معرفی کشور چاد و جاذبه های گردشگری آن در آفریقای مرکزی

معرفی کشور چاد و جاذبه های گردشگری آن در آفریقای مرکزی


منبع: آرگا

146

1400/5/21

00:09


به صراحت می توان گفت که کشور چاد از دسته سرزمین های فقیر در قاره آفریقا می باشد که با این وجود مکان های دیدنی زیادی در خود جای داده است و در این مطلب سعی داریم برخی از آن ها را شرح دهیم با ما همراه شوید.

جمهوری چاد یکی از کشورهای آفریقای مرکزی محسوب می شود که پایتخت آن شهر انجامنا است و به عبارتی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می آید. به صراحت می توان گفت که بخش زیادی از زمین های کشور چاد را بیابان ها پوشانده اند و به خاطر آب و هوای خشکی که دارد به قلب مرده آفریقا مشهور شده است.

آشنایی با کشور چاد

بهتر است بدانید که چاد در واقع یکی از ۴۸ کشور محصور در خشکی می باشد که در شمال مرکزی آفریقا واقع شده و دارای مساحتی بالغ بر ۱.۲۸۴.۰۰۰ کیلومتر مربع می باشد. جمعیت این سرزمین از نظر قومی و زبانی متفاوت هستند و بیشتر آن ها در جنوب کشور ساکن شده اند. این کشور از نظر رده های مساحتی به طور کلی در دنیا رتبه ۲۰ را به دست آورده و البته که در لیست سی کشور بزرگ دنیا واقع شده و یکی از کشورهای بزرگ آفریقایی به شمار می آید.

بخش وسیعی از این کشور را بیابان و صحرا تشکیل داده و زمین های آن اغلب غیر قابل کشت خواهند بود. توجه داشته باشید که حدود ۲۷ درصد مردم از نژاد سارا هستند و ۱۲ درصد دیگر اعراب خواهند بود. بر اساس شواهد موجود صادرات در این کشور بیشتر بر مبنای محصولاتی مانند پنبه و احشام و نقت خواهد بود و بیشترین صادرات به آمریکا بوده که روند ۶.۸۰ درصدی است. همچنین صادرات به چین نیز حدود ۴.۱۰ درصد بوده و بیش از ۳ درصد نیز صادرات به کره جنوبی شکل خواهد گرفت.

خصوصیات کشور چاد

خلاصه ای از تاریخچه:

تاریخ این سرزمین به اواخر قرن نوزدهم بر می گردد که ناحیه اطراف چاد در این دوره به مالکیت فرانسوی ها درآمد و این روند باعث شد تا شمال این کشور به صورت کلی به دست فرانسه اداره شود. این مسئله تا پایان سال ۱۹۱۶ ادامه داشت و در نهایت استقلال چاد در سال ۱۹۶۰ به دست آمد که در این دوره جنگ های داخلی تلخی میان اعراب مسلمان شمال و آفریقای سیاه مسیحی صورت گرفت و لیبی و فرانسه در چندین نوبت با زور مداخله کرده و خود را بالا کشیدند.

سرانجام در ماه اکتبر سال ۱۹۸۸ جنگ داخلی به طور کلی پایان پیدا کرد و این روند باعث شد تا شرایط تاریخی چاد تغییراتی به همراه داشته باشد. در ماه مارس تعدادی شورش های ضد حمله ای صورت گرفت به گونه ای که پایگاه هایی در سودان مورد حمله قرار گرفتند و کنترل کشور کمی دشوار شد. به صراحت می توان گفت که روند ناآرامی ها در این کشور در بخش های شمالی ارزیابی شد و البته که دولت در این زمینه نیز دخالت های زیادی داشته است.

تاریخ چاد در سال های اخیر تغییراتی نداشته اما مشخص است که اصول تاریخ نویسان برای آن بهبود زیادی داشته است. این کشور بسیار زیبا و فوق العاده است که امروزه توانسته دسترسی به جاذبه های بی نظیر و طبیعی را به نحو احسنت انجام دهد. سرشماری های انجام شده در چاد نشان می دهد که تیم حرفه ای در کشور توانسته مسیر های ورود به بخش های علمی را بهبود ببخشد. این کشور را می توان در لیست کشورهای فقیر اما با تاریخ غنی قرار دارد.

خلاصه از تاریخ سرزمین چاد

خلاصه ای از جغرافیا:

توجه داشته باشید که چاد از کشورهای بدون دریا می باشد که هر سمت آن را نگاه کنید با بیابان مواجه خواهید شد. پایتخت چاد شهر انجامنا می باشد که امکانات زیادی برای زندگی ندارد و مساحت آن در حدود ۱۲۸۴۰۰۰ کیلومتر مربع ارزیابی شده است.چاد از نظر رده های مساحتی در دنیا رتبه ۲۰ را کسب کرده و یکی از کشورهای بزرگ آفریقایی محسوب می شود.

بخش زیادی از چاد را زمین های خالی و صحرا تشکیل داده است که غیر قابل کشت هم خواهند بود. سیستم های حکومتی در این سرزمین وابسته به نظام جمهوری است و البته که چاد از جهت شمال با لیبی و از جهت شرق با سودان همسایه است و از جهت جنوب با کشورهای آفریقای مرکزی و کامرون هم مرز خواهد بود. چاد یک سرزمین جلگه ای و صحرایی است که مهمترین ارتفاعات آن در مرز لیبی قرار گرفته و به طور کلی دارای خشکی های گسترده و آب و هوای خاصی دارد.

موقعیت جغرافیایی جمهوری چاد

پایتخت و شهرهای مهم:

چاد نیز مانند سایر کشورهای جهان دارای پایتخت و تعدادی شهر مهم است که اغلب فعالیت های اقتصادی تجاری و سیاسی در آن ها صورت می گیرد و در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

شهر انجامنا:

انجامنا پایتخت این کشور است که البته بزرگ ترین شهر این کشور محسوب می شود. انجامنا در کنار رودخانه زیبای شاری و در مرکز کشور کامرون واقع شده و بیشترین جمعیت را در خود جای داده است. این شهر از نظر زندگی امکانات خوبی ندارد و از آن جایی که آب و هوایی خشک و بیابانی به خود اختصاص داده گاهی اوقات میانگین دما به ۴۱ درجه سانتی گراد خواهد رسید. البته که این روند مربوط به ماه آوریل خواهد بود و همچنین پایین ترین درجه حرارت هم ۱۴ درجه بوده که مربوط به ماه ژانویه است.

شهر کومرا:

از دیگر شهر های مهم چاد می توان به کومرا اشاره کرد که بیش از ۴۷.۹۵۰ نفر جمعیت را در خود جای داده و حدود ۴۱۴ متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد. امروزه کومرا در لیست شهر های قرار گرفته که مردمانش بسیار مهربان هستند و همیشه خنده به لب دارند. کومرا یکی از بهترین دیدنی های دل انگیز و مشهور چاد خواهد بود.

شهر موندو:

دومین شهر بزرگ در چاد، شهر موندو است که در مرکز منطقه لگن واقع شده و در مجاورت آمبره قرار گرفته است. این شهر مرکز فعالیت های صنعتی محسوب می شود و بسیاری از کارخانجات در زمینه تولیدات پنبه و روغن و آبجو نیز در آن مشاهده می شوند. وضعیت آب و هوایی موندو به نسبت سایر شهر ها به خاطر فضای صنعتی بسیار آلوده تر است.

بازدید از شهر های مهم چاد

ساختار سیاسی و حکومتی:

بر اساس قانون های موجود در این کشور رئیس حکومت در چاد رییس جمهور است و البته که او باید نخست وزیر و کابینه برای خود انتخاب کند که به همین خاطر روند سیاسی در آن بر پایه رییس جمهوری، نخست وزیر و کابینه اداره خواهد شد. رییس جمهوری در چاد بر اساس رای مستقیم مردم انتخاب می شود و برای دوره های ۵ ساله تعیین خواهد شد. در سال ۲۰۰۵ برخی تغییرات در نظام سیاسی و قانون اساسی چاد ایجاد شد که هنوز هم اعمال می شود و بر اساس این قانون یک سری محدودیت ها برای دوره های ریاست جمهوری برداشته شد.

توجه داشته باشید که فساد مالی از موضوعات مهمی است که باعث شده رده های قدرت در چاد رواج پیدا کند و بسیاری از سازمان های بین المللی نیز اصول شفاف سازی را به بررسی شاخص های فسادی رده بندی کرده اند. با وجود اینکه دولت سعی کرده مسیر را بهبود ببخشد اما در سال ۲۰۰۵ چاد به عنوان فاسدترین سرزمین ها در زمینه مالی شناخته شده که به اقتصاد آن بسیار لطمه زد.

جالب است بدانید که سیستم قضایی رایج در این کشور مشابه سیستم قضایی کشور فرانسه است و بر اساس آن قوه مقننه شامل محلی ملی و ۱۵۵ عضو می باشد و از طرفی نمایندگان وی نیز برای دوره های ۴ ساله انتخاب خواهند شد. بر اساس جنگ هایی که بین چاد و سودان رخ داد کشور سودان به عنوان یک دولت متجاوز معرفی شد و این مسئله تاثیر زیادی بر روی ساختار سیاسی چاد گذاشت.

آشنایی با ساختار سیاسی کشور چاد

فرهنگ مردم چاد:

مردم سرزمین چاد سختی های زیادی در طول زندگی خود کشیدند و به عبارتی سختکوشی بخشی از فرهنگ آن خواهد بود. جالب است بدانید که در این کشور چیزی به عنوان تن پروری در مشاهده نمی شود و همه افراد سعی دارند تا ساده ترین مسیر های فرهنگی را به نحو احسنت پشت سر بگذارند. معمولا فرهنگ تحصیل به میزان بسیار کمی مشاهده می شود و بسیاری از بانوان تنها در حد خواندن و نوشتن تحصیل دارند.

حجاب در این کشور در وضعیتی آزاد قرار دارد اما استفاده از لباس های خیلی باز تنها برای مهمانی ها مناسب خواهد بود و بهتر است که اشخاص در سایر بخش ها شرایط ویژه ای را رعایت کنند. فرهنگی زندگی در چاد بدین صورت است که احترام به بزرگتر بسیار به چشم می آید. همچنین مردم نسبت به خواب اهمیت زیادی قائل هستند و شب ها زودتر به خواب می روند و شب نیز سرحال تر خواهند بود.

معمولا در طول ساعات کاری در این کشور اجازه صحبت کردن با تلفن همراه خود را ندارید و یا کودکان از سنین کم کار می کنند و سعی دارند تا روند کاری خود را طی نمایند و به نتیجه ای ایده آل برسند و به همین خاطر می توان فهمید که کیفیت شرایط فرهنگی در این کشور بهبود داشته و عملکرد های روتین به درستی طی شده است.

آداب و رسوم رایج میان مردم

قوانین عمومی در چاد:

قوانین زندگی در کشو چاد بدین صورت است که شما باید بتوانید بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید زیرا یکی از قانون های رایج پس انداز کردن است و همچنین در اقتصاد چاد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین قوانین رانندگی در این کشور بسیار بی نظم بوده و شرایط نظم در این روند ارزش درستی را شکل داده است.

برای زندگی در این کشور باید قوانین شهر نشینی را به خوبی بیاموزید و از آنجایی که اصول شهر نشینی در چاد بهبود زیادی داشته کیفیت روند زندگی نیز برای گروه های صنعتی قابل رویت خواهد بود.

بر اساس قوانین گردشگری این کشور به هیچ وجه نباید آشغال روی زمین بریزید و یا از مکان های مختلف عکسبرداری کنید که این موضوع بسیار مهم بوده و دولت بر آن دقت زیادی دارد.

توجه داشته باشید که قانون گذاری در کشور چاد مسیر شهری را در نظر گرفته و افراد برای اینکه بتوانند اجاره ملک در این کشور را داشته باشند باید سرمایه اولیه مشخصی را در نظر بگیرند.

آشنایی با قوانین عمومی

جاذبه های گردشگری چاد:

همانطور که می دانید چاد نیز مانند سایر کشورهای جهان مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری بی شماری را در خود جای داده که در ادامه سعی داریم برخی از این مکان های دیدنی چاد را شرح دهیم:

دریاچه چاد:

یکی از جذاب ترین دیدنی ها در طول سفر به چاد که نباید آن را از دست دهید دریاچه چاد است زیرا تنها یک دریاچه معمولی نیست و مکانی بسیار جذاب و آرام برای گردشگری خانواده خواهد بود. در واقع این دریاچه سطح بسیار وسیعی دارد و یکی از دریاچه هایی است که مسیر گردشگری درستی را شکل می دهد. جالب است بدانید که دور تا دور این دریاچه بوته زارهای دیدنی رویت می شود و دریاچه مانند قلب تپنده در مرکز این بخش قرار گرفته و بازدید از آن و قایق سواری در سواحل بسیار لذت بخش خواهد بود. قسمتی از این دریاچه کاملا سرسبز بوده و می تواند مسیر جویبار های دقیق را به خوبی شکل دهد.

مکان های گردشگری چاد

پارک ملی زاکوما:

از دسته پارک های وسیع و جنگلی در این کشور می توان به پارک ملی زاکوما اشاره کرد که در طول شب کمی خوف انگیز بوده و بسیار ترسناک به نظر خواهد آمد. این پارک امروزه مورد هموارسازی قرار گرفته و کمی بهتر شده است. همچنین حیوانات وحشی بسیاری را در خود جای داده و بهتر است که پیش از ورود به آن دقت زیادی داشته باشید.

بازدید از پارک ملی زاکوما

کوهستان تیبستی:

یکی دیگر از دیدنی های خیره کننده چاد، کوهستان تیبستی است که به صورت سنگ های روی هم قرار گرفته و البته فضای این کوهستان کاملا آبی رنگ خواهد بود و می توانید در آن رده بندی های خاص و متنوعی را مشاهده نمایید. به صراحت می توان گفت کوهستان تیبستی یکی از بهترین کوهستان هایی است که در سال های اخیر مورد حمایت قرار گرفته است.

کوهستان های معروف تیبستی در چاد

پارک ملی چاد:

پارک ملی چاد نیز یکدیگر از جاذبه های گردشگری این کشور محسوب می شود که در ابتدا بازدید از آن مورد تردید قرار می گیرد اما پس از گذشت دوره ای افراد به این نتیجه رسیده اند که این پارک شرایط خاص خود را داشته و البته سفری دل انگیز و جذاب را شکل خواهد داد. گردشگری در پارک چاد در طول سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و عمدتا این روند گردشگری به صورت حرفه ای ارزیابی خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو