کشور گابن و دانستنی های جالب درباره آن

کشور گابن و دانستنی های جالب درباره آن


منبع: آرگا

149

1399/11/16

00:03


جالب است بدانید که کشور گابن پوشیده از جاذبه های گردشگری خارق العاده و تاریخچه ای پیچیده است که شما با مطالعه این مطلب می توانید با آن ها به صورت کامل آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی سرزمین هوری گابن که اغلب با نام کشور گابن شناخته می شود از دسته کشور های آفریقای مرکزی است که به دلیل قرار گرفتن در استوا مجموعه ای دیدنی و جذاب از حیات وحش در جنگل های بارانی و همچنین رودخانه سفید و مناظر رویایی دارد که می تواند برای علاقه مندان به طبیعت بسیار دل انگیز باشد.

آشنایی با کشور گابن

بهتر است بدانید که کشور گابن در واقع در دسته کشور هایی قرار گرفته که در آفریقای مرکزی واقع شده اند و در کنار خلیج گینه و سواحل شرقی بخش هایی از اقیانوس اطلس قرار گرفته است. این کشور زیبا با سرزمین کنگو و گینه استوایی همسایه است و با کشور کامرون نیز دارای مرز مشترک می باشد. از آنجایی که گابن در استوا قرار گرفته به این ترتیب با سفر به خاک این کشور با مجموعه ای دیدنی و بسیار دل انگیز همراه خواهید بود و البته که جنگل های بارانی زیادی هم در آن دیده می شوند. در واقع افرادی که علاقه زیادی به طبیعت دارند گابن را بهترین مقصد می شمارند زیرا طبیعت بکر این کشور از سوی سواحل فوق العاده سفید بررسی شده است. جالب است بدانید که بیش از ۷۰ درصد از صادرات این کشور وابسته به نفت خام است و مشخص است که گردش سرمایه زیادی را شکل می دهد. از دیگر محصولات مهم در این کشور می توان به الوار و منگنز اشاره کرد که البته صادرات اورانیوم هم به کشور آمریکا به ارزش ۶.۲۷ درصدی ارزیابی شده است.

تاریخچه کشور گابن

تاریخچه کشور گابن:

در تاریخ این کشور مشخص است که گابن از سال ۱۸۶۶ در لیست مستعمرات کشور فرانسه قرار داشته و جزو مستعمرات استوایی فرانسه شناخته می شده است. بر اساس آمار های تاریخی در سال ۱۹۶۰ استقلال این کشور از فرانسه به صورت رسمی اعلام شد. این سرزمین در سده پانزدهم از سوی پرتغالی ها کشف شده و تا سده نوزدهم نیز تحت سیطره کشور فرانسه بوده است. از سال ۱۸۹۰ کشور گابن بخشی از فرانسه محسوب می شده و مشخص است که شرایط به صورت مستعمره های مجزا فعالیت کرده است. استقلال گابن در طول تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و در تحلیل های صورت گرفته در کشور نشان داده شده که بسیاری از افراد و گروه های مختلف سعی به زندگی در این کشور داشتند و تا حد زیادی موفق عمل کرده اند. به طور کلی شرایط استعمار در این کشور از سوی پرتغالی ها ارزیابی می شده است. به صراحت می توان گفت که تاریخ گابن وابسته به نفت خام بوده و شرایط آن به گونه ای که شرایط زندگی و تاریخی برای مردم خود را به فضای مرفه وابسته دانسته است. توجه داشته باشید که در تاریخ این کشور نوع حکومت گذاری به ویژه پرچم گابن از اهمیت زیادی برخوردار است و زمان و هزینه های زیادی برای بررسی آن صورت گرفته به گونه ای که کشف این موضوع از عملکرد های مهم دولتی ارزیابی می شود. فضاهای تاریخی در گابن از مسیر های دقیقی پیش رفته و نفوذ دولت نیز در این کشور راندمان ویژه خود را دارد و البته که شرایط تاریخی به صورت دقیقی بررسی می شوند.

موقعیت جغرافیایی:

توجه داشته باشید که سرزمین گابن به مساحت ۲۶۷ هزار و ۶۶۷ کیلومتر مربع در بخش غربی قاره آفریقا واقع شده است که در محیط های خشک دو هزار و ۵۵۱ کیلومتری خود از سمت شمال به طول ۳۵۰ کیلومتر با گینه، به طول ۲۹۸ کیلومتر با کامرون و از سمت شرق و جنوب به طول ۱۹۰۳ کیلومتر با جمهوری کنگو مرز مشترک دارد. همچنین طول خطوط ساحلی گابن با اقیانوس اطلس به ۸۸۵ کیلومتر می رسد. گابن را می توان سرزمین نسبتا همواری دانست به گونه ای که پست ترین نقطه آن در ساحل اقیانوس اطلس و بلندترین نقطه آن در قله اییونجی حدود ۱۵۷۵ متر ارتفاع دارد. بهتر است بدانید که این کشور به دلیل همجواری با خط استوا در تمامی طول سال آب و هوایی گرم و مرطوب و در سواحل آب و هوایی اقیانوس دارد. همچنین بارش مناسب باران در اغلب نقاط گابن باعث سرسبزی آن شده البته که پربارش ترین مناطق گابن در بخش های جنوبی و غربی قرار دارند. به طور کلی کشور گابن را می توان یکی از جنگلی ترین کشور های آفریقایی دانست زیرا بیش از ۷۶ درصد از خاک این کشور با جنگل پوشیده شده و ۱۱ درصد از مساحت آن در پارک های ملی حفاظت شده قرار دارد.

آشنایی با موقعیت جغرافیایی گابن

فرهنگ، زبان و ادیان مردم:

فرهنگ مردم گابن با فضای قبیله ای موجود گره خورده است به گونه ای که ۲۸ درصد از مردم این کشور اهل قبایل فانگ بوده و ۱۰ درصد از آن ها را قبایل پونو تشکیل داده است و تنها ۹ درصد باقی مانده قوم های نزبی هستند. مناطق مختلف گابن عشایری دوما در این کشور وجود دارد و البته که از فرهنگ های مسیحی و سیاه پوستی نیز در گابن استفاده شده است. زبان رایج در گفتارهای روزمره بومی است اما زبان رسمی در این شور در فضای کاری و سیاسی و بازرگانی فرانسوی اعلام شده است. جالب است بدانید که سطح سواد در این کشور برای آقایان ۸۷ درصد و برای بانوان حدود ۶۵ درصد اعلام شده است. بیش از ۹۰ درصد مردم گابن دین مسیح را انتخاب کرده اند و تنها ۳ درصد باقی مانده پیرو دین اسلام می باشند. شاخص های بهداشتی و درمانی در فرهنگ گابن روبه پیشرفت خوبی است و این موضوع سبب شده تا امکانات رفاهی در این منطقه به خوبی رویت گردد. فرهنگ روستانشینی در کشور گابن همچنان مشکلات خاص خود را دارد برای مثال حجاب کشور گابن در مناطق روستایی با سختگیری بیشتری همراه است و البته که شرایط فرهنگی به شکل خاصی رویت شده اند. مشخص است که زندگی در این سرزمین می تواند مسیر سیاسی و اقتصادی خود را به خوبی طی کند و به همین خاطر از یاد نبرید که در مسیر های فرنگی کشور گابن همه افراد شرایطی خاصی را طی می کنند و فرهنگ زندگی شهری و دانشگاهی نیز در این کشور امکانات خاص خود را خواهد داشت.

فرهنگ مردم گابن

قوانین عمومی در گابن:

قوانین زندگی در گابن برای تمامی گروه ها با سواد و کم سواد فرق دارد به گونه ای که مردم باسواد زمان درستی در زمینه صرف صبحانه و عصرانه دارد و برنامه های ورزشی مخصوصی را دنبال می کنند.

برای بررسی شرایط اجاره ای در این کشور نیاز است که دولت هزینه های مشخصی را بررسی نماید.

در قوانین اجاره خانه در گابن نیاز است که تمامی هزینه در ابتدا پرداخت شود.

نظام مالیاتی در این کشور قوانین ویژه خود را طی کرده و البته که وضعیت مالیاتی می تواند اصول خاص خود را طی نماید و همچنین مالیات در این کشور از سوی دولت و بر اساس شرایط مشخصی ارزیابی شده است.

در قوانین بهداشت و درمان گابن پوشش ۱۷ درصدی در نظام مالیاتی رویت شده و بیمه های مخصوصی برای بومیان در نظر گرفته شده است.

نظام سرمایه ای در این منطقه از سوی حکومت و بر اساس شرایط دقیق تری بررسی شده و سرمایه گذاری در بانک های این کشور بر اساس نظام مالیاتی دقیقی صورت می گیرد و میزان سود سپرده نیز از سوی دولت اعلام می شود.

رشد قوانین صنعتی در بخش های کارخانه ای بهتر شده و فضای شرکتی و کارخانه ای رشد بیش از ۱۳ درصدی را طی کرده اند. فضای شرکتی در این کشور اغلب از سوی دولت بررسی می شود و عمکلرد خاص خود را خواهد داشت.

دولت هزینه های تحصیل در سال ۲۰۲۰ را حدود ۱۲ درصد کمتر از سال گذشته اعلام کرده تا نرخ باسواد در گابن به نتیجه درستی برسد و عملکرد دولت در این زمینه به شکل دقیقی بررسی شده باشد.

قوانین عمومی در کشور گابن

جاذبه های گردشگری گابن:

همانطور که متوجه شدید کشور گابن از دسته کشور های مرکزی آفریقا محسوب می شود که امروزه از لحاط گردشگری در صدر قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از مکان های دیدنی گابن آشنا نماییم:

پارک ملی لوپه:

این کشور به داشتن پارک های ملی فراوان شناخته شده که بدون شک یکی از مهم ترین آن ها پارک ملی لوپه نام دارد. در واقع شما می توانید این پارک زیبا را در مرکز کشور مشاهده کنید و جالب است بدانید که پارک ملی لوپه در سال ۲۰۰۲ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این پارک سرشار از جنگل های بارانی است و از میان آن یک رودخانه به نام مالین می گذرد و یکی از رایج ترین فعالیت هایی که گردشگران می توانند در این پارک انجام دهند قایق سواری در این رودخانه خروشان می باشد.

جاذبه های گردشگری گابن

پارک ملی کوه های کریستالی:

پارک ملی کریستالی یکی دیگر از ۱۳ پارک مهم این کشور می باشد که بیشتر شهرت خود را مدیون رشته کوه کریستال می باشد. در واقع این کوه ها به عنوان بلندترین قسمت های گابن شناخته می شوند و آمار نشان می دهد در طول سال بیش از ۳۰۰ هزار از آن دیدن کرده اند زیرا در آن بیش از ۴۵ خانه بوم گردی وجود دارد. همچنین این پارک یکی از غنی ترین اکوسیستم های منطقه را داراست زیرا که شامل بیش از ۲ هزار گونه جانوری و ۴ هزار گونه مختلف گیاهی می باشد.

دیدن کردن از پارک های ملی گابن

پارک ملی لوانگو:

بهتر است بدانید پارک ملی لوانگو که در نزدیکی خط ساحلی و خلیج ناگومی قرار دارد به عنوان یکی از زیباترین قسمت های گابن شناخته می شود که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده و بیش از ۱۵۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. در این پارک می توانید با حیوانات باشکوه بسیاری مانند فیل ها، کرگدن آفریقایی، زرافه ها و شیر ها آشنا شوید به گونه ای که در کمتر قسمتی از کل آفریقا تمامی این حیوانات را در یک منطقه پیدا می کنید.

جاذبه های دیدنی در گابن

پارک ملی ایویندو:

پارک ملی ایویندو یکی دیگر از مکان های دیدنی مهم این کشور است که در نزدیکی شهری به نام ماکوکو واقع شده است. این پارک که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده بیش از ۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و شما می توانید با استفاده از تورهای گردشگری مجازی که در ماکوکو قرار دارد از این پارک دیدن نمایید. اغلب قسمت های پارک ایویندو را جنگل ها تشکیل داده اند و به همین خاطر بهتر است پیش از بازدید از آن لباس های مناسب بپوشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو