان علائمی را مشاهده می کنند که در بالا ذکر کردیم و اغلب این علائم بعد از مدت ۳ ماه بروز پیدا می کنند ۶ ماه بعد از گذشت یک رویداد اغلب این علائم باقی می مانند و فرد باید برای درمان آن ها به پزشک مراجعه کند. این اختلال در زمانی که درمان نشوند می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند و موجب می شود تا فرد سازگاری خود را از دست بدهد.

راه های درمانی:

برای درمان اختلالات سازگاری راه های متعددی وجود دارد که شما می توانید با مراجعه به پزشک و روانشناس با این دسته از مشکلات مقابله کنید درمان این بیماری می تواند در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر باشد اما در صورتی که تشخیص آن طولانی مدت باشد ممکن است کمی درمان با مراحل دشوارتری همراه باشد.

اختلال سازگاری چیست

۱- روان درمانی:

یکی از شیوه های درمانی برای این اختلال روان درمانی است که اصلی ترین شیوه درمانی به شمار می آید و به شیوه های مختلف گروهی، فردی و خانوادگی انجام می شود این شیوه های موجب می شوند تا فرد از حمایت های مثبت اجتماعی برخوردار شود و کمک می کند تا به روال عادی زندگی خود بازگردد. از دیگر فواید این شیوه درمانی می توان به یادگیری مهارت های مقابله ای، تصمیم گیری در رویدادهای استرس زا و … اشاره نمود.

۲- دارو درمانی:

در این شیوه درمانی با استفاده از داروهای ضد افسردگی و اضطراب به فرد کمک می شود تا از موقعیت های تنش زا و استرس زا دور شود البته این دسته از داروها باید توسط پزشک تجویز شوند و به مدت چند ماه مصرف شوند تا نتایج آن بر روی بیمار مشاهده شود. این شیوه نیز در درمان اختلالات سازگاری تاثیر زیادی خواهد داشت.

اختلال سازگاری

۳ درمان های خانگی:

برخی از افراد از شیوه های مرسوم و متداول نیز برای درمان این اختلال استفاده می کنند شیوه های درمان خانگی که بسیار با اهمیت هستند شما می توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود میزان تاب آوری خود را افزایش دهید و از این طریق بر این اختلال غلبه کنید. ایجاد نگرش های مثبت و تغییر نگرش ها یکی از شیوه هایی است که می توانید به آن تکیه کنید جذب انرژی مثبت در زندگی نشان می دهد که چگونه می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.

رو به رو شدن با ترس ها، درس گرفتن از تجربیات، مقابله با مشکلات، تقویت نقاط مثبت، داشتن زندگی سالم و … از جمله شیوه های تاثیرگذار در زندگی هستند که با تاثیرات خود می توانند درمان این دسته از اختلالات را بهتر کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو